Överklockare kör serverprocessorn EPYC på konsumentmoderkort

Permalänk
Melding Plague

Överklockare kör serverprocessorn EPYC på konsumentmoderkort

Flera överklockare har på något sätt lyckats få igång en av AMD:s serverprocessorer på konsumentmoderkort med överklockning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräckt!
Fram med lite prestandatester nu!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Fräckt!
Fram med lite prestandatester nu!

Och med lite instruktioner hur man kan starta igång den.

Permalänk
Medlem

Det kommer man nog låsa ner rätt snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det kommer man nog låsa ner rätt snabbt

Inte nödvändigtvis. Det är nog inget som många kommer göra så är nog inget problem för AMD

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Man minns ju Opteron-dagarna med glädje, AMD borde marknadsföra detta 😄

Permalänk
Medlem

Äntligen 4 kärnor Ryzen

Permalänk
Medlem

Jag trodde att alla AMD-processorer hade stöd för ECC-minne. Men det kanske inte gäller längre?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Jag trodde att alla AMD-processorer hade stöd för ECC-minne. Men det kanske inte gäller längre?

Det brukar fungera vad jag vet, men det finns inget officiellt stöd. Dvs om något strular får du ingen hjälp av AMD.
Epyc har officiellt stöd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det brukar fungera vad jag vet, men det finns inget officiellt stöd. Dvs om något strular får du ingen hjälp av AMD.
Epyc har officiellt stöd.

Det är mer moderkorten som kan sakna stöd för det. AMD själva listar ECC stöd på Ryzen.
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/700...

Citat:

ECC Support
Yes (Requires mobo support)

Just Asrock är bra på att ha stöd för det på sina moderkort så kan vara därför dom kört med det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Haha, passar ju bra in med att AMD satsar primärt på datacenter nu då!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Haha, passar ju bra in med att AMD satsar primärt på datacenter nu då!

Fast, datacenter baserad på CPU med 4 kärnor? Den som nämns i artikeln är väl mer budget-CPU för workstation (med stöd för ECC).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Sötast
Skrivet av Joppis:

Fast, datacenter baserad på CPU med 4 kärnor? Den som nämns i artikeln är väl mer budget-CPU för workstation (med stöd för ECC).

På samma gång är serverdrift mer än bara datacenter!

Edgeservrar är ett bra exempel på det.
Ofta mindre servrar som placeras ute hos kund som kör specifika uppgifter.
Att göra det med en xeon lösning blir ju gärna 1.5-3x dyrare än med ett amd alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

På samma gång är serverdrift mer än bara datacenter!

Edgeservrar är ett bra exempel på det.
Ofta mindre servrar som placeras ute hos kund som kör specifika uppgifter.
Att göra det med en xeon lösning blir ju gärna 1.5-3x dyrare än med ett amd alternativ.

Helt sant. Bra poäng 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag inte exakt fattar vad denna nyheten handlar om. EPYC på socket AM5 har ju haft officiellt stöd ett par månader redan? Det behövs iqnga hacks av firmware om moderkortstillverkaren uppdaterat UEFI.

Vad är det jag missar som gör detta speciellt?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag kan säga att jag inte exakt fattar vad denna nyheten handlar om. EPYC på socket AM5 har ju haft officiellt stöd ett par månader redan? Det behövs iqnga hacks av firmware om moderkortstillverkaren uppdaterat UEFI.

Vad är det jag missar som gör detta speciellt?

https://youtu.be/n1tXJ8HZcj4?t=601

Kruxet är att ingen av dom nämnda moderkorten supportar EPYC 4000 serien
https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/#CPU
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650E-AORUS-TACHYON-rev-10/support#support-cpu

Vilket betyder en att Bios/UEFI måste patchas så att EPYC 4000 serien supportas, vilket är fullt görbart med rätt verktyg

Citat:

Det blir nu intressant att se om knepet dessa överklockare har använt för att få igång just den modellen på konsumentmoderkort även kommer fungera på de dyrare och på papperet snabbare modellerna i serien.

Som svar på sista meningen i artikeln, blir svaret "Givetvis så fungerar det även med dom större modellerna i EPYC 4000 serien!".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!