Erbjudanden från Amazon Prime Days!

”Speljättar lurar spelare att spendera för mycket”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte nyligen nästan alla Lego-spel på humblebubdle för 18€, det är halva den där månadssiffran… de kommer räcka bra länge, och har inga MTX

Och då har du fortfarande spenderat €0 på "köp i spelet" som detta handlar om.

Vi boomers har väl ett annorlunda köpmönster. Vi köper på oss massor av spel till vår backlogg istället

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu tog jag tag i det och kollade på underlaget ;).
Dont get me wrong. Ville inte peka på någon annan data för att peka i annan riktning.

Jag nämnde video games europe för att det är deras underlag som ligger till grund för BEUCs rapport.

Från dokumentet du länkat till:
Sida 8 - sista fotnoten (*19) i den BEUCrapporten hänvsar vidare.

I den rapporten:
Video Games Europe, 2023, In-game spending – A report by Ipsos for Video Games Europe (formerly ISFE) on
parents' supervision of in-game spending
Här visas på sida 6 hur underlaget ser ut.

<Uppladdad bildlänk>

Det är helt klart så att det inte handlar om hårdvara eller el här. Yes!

Men det jag reagerar på är att det ser ut som att de räknat ut ett medelvärde från de kategorierna de har i grafen för 2023. 64% spenderar mellan 1-20 vilket är första blocket.

Här finns alltså inget utrymme för de som inte betalar. Den kategorin är rimligen rätt stor. Både de som spelar men inte betalar - men också de som inte ens spelar. De grupperna är inte med i uträkningen för 39 euro!
Det här är hyfsat relevant.

För det man då mätt är hur spenderarviljan ser ut bland barn - för de som faktiskt betalar varje månad.
Det är alltså inte snittet för hur mycket barn generellt spenerar per månad. Lägger vi till kategorin för de som spelar men inte betalar så blir slutsiffran helt annorlunda. Bra mycket lägre. Och tar vi med de som inte ens spelar alls så blir det ännu mer skillnad.

Jag vill påstå att vi inte har underlag för hur mycket barn generellt lägger per månad på spel med det här underlaget. Det vi kan säga är att - de som faktiskt spenderar pengar på in game purchases ser ett snitt ut såhär. Men det är sammanställningsvärden - av sammanställningsvärden. Häri finns en stor diff också.
Exempelvis - de i gruppen som lägger mellan 1-20 euro. I statistiken ger det ett snitt på 10 euro. Men det kan vara en grav överrepresentation att de lägger 2 euro i månaden snarare än 18 inom denna grupp och då blir snittet avviknande från vad som faktiskt spenderas. Ja eller tvärt om - det ska inte uteslutas heller såklart.

Så nu när jag har tittat på det lite till - det hade inte alls att göra med vad jag gav som första exempelförklaring till varför siffrorna är förvånansvärt höga. Tackar
Men ja - siffrorna visar väl på något lite annat än att barn i snitt spenderar 39 euro i månaden egentligen.

Snyggt! Om man kollar @Thomas kommentar ovanför din så handlar den där grafen bara om de 24% som spenderar

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yasko:

Alla som spelar online spel förtjänar detta. Vägra online spel så att de inte kan mjölka er i all oändlighet.

Nu missar jag kanske ett skämt någonstans men oj, det var väldigt hårt. 😁

Precis alla? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag lider inte av FOMO samt är för snål att köpa grejor i spel.

Köper till 95% heller aldrig nya spel. För snål 😆

I slutänden är det 🫵 som sätter ribban.
Köper 🫵 alla möjliga ingame prylar och den nya trendiga scamen early access.
Ja då blir det inte bättre

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vi boomers har väl ett annorlunda köpmönster. Vi köper på oss massor av spel till vår backlogg istället

Helt sant, tänkte bara på utgifter som utgifter… det ingår dock några DLC, gissar att de blir någon form av gråzon här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Alla som spelar online spel förtjänar detta. Vägra online spel så att de inte kan mjölka er i all oändlighet.

Går ju att välja att inte handla ingame...inte lagt en krona på sånt under all tid sådant funnits..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

355 spel "and counting" bara på steam.

Skrivet av kotz:

Jag lider inte av FOMO samt är för snål att köpa grejor i spel.

Köper till 95% heller aldrig nya spel. För snål 😆

I slutänden är det 🫵 som sätter ribban.
Köper 🫵 alla möjliga ingame prylar och den nya trendiga scamen early access.
Ja då blir det inte bättre

Jag sätter på wishlist och väntar på minst 50% rabatt. Händer ofta att när det väl blir rabatt, så tar jag bort spelet från önskelistan istället för att jag tappat intresset eller nåt sådant för den mot när jag la den i listan.

Permalänk
Medlem

Även jag har alltid varit emot microtransactions men de senaste månaderna har jag spenderat ca 25000 SEK microtransactions i ett spel. Lite dumt jag vet, jag hade för lång semester och hade roligt. Jag har raderat spelet från mobilen och slutat spela nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Även jag har alltid varit emot microtransactions men de senaste månaderna har jag spenderat ca 25000 SEK microtransactions i ett spel. Lite dumt jag vet, jag hade för lång semester och hade roligt. Jag har raderat spelet från mobilen och slutat spela nu.

Ooof! Bra att du har tagit bort spelet. Köp en PC och släng mobilen.
En kul jämförelse, jag har spelat Wow (från och till) sedan 2004, troligtvis haft en aktiv prenumeration i säkert 10 års tid (~125:-/mån) om man räknar ihop det. + att jag köpt nästan alla expansioner. Det blir ändå mindre pengar totalt än vad du la på ett mobilspel under en semester.

Man fattar ju varför mobilspelsmarknaden är så lukrativ. Minimal prestation och utgift; maximal utdelning...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"Enligt organisationen spenderar europeiska barn i genomsnitt 39 euro i månaden på köp i tv- och datorspel."

Det är alltså mikrotransaktioner som avses. Då känns €39/månaden per barn rätt så högt. Mina barn ligger definitivt i lä här.

Någonstans i den här diskursen om speltid/spelkostnad så undrar jag vad denna generations föräldrar håller på med? Är det så himla svårt att säga nej? Jag är garanterat inte ungarnas bästa kompis när jag säger nej. Men det ska jag inte vara heller

Jag är för att bolagen måste sluta luras, trycka in reklam i varenda social plattform och göra barnen beroende. Men det är ju inte ens halva lösningen.
FHMs riktlinjer om speltid är bra för alla dessa vilsna föräldrar. Men det verkar krävas en guide i Hur man säger nej, Hur man övertygar kompisarnas föräldrar att skaffa sunt förnuft, Hur man lär barn om pengars värde, att materialismen som YouTube lär ut är skev och att allt på internet är en lögn.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kyre:

Hur man lär barn om pengars värde, att materialismen som YouTube lär ut är skev och att allt på internet är en lögn.

Det vore väl ändå otroligt dumt att lära ut att allt på internet är en lögn, när det finns så otroligt mycket fantastisk information på internet. Hoppas du överdriver rejält och faktiskt lär dem källkritik och hur man hittar pålitliga källor istället.
Även YouTube har otroliga mängder bra information.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Det verkar som att EU endast jobbar med regleringar, förbud och böter nu för tiden, måste EU ta ansvar för vuxna människors val?

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Det verkar som att EU endast jobbar med regleringar, förbud och böter nu för tiden, måste EU ta ansvar för vuxna människors val?

Någon sa väldigt träffande: "USA innovate. China replicate. EU regulate."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

I den ordningen också.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kan inte riktigt fatta siffran 39€ per månad. Är väl typ hela månadspengen för de flesta.
Känns som det är några få ungar med pappas kreditkort som drar upp medelvärdet rejält.

Absolut, ganska känt att många spel (speciellt gratisspel) lever på såkallade 'valar', de som spenderar otroligt stora summor på spelet. Allt från flera tusentals kronor till ibland tio om inte hundratusentals dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det vore väl ändå otroligt dumt att lära ut att allt på internet är en lögn, när det finns så otroligt mycket fantastisk information på internet. Hoppas du överdriver rejält och faktiskt lär dem källkritik och hur man hittar pålitliga källor istället.
Även YouTube har otroliga mängder bra information.

Om du pratat med en unge som använder internet så är majoriteten av det som dom konsumerar lögner: Reklam, sponsring, produktplacering, fejk, stage:at, åsiktspåverkan. Och för att unvika åsiktspåverkan är det bra att använda det här inläggets sponsor: en VPN som NordVPN! Det bästa valet att skydda dig mot desinformation! Det är vad de flesta tittar på om dom får välja själva. Det är svårt att lära en unge nyanser så som man kan med vuxna, så det brukar vara enklast att börja med säkerheten först.

Den där "fantastiska informationen" finns ju, men oavsätt om du menar nyheter, DIY, YouTube eller kurser i virkning så är det sällan de flesta ser det, och om dom ser det måste man numera alltid vara på sin vakt. Så använd NordVPN, för att surfa tryggt!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Säger vi det tillräckligt många gånger blir det ju sant också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Säger vi det tillräckligt många gånger blir det ju sant också.

Förhoppningsvis kan Mario Draghis nya rapport skaka om lite, åtminstone höja medvetenheten om att vi tappat mot omvärden.

The future of European competitiveness: Report by Mario Draghi

Permalänk

Vart har dessa glödlampshuvuden befunnit sig senaste 20 åren?

Permalänk
Medlem

Borde vara automatisk 18 års gräns på dessa spel

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Borde vara automatisk 18 års gräns på dessa spel

Sedan när har åldersgräns hindrat barn från spel?

Alldeles för många föräldrar som inte har koll på vad deras barn gör så det kommer inte göra någon större skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sedan när har åldersgräns hindrat barn från spel?

Alldeles för många föräldrar som inte har koll på vad deras barn gör så det kommer inte göra någon större skillnad.

Det kan påverka hur man får marknadsföra spelet och mot vilka målgrupper. Om det för en minderårig går att köpa spelet från eget konto på olika appstores osv. Tror absolut inte det är verkningslöst och ger även föräldrar en chans att vara mer aktiva.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det kan påverka hur man får marknadsföra spelet och mot vilka målgrupper. Om det för en minderårig går att köpa spelet från eget konto på olika appstores osv. Tror absolut inte det är verkningslöst och ger även föräldrar en chans att vara mer aktiva.

Kanske, kanske inte. Det ger säkert ett stöd till föräldrar som redan involverar sig i vad sina barn gör, för de som inte lägger sig i kommer detta inte göra någon skillnad öht.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2