Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Bredband mycket dyrare för hyresgäster än bostadsrättsinnehavare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Så är det kanske. Jag hörde för ett par år sen med Tele2 ang det "obegränsade" de just då hade lanserat. Då gällde att om jag gjorde av med 5 GB på ett dygn, så skulle jag få ett SMS som jag måste svara på, så fick jag ytterligare 5 GB. Nu har jag obegränsat hos deras underhuggare Comviq, och där har jag aldrig råkat ut för nåt sånt, eller ens hört att det förekommer.

När de första obegränsade kom så hade alla potter som måste fyllas på med SMS.
Ingen har kvar detta längre.

Hos Telia så fanns ett tag "finessen" att man kunde skicka nya påfyllnings SMS innan den första påfyllningen gått ut, så det vara bara att skicka ett gäng när man fick att grundpotten gått ut. Tyvärr så spärrades detta efter ett tag.
Var rätt surt med Netflix 4K om man somnade framför teven då det drar 6 GByte/timme. Gick det över midnatt så var grund potten slut när man vaknade.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Varför så mycket prat om 4G/5G när ursprungliga postaren (eller artikeln) handlar om hyresgäster och fast uppkoppling, INTE en mobil uppkoppling. Kan ni inte ta detta prat i en annan tråd, tack.

Permalänk

Intressant artikel om ämnet

https://www.dn.se/ekonomi/svenska-bostader-kommunikationsoper...

Känns inte riktigt som att det är bredbandsleverantörerna man ska skylla på alla gånger. Verkar vara rätt smutsigt rent allmänt.

Permalänk
Medlem

@KaiserWilhelm instämmer.

Jag visste inte att det var såhär men det förklarar ju varför det ser ut på detta sätt. Det är nog inte några problem för en BRF att få bra pris och längre avtal, därmed undvika kickbacks. Riktigt fult att bostadsbolagen kan tjäna 150-300kr per lägenhet och månad för att egentligen bara tillhandahålla kablarna till slutkund. Det hade varit en sak om själva nätet ska betalas av precis som för villor när man ansluts och betalar en större fast avgift.

Det blir ju slutkunden som får betala denna permanenta mellanskillnad varje månad som går direkt ner i ficka på bostadsbolagen utan någon större motprestation. Om något borde detta blivit reglerat för länge sedan, smutsigt minst sagt.

Skrev ut båda artiklarna som PDF eftersom man kan läsa gratis under en begränsad tid.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@KaiserWilhelm instämmer.

Jag visste inte att det var såhär men det förklarar ju varför det ser ut på detta sätt. Det är nog inte några problem för en BRF att få bra pris och längre avtal, därmed undvika kickbacks. Riktigt fult att bostadsbolagen kan tjäna 150-300kr per lägenhet och månad för att egentligen bara tillhandahålla kablarna till slutkund. Det hade varit en sak om själva nätet ska betalas av precis som för villor när man ansluts och betalar en större fast avgift.

Det blir ju slutkunden som får betala denna permanenta mellanskillnad varje månad som går direkt ner i ficka på bostadsbolagen utan någon större motprestation. Om något borde detta blivit reglerat för länge sedan, smutsigt minst sagt.

Skrev ut båda artiklarna som PDF eftersom man kan läsa gratis under en begränsad tid.

Får dem inte kickback så höjer dem hyrorna istället. Kickback finns överallt, på nästan allting som säljs.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Känns inte riktigt som att det är bredbandsleverantörerna man ska skylla på alla gånger. Verkar vara rätt smutsigt rent allmänt.

Ja, den var intressant. Ytterligare en kompletterande artikel:

https://www.dn.se/ekonomi/kickbacks-omsatter-miljarder-hamnar...

Skrivet av DennisOlof:

Det är nog inte några problem för en BRF att få bra pris och längre avtal, därmed undvika kickbacks. Riktigt fult att bostadsbolagen kan tjäna 150-300kr per lägenhet och månad för att egentligen bara tillhandahålla kablarna till slutkund. Det hade varit en sak om själva nätet ska betalas av precis som för villor när man ansluts och betalar en större fast avgift.

En stor skillnad är ju att en BRF ofta får en ISP att betala för nätet och sedan tar över ägarskapet av nätet efter att exklusivitetsperioden gått ut (några år), alternativt betalar för installation. Med andra ord finns det ingen anledning och inga incitament för att ta ut dessa avgifter.

Ja, håller med om att det är riktigt fult. Hade varit fint om det kunde råda lite mer transparens om dessa typer av avgifter, men misstänker att kontrakten förhindrar detta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden visst jag kan förstå kickbacks till viss del men om det nu är någon form av avbetalning av nätet eller att man tar ut avgift på grund av någon anledning borde man vara mer ärlig med vad det är för avgift. Med tiden borde dessa avgifter försvinna eftersom jag antar att det är hyran som ska täcka de avgifter bostadsbolaget behöver för det ena eller andra. Hyr du P-plats är det ett separat avtal men där står det också vad kostnaden är.

Jag är ingen expert på juridik, vad gäller i hyresrätt osv men jag ser det lite som samma problem med el och vatten. T.ex. så har jag läst att man t.ex. vill ha individuell vattenförbrukning i hyresrätter. Men du hyr ju bara själva bostaden och jag kan inte tänka mig man kan ingå ett juridiskt avtal på egen hand för vattenleverans. Dessutom kan ju hyresbolaget få mycket bättre avtal för el och vatten.

Och sedan om hyresbolaget ska läsa av och individuellt debitera, vad händer om det blir fel och dom kräver dig på en massa pengar. Vem kan man överklaga till, vem kan utföra tillsyn mot hyresbolaget osv.

Det finns fördelar med kollektiva avtal vad gäller priset osv för stora hyresbolag men samtidigt så kan det bli gråzoner som juridiskt kan bli knepiga vad gäller reglering, insyn osv. Det känns som att det är just detta problem artikeln påvisar och det finns andra saker som också egentligen är en form av ful kickback utan reglering eller insyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@blunden visst jag kan förstå kickbacks till viss del men om det nu är någon form av avbetalning av nätet eller att man tar ut avgift på grund av någon anledning borde man vara mer ärlig med vad det är för avgift. Med tiden borde dessa avgifter försvinna eftersom jag antar att det är hyran som ska täcka de avgifter bostadsbolaget behöver för det ena eller andra.

Det finns fördelar med kollektiva avtal vad gäller priset osv för stora hyresbolag men samtidigt så kan det bli gråzoner som juridiskt kan bli knepiga vad gäller reglering, insyn osv. Det känns som att det är just detta problem artikeln påvisar och det finns andra saker som också egentligen är en form av ful kickback utan reglering eller insyn.

Ja. Jag tolkade det tyvärr inte som en avbetalning för nätet utan något som hyresvärden räknar med att fortsätta debitera för evigt.

Ja, kollektiva avtal är definitivt överlägset bäst prismässigt om de som förhandlar dem har åtminstone lite koll på vad de förhandlar om.

Grundproblemet verkar vara att hyresvärden inte har några incitament att jobba för att förhandla bästa möjliga avtal för sina hyresgäster. De optimerar istället enbart för sin egen vinst. Där har ju boende i en BRF en fördel eftersom det där snarare handlar om att försöka få så bra avtal som möjligt eftersom styrelsen också bor där. Förutsätter givetvis att man har vettigt folk i styrelsen dock.

Nu är det ju visserligen så att hyrorna de senaste åren inte stigit i takt med de ökade kostnaderna för underhåll och räntor, men dessa typer av avgifter verkar ha förekommit redan innan dess.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden jo, det här är nog en gråzon som man måste börja titta på med tanke på hur avgifter och debiteringar blir i framtiden vad gäller vatten, el, bredband och annat.

Jag kan förstå varför det här förekommer, precis som det var när företag tecknade jättelånga avtal en gång i tiden. Det stoppade man med lagstiftning då det var oetiskt. Men om vi säger att den här ekonomiska modellen är OK så förväntar man sig att det ska vara någon form av avbetalning eller investering som med tiden betalat sig, eller att man har betalat av på något. Därefter försvinner den extra kostnaden.

Det jag också fråga mig är hur ser det ut med konkurrensen, får man ingen insyn så kan företagen bryta mot en massa andra saker vad gäller upphandlingar etc. Nej det här är riktigt usel och står inte alls stadigt på det juridiska tycker jag. Som upplagt för fiffel. Vi har ju reden haft många skandaler genom åren med olika saker där man mutat, kört med bestickning, karteller och annat fult. Hoppas det görs något åt detta, nog för att man ska betala för sig och att vissa får betala mer för än andra för att man har dåligt avtal men när det övergår till ockerpriser är det inte ok.

Det är lite underligt dock varför vissa hyresgäster tycks ha någon form av kollektiv anslutning men andra inte ?

Kanske dags för en svarte petter lista på hyresbolag som skiter i sina boende och bredbandet ?

Riktigt synd om dom som måste betala sjukt mycket för bredband, det kanske funkar med 4G men är inte det lite absurt om man har fiber där man bor i lägenheten att vara hänvisad till 4G för att man inte vill betala ockerpriser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DennisOlof:

@blunden visst jag kan förstå kickbacks till viss del men om det nu är någon form av avbetalning av nätet eller att man tar ut avgift på grund av någon anledning borde man vara mer ärlig med vad det är för avgift. Med tiden borde dessa avgifter försvinna eftersom jag antar att det är hyran som ska täcka de avgifter bostadsbolaget behöver för det ena eller andra. Hyr du P-plats är det ett separat avtal men där står det också vad kostnaden är.

Jag är ingen expert på juridik, vad gäller i hyresrätt osv men jag ser det lite som samma problem med el och vatten. T.ex. så har jag läst att man t.ex. vill ha individuell vattenförbrukning i hyresrätter. Men du hyr ju bara själva bostaden och jag kan inte tänka mig man kan ingå ett juridiskt avtal på egen hand för vattenleverans. Dessutom kan ju hyresbolaget få mycket bättre avtal för el och vatten.

Och sedan om hyresbolaget ska läsa av och individuellt debitera, vad händer om det blir fel och dom kräver dig på en massa pengar. Vem kan man överklaga till, vem kan utföra tillsyn mot hyresbolaget osv.

Man kan nog ha separat vattenmätare fastän fastigheten har en enda anslutning mot va-nätet.
I vår v/a/fiber förening så har föreningen en anslutning mot kommunen men de medlemmar som har vatten har en egen vattenmätare och debiteras av föreningen för sin andel av den totala förbrukningen, ser inte nått direkt problem att överföra detta till flerbostadshus. hyresbolagat har ett avtal för totalförbrukningen och fakturerar sedan en rörlig del utefter verklig förbrukning till respektive lägenhet.

Det finns ju även en del som har kallhyra och det funkar väl snarlikt.
De flesta har ju även separat eldebitering.
Jag tror det går att lösa med gruppanslutningar för helheten men med individuella debiteringar för verklig förbrukning nästan oavsett vad det handlar om bara viljan att lösa det finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det är lite underligt dock varför vissa hyresgäster tycks ha någon form av kollektiv anslutning men andra inte ?

Riktigt synd om dom som måste betala sjukt mycket för bredband, det kanske funkar med 4G men är inte det lite absurt om man har fiber där man bor i lägenheten att vara hänvisad till 4G för att man inte vill betala ockerpriser.

Vissa hyresvärdar har väl helt enkelt inte tyckt att det känns rätt att mjölka hyresgästerna riktigt så mycket, alternativt inte tänkt på att göra det.

Ja, jag håller med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Jag fick en förklaring av Tele2 som gick åt det hållet när det gäller fibernätet, att "Vi måste betala allt mer för att få använda stadsnätet, därför måste vi höja mot kunden", när jag ringde för att säga upp bredbandet efter en saftig prishöjning.

När det ligger till så här så har jag förståelse för att internetleverantörerna ibland erbjuder 4/5G för hemmabruk även där det redan finns fiber, när det ligger till så här med kickbacks. Jag har ändå viss förståelse för att hyresvärden vill ha tillbaka pengar för den standardhöjning fiber faktiskt är. Däremot borde man vara mer transparenta med vad som kostar vad. Och antagligen skulle de hyresgäster som inte vill ha internet (de finns faktiskt fortfarande 2024!) krångla om fiberindragning i lägenheterna betraktas som allmän standardhöjning och tas ut av alla hyresgäster, även dem som inte använder fibern. Det hör man ju ifråga om gruppavtal i kabelTV, från dem som inte har TV och inte vill betala för några kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag har ändå viss förståelse för att hyresvärden vill ha tillbaka pengar för den standardhöjning fiber faktiskt är. Däremot borde man vara mer transparenta med vad som kostar vad.

Fiber är ju i princip att betrakta som bas-standard, åtminstone i storstäder där den redan finns framdragen till husen. Installationskostnaden är inte särskilt hög längre per lägenhet, så att fortsätta ta betalt för det som en standardhöjning för all framtid (och dessutom höja priset för det trots att man inte haft några egentliga förhöjda kostnader för det) annat än strömförbrukning känns lite girigt.

Du tror inte att de både räknar in det som en standardhöjning i hyran och sedan också tar betalt av ISP:erna för att "ge dem tillgång till kunderna"? Tycker nämligen det låter så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du tror inte att de både räknar in det som en standardhöjning i hyran och sedan också tar betalt av ISP:erna för att "ge dem tillgång till kunderna"? Tycker nämligen det låter så.

Det gör de säkert, "Mycket ska ha mer" heter det ju!

Permalänk
Skrivet av blunden:

Vissa hyresvärdar har väl helt enkelt inte tyckt att det känns rätt att mjölka hyresgästerna riktigt så mycket, alternativt inte tänkt på att göra det.

Ja, jag håller med.

De som mjölkar kunderna är ju kommunikations eller driftoperatörerna som driver stadsnäten. Jag tror detta hyresbolag MKB i Malmö eller vad de heter är hyfsat ensamma om att köra kickbacks och inget är som vanligt i sverige än i a.f. Nu vinklar tyvärr media att det är hyresbolagets fel vilket det såklart är i detta fallet men i det stora hela är det förstnämnda (stadsnäten) som står för de kraftiga höjda bredbandspriserna senaste åren. Redan innan var de inte särskilt prisvärda! Dessa ökade kostnader är dolda för privatkunderna, kostnader som kommunikationsoperatören har höjt mot operatörerna som säljer sina tjänster i deras stadsnät och via kommunikationsoperatörens portal där operatöerna i sin tur kör vidare den kostnaden mot privatkunderna.

Det har alltid varit ett problem men är väldigt tydligt nu med inflationen som varit där alla vill ta ut sin beskärda del även om de är oskäliga. De skyller på elförbrukningen men så mycket som priserna ökat för bredband har det inte ökat för elen. Jag frågade mitt stadsnät Open Universe men de ignorerade mig när jag ställde en andra fråga varför de har höjt så mycket. Är knappast överraskad det var väntat! Hos vem ska man annars visa sitt missnöje?

Post och telestyrelsen den svenska myndigheten låtsas som om det regnar och låter dessa stadsnät höja hur mycket de vill samtidigt som sverige sjunker i bredbandsligan i världen över. Skulle inte sverige bli världsledande inom it och prisvärt bredband? T.o.m. FCC i USA har mer stake!

Samma problem som vi har med elnätsbolagen har vi med bredband. Stora kontraster i priser mellan olika bredband fastän alla går över fiberkablar utöver den monopolmarknad som dessa kommunikationsoperatörer har i många städer i sverige där de är kopplade mot tusentals hushåll.

Stadsnäten är en soppa som aldrig riktigt fungerat i praktikten. Operatörerna där tävlar om att vara dyrast! Det är dags att reglera stadsnäten där man kan erbjuda valfrighet men också prisvärda sådana.

Mitt elnätsbolag EON har höjt 30% bara på tre år men alla operatörer i mitt stadsnät har höjt 50% på dessa tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som mjölkar kunderna är ju kommunikations eller driftoperatörerna som driver stadsnäten. Jag tror detta hyresbolag MKB i Malmö eller vad de heter är hyfsat ensamma om att köra kickbacks och inget är som vanligt i sverige än i a.f. Nu vinklar tyvärr media att det är hyresbolagets fel vilket det såklart är i detta fallet men i det stora hela är det förstnämnda (stadsnäten) som står för de kraftiga höjda bredbandspriserna senaste åren. Redan innan var de inte särskilt prisvärda! Dessa ökade kostnader är dolda för privatkunderna, kostnader som kommunikationsoperatören har höjt mot operatörerna som säljer sina tjänster i deras stadsnät och via kommunikationsoperatörens portal där operatöerna i sin tur kör vidare den kostnaden mot privatkunderna.

Med insikt i marknaden så är det väldigt vanligt att bostadsbolagen tar kickback från kommunikationsoperatörerna, framförallt de större insatta bolagen. De ser det som ett alternativ till hyresintäkter (som är reglerade). Och därmed behöver kommunikationsoperatörerna höja sina avgifter mot bredbandsoperatörerna, vilket drabbar oss kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det har alltid varit ett problem men är väldigt tydligt nu med inflationen som varit där alla vill ta ut sin beskärda del även om de är oskäliga. De skyller på elförbrukningen men så mycket som priserna ökat för bredband har det inte ökat för elen. Jag frågade mitt stadsnät Open Universe men de ignorerade mig när jag ställde en andra fråga varför de har höjt så mycket. Är knappast överraskad det var väntat! Hos vem ska man annars visa sitt missnöje?

Post och telestyrelsen den svenska myndigheten låtsas som om det regnar och låter dessa stadsnät höja hur mycket de vill samtidigt som sverige sjunker i bredbandsligan i världen över. Skulle inte sverige bli världsledande inom it och prisvärt bredband? T.o.m. FCC i USA har mer stake!

Samma problem som vi har med elnätsbolagen har vi med bredband. Stora kontraster i priser mellan olika bredband fastän alla går över fiberkablar utöver den monopolmarknad som dessa kommunikationsoperatörer har i många städer i sverige där de är kopplade mot tusentals hushåll.

Stadsnäten är en soppa som aldrig riktigt fungerat i praktikten. Operatörerna där tävlar om att vara dyrast! Det är dags att reglera stadsnäten där man kan erbjuda valfrighet men också prisvärda sådana.

Mitt elnätsbolag EON har höjt 30% bara på tre år men alla operatörer i mitt stadsnät har höjt 50% på dessa tre år.

Vet inte hur vanligt kickbacks är här. Hade gärna sett att någon gjorde en undersökning av det.

Ja, stadsnäten borde verkligen regleras. De har bevisat att de inte kan hålla vettiga priser om de får verka helt själva.

EDIT:

Skrivet av Xetler:

Med insikt i marknaden så är det väldigt vanligt att bostadsbolagen tar kickback från kommunikationsoperatörerna, framförallt de större insatta bolagen. De ser det som ett alternativ till hyresintäkter (som är reglerade). Och därmed behöver kommunikationsoperatörerna höja sina avgifter mot bredbandsoperatörerna, vilket drabbar oss kunder.

Tack för att du delar med dig av den insikten. Låter ju logiskt, om än fult.

Visa signatur