Nu kan du förboka PS5 Pro för 10 490 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men cdon går ju inte att lita på för 5 öre. Jag har sedan länge slutat med att beställda därifrån.

Cdon är sjukt shady nuförtiden, sambon beställde därifrån och det tog månader för hennes paket att komma. Dem är ju mer som en marketplace nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plonko:

Cdon är sjukt shady nuförtiden, sambon beställde därifrån och det tog månader för hennes paket att komma. Dem är ju mer som en marketplace nuförtiden

Cdon är en marketplace....

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De lär ha tittat på försäljningen och konstaterat att majoriteten av spel redan köps digitalt.

Nej, de vill trycka konsumenterna till deras monopol-affär där man dessutom inte kan sälja vidare spelen i andra hand.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Det är lite förvånande att så många vill köpa konsollen för den här summan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är inte heller någon komponent brist just nu, så begränsning i antal är i så fall för att Sony inte beställt tillräckligt många från fabrik. Har inte heller sett några nyheter om att det skulle vara någon brist än, det gäller bara 30th versionen och där är säkert minst 75% sålt till scalpers.

Nu hade jag ju iofs fel sist (PRO sålde ut på några timmar), men jag gissar på att en hel del preorders kommer släppas när folk inser att dom inte kan kräng sin 10,5k bokning för 15k på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men cdon går ju inte att lita på för 5 öre. Jag har sedan länge slutat med att beställda därifrån.

I vilket fall så finns det rätt många butiker som fortfarande tar emot förhandsbokningar.
Power, CDON, Dustin och NetOnNet tillexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nu hade jag ju iofs fel sist (PRO sålde ut på några timmar), men jag gissar på att en hel del preorders kommer släppas när folk inser att dom inte kan kräng sin 10,5k bokning för 15k på blocket.

Scalpers och de som är osäkra men ändå har beställt lär stå för en del.
Jonas på Sweclockers kommenterade bland annat att han beställt en som han inte vet än om han kommer hämta ut.

Man har ju god tid på sig att avboka och även om man får hem den så är det ju öppet köp i typ en månad i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Scalpers och de som är osäkra men ändå har beställt lär stå för en del.
Jonas på Sweclockers kommenterade bland annat att han beställt en som han inte vet än om han kommer hämta ut.

Man har ju god tid på sig att avboka och även om man får hem den så är det ju öppet köp i typ en månad i alla fall.

Ett bättre sätt att få mer "korrekta" preorders hade varit att kräva betalning vid bokning, då hade nog en hel osäkra/fomo/scalpers fallit bort.

Permalänk
Medlem

Sony har lyckats bra med marknadsföring genom åren, det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är lite förvånande att så många vill köpa konsollen för den här summan

Ja, det är verkligen förvånande att så många vill köpa Pro:n till det här priset 🤔
Hade däremot den här generationens spelutbud inte varit som tagen ur tidsloopen i filmen "Måndag hela Veckan"
så hade Pro:n varit betydligt mer intressant.
Men tyvärr så är det remake, remaster, remake av remasterns remaster det enda som både film/spelbolag snart är
kapabla att göra.
Visst, det kommer ibland små guldkorn. Men dom går att räkna på ena handen och den kreativa torkan verkar breda ut
sig mer och mer desto större jakten blir efter "guldkrukan vid regnbågens slut".
Det känns helt enkelt som att dom endast har skrapat på ytan av vad den nuvarande PS5:an kan erbjuda och därför
anser jag att PS5 Pro är en helt onödig produkt.
För det är ju inte hårdvaran som är problemet, utan utbudet av exklusiva spel som man normalt sett förknippar
PlayStation med.
Jag har själv en PS5:a och har haft alla modeller sedan den första kom i mitten på 90 - talet.
En sak har PS5:an varit helt klart bäst på och det är att samla damm p.g.a. det usla spelutbudet och varför då
slänga pengar på en ännu bättre dammsamlare?
Visst, det kommer mängder av spel som även finns på andra plattformar. Men dom är ju till 99.9% både billigare
och ofta bättre på PC: n.
För även om en PC med liknande prestanda eller bättre blir dyrare i inköp, så blir det ändå billigare i längden med
tanke på spelpriserna samt konstnaden för att eventuellt spela online.
Men som sagt. Om Sony inte hade avvikit från den framgångsrika stig som har byggt upp PS varumärket till vad det
är idag, så hade jag nog övervägt att slå till på en PS5 Pro för att spela den bästa versionen av exklusiva Uncharted 5
eller The Last of Us 3. Eller varför inte ett nytt Killzone?
Men tyvärr är det nog bara en dröm. För Sony sitter nog säkert och filar med någon studio hur dom ska tjäna
"grova pengar" på ett framtida Concord 2 eller en remake av en annan remake som var en remaster av något dom
hade remastrat några år tidigare 😵‍💫

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ett bättre sätt att få mer "korrekta" preorders hade varit att kräva betalning vid bokning, då hade nog en hel osäkra/fomo/scalpers fallit bort.

Kräv hämning i butik (så distansköpslagen inte gäller) och tillåt inte ångerrätt i butik på dessa köp. Då skulle vi i ett slag ha dödat intresset från 99% av alla scalpers, då jag håller för osannolikt att de vill riskera sina egna pengar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Ja, det är verkligen förvånande att så många vill köpa Pro:n till det här priset 🤔
Hade däremot den här generationens spelutbud inte varit som tagen ur tidsloopen i filmen "Måndag hela Veckan"
Men tyvärr så är det remake, remaster, remake av remasterns remaster det enda som både film/spelbolag snart är
kapabla att göra.
Visst, det kommer ibland små guldkorn. Men dom går att räkna på ena handen och den kreativa torkan verkar breda ut
sig mer och mer desto större jakten blir efter "guldkrukan vid regnbågens slut".
Det känns helt enkelt som att dom endast har skrapat på ytan av vad den nuvarande PS5:an kan erbjuda och därför
För det är ju inte hårdvaran som är problemet, utan utbudet av exklusiva spel som man normalt sett förknippar
PlayStation med.
Jag har själv en PS5:a och har haft alla modeller sedan den första kom i mitten på 90 - talet.
En sak har PS5:an varit helt klart bäst på och det är att samla damm p.g.a. det usla spelutbudet och varför då
Visst, det kommer mängder av spel som även finns på andra plattformar. Men dom är ju till 99.9% både billigare
För även om en PC med liknande prestanda eller bättre blir dyrare i inköp, så blir det ändå billigare i längden med
Men som sagt. Om Sony inte hade avvikit från den framgångsrika stig som har byggt upp PS varumärket till vad det
är idag, så hade jag nog övervägt att slå till på en PS5 Pro för att spela den bästa versionen av exklusiva Uncharted 5
Men tyvärr är det nog bara en dröm. För Sony sitter nog säkert och filar med någon studio hur dom ska tjäna
"grova pengar" på ett framtida Concord 2 eller en remake av en annan remake som var en remaster av något dom

Det är sant såsom du säger (åtminstone till viss del). Det har kommit färre spel den här generationen. Men det är ett generellt problem med alla plattformar förutom Nintendo (som tycks leva i en egen underbar värld). Det är inte ett PS-specifikt problem. Hur många stora exklusiva aaa-spel kommer till pc 2024? PS har ju ändå fått Astro bot, FF7 rebirth, Stellar blade. Inte mkt. Men fler än t ex xbox (som ska släppa sina spel på PS).

Det här med kravet på exklusiva titlar drabbar bara dem som har pc, xbox, nintendo och ps. Har man alla plattformar är det klart att man bara behöver PS för de exklusiva spelen. Har man däremot PS som primär spelenhet blir det ju en helt annan sak. Nu kommer det ju fler xbox-spel till ps till exempel. Ska bli underbart att spela Indy och Starfield med duelsense höhö

Därför kan man inte generellt säga att produkten per automatik är onödig. Jag t ex har hellre konsol än pc. Det trots att jag har råd med en dator med RTX 4090 utan att råna banken eller förändra mitt levene. Sjukförklara mig gärna för det om ni vill. Men så är det. Jag tänker inte ändra uppfattning för att några tycker att jag är idiot.

Det här med dyra spel är tröttsamt tjat. Det finns möjlighet att komma runt det på PS. HZD, Cyberpunk, Astro bot, FF7 rebirth och Spider man 2. Jag har väl betalt kanske 350 sek i snitt för de spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

kapabla att göra.
PlayStation med.

På tal om Concord. Det är ett pc-likt spel. Pc-spelet palworld kommer nu till PS. Inte bra. Behåll detta på pc. Med Concord hoppas jag att Sony lär sig av sitt misstag. Att apa efter pc är inte bra.

Det här med pc-gamers som klagar på PS5. Det är ju lite som att säga till grannen att hens nya bil är ful, att hen borde ha vetat bättre. Att hen borde ha köpt något annat. Tröttsamt.

Det bästa argumentet för konsol är kanske att inte bli förknippad med "högre rastänkandet" på pc-sidan. Det blir lättare för mig att säga: "Lugn nu, jag är en ödmjuk människa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Säg att man köpte PS5 vid release för 6000:- och sen en Pro för 12k med discläsare, det ger 18k utslaget på 7-8 år av gaming.
Motsvarar väl ungefär 2 grafikkort i xx70-klassen?
Lägg därtill att många initiala köpare av PRO säkert sitter på en vanilla idag dom säljer för iaf 3000:-, då är det 7,5k att hosta upp för en upgrade utan disk, 9,5k med.

Folk måste sluta jämföra med PC. Har man valt att spela på konsol så är det rätt frikopplat. Jag hade ärligt talat inte brytt mig om jag hade fått ett 4090 för 10500:-, det är konsol jag vill spela på. (Däremot hade jag nog varit beredd att betala bra mkt deg för en PS5:a med ett 4090 i.... men den diskussionen ska vi inte ta för då kommer väl folk explodera här inne )

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lägg därtill att många initiala köpare av PRO säkert sitter på en vanilla idag dom säljer för iaf 3000:-, då är det 7,5k att hosta upp för en upgrade utan disk, 9,5k med.

Sen säljer man sin pro när man byter konsoll i framtiden.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Säg att man köpte PS5 vid release för 6000:- och sen en Pro för 12k med discläsare, det ger 18k utslaget på 7-8 år av gaming.
Motsvarar väl ungefär 2 grafikkort i xx70-klassen?

Folk måste sluta jämföra med PC. Har man valt att spela på konsol så är det rätt frikopplat. Jag hade ärligt talat inte brytt mig om jag hade fått ett 4090 för 10500:-, det är konsol jag vill spela på. (Däremot hade jag nog varit beredd att betala bra mkt deg för en PS5:a med ett 4090 i.... men den diskussionen ska vi inte ta för då kommer väl folk explodera här inne )

10,5k är hiskeligt mycket för en konsol, speciellt utan skivläsare. Det går inte att komma runt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

10,5k är hiskeligt mycket för en konsol, speciellt utan skivläsare. Det går inte att komma runt.

Ja, skivläsaren är problemet i prissättningen om man vill ha den. Men eftersom 80% av alla spelköp sker digitalt, så får man nog tyvärr inse att vi som vill ha skivläsare är minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, skivläsaren är problemet i prissättningen om man vill ha den. Men eftersom 80% av alla spelköp sker digitalt, så får man nog tyvärr inse att vi som vill ha skivläsare är minoritet.

Återigen. I de där 80% räknas även DLC in som alltid är digitalt. Den faktiska försäljningen av spel på skiva är större. Men Sony vill fasa ut fysisk media så alla måste handla i deras monopol-affär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Återigen. I de där 80% räknas även DLC in som alltid är digitalt. Den faktiska försäljningen av spel på skiva är större. Men Sony vill fasa ut fysisk media så alla måste handla i deras monopol-affär.

Tror utvecklingen drivs av spelföretagen också som vill komma bort från kostnaden med tillverka fysiska exemplar.

Och hur går det med övrig fysisk media:
Hur många köper sin musik på CD?
Hur många köper sina filmer på BD?
o.s.v.

Helt klart att vi går mot att mediakonsumption sker digitalt och det inkluderar numer spel.

Sen finns en motrörelse med Vinyl som fått uppsving o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Missvisande, senaste siffrorna som finns publikt så är det stor majoritet som köper fysiska spel om man inte räknar med årliga releaser som FIFA, CoD etc.

Men de vill så klart pusha och få det att låta som att alla köper digitalt så de kan ta bort fysiska spel i framtiden och ha monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Missvisande, senaste siffrorna som finns publikt så är det stor majoritet som köper fysiska spel om man inte räknar med årliga releaser som FIFA, CoD etc.

Men de vill så klart pusha och få det att låta som att alla köper digitalt så de kan ta bort fysiska spel i framtiden och ha monopol.

Ja folk fattar liksom inte att digitala spel innebär att du låser dig till en sida av konsolerna. Blir liksom svårt för en med bibliotek på 40 spel att byta till konkurrerande maskin om den inte kan sälja sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror utvecklingen drivs av spelföretagen också som vill komma bort från kostnaden med tillverka fysiska exemplar.

Och hur går det med övrig fysisk media:
Hur många köper sin musik på CD?
Hur många köper sina filmer på BD?
o.s.v.

Helt klart att vi går mot att mediakonsumption sker digitalt och det inkluderar numer spel.

Sen finns en motrörelse med Vinyl som fått uppsving o.s.v.

Skillnaden här stavas monopol. Jag har inget emot att gå 100% digitalt om jag kan köpa koder till PS store på andra affärer samt sälja vidare mitt digitala exemplar när jag är klar. Men det lär aldrig hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja folk fattar liksom inte att digitala spel innebär att du låser dig till en sida av konsolerna. Blir liksom svårt för en med bibliotek på 40 spel att byta till konkurrerande maskin om den inte kan sälja sina spel.

När det inte längre är möjligt att spela fysiska spel på ps går jag över till pc. håller helt med. fysiska spel är playstations livlina. På längre sikt är det inte otänkbart att Sony tvingas att öppna upp för konkurrens på sin plattform. men det skulle innebära en dödsstöt för konsoler som vi idag känner dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Skillnaden här stavas monopol. Jag har inget emot att gå 100% digitalt om jag kan köpa koder till PS store på andra affärer samt sälja vidare mitt digitala exemplar när jag är klar. Men det lär aldrig hända.

Hur säljer du vidare den musik/film du köpt digitalt?

Jag ser absolut din poäng, men utvecklingen är inte på väg åt det hållet avseende media-konsumtion.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur säljer du vidare den musik/film du köpt digitalt?

Jag ser absolut din poäng, men utvecklingen är inte på väg åt det hållet avseende media-konsumtion.

Musik är väl kört mer eller mindre, men film finns ju på Blu Ray om man inte skaffar dem på annat sätt, så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja det ska göra det ja, men gör det verkligen det när man räknar på det?

Ja det verkar stämma när man räknar på det efter våra förutsättningar. Kemikalieskatten ser rätt saftig ut. Runt 800kr verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Musik är väl kört mer eller mindre, men film finns ju på Blu Ray om man inte skaffar dem på annat sätt, så att säga.

Köper själv film digitalt (utöver de jag ser på streamingtjänster) och jag tror inte jag är ensam i världen om att göra det. Killgissar att övergången till att konsumera media digitalt går fort nu och andelen som köper media i fysiskt format vare sig det är spel/film/musik minskar lika snabbt.

Och ja, jag är medveten om att jag inte ”äger” något på detta sätt, men ett pris jag uppenbarligen är villig att acceptera för bekvämligheten det innebär så länge det fungerar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Köper själv film digitalt (utöver de jag ser på streamingtjänster) och jag tror inte jag är ensam i världen om att göra det. Killgissar att övergången till att konsumera media digitalt går fort nu och andelen som köper media i fysiskt format vare sig det är spel/film/musik minskar lika snabbt.

Och ja, jag är medveten om att jag inte ”äger” något på detta sätt, men ett pris jag uppenbarligen är villig att acceptera för bekvämligheten det innebär så länge det fungerar.

Jag har köpt en del musik från qobuz (utöver att jag prenumererar på deras streaming), och de ger tillgång till hela ditt bibliotek av köpt musik som flac, kommer inte "köpa" digital film förrän det går att göra likadant

Edit: köper även ljudböcker via Audible som jag rippar ut som mp3

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Men gilla inte att inte stativet följde med tex....

Men det är väl bara stället för att ställa den vertikalt som inte följer med. Dom där små plastfötterna för att ställa den horisontellt måste väl ändå finnas i paketet eller har jag förstått fel?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kräv hämning i butik (så distansköpslagen inte gäller) och tillåt inte ångerrätt i butik på dessa köp. Då skulle vi i ett slag ha dödat intresset från 99% av alla scalpers, då jag håller för osannolikt att de vill riskera sina egna pengar.

Om du kan boka och sen hämta i butik så är det ju enkelt för scalpers att bara reservera produkter och sen försöka kränga.
Tar man betalt direkt via webbsida så kommer man inte ifrån distansavtalslagen. Den kan även vara tillämplig på köp som hämtas och betalas i butik lite beroende på hur informationen kring köpet ser ut.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2