Bredbandspriserna ökar snabbare än inflationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Ja, någon gång har ni tagit kostnaden. Det var nog det vi ville ha fram...

Jo men det gör väl en villaägare också? Det är "avskrivet" där med om det är gjort en tid tillbaka?

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Jo men det gör väl en villaägare också? Det är "avskrivet" där med om det är gjort en tid tillbaka?

Avbetalt möjligtvis men fortfarande en kostnad man har haft till nackdel för något annat. Avgifterna täcker alla lån och kostnader så det ligger däri någonstans oavsett när det gjordes. Eller ni är kanske utan lån i er BRF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja. Såg att Telia idag tar 589kr för 150/150mbit. Måste fördubblats i pris på 3-4 år?

Det var billigt.

De ska ha 649kr efter min rabatt period för 150/150…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kommer i slutet av oktober ringa till Bahnhof och begära uppsägningstid lagom till BF 2024, så kan man välja och vraka när det beger sig. Eller om de kommer med ett pangerbjudande när jag ringer in, vem vet? 459kr för 100/100 betalar jag just nu, skamligt.

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel drös med aktörer, hur kan konkurrens inte lyckas hålla priserna nere eller till och med göra det billigare?

Kartellverksamhet…

Permalänk
Medlem

Stadsnäten är helt oreglerat monopol så det är klart kostnaderna skenar.
PTS kan inte göra nåt för de har ingen mandat.

Riksdagen måste stifta en lag för att det skall få rätten.
Om detta sker så kanske det blir stopp.
Det är dock tveksamt med tanke på hur det med nätavgifterna för el där det finns en lag, men den är så luddig att det knappast har hjälpt.

Stokab är unikt, de levererar enbart svartfiber så det är inget bra exempel på stadsnät.

Fanns ett förslag att bygga fiber till alla hushåll, detta presenterades av IT-Kommisionen 1999.
https://internetmuseum.se/utstallningar/bredband/it-kommissio....
Tyvärr blev det inte verklighet då "marknaden" skulle ta hand om internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Banhof ökade mitt pris med 30%

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Tycker alla är ganska värdelösa idag, t.ex. Bahnhof 100/100 kostar 499kr/mån för mig eller så kan jag binda mig och få 1000/1000 för 499kr/mån? Ok så varför inte kunna binda mig och få kanske 300/300 för 379kr/mån? Jag behöver inte 1000/1000 öht.

Har Telia idag och vill gärna byta då de ökar priset hela tiden även om man är bunden, sist jag ville avsluta så gick det helt plötsligt att få 50% billigare i 12 månader.

Är inte hållbart att man ska behöva ringa varje år och säga upp bredbandet för att få normala priser.

Finns bara ett sätt att reglera det och det kan bara riksdagen göra.

Tyvärr verkar inte PTS göra sitt jobb. När gjorde de det senast? Istället börjar vi få samma situation som FCC i USA där de flesta inkl de stora jättebra har oligopol eller t om monopol.

För tjugo minuter år sedan gick man ut i Sverige att vi skulle vara världsledande på bredband samtidigt med bra konkurrenskraftiga priser. Vi har nog tappat den fördelen och sjunker bara längre ned i listan och många länder har kört om oss sedan dess.

I mitt stadsnät har priserna hos operatörerna ökat med minst 40%. Mer än vad inflationen gjort de senaste åren sammanslaget.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof 1000/1000 via min brf. HSB har förhandlat kollektivt med dem. Betalar 75kr extra på avgiften.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Avbetalt möjligtvis men fortfarande en kostnad man har haft till nackdel för något annat. Avgifterna täcker alla lån och kostnader så det ligger däri någonstans oavsett när det gjordes. Eller ni är kanske utan lån i er BRF?

Nej det är vi inte men det betalades efter föreningens bildande så det är redan betalt och avskrivet. Absolut så kunde de gått till amortering istället om man ser det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Finns ju en hel drös med aktörer, hur kan konkurrens inte lyckas hålla priserna nere eller till och med göra det billigare?

Kartellverksamhet…

Det är "nätägarna" och för de som bor i hyresrätt bostadsbolagen som håller upp priserna.

telia öppen fiber tar över 200 kr i månaden för sin medieomvandlare.
Själva nätet äger Scanova och de tar betalt för utrymmet på linorna som ISP köper upp.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Det är "nätägarna" och för de som bor i hyresrätt bostadsbolagen som håller upp priserna.

telia öppen fiber tar över 200 kr i månaden för sin medieomvandlare.
Själva nätet äger Scanova och de tar betalt för utrymmet på linorna som ISP köper upp.

För att klargöra stadsnäten som drivs av kommunikationsoperatörerna är de som höjt den största delen. Operatörerna vill också ha sin beskärda del och vips så har vi svindyra bredbandspriser som höjts betydligt mer än inflationen vi haft de senaste åren.

PTS (post och telestyrelsen) och iE (energimarknadsinspektionen) båda tillsynsmyndigheter har inte gjort sitt jobb senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att klargöra stadsnäten som drivs av kommunikationsoperatörerna är de som höjt den största delen. Operatörerna vill också ha sin beskärda del och vips så har vi svindyra bredbandspriser som höjts betydligt mer än inflationen vi haft de senaste åren.

PTS (post och telestyrelsen) och iE (energimarknadsinspektionen) båda tillsynsmyndigheter har inte gjort sitt jobb senaste åren.

De har försökt men gissar att politikerna har fått lite fina middagar och vips så finns det hål i lagarna som de direkt skickar en armé av jurister att gräva ut.

Samma med elnätet.

Hur många politiker har inte lovat att täppa till hålen och sen händer... INGET.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Internet är ju det sista man stänger av i huset, tom värmen ryker nog innan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Precis, datorn kan överklockas och värma huset då

Permalänk
Medlem

Är inte konstigt då nätägare har en unik position.
Deras avgift blir dold då den bakas in i vad vi betalar till innehållsleverantören.

Egentligen så skulle nätavgiften redovisas som en egen post på räkningen, så att även nätägare kan känna ett visst tryck till att hålla sina priser i ordning..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Här i Finland får man 500/500 Mbit för 550kr/mån obegränsat. För 760kr/mån får man 1Gbit/1Gbit obegränsat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

För tjugo minuter år sedan gick man ut i Sverige att vi skulle vara världsledande på bredband samtidigt med bra konkurrenskraftiga priser. Vi har nog tappat den fördelen och sjunker bara längre ned i listan och många länder har kört om oss sedan dess.

Fast har man inte redan kommit i mål med det där? Nej, alla har inte gigabit gratis men nog får väl genomslaget för bredband anses ganska gott? Hämmas vi verkligen i någon större grad av dagens situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja. Såg att Telia idag tar 589kr för 150/150mbit. Måste fördubblats i pris på 3-4 år?

Helt vansinnigt dyrt. Hur motiverar man ens det priset? 😒

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk

Har själv bredband2 100/100 för 435kr

Permalänk
Medlem

Har bara möjlighet att välja Telia 100/100 om jag vill ha fast bredband. Första året kostar 399kr, sedan ligger det på 549kr månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det där är nog inte hela sanningen av kostnaden. Det är vanligt att BRF:en tar en grundkostnad som bakas in i BRF-avgiften och dina 95kr/månaden bara är on-top för router o.s.v.

Så har vi det i vår samfälligheten, samfällighetsavgiften täcker nätet, basutbud av tv-kanaler och sen betalar varje hushåll beroende på vad de vill ha för extra kanaler och vilken hastighet internet de önskar över 100 mbit.

Jag skulle säga det vanliga är att någon form av internet ingår för en fast tvingad avgift utöver avgiften för lägenheten. Jag betalat ~180 kr för TV på 250/100 Mbit/s. Några större hemligheter än så gömmer sig inte i avgiften. Det lutar åt att föreningen där jag bor dessutom likt fler i den här tråden lyckats förhandla till sig 1000/1000 för lägre pris än dagens 250/100.

Så det är inte alls orimligt att föreningar betalar 40 eller 95 kr per lägenhet för snabbt bredband.
Anledningar?

Säkra kunder med vansinnigt långa avtal. Kostar troligtvis marginellt mindre att ge 50-100 lägenheter 1000 istället för 250 där kunderna inte ens efterfrågar det. Hur många i ett snitthus nyttjar ens de 250 Mbit fullt ut? Hur många av dessa kommer plötsligen börja nyttja 1000? Jag har tidigare haft 1000 men är för tillfället inte motiverad att betala extra för mer än 250 Mbit/s och kommer troligtvis inte heller kosta operatören många kronor extra om de skulle byta min fart från 250 till 1000. Däremot om jag som ensam privatperson går och uppgraderar så lär de räkna med att jag faktiskt har ett behov och att jag kommer nyttja detta fullt ut.

Skrivet av Lavaguden:

Detta borde fler engagera sig i. Priserna kommer gå upp mycket mer om man tillåter PTS driva igenom alla sina planer på driftsäkerhetskrav.
Även mobilabonnemang kommer bli kraftigt dyrare om där måste vara 10dygns backup på elen som ligger i det nya förslaget gällande landsbyggdsnoder.

I en skrivelse tycker man att privathushåll bör acceptera 1500kr i månaden för uppkoppling.

Av allt vi ska tumma på så är kanske inte driftsäkerheten det jag känner att vi ska skippa. Är kanske inte en helt dum idé att hela nätet går ner omedelbart i händelse av kris etc. Den typen av förberedelser låter alltid som slöseri med pengar tills man står där.

Permalänk
Medlem

Internetleverantörerna som agerar på den heliga marknaden kommer att fortsätta höja tills de märker att vi inte tål mer. Jag tror nog att en majoritet av oss tyvärr tål ett par hundra till per månad innan smärtgränsen är nådd så att vi säger upp fibern. Sen är det en ytterligare diskussion att man hos de flesta bolagen ofta kan förhandla ner priset efter bindningstiden genom att binda avtalet ett år till. Mn det vet inte alla, och inte talar de om det heller förrän man ringer och vill säga upp avtalet för att det har blivit för dyrt. Det gör deras agerande extra fult.

Skrivet av Lavaguden:

Detta borde fler engagera sig i. Priserna kommer gå upp mycket mer om man tillåter PTS driva igenom alla sina planer på driftsäkerhetskrav.
Även mobilabonnemang kommer bli kraftigt dyrare om där måste vara 10dygns backup på elen som ligger i det nya förslaget gällande landsbyggdsnoder.

I en skrivelse tycker man att privathushåll bör acceptera 1500kr i månaden för uppkoppling.

Driftsäkerhet är iofs viktigt, iom att de flesta behöver internet idag för att utföra allt man förr kunde sköta per telefon eller snigelpost. Men min smärtgräns går tidigare än 1 500:-. För mig gick gränsen när Tele2 höjde från 249:- till 549:- i mars i år. Jag kunde iofs bundit om avtalet ett år till för 349:-, men där bytte jag bort det till 4G för 249:-. Hade jag haft högre behov av stabilitet och hastighet så hade jag nog tuggat i mig att ha kvar fibern mot en prishöjning i nivå med inflationen, men inte 549:-!

förtydligade språkligt
Permalänk
Medlem

Starlink blir billigare och billigare medans fast bredband blir dyrare. Förr eller senare lär dom sänka kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Den kostnad vi tagit i föreningen för drygt 30 år sedan när Bredbandsbolaget kopplades in var att dra CAT kabel i hela huset från switch rummen till lägenheterna. Det är avskrivet sedan länge men bara (tyvärr) dimensionerat för 1GbE. Visst kan man få ut lite till beroende på avstånd till switcharna men det är best effort över 1GbE om vi skulle koppla in t ex 10GbE.

Nja, om ni byter switch kan ni ju åtminstone erbjuda 2.5 Gbit/s (om CAT 5e) eller 5 Gbit/s (om CAT 6). Om det bara är uråldrig CAT 5 är det ju dock svårare. I så fall är det kanske lika bra att dra fiber upp till varje lägenhet istället.

Skrivet av Asken12345:

Ja, någon gång har ni tagit kostnaden. Det var nog det vi ville ha fram...

Nej, inte nödvändigtvis. Ett rätt vanligt upplägg för ca 10 år sedan eller mer var att ISP:n betalade för byggandet av nätet i fastigheten i utbyte mot ett antal års exklusivitet. Sedan övergick ägandetskapet av fastighetsnätet till föreningen. Det betydde dock inte att de tog ockerpriser under den tiden. Beroende på hur man ser det behöver de alltså inte ha tagit någon kostnad för detta (förutsatt att ISP:ns månadsavgift var rimlig).

Skrivet av SanTeoX:

Tack för tipset! Inleed verkar ju bra! Kanske ska välja dom framöver! 😊

Jag tycker dock att deras peering ser lite lustig ut. De verkar nästan uteslutande peera med transit providers, vilket är väldigt ovanligt då dessa normalt vill ha betalt för trafiken (istället för att utbyta den gratis direkt mellan ISP:er så länge trafikmängden är hyfsat snarlik åt båda hållen), samt att det kan leda till att trafiken kan ta onödiga omvägar.

De verkar också bara finnas i en enda internet exchange (IX), SOLIX i Stockholm. Där när de en del tjänsteleverantörer och andra ISP:er, men långt ifrån lika många som andra ISP:er brukar nå med sin närvaro i betydligt fler IX:ar.

https://bgp.he.net/AS206170

https://www.peeringdb.com/net/34547

https://www.sol-ix.net/en/members/

Som jämförelse:

Bredband2: https://bgp.he.net/AS29518
Bahnhof: https://bgp.he.net/AS8473
Obenetwork: https://bgp.he.net/AS3399
Tele2: https://bgp.he.net/AS1257
Telia: https://bgp.he.net/AS3301

Jag försökte se om det fanns något annat AS-nummer som var mer relevant, men hittade bara ett som verkade totalt oanvänt. Testade därför lite med deras RIPE probes för att se vilken väg trafiken tog till vanliga tjänster och mycket riktigt går den i större utsträckning via deras transit providers, förutom i fallen där tjänsten också fanns representerad i SOLIX.

Bor man inte i Stockholm misstänker jag att mycket av trafiken ändå tar omvägen via huvudstaden. Det kan förhoppningsvis någon av er som redan är kunder hos Inleed bekräfta?

Med det sagt så duger det säkert för många. Allt jag säger är att det nog kan finnas anledning för dem att vara billigare än en del av konkurrenterna. Jag har ju dock ingen personlig erfarenhet av dem, så om folk tycker att det fungerar bra så tycker jag inte att de nödvändigtvis ska bry sig om detta inlägg.

Om det är något jag missat här korrigerar jag gärna inlägget.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

På något ställe tog Felia ut runt 600:- för 100/100... 😵 😵 😵‍💫 😵‍💫

Är det guld och gröna skogar som fiberlinan täljer fram varje månad? - För det priset menar jag...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

För min del så fick jag rabatt i början på höjningarna men när rabbatten skulle bli slut så var det runt dubbelt pris mot innan. Blev även påtvingad en höjning av hastigheten.
Letade ett tag och hittade GSM till halva priset utan begränsningar i volym.
Händer att det kan bli segt på kvällen men inte så ofta så jag kan bli kvar efter att mitt årsabbonemang tar slut.

Det var IP-only som tog över fibern, därav prisera antar jag. De ordnade en ntändigt avbrott varje dag under en dryg vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Skulle vara intressant om det finns några speciella anledningar varför kostnaderna skenar, är det nätägarna som vill ha ut mer ost eller är det bara speglat av ekonomin ?.

Skulle våga påstå att under denna politiskt påeldade fiberrush, har alla nätägare fluffat sina siffror genom att ange till ekonomerna att efteranslutningarna kommer vara fler än vad som är rimligt, och att avskrivningen i och med detta skulle gå fortare än vad det faktiskt gör.

Utöver det, är nästan alla nya nät de byggt sen 2012, hastverk, som kräver mer underhåll, och merkostnader, pga felaktig dokumentation och felaktigt utförd anläggning, i 100% av fallen.

Det gör att de MÅSTE höja nätavgifterna mer än beräknat.

En annan sak man ska ha i åtanke, är att när man sprider ut sina nät från tätbebyggda områden till glesbygd, så nätavgiften även täcka underhållet på glesbygden där antalet anslutningar inte bär sin egen servicekostnad.

Kort kan man förvänta sig att nätavgifterna för internet kommer närma sig nätavgifterna för elen.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Skrivet av depeo:

För egen del så minskade min bredbandskostnad förra året från 999kr/mån till 590kr/mån, när Zitius/Telia tog över från det kommunala Fibra.

Dessutom fick jag native ipv6 efter bytet, nåt Fibra inte inte klarade av att fixa.

Här i Borlänge så tog Zitius över stadsnätet också i början av året. Priserna blev helt sjuka efteråt. Fick en ökning på 170 kr i månaden. Sen ska Bahnhof få sig en känga också, jag betalar alltså 499 kr/mån för 250/250.. 100/100 kostar 479 kr. Men UTAN att meddela kunderna så har dom sänkt priserna, men fakturan kvarstår på den gamla priset.
Zitius ska sen ha en ännu större känga, vilka jävla idioter till leverantörer. Mitt nät blev helt fuckad sen dom installerade sina prylar. I 5 månader hade jag krångel, nät som dör, går igång, dör, går igång, och dom påpekade HELA tiden att det var min hårdvara, TROTS att tekniker varit här och fått exakt samma problem som jag fick med sin laptop. Efter 5 gånger, så gjorde den sista teknikern en grundlig undersökning, gjorde ren all fiber, uppe i lägenheten och nere i källaren på switchen. Så det var det som var problemet. Skit på optiken nere i källaren. Och Zitius har INGET telefonnummer, utan man måste gå via Bahnhof, varpå dom har köer på över en timme varenda jävla gång. Under all kritik.

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

Och Zitius har INGET telefonnummer, utan man måste gå via Bahnhof, varpå dom har köer på över en timme varenda jävla gång. Under all kritik.

Så funkar det i de allra flesta lägen om inte i alla. Man får kontakta den man har avtal med. Privatpersoner har ofta supportavtal där man kan få vänta upp till fem dagar innan man får hjälp. Inte säkert att det löses inom den tiden heller. Det är därför det är så billigt för oss.