Apples nya Macbook Pro har läckt – hundratals exemplar till salu

Permalänk
Melding Plague

Apples nya Macbook Pro har läckt – hundratals exemplar till salu

Apple ser ut att ha en allvarlig säkerhetsbrist i leverantörskedjan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om jag känner sweclockarna rätt så kommer det bli megastora trådar om varför de uppgraderar till M4 enbart för Apple Intelligens.

Nej det stora problemet idag är väl priset på "vettig modell", när troligen 16GB blir default blir väl prispålägget mindre för den konfig man nu vill ha.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

om det nu finns hundratals... var är testerna? ge oss siffror!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

om det nu finns hundratals... var är testerna? ge oss siffror!

https://www.notebookcheck.net/Apple-M4-powered-MacBook-Pro-makes-Geekbench-debut.898116.0.html

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

2010 glömde en Apple-anställd en Iphone-prototyp i en bar, som Gizmodo fick tag i och publicerade foton på.

"Fick tag på" är väl en väldigt snäll omskrivning. Stolpskotten som snodde telefonen dömdes för stöld, och att köpa stulna grejer är häleri. I ett land med ett fungerande rättssystem är det det som Gizmodo-redaktören hade dömts för. Eftersom vi talar om USA kom han undan med att be om ursäkt för att ingen hade tid att åtala honom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Apple var verkligen Fail deluxe det här året med alla dess släpp.

Jag var i tankarna om att köpa nya iphone, men fanns ingen som helst anledning att uppgradera till iphone 16 pro max, de la till en kamera knapp som är helt meningslös eftersom Action knappen finns ju där redan (självklart inte riktigt densamma men men). sedan en massa funktioner vi inte kommer få se här i Sverige.

Nu känns det som som de enbart lagt till Nya M4 i årets upplaga av macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag var i tankarna om att köpa nya iphone, men fanns ingen som helst anledning att uppgradera till iphone 16 pro max, de la till en kamera knapp som är helt meningslös eftersom Action knappen finns ju där redan (självklart inte riktigt densamma men men). sedan en massa funktioner vi inte kommer få se här i Sverige.

Håller med. Förhoppningsvis leder backlashen med iphone 16 till att kommande telefoner blir mer intressanta och att de får eld i baken i apple HQ. Högst tveksamt hur de ska lyckas med det men något måste de göra för att skapa intresse för nästa års iphone 17.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Datavetare

Detta är instegsmodellen av M4 som typiskt drar väl under 30 W all-core. För att sätta dess prestanda i kontext så är väl den aktuella CPU-modell som ligger närmast i prestanda 9700X. Tar vi siffrorna från SweC test ser man att

M4 är ca 15 % snabbare än 9700X i ST och ca 7 % långsammare i MT. Då är 9700X rätt rejält mycket snabbare jämfört med Zen5 baserade bärbara!

Intel och AMD är så långt efter Apple vad det gäller CPU-prestanda i nuläget. Inser att många föredrar Windows, så man får verkligen hoppas Qualcomm pushar vidare och att ryktena kring att Nvidia kommer kliva in på Windows/ARM64 arenan under 2025 stämmer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Detta blir intressant att följa. Om de stulna datorerna blir identifierade så lär Apple inte tveka kring att spåra och blockera datorerna för användning.

Permalänk
Medlem

Lite halvt förvånad att dessa säljs till Ryssland alls

Snart bygger de väl militärutrustning av dem på något sätt

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Detta är instegsmodellen av M4 som typiskt drar väl under 30 W all-core. För att sätta dess prestanda i kontext så är väl den aktuella CPU-modell som ligger närmast i prestanda 9700X. Tar vi siffrorna från SweC test ser man att

M4 är ca 15 % snabbare än 9700X i ST och ca 7 % långsammare i MT. Då är 9700X rätt rejält mycket snabbare jämfört med Zen5 baserade bärbara!

Intel och AMD är så långt efter Apple vad det gäller CPU-prestanda i nuläget. Inser att många föredrar Windows, så man får verkligen hoppas Qualcomm pushar vidare och att ryktena kring att Nvidia kommer kliva in på Windows/ARM64 arenan under 2025 stämmer!

Mac OS är väldigt instängt tyvärr och tyvärr inte mycket en mycket en mycket effektiv processor kan göra åt det. Det är tydligen något samarbete mellan Nvidia och Mediatek som utvecklat en SoC tillsammans och inte någon helt egenutvecklad ny ARM processor från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite halvt förvånad att dessa säljs till Ryssland alls

Snart bygger de väl militärutrustning av dem på något sätt

Apple har officiellt dragit sig ur Ryssland när det kommer till hårdvara så misstänker att de som sköter smugglingen inte bryr sig nämnvärt om lanseringsdatum heller.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad med hänvisning till trivselreglerna*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om något så är det gratis reklam för Apples nya M4 macbooks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Man kan ju inte alltid jämföra med generationen innan. Jag vänder på det och säger istället att det känns bra att man inte ska behöva hosta upp för ny hårdvara varje år.

Jag sitter kvar på min Macbook pro från 2012 (!), så börjar bli dags att uppgradera, problemet är bara att det ändå är så förbannat dyrt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Mac OS är väldigt instängt tyvärr och tyvärr inte mycket en mycket en mycket effektiv processor kan göra åt det. Det är tydligen något samarbete mellan Nvidia och Mediatek som utvecklat en SoC tillsammans och inte någon helt egenutvecklad ny ARM processor från Nvidia.

Hur är det instängt? Vad är det specifikt du inte kan göra där som går att göra på t.ex. Windows?

En av de första saker jag installerar på MacOS är homebrew som ger mig tillgång till en klar majoritet av alla open source verktyg jag blivit bekväm med under åren Linux (Ubuntu) var mitt primära desktop OS. Windows saknar motsvarighet i nuläget.

Ovanpå det har jag (tyvärr) behov att köra Windows, vilket jag gör via Parallels på en M3 Mac. Win11/ARM64 fungerar förvånansvärt bra (kör primärt Visual Studio + .NET 8, vilka båda är ARM64 native). Prestandamässigt matchar denna setup ungefär en 14900K i kompileringsprestanda (och utan fläktljudet )...

Är med på att spel är en svag punkt för MacOS. Apple vill nog att det tar fart, de har gjort flera spelspecifika förändringar av MacOS senaste två generationerna. Man har även förändrat Metal så det är betydligt mer lika DX12 på shader-nivå. Men även om denna satsning lyckas lär det ta tid.

Fast vore coolt om spel bli vanligare på MacOS. M3 Max är nog enda CPU som i nuläget med marginal tvålar till 7800X3D just i spelprestanda (M3 / M3 Pro har inte alls lika mycket L2$ och L3$ som M3 Max).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Windows blir sämre för varje år enligt många, det är flera orsaker till detta. Bara läsa i trådar kring nya windowsuppdateringar och folk klagar.
MacOs i sin tur har ett gigantisk stort spelutbud, diverse mediaprogram från bla Adobe, mycket frontend verktyg osv.
När det gäller tekniska program så klarar tillverkare knappt av att underhålla sina verktyg till windows som 100% av deras användare inom många område har. Det är stora problem när windows uppsateringar kommer.

Och framtiden är låt folks datorer vara rena klienter, då kan de ha MacOs, Linux, Windows, ios, android etc, det spelar ingen roll för det fungerar lika bra ändå. Snabb cpu med hög singeltråd är bra, största flaskhalsen är dock servern som kör programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast vore coolt om spel bli vanligare på MacOS. M3 Max är nog enda CPU som i nuläget med marginal tvålar till 7800X3D just i spelprestanda (M3 / M3 Pro har inte alls lika mycket L2$ och L3$ som M3 Max).

Om man tar pengarna som en dator med M3 max kostar och köper AMD/Nvidia så menar du att det är bättre att spela på M3 Max?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Rätt säker att huvudmålet Nvidia hade med att köpa Arm var att de rätt mycket gett upp i att designa sin egen CPU (de har gjort ett par egna Arm CPUer, alla var rätt mycket crap jämfört med de Arm själva gör).

Postat en nyhetslänk om Nvidia/Mediatek samarbetet, specifikt om att de verkar komma ut med en systemkrets för Windows-datorer 2H 2025.

I nyhetstipset nämnde jag Mediatek Dimensity 9400, den har nu lanserats och innehåller mycket riktigt en Cortex X925 som presterar helt i nivå med Arm lovade när X925 presenteras av dem runt Computex.

Redan vid 3,6 GHz har Cortex X925 en GB6 ST poäng strax under 2900. Det är lika snabbt eller snabbare än Lunar Lake (Lion Cove @ 5,1 GHz), Strix Point (Zen5 @ 5,2 GHz) och Snapdragon X (Oryon @ 4,2 GHz).

Att Arm gör en sådan brutal ökning i IPC kan mycket väl vara baserat på kontrakt de nu har med t.ex. Nvidia. För känns som Cortex X serien nu passerat nivån där den riktigt känns motiverad för bara mobil CPUer, man nu ikapp alla förutom Apple i ST prestanda. X925 ska gå att klocka till ca 4,0-4,2 GHz om man har kylningen för det, då är man på Intel/AMD desktop CPU nivå.

Så håller med: Nvidia lär knappast bygga sin egen CPU och då mycket talar för att man jobbar med Mediatek är det nog primärt GPU IP man bidrar med i en kommande ARM64 SoC för desktop.

Skrivet av xc:

Om man tar pengarna som en dator med M3 max kostar och köper AMD/Nvidia så menar du att det är bättre att spela på M3 Max?

M3 Max är rejält dyr och knappast prisvärd om målet primärt är spel. Ovanpå det är Nvidias snabbaste GPUer klart snabbare, 40 core GPUn i M3 Max matchar i.o.f.s. Radeon 7900XTX i GPGPU-tunga laster men ligger lite lägre i spel.

Poängen är mer: även i spel finns nu ARM64 baserades CPUer som till och med kan klå en rätt specialdesignat krets som 7800X3D i spel. Sample-size är rätt litet, men givet att M3 Max har huvudingridiensen i form av rejält stor cache och framförallt väldigt mycket större L2$ som är betydligt snabbare än L3$ lär t.ex. Nvidia+Arm kunna bygga något som riktigt rockar i spel.

Ett problem med väldigt stor cache är att det gör det svårare att klocka högt. Därför lättare att trycka i gigantisk cache i ARM64 CPUerna som matchar/passerar AMD/Intel i prestanda när de förra klockas runt 4 GHz medan de andra måste upp till 5,5-6 GHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Än en gång (frågan har redan ställts i en annan tråd häromdagen), vad är det som hindrar dig när du kör Mac OS, vilka begränsningar stöter du på?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om Apple kommer att kontaktas av USAs justitiedepartement om detta eftersom det är embargo mot samtlig amerikanskt tillverkad (eller snarare ägd av amerikanskt bolag) teknik när det kommer till Ryssland. Apples kretsar bör absolut ingå i det embargot.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker att huvudmålet Nvidia hade med att köpa Arm var att de rätt mycket gett upp i att designa sin egen CPU (de har gjort ett par egna Arm CPUer, alla var rätt mycket crap jämfört med de Arm själva gör).

Postat en nyhetslänk om Nvidia/Mediatek samarbetet, specifikt om att de verkar komma ut med en systemkrets för Windows-datorer 2H 2025.

I nyhetstipset nämnde jag Mediatek Dimensity 9400, den har nu lanserats och innehåller mycket riktigt en Cortex X925 som presterar helt i nivå med Arm lovade när X925 presenteras av dem runt Computex.

Redan vid 3,6 GHz har Cortex X925 en GB6 ST poäng strax under 2900. Det är lika snabbt eller snabbare än Lunar Lake (Lion Cove @ 5,1 GHz), Strix Point (Zen5 @ 5,2 GHz) och Snapdragon X (Oryon @ 4,2 GHz).

Att Arm gör en sådan brutal ökning i IPC kan mycket väl vara baserat på kontrakt de nu har med t.ex. Nvidia. För känns som Cortex X serien nu passerat nivån där den riktigt känns motiverad för bara mobil CPUer, man nu ikapp alla förutom Apple i ST prestanda. X925 ska gå att klocka till ca 4,0-4,2 GHz om man har kylningen för det, då är man på Intel/AMD desktop CPU nivå.

Så håller med: Nvidia lär knappast bygga sin egen CPU och då mycket talar för att man jobbar med Mediatek är det nog primärt GPU IP man bidrar med i en kommande ARM64 SoC för desktop.

M3 Max är rejält dyr och knappast prisvärd om målet primärt är spel. Ovanpå det är Nvidias snabbaste GPUer klart snabbare, 40 core GPUn i M3 Max matchar i.o.f.s. Radeon 7900XTX i GPGPU-tunga laster men ligger lite lägre i spel.

Poängen är mer: även i spel finns nu ARM64 baserades CPUer som till och med kan klå en rätt specialdesignat krets som 7800X3D i spel. Sample-size är rätt litet, men givet att M3 Max har huvudingridiensen i form av rejält stor cache och framförallt väldigt mycket större L2$ som är betydligt snabbare än L3$ lär t.ex. Nvidia+Arm kunna bygga något som riktigt rockar i spel.

Ett problem med väldigt stor cache är att det gör det svårare att klocka högt. Därför lättare att trycka i gigantisk cache i ARM64 CPUerna som matchar/passerar AMD/Intel i prestanda när de förra klockas runt 4 GHz medan de andra måste upp till 5,5-6 GHz.

Glöm inte bort att totalkostnaden över säg tre år om du säljer din Mac är on par eller lägre mot motsvarande PC i och med de hiskeliga restvärdena Mac har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Jag skulle inte bli förvånad om Apple kommer att kontaktas av USAs justitiedepartement om detta eftersom det är embargo mot samtlig amerikanskt tillverkad (eller snarare ägd av amerikanskt bolag) teknik när det kommer till Ryssland. Apples kretsar bör absolut ingå i det embargot.

Det tror jag säkert. Apple har slutat sälja grejer i Ryssland sen ett par år, så de här är modeller avsedda för någon annan marknad som har smugglats in.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dinkefing:

Jag är en teknikintresserad nörd, jobbar med IT.
Jag har använt windows sedan 1996, Linux sedan 2005 och macos sedan 2021.
Var själv en vocal "mac hater" under många år, egentligen utan att ens veta varför jag var det... alla andra var ju det?

Vad är det folk egentligen syftar på när man säger att det är "nedlåst" och "instängt"?

Numera använder jag windows för gaming, linux för mina servrar och macos som daily driver.
tack vare brew så har jag en package manager med div linux portar för mjukvara. Skulle jag vilja köra någon specifik windows mjukvara så finns det både wine samt virtualisering både per applikation eller helt os. Men finner inte längre någon mjukvara som windows erbjuder som är bättre än något native alternativ antingen för macos eller linux.

Apple har helt klart ett järngrepp runt hårdvaran, men det är också den absolut top tier hårdvara också.

Att köra macos ser jag som ett fantastiskt alternativ till att köra Linux desktop...Tyvärr är de aldrig helt hemma här... medans servermiljöerna är rent guld. Att slippa windows är bara en ren orgasm oavsett om man kör linux eller macos.
+ att gå från en macbook till ett pc-alternativ lär nog inte kunna hända då jag änsålänge inte hittat något ens jämförbart.

Kör man sedan VM's med antingen windows eller linux så är det så pass grymt att du får dina desktop OS i 120Hz fastän att det är virtualiserat. Det kan man glömma om man kör antingen linux eller windows som host-os. *

*Om du inte tänkt göra komplicerade passthroughs av gpu som mer än ofta kräver att man har tålamodet av en gud och är grym på att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om jag känner sweclockarna rätt så kommer det bli megastora trådar om varför de uppgraderar till M4 enbart för Apple Intelligens.

Vore ytterst märkligt då det fungerar på M1 och senare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Vore ytterst märkligt då det fungerar på M1 och senare.

Precis som för spel så fungerar det bättre på bättre hårdvara. Jag själv har en M4a på min iPad för Ai skull, det enda stora problemet är denna Ai fördröjs.
Nå jag var ironisk angående intresset för Ai, det är lite som intresset för internet var hos datanördar tiditgt 90tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Var själv en vocal "mac hater" under många år, egentligen utan att ens veta varför jag var det... alla andra var ju det?

Vad är det folk egentligen syftar på när man säger att det är "nedlåst" och "instängt"?

De som säger så har i regel aldrig använt en mac och eftersom dom inte vet hur den fungerar är den automatisk nerlåst och dålig bara för att det råkar vara Apple som tillverkar den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Numera använder jag windows för gaming, linux för mina servrar och macos som daily driver.
tack vare brew så har jag en package manager med div linux portar för mjukvara. Skulle jag vilja köra någon specifik windows mjukvara så finns det både wine samt virtualisering både per applikation eller helt os. Men finner inte längre någon mjukvara som windows erbjuder som är bättre än något native alternativ antingen för macos eller linux.

Apple har helt klart ett järngrepp runt hårdvaran, men det är också den absolut top tier hårdvara också.

Att köra macos ser jag som ett fantastiskt alternativ till att köra Linux desktop...Tyvärr är de aldrig helt hemma här... medans servermiljöerna är rent guld. Att slippa windows är bara en ren orgasm oavsett om man kör linux eller macos.
+ att gå från en macbook till ett pc-alternativ lär nog inte kunna hända då jag änsålänge inte hittat något ens jämförbart.

Kör man sedan VM's med antingen windows eller linux så är det så pass grymt att du får dina desktop OS i 120Hz fastän att det är virtualiserat. Det kan man glömma om man kör antingen linux eller windows som host-os. *

*Om du inte tänkt göra komplicerade passthroughs av gpu som mer än ofta kräver att man har tålamodet av en gud och är grym på att felsöka.

Instämmer helt. Gick över på Mac 2022 för jag var less på krånglande wkndowslaptops. Har primärt kodat, och det har varit en fröjd hela vägen. Brew är gudasänt! Första månaden var väl lite kämpig när jag tänker efter, innan man vänjer sig vid commandknappen, och innan man hittat alternativ för fönsterhantering och lite småtjafs.

Visa signatur

Topkek