Flera buggar upptäckta i Windows 11 24H2

Permalänk
Melding Plague

Flera buggar upptäckta i Windows 11 24H2

Nya systemversioner är sällan helt buggfria vid lanseringen, hur mycket betatestande utvecklarna än gör. Så är även fallet med den nya Windowsuppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns folk som är så ivriga att uppdatera så en annan kan vänta nån månad innan man gör det, så majoriteten av buggarna är fixade.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Flrsvinnande muspekare har jag märkt av

Permalänk
Medlem

Hade tänkt göra en ren installation med 24H2, men jag antar att det är bäst att vänta en månad till.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ej märkt av någon ännu , men körde en clean install det eleminerar ju en av buggarna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har bara märkt av buggen på 8.63GB. Har inte testade den sista dock men jag har inte märkt av det där med muspekaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har så stor skärm så jag hittar aldrig muspekaren ändå

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd

gör man clean install så slipper man dom flesta buggar, men man kan alltid köra det här steget ifall win-update tjafsar

jag fick köra det här och det löste allt direkt (win update failed to update)

kör cmd som administratör sedan ett kommando i taget

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
sfc /scannow

reboota datorn

tar cirka 3 minuter totalt

(copilot dyker inte upp fören man gör en clean-install)
installera windows 11 pro N och sedan lägg till "Media Feature Pack" under "system / valfria funktioner /"

Permalänk
Medlem

Buggarna verkar lika tråkiga som uppdateringen. Jag efterfrågar lite mer nytt och spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det fanns för länge sen nån funktion att man kunde trycka på en knapp på tangentbordet så pingade man muspekaren så det strålade ut som ringar från den. Skulle tro det var Win 2000 eller nåt sånt. Nån som vet om den funktionen finns kvar?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

gör man clean install så slipper man dom flesta buggar, men man kan alltid köra det här steget ifall win-update tjafsar

sfc /scannow

reboota datorn

installera windows 11 pro N och sedan lägg till "Media Feature Pack" under system / valfria funktioner /

Pasta i en text fil å döpa om till .bat högerklicka å kör som admin, lite smidigare har den alltid på skrivbordet!

sfc /scannow
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
sfc /scannow
pause
exit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

sfc /scannow

reboota datorn

installera windows 11 pro N och sedan lägg till "Media Feature Pack" under "system / valfria funktioner /"

Vad jag läst så löser inte det buggen med 8.63GB

Skrivet av nikwid:

Det fanns för länge sen nån funktion att man kunde trycka på en knapp på tangentbordet så pingade man muspekaren så det strålade ut som ringar från den. Skulle tro det var Win 2000 eller nåt sånt. Nån som vet om den funktionen finns kvar?

Den finns kvar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fick BSOD vid varenda boot och när jag startade Diablo 4. Det visade sig att det var hårddisken som hade fel värde på HMB, det ska gå att hacka sig runt det men köpte en ny hårddisk istället

Problemet gällde sn770 hårddisken, så får ni problem rekomenderar jag att ni kikar här:

https://community.wd.com/t/windows-24h2-wd-blue-screens/29786...

Permalänk
Avstängd

hur många gånger du än kör sfc /scannow så kommer den säga att den hittat korruperade filer och det lär ju vara dom där 8.63gb cachade windowsupdate-reserverade skiten som saknar betydelse som inte går att få bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Skönt att det finns folk som är så ivriga att uppdatera så en annan kan vänta nån månad innan man gör det, så majoriteten av buggarna är fixade.

Exakt..så man slipper sådana problem
Om andra sidan kör jag Win 10, har en dual boot installation Win 10, Win11
var nog typ 4 mån senast jag startade med Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

haha..samma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

hur många gånger du än kör sfc /scannow så kommer den säga att den hittat korruperade filer och det lär ju vara dom där 8.63gb cachade windowsupdate-reserverade skiten som saknar betydelse som inte går att få bort

De e typ normalt för windows tyvärr Därför man har bat filen på skrivbordet haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skrivet av robbe60:

haha..samma här

Förstår att ni skojar lite här, men förstår också att det ligger något i det. Jag har en 1440p 27" och jag ökade storleken på muspekaren ett snäpp. Blev så mycket bättre med större muspekare! I börjar känns det konstigt men sedan är det en fröjd. Så gör det och testa!

Jag kommer sitta lugnt i båten och hålla mig ifrån 24h2 ett bra tag, jag brukar vara rätt snabb annars med uppdateringar.
Är t.om sugen på att upp/nedgradera till Win 10

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Har den fixat någon av redan existerande buggar eller har det bara lagts till nya?

T.ex. den sporadiskt krashande explorer.exe...

Trodde det var bara min huvuddator som kört samma installation sedan ~2015 men även min andra dator som uppgraderades till win 11 förra året med färsk installation påvisar samma spontant krashande explorer.exe och man får manuellt starta den igen från run command lite hit och dit för den krashar ibland när man öppnar utforskaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skrivet av nikwid:

Funktionen finns i PowerToys, tryck CTRL 2 gånger så ser man muspekaren.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har den fixat någon av redan existerande buggar eller har det bara lagts till nya?

Trodde det var bara min huvuddator som kört samma installation sedan ~2015 men även min andra dator som uppgraderades till win 11 förra året med färsk installation påvisar samma spontant krashande explorer.exe och man får manuellt starta den igen från run command lite hit och dit för den krashar ibland när man öppnar utforskaren.

Kraschande explorer? Jag har inte haft det på någon av mina dator med Windows 11

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aja, dessa var åtminstone relativt harmlösa buggar jämfört med vissa tidigare uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget problem jag känner igen, har w11 på flera olika datorer även "unsupported" och inte stött på nån explorer.exe krasch.

Kör du nåt särskillt program som patchar windows? typ explorerpatcher eller något som tar tillbaka "gamla" explorer looken?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

inget problem jag känner igen, har w11 på flera olika datorer även "unsupported" och inte stött på nån explorer.exe krasch.

Kör du nåt särskillt program som patchar windows? typ explorerpatcher eller något som tar tillbaka "gamla" explorer looken?

Samma här, både på unsupported och supported datorer och har inga problem. Jag håller dock inte på med några patcher, så som explorerpatch eller liknande då jag gillar hur Windows 11 är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bugg i sfc /scannow
Windows-funktionen sfc /scannow är en vanlig del av felsökande i systemet. En bugg i 24H2 gör att kommandot säger sig ha hittat och reparerat fel, men nästa gång användaren kör det dyker samma felmeddelande upp. Igen och igen. Enligt Windows Latest visar den fel i filer relaterade till WebView2, men åtminstone en användare har även sett filer relaterade till Bluetooth i sfc:s loggfil.

Denna har jag sett.
Webview2-grejen verkar ha uppstått iom oktober-uppdateringen utifrån vad jag sett (såg det aldrig tidigare i 24H2). Den verkar ju inte orsaka några praktiskta problem dock, bara att sfc alltid hittar "fel".

Bluetooth-grejen har ju Windows dragits med i evigheter dock. Det känns inte som något nytt i 24H2 utan hände väl även i Windows 10? Har funderat på om det är t.ex. Intels drivrutinspaket och Windows som slåss om vilka filer som ska ligga där eller något.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bluetooth-grejen har ju Windows dragits med i evigheter dock. Det känns inte som något nytt i 24H2 utan hände väl även i Windows 10? Har funderat på om det är t.ex. Intels drivrutinspaket och Windows som slåss om vilka filer som ska ligga där eller något.

Personligen har jag inte haft något problem med Bluetooth på extremt länge >10 år skulle jag vilja säga. Jag har dock kört med Intel bluetooth de senaste 10 åren vad jag vill minnas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Personligen har jag inte haft något problem med Bluetooth på extremt länge >10 år skulle jag vilja säga. Jag har dock kört med Intel bluetooth de senaste 10 åren vad jag vill minnas

Jag har inte haft *problem med bluetooth* så mycket som att om man kör sfc kan man ge sig fan på att den säger att det fanns fel och att den då återställts lite bluetooth-relaterade filer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har haft patcher på den ena men den andra nyare installationen är mer eller mindre orörd från installationen men ändå påvisar bägge att explorer krashar imellanåt och man får starta det från run command för att komma åt taskbar och grejor igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma här, både på unsupported och supported datorer och har inga problem. Jag håller dock inte på med några patcher, så som explorerpatch eller liknande då jag gillar hur Windows 11 är

också nöjd i övrigt det var bara en dator jag hade lite speciella anvädningsområde som det var bra att ha, explorerpatcher för win10 taskbar så jag kunde använda 7+ taskbar tweakers "grouping management".
ersatt med windhawk och plugins "disable grouping on the taskbar" och "taskbar thumbnail reorder" nu på 24h2

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte fått uppdateringen, fick några nya till förra istället för några dagar sedan