Färdigforskat och slutgiltliga komponenter (om inte sjuka deals uppstår)

Permalänk
Medlem

Färdigforskat och slutgiltliga komponenter (om inte sjuka deals uppstår)

Som rubriken lyder. Nu har jag forskat några dagar på komponenter och detta är vad jag kommer fram till. MEN, om någon har några invändningar eller kritik tar jag gärna emot dessa.

La till bildkoppling så användare slipper lämna forumet /Mod
Permalänk
Medlem

Rätt mycket bättre för samma peng i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

https://komponentkoll.se/bild/WXxFT.png

Du glömde kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du glömde kylaren.

Nej då, 7600 inkluderar en kylare.

Permalänk
Medlem

Nej då, 7600 inkluderar en kylare.

Just i det här fallet får man ju anta att TS inte vill köra med den undermåliga originalkylaren.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att 7500F finns också. Presterar som en 7600 men några hundra lappar billigare (1890 på Proshop just nu)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/WEHBE.png

Hej! Tack för ditt svar! Blir så osäker på amd's processorer och vet inte vilken som är bäst eller om det är värt att lägga 2000kr till på en cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Hej! Tack för ditt svar! Blir så osäker på amd's processorer och vet inte vilken som är bäst eller om det är värt att lägga 2000kr till på en cpu.

Beror på lite vad du ska göra. Om du säger mer specifikt vad du ska göra eller vad du spelar så kan vi tipsa bättre.

En fin sak med AM5 plattformen är att den är att den kommer få nya CPUer fram tills 2027 så du kan köpa en billig CPU för kring 2000kr idag, sen om några år om du känner att den inte hänger med kan du köpa ny då och behålla allt annat.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Som rubriken lyder. Nu har jag forskat några dagar på komponenter och detta är vad jag kommer fram till. MEN, om någon har några invändningar eller kritik tar jag gärna emot dessa.

https://komponentkoll.se/bild/alqXv.png

Jag hade bytt chassi, det finns betydligt roligare och högre kvalité tillgängligt för bara 200-300 kr mer

SSDn är inte dålig men Samsung har haft problem, vet ej om det påverkar specifikt denna modell. Det finns andra, säkrare kort att köra på.

Beroende på hur länge du vill använda samma CPU hade jag eventuellt kollat på en processor med fler kärnor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

https://komponentkoll.se/bild/alqXv.png

Detta hade jag köpt för din budget:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade bytt chassi, det finns betydligt roligare och högre kvalité tillgängligt för bara 200-300 kr mer

SSDn är inte dålig men Samsung har haft problem, vet ej om det påverkar specifikt denna modell. Det finns andra, säkrare kort att köra på.

Beroende på hur länge du vill använda samma CPU hade jag eventuellt kollat på en processor med fler kärnor.

Mvh

Hej! Varför vill man ha fler kärnor? Mvh
Jag vill inte behöva uppgradera denna dator på minst 3-4 år tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Hej! Varför vill man ha fler kärnor? Mvh
Jag vill inte behöva uppgradera denna dator på minst 3-4 år tänkte jag.

För att en del spel och program använder fler än 6 kärnor, det är inte en flaskhals idag, och det blir nog inte det inom 3-4 år, men för att vara på den säkra sidan kan 8 kärnor vara någon form av trygghet

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta hade jag köpt för din budget:

https://komponentkoll.se/bild/YmaZQ.png

Mvh

Ser riktigt bra ut. Jag hade personligen bytt ut RAM-minnen till dessa och även kylaren till denna för att spara lite pengar. 315 kr billigare, alltid något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För att en del spel och program använder fler än 6 kärnor, det är inte en flaskhals idag, och det blir nog inte det inom 3-4 år, men för att vara på den säkra sidan kan 8 kärnor vara någon form av trygghet

Mvh

Kan du ge ett förslag på någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Ser riktigt bra ut. Jag hade personligen bytt ut RAM-minnen till dessa och även kylaren till denna för att spara lite pengar. 315 kr billigare, alltid något!

CL 30 ska vara någon ''sweet spot'' för just AMD's processorer väl? hehe