Datorkampen rond 4 – Inet är bäst på att bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, de menar ju att det är en fördel för Inet-datorn att den använder en AIO-kylare, eftersom det ser renare ut jämfört med luftkylare som de andra datorerna har. Eller vad är det du tycker är otydligt?

Ja nu när jag läser om det så är det solklart. Vet inte hur jag rörde ihop det i går....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toko:

Skulle aldrig bunta ihop strömkablar med signalkablar(expresskablarna). Bör hållas isär på grund av störningar från strömkablar. Det är switchade nätaggregat i datorer.

Vilka signalkablar menar du (och i vilken dator, om det var i en av dessa)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilka signalkablar menar du (och i vilken dator, om det var i en av dessa)?

Antar att personen menar pci e 8pin kablarna eftersom den skrev "expresskablarna" men det är ju bara 12v matning och jord i de kablarna. Sen vet jag inte vad det är för kablage som skulle vara så känsligt för störningar i en vanlig dator, med tanke på vad man kan komma undan med när det kommer till PCIE risers.
Men är det ju inte fel att hålla isär sådant, även om jag aldrig hört talas om att någon haft problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@jonasT @CrispVanDahl Är alla M.2 platser bestyckade med skruv?
Känns som risk att Shark har langat skruven och inte skickat med några tillbehör (läs, skruv).

Nej, vissa moderkort har en låsklack som man använder för att låsa fast M.2-diskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marathonkillen:

Nej, vissa moderkort har en låsklack som man använder för att låsa fast M.2-diskar.

Frågan var självklart riktad till moderkorten i testen och inte "allmänt" för alla M.2-platser.

I Shark Gaming så sitter ett ASUS PRIME H610M-A D4 eller snarlikt moderkort. Detta moderkort har 2 st M.2 platser, båda använder sig av klassisk skruv och distans.

Således, sitter skruv och distans i moderkortet eller ligger de i en moderkortslåda hos Shark Gaming. Skruvarna är inte förmonterade rent generellt, även om det finns undantag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågan var självklart riktad till moderkorten i testen och inte "allmänt" för alla M.2-platser.

I Shark Gaming så sitter ett ASUS PRIME H610M-A D4 eller snarlikt moderkort. Detta moderkort har 2 st M.2 platser, båda använder sig av klassisk skruv och distans.

Således, sitter skruv och distans i moderkortet eller ligger de i en moderkortslåda hos Shark Gaming. Skruvarna är inte förmonterade rent generellt, även om det finns undantag.

Jag uppfattade frågan som att den gäller alla moderkort. Mitt misstag

Permalänk
Medlem

Är ni verkligen säkra på att alla inte byggs av samma leverantör? Trodde ”gamla” captech va den enda byggaren i Sverige…

Permalänk
Medlem

Det gör inte heller saken bättre att den lösa interna kontakten för USB Type-C hänger löst naket bakom moderkortet i perfekt position för att kortsluta något(...).

Dagens...

Intet hade snyggast kabeldragning. Gillar chassit också.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Är ni verkligen säkra på att alla inte byggs av samma leverantör? Trodde ”gamla” captech va den enda byggaren i Sverige…

Du menar att man outsourcat byggningen? Aldrig tänkt på det, men det tror jag väl inte?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Skrivet av shelter:

Du menar att man outsourcat byggningen? Aldrig tänkt på det, men det tror jag väl inte?

Tror inte heller det, men vem vet. Möjligt att det är så med Inet, de jobbar väl med Captech?

Men angående "enda byggaren i Sverige", så är ju Shark i Danmark och Komplett i Norge?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kanske missat detta helt, men forsätter detta med någon typ av prestandatest ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag kanske missat detta helt, men forsätter detta med någon typ av prestandatest ?

Det hade varit schysst 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Undrar jag också, det vore trevligt att se. Speciellt när sharkgaming har sånt "dåligt" moderkort men istället ett 4070. Oftast baserar många sitt köp på bäst prestanda för priset, kanske inte om de är inbyggt wifi eller liknanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jepp, det ska komma. ("Räkna även med prestanda-, temperatur- och ljudtester ihop med en koll på uppgraderingsmöjligheter.", ur första artikeln)

Skrivet av ncox:

Undrar jag också, det vore trevligt att se. Speciellt när sharkgaming har sånt "dåligt" moderkort men istället ett 4070. Oftast baserar många sitt köp på bäst prestanda för priset, kanske inte om de är inbyggt wifi eller liknanden.

Förväntan (vilket även kommenterats i videorna/artiklarna hittills) är ju att Shark kommer dominera prestandamässigt i spel tack vare att de iaf fått i ett RTX 4070 i sin dator.
Sedan saknas andra saker som kan vara trevligt ur andra perspektiv, t.ex. om man även använder datorn till annat än spel, eller om man behöver wifi eller vad det nu må vara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Mev:

Dagens unpopular opinion.
Så alla kablar är inte fastsatta med buntband i utrymmet bakom moderkortet? Varför bry sig. Stäng sidan så syns det inte. Behöver du göra en ändring, va bra då behöver du inte först lossna alla buntband för att sen göra om det igen.
Så konstiga saker som fokuseras på inom denna hobby.

Jag accepterar minus poäng om kablarna är dragna så det blir vridkrafter på anslutningarna.

Om jag betalar för att ett proffs ska bygga min dator då ska det vara snyggt och prydligt.

Permalänk
Medlem

hahaha får mig att tänka på min egna dragning, det är totalkaos!
Men har helt klart för mycket saker i mitt lilla chassi

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB