Säkerhetsbrister i antivirus från Bitdefender och Trend Micro

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetsbrister i antivirus från Bitdefender och Trend Micro

Bitdefender Total Security och Trend Micro Deep Security Agent har de senaste dagarna uppdaterats med fixar för flera säkerhetsbrister.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när både BitDefender och Trend Micro länge tillhört mina favoriter kring säkerhet.

Numera förlitar jag mig främst på AdGuard DNS, brandvägg (se nedan) i routern samt i OS:et i sig. Inget får access till nätet utan mitt godkännande (inbound/outgoing)

Edit:
Kan tillägga att routern i sig innehåller följande;

• Malware Protection

• Intrusion Protection

• Parental Controls

• Device Management

• Threat Intelligence

• Network Security

• Content Filtering

• Vulnerability Assessment

Dvs lite mer än bara en enkel brandvägg.

Enstaka filer scannas oftast mot Virustotal.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Tråkigt när både BitDefender och Trend Micro länge tillhört mina favoriter kring säkerhet.

Numera förlitar jag mig främst på AdGuard DNS, brandvägg i routern samt i OS:et i sig. Inget får access till nätet utan mitt godkännande (inbound/outgoing)

Du har väl förstås alltid haft brandvägg i routern och aldrig heller tillåtit något utan ditt godkännande oavsett vad tredjepartsskydd gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har väl förstås alltid haft brandvägg i routern och aldrig heller tillåtit något utan ditt godkännande oavsett vad tredjepartsskydd gör?

Förstår inte riktigt vad du försöker säga.

Brandväggen i routern känns ganska passiv och bara gör sitt jobb, men däremot i Windows (FAB/simplewall) och macOS (LuLu) så sker kontrollen på app-/tjänstenivå.

Just routern har inbyggd mjukvara/filter från Trend Micro. I denna lösningen ingår bland annat verifiering av HTTPS Certifikat.

Senast igår stängde jag av LuLu under ett par minuter, då DiffusionBee behövde mer access för att ladda in modeller för Stable Diffusion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Numera förlitar jag mig främst på AdGuard DNS, brandvägg i routern samt i OS:et i sig. Inget får access till nätet utan mitt godkännande (inbound/outgoing)

Hur skyddar detta dig mot exemplet från Bitdefender i artikeln?
Det som du beskriver att du kör ger ju långt ifrån skyddet hos exempelvis Bitdefender Total Security.

Permalänk

Quis custodiet ipsos custodes?

Svårt att undvika att corporate malware behöver höga rättigheter för att fungera, så precis som med Crowdstrike Falcon för några månader sedan är det extra viktigt att utvecklarna inte gör fel med de här programmen…

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att antivirus från tredje part orsakar mer problem än vad dom löser.
Därför nöjer jag mig med inbyggda antiviruset som redan finns i windows.
Något som förbättrar säkerheten är att inte köra windows som administratör. Kör som normal user istället.
VirusTotal är bra för att skanna enskilda filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag är ganska säker på att antivirus från tredje part orsakar mer problem än vad dom löser.
Något som förbättrar säkerheten är att inte köra windows som administratör. Kör som normal user istället.

Jag har några kursare som mer eller mindre misslyckats med en kurs för att AVG tyst saboterat installlation av program och inte ens visat varningar om att det upptäckt något problematiskt.
Installationerna har bara fastnat och misslyckats, men fungerat utmärkt så fort AVG togs bort.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Definitivt duger MS inbyggda säkerhet för mindre krävande användare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Är det egentligen någon skillnad i säkerhet för hemanvändare att köra som normal användare gentemot att höja UAC till högsta på ett admin-behörigt konto?

Säkerheten bör ju vara detsamma och man slipper skriva in lösenord/pin-kod.