Skrivet av SuperSverker:
Integrationen med familjemedlemmar, andra tjänster, Mail kalender etc är på en helt annan nivå än Google någonsin kommer nå
Skärmen är rätt bra och kameran är duglig även i rätt kassa förhållanden men iOS upplevs…gammalt. Svårt att sätta fingret på men jag känner helt klart igen min gamla 3GS mer än vad jag känner igen min HTC Desire i min Xperia 5
iOS upplevs gammal?
I de jämförelsevideos jag sett är iOS och Android rätt likt ut nuförtiden. Även animationerna. Men du menar hur det känns? Jag får väl testa och se. Men tycker det känns nyare och bättre att använda med hopp från iPhone 12 Pro Max och iOS 17 till iPhone 16 Pro Max med iOS 18.
Skrivet av SuperSverker:
Jo visst, det finns för och nackdelar med båda men jag vet inte om jag skulle hålla med om att det sparar särskilt mycket tid..
Jo, det gör det. Över tid.
Men som du säger kanske annat är snabbare på iOS, men vill gärna se/känna det själv. Ska se om jag kan testa en Pixel 9 lite snart.
Skrivet av SuperSverker:
Kontextmenyn för stt kopiera etc - den är förbannat seg och hade enkelt kunnat dyka upp en sekund tidigare.
Du menar när man håller inne på skärmen och markerar text för att kunna kopiera? Kan hålla med om att det borde gå snabbbare. Men kanske är det för att det inte ska aktiveras oavsiktligt? Lite förvånad att det inte verkar påverkas av inställningen för Haptic Touch.
Skrivet av SuperSverker:
Sedan är swipe på space för att flytta markören något jag saknar stort, det funkar ibland men ibland inte beroende på app.
Att få ett förstoringsglas känns väldigt gammalmodigt.
Testade det och det funkade konsekvent i de appar jag tesade. Hmmm...
Skrivet av SuperSverker:
Absolut men det är samma sak där - det är en fördröjning som jag tycker är helt oacceptabel på såhär färsk hårdvara.
För att inte tala om att jag då behöver flytta fingret på baksidan för att trycka såpass hårt att den ska fatta.
Det är en fördröjning, men beroende på hur du håller telefonen det går ju ändå fortare än att behöva använda andra handen för att dra ned notiserna eller vinkla och vrida handen man håller telefonen i för att dra ned med tummen. Nu har du ju ett extra sätt att nå dem i alla fall.
Är enkelt att knacka på paksidan med pekfingret när jag håller telefonen i ena handen, tycker jag.
Skrivet av SuperSverker:
Återigen, och det är ett återkommande tema med iOS som jag saknar - Låt mig som användare välja hur stora fält ska vara, hur ofta pensionärshinten stt jag kan dra uppåt (vita strecket i botten av skärmen) ska visas etc för ingenjörerna på Apple må ha många bra idéer men de har knappast rätt i allt
Jag kan hålla med om detta, att det vore fint att kunna justera lite mer. Vita strecket i botten håller jag helt med om! Borde gå att stänga av helt.
Men, överlag bra flyt med iOS tycker jag.
Men måste så klart jämföra med exempelvis en Pixel 9 och se vad som är bättre där.
Men det verkar onekligen finnas för- och nackdelar ned båda. Exempelvis kan man i iOS trippel-trycka på ett textblock för att markera det snabbt, något som inte verkar gå i Android. Däremot verkar "Select All" finnas i kontextmenyn för text i Android, något som jag ibland kan sakna i iOS.