Ny kaffemaskin till ekologiskt kaffe

Permalänk
Avstängd

Ny kaffemaskin till ekologiskt kaffe

Hej
Jag måste ta hand om mig själv bättre och nu efter att jag har läst om insektsgift i billigt té t.ex. så vill jag ha bra ekologiskt kaffe endast. Jag dricker mycket kaffe vid minsta antydan till trötthet (när jag ska vara vaken) eller om jag ska gamea. Hittade direkt bra reklam för Löfbergs ekologiska kaffe. Nu så är det så att jag är mästare på snabbkaffe som är billigt men kan inget typ om kaffemaskiner som ska användas till ekologiskt kaffe.

Kan ni hjälpa mig hitta en bra kaffemaskin som passar till Löfbergs ekologiska kaffe?

P.s. Ifall ni vet ett bättre ekologiskt kaffe än Löfbergs så kan ni dela med er om information om ett sådant kaffe också.

Permalänk
Medlem

Jag har en moccamaster och är otroligt nöjd https://bagarenochkocken.se/moccamaster/

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Jag lovar att kaffebryggaren struntar i om det är något miljömärke på kaffepaketet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastienAres:

Kan ni hjälpa mig hitta en bra kaffemaskin som passar till Löfbergs ekologiska kaffe?

Det viktigaste är att kaffemaskinen är gjort av endast ekologiska råvaror, annars kommer inte smaken fram på bästa sätt.

Eller så köper du valfri kaffebryggare, gärna en moccamaster då de normalt fungerar bra.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Finns info om att Moccamaster Manual ska vara bra här: länk. Tror ni verkligen att Moccamaster Optio är värd 1100 kr mer (ett plus är att man kan få den i guldfärg vilket jag gillar)? Vad är alla skillnader egentligen mellan Manual och Optio förutom finare färgval på Optio och 2 olika inställningar för bryggningsmängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastienAres:

Tack för svaren. Finns info om att Moccamaster Manual ska vara bra här: länk. Tror ni verkligen att Moccamaster Optio är värd 1100 kr mer (ett plus är att man kan få den i guldfärg vilket jag gillar)? Vad är alla skillnader egentligen mellan Manual och Optio förutom finare färgval på Optio och 2 olika inställningar för bryggningsmängd?

Lilla skillnaden är är färgerna samt optio har automatiskt droppstop här kan du kika https://se.moccamaster.com/collections/kaffebryggare

Felstavning
Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastienAres:

Kommer du från snabbkaffe så bör nog vilken kaffebryggare som helst vara ett lyft egentligen. Moccamaster får dock ofta bra betyg och rekommenderas ofta. Men det är ju svårt att säga att det är värt för dig när kvaliteten på kaffe uppenbarligen inte har varit det viktigaste tidigare 😉

Permalänk

Prova Aeropress, hela bönor och en bra kaffekvarn. Då kan du experimentera dig fram med extraktionstid, malningsgrad, temperatur etc. tills du hittar det som är absolut bäst för just dig.

Permalänk
Medlem

Valfri Moccamaster. Helst en med manuellt droppstopp då dom automatiska (platta kannorna) tenderar att droppa/spilla när man ska hälla upp.

Annars en Melitta Epos med inbyggd kaffekvarn, om du vill kunna mala själv.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Prova Aeropress, hela bönor och en bra kaffekvarn. Då kan du experimentera dig fram med extraktionstid, malningsgrad, temperatur etc. tills du hittar det som är absolut bäst för just dig.

Det går också bra med selleri... Jag får känslan av att vi pratar färdigmalet i paket och vill man bara göra kaffe så går det utmärkt med tratt och ev. kanna om man äger spis och kastrull eller vattenkokare. Nu har jag förvisso även en lös kanna, men jag ställer oftast minst en gång varje dag helt enkelt bara en tratt i en kopp som är ca en halvliter. Brukar hälla på lite på känsla, dvs mer än en gång och lyfta tratten och dra runt den lite ovanför koppen så att kaffesörjan åker runt något/några varv. Tratten går ned i en drös muggar som är runt 3 dl också, men det är svårare att dra runt kaffet i tratten där utan att slabba ned hela köksbänken.

Min farmor som blev över 90 ägde aldrig någonsin en kaffebryggare överhuvudtaget, vilket definitivt inte berodde på frånvaro av kaffekonsumtion. I och med att det gick att köpa en bryggare för någon hundralapp eller två så blev det tydligen bättre bättre att göra kaffe i en gurglande mojöng som inte klarar av att få upp temperaturen på vattnet tillräckligt innan det når tratten. För mig är det obegripligt. Sedan finns det ju en del bryggare, typ Moccamaster som är rimligt bra, men det är inte det majoriteten använder.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bra kaffe? Kafferäven, gringo, da matteo, stoked, koppar, johan & nyström med flera. De kan vara ganska dyra jämfört med kaffe som säljs i butik men en helt annan värld också.

Edit: bra kvarn är viktigt.

Skrivet av BastienAres:

Kolla facebook marketplace, tradera och blocket för en moccamaster så kan du spara en hel del pengar och fortfarande få en bra kaffebryggare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag tillhör också dom som gillar Moccamaster, har haft min i runt 20 år nu, men om man bara ska göra en kopp i taget så tycker jag inte den får upp värmen tillräckligt bra. Det kan vara värt att tänka på om du tänkt göra kaffe ofta och då bara en kopp i taget.
Annars är det är lätt att dosera och göra rent och så är dom ju snygga

Sen med rätt dosering så tycker jag min mammas gamla termosbryggare gör ett helt okej jobb den med, så är du ingen finsmakare (eller funderar på att bli) så spelar det nog inte så stor vilken du väljer så länge den värmer vattnet tillräckligt och inte sprutar ut vattnet för kraftigt så inte allt kaffe nyttjas ordentligt. (Edit: det är ju dock väldigt svårt att veta vilka som är bra)

När Råd och Rön testade kaffebryggare i år så placerade sig flera billigare bryggare bättre än Moccamaster i testet. Nu testar dom ju mer än bara smak dock.

Tratt med filter och långsamt hälla över kokande vatten som @ztenlund rekommenderar är både billigt och relativt smidigt för mindre mängder.
Det är också lättare att prova sig fram lite mer och få ut det mesta av kaffet på det sättet.

Lade till lite om tester.
Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastienAres:

Köp på amazon så får du likvärdig med optio fast billigare, enda skillnaden är att den saknar kalkindikator som optio har
https://www.amazon.se/dp/B07ZQWGKPB/ref=twister_B081D3Y2VT