AMD går om Intel på datacentermarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Jag hoppas, konkurrens är bra annars slappar företagen. Kolla bara hur Intel gjorde när de låg ohotade i toppen.

Ja därför får vi hoppas intel snart tar sig ur soppan de satt sig i. Kan detta va just för att de slappade så mycket under bulldozer eran?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Man får hoppas dom kan rycka upp sig så dom överlever som företag, så här i efterhand känns GPU-satsningen rätt dum då den måste kostat dom enorma pengar och resurser dom kunde lagt på CPU-utveckling istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Om du tror på det och sover bättre av det, kudos till dig. Men om du följer nyheter från seriösa Youtubers vars dagliga jobb är att analysera situationen, pekar det mesta på att de förmodligen kommer att sälja eller gå ihop med ett annat företag.

Vänta nu...

Påståendet jag svara på va att Intel är flera år efter amd, vilket på konsument sidan verkligen inte stämmer. Sen vad fasen har det med om dom säljer eller inte att göra? Dom ligger inte flera år efter amd dom har bara en lösning just nu som snarare är on-par eller aningen sämre men problemet är att den tekniska lösningen är inte ekonomiskt försvarbar för Intel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Om du tror på det och sover bättre av det, kudos till dig. Men om du följer nyheter från seriösa Youtubers vars dagliga jobb är att analysera situationen, pekar det mesta på att de förmodligen kommer att sälja eller gå ihop med ett annat företag.

Haha, "Seriösa Youtubers" i slutänden är de tyckare som fiskar views. Intel ska ingenstans.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kul för AMD att hårt slit lönade sig. De förtjänar förstaplatsen för tillfället.

Det började gå ordentligt utför för Intel när de övergav tick-tock-släppen på processorer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vi kör Endast Epyc i våra serverhallar! Grymt bra servrar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det finns dock ljuspunkter för Intel, vilket nämns i rapporten och som stärkt aktien på senaste tiden.

Nya Intel Xeon 6 (Granite Rapids) står sig väl mot nya Epyc, och vinnaren beror på typ av last.

Intels senaste Gaudi 3 AI-accelerator nosar Nvidia i hälarna.

Dessutom har Intel mjukvara och ekosystem som AMD saknar. Teraflops är inte allt. Intel är fortfarande en överlägsen gigant inom R&D.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Det finns dock ljuspunkter för Intel, vilket nämns i rapporten och som stärkt aktien på senaste tiden.

Nya Intel Xeon 6 (Granite Rapids) står sig väl mot nya Epyc, och vinnaren beror på typ av last.

Intels senaste Gaudi 3 AI-accelerator nosar Nvidia i hälarna.

Dessutom har Intel mjukvara och ekosystem som AMD saknar. Teraflops är inte allt. Intel är fortfarande en överlägsen gigant inom R&D.

Det sista är det jag personligen sätter mitt hopp till här.

Om Intel skulle helt fallera så ser jag det som extremt osannolikt att AMD kan själva hålla x86 relevant speciellt länge. Från ett rent tekniskt perspektiv har x86 passerat "bäst-före" för ett bra tag sedan, det som ändå håller det högst relevant är att det finns så otroligt brett spektra av programvara/bibliotek/verktyg.

Väldigt mycket av de mest grundläggande verktygen/biblioteken är sådant Intel har investerat väldigt mycket tid och resurser. Till skillnad från GPUer där Nvidia kan hålla sin överlägsna programstack på sin egen HW finns i praktiken nästan ingen barriär alls för AMD att bara rakt av utnyttja allt Intel gjort i programvara "gratis". I de fall AMD haft motsvarande själva har det i praktiken självdött då det Intel skrivit fungerat bättre.

TL;DR om Intel skulle helt köra i diket lär det bli en rejäl pyrrhus-seger för AMD, för det vore den definitiva spiken i x86-kistan (och för egen del skulle jag se det som positivt, att Intel skulle gå så här illa kändes dock helt otänkbart bara för ett par år sedan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det sista är det jag personligen sätter mitt hopp till här.

Om Intel skulle helt fallera så ser jag det som extremt osannolikt att AMD kan själva hålla x86 relevant speciellt länge. Från ett rent tekniskt perspektiv har x86 passerat "bäst-före" för ett bra tag sedan, det som ändå håller det högst relevant är att det finns så otroligt brett spektra av programvara/bibliotek/verktyg.

Väldigt mycket av de mest grundläggande verktygen/biblioteken är sådant Intel har investerat väldigt mycket tid och resurser. Till skillnad från GPUer där Nvidia kan hålla sin överlägsna programstack på sin egen HW finns i praktiken nästan ingen barriär alls för AMD att bara rakt av utnyttja allt Intel gjort i programvara "gratis". I de fall AMD haft motsvarande själva har det i praktiken självdött då det Intel skrivit fungerat bättre.

TL;DR om Intel skulle helt köra i diket lär det bli en rejäl pyrrhus-seger för AMD, för det vore den definitiva spiken i x86-kistan (och för egen del skulle jag se det som positivt, att Intel skulle gå så här illa kändes dock helt otänkbart bara för ett par år sedan).

Vad händer om AMD köper Intel? Och fortsätter med att hålla verktygen/biblioteken vid liv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Vad händer om AMD köper Intel? Och fortsätter med att hålla verktygen/biblioteken vid liv.

Det skulle aldrig hända med tanke på konkurrenslagar. Nvidia, Apple och diverse riskkapital är väl de som det diskuterats mest om.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja därför får vi hoppas intel snart tar sig ur soppan de satt sig i. Kan detta va just för att de slappade så mycket under bulldozer eran?

Jag skulle definitivt påstå att det är en bidragande orsak. Särskilt på foundry sidan där Intel latade sig som fan, och lät TSMC flyyyga förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Haha, "Seriösa Youtubers" i slutänden är de tyckare som fiskar views. Intel ska ingenstans.

Då vet du inte vem Gamer Nexus är och vad han står för.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |