Apple maxar processorn i Macbook Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gardinen:

Jag har en Mac Studio med M1Max och Logic har stöd för att använda samtliga kärnor, i alla fall på min burk. Sätter man däremot inställningar i Logic, att programmet automatiskt ska känna av antal kärnor, så föredras endast Performance-kärnorna.
<Uppladdad bildlänk>

Och jag kan tycka det är gött att köra på Automatic så den använder 8 kärnor för realtidsberäkningar och 2 kärnor som hanterar lite andra vardagliga grejer i bakgrunden. T.ex. ser jag nu, vid skrivande stund, att när Time Machine drar igång en backup så belastas endast Efficiency-kärnorna medans Performance-kärnor idlear för Logic.

Alright. Då låter det rätt mycket som det jag spekulerade kring, Logic verkar anse att E-kärnorna inte har den kapacitet som krävs för att vara värdefulla.

Och det är säkert rätt beslut här, men att använda E-kärnorna i fall som inte har detta realtidskrav är ju ett icke-problem i MacOS. T.ex. för kompilering, rendering, AI/matrisberäkningar etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Enligt Macrumors så är M4 Pro 14-core snabbare än M2 Ultra 24-core

https://www.macrumors.com/2024/10/31/m4-pro-chip-benchmark-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Imponerande, men själv är jag mer intresserad av prestandan i Metal (GPU) samt CoreML.

Funderar själv huruvida vanliga M4:an gör någon större skillnad jfm en gammal M1 Pro.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Aldrig använt Logic, men en snabb sökning verkar peka på att det är ett program för hantering av ljud i realtid.

Spekulera här, men har man inte rätt hårda realtidskrav i en sådan applikation?

Och om ja, är i så fall inte problemet att E-kärnor helt enkelt inte har tillräcklig "omph" för att hantera detta så man av den anledningen blir begränsad av hur många P-kärnor som finns (och MacOS kommer i första hand använda P-kärnor för applikationer som indikerar att de behöver CPU-kraft, d.v.s. inte är bakgrundsuppgifter)?

Då är det i sig vara sant, men det är ett högst nischat use-case.

I det allmänna fallet behöver man inte göra något alls i en applikation för att den ska använda både P- och E-kärnor. Däremot blir ju ökningen mindre för varje extra kärna man kan använda när man "fått slut" på P-kärnor.

De flesta applikationer är endera "kan bara använda en eller några få kärnor", där räcker nästan allt redan 4 P-kärnor mer än väl. Andra tenderar skala väldigt väl med CPU-kärnor, då fungerar det också med E-kärnor. Den förra kategorin är tyvärr fortfarande långt vanligare än idag...

Det finns konkurrerande mjukvaror som har stöd för användning av alla kärnor. Och det gjorde relevant skillnad jämför med processorer som bara klarar av att använda P-core, och mot tidigare generationer av Apple M* pro när Apple hade fler P-core. Jag misstänker att det är en Anledning till att Apple nu har gått tillbaka till att prioritera P-core i M* Pro serien.

Uppenbarligen finns det skäl till att vissa utvecklare väljer att inte stödja samtida användning av P core och E core. Och när även Apple gör det valet, så skulle jag säga att för att vara på den säkra sidan, så bör man välja Pro-processorn.
Nu kommer jag inte ihåg prisskillnaden på mac mini, men på macbook skiljer det 6000 från instegs M4 till instegs M4 pro, men detta inkluderar 8GB mer RAM, som också är snabbare, 6 fler gpu-kärnor (och Thunderbolt 5 stöd, som dock kan dröja innan man realistiskt kan dra nytta av).

Permalänk
Skrivet av Gardinen:

Jag har en Mac Studio med M1Max och Logic har stöd för att använda samtliga kärnor, i alla fall på min burk. Sätter man däremot inställningar i Logic, att programmet automatiskt ska känna av antal kärnor, så föredras endast Performance-kärnorna.
<Uppladdad bildlänk>

Och jag kan tycka det är gött att köra på Automatic så den använder 8 kärnor för realtidsberäkningar och 2 kärnor som hanterar lite andra vardagliga grejer i bakgrunden. T.ex. ser jag nu, vid skrivande stund, att när Time Machine drar igång en backup så belastas endast Efficiency-kärnorna medans Performance-kärnor idlear för Logic.

Själva logic använder inte E core om dom inte smugit ut någon hemlig uppdatering. Men OSet kan nyttja E core för andra sysslor.
Det blir tydligt när man testar och Maxar belastningen med logic, att E- cores inte kickar igång och hjälper till. Cubase, Reaper, Pro Tools börjar belasta E core när alla P core är maxade. Och det gör skillnad.
Har Apple lagt till stöd för E core i logic nu, så är det bra. Alla andra DAWs har inte detta stöd ännu. Och det talar för att man inte kan lita på att alla mjukvaror man använder kan nyttja alla cores samtidigt, därav är det smart att titta på antalet P core, och inte bara totala antalet kärnor. Vilket gör att jag säger att nör det kommer till M4 pro, så är det npg värt der över M4, men när det kommer till M3 vs M3 Pro var det inte nödvändigtvis värt det.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Häftigt, om sant. Men jag skulle vilja se ett gäng tester, innan jag är övertygad.
Men M4 Pro känns som ett klart lyft över M3 Pro, och också som större skillnad mellan M4 och M4 pro jämfört med M3 och M3 pro.
Synd bara att Macbook varianten inte går att få med 64GB RAM.
Dom hade ju säker stympat mac mini på samma vis om det funnits Max till minin. Men om minin eller macbook gett pro med 64GB och prisskillnaden upp till max hade varit samma som nu, så hade nog Pro varit den produkten med bäst balans mellan pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Häftigt, om sant. Men jag skulle vilja se ett gäng tester, innan jag är övertygad.
Men M4 Pro känns som ett klart lyft över M3 Pro, och också som större skillnad mellan M4 och M4 pro jämfört med M3 och M3 pro.
Synd bara att Macbook varianten inte går att få med 64GB RAM.
Dom hade ju säker stympat mac mini på samma vis om det funnits Max till minin. Men om minin eller macbook gett pro med 64GB och prisskillnaden upp till max hade varit samma som nu, så hade nog Pro varit den produkten med bäst balans mellan pris/prestanda.

Japp M3 Pro är ju 6P och 6E medans M4 Pro är 8P (alt 10P) och 4E så klart mera prestanda. M4 Max är 10P(alt 12P) och 4E så inte så mycket mera CPU men desto mera GPU och minnesbandbredd.

Synd att det inte finns en 64 GB M4 Pro MacBook Pro för jag tror den hade varit intressant för många.

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker övertyga mig själv att 29k för något jag egentligen inte behöver är rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Sitter och försöker övertyga mig själv att 29k för något jag egentligen inte behöver är rimligt

Det är en bekant känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Imponerande, men själv är jag mer intresserad av prestandan i Metal (GPU) samt CoreML.

Funderar själv huruvida vanliga M4:an gör någon större skillnad jfm en gammal M1 Pro.

Det börjar komma benchmarks för M4 Pro nu. >30% ökning har jag sett nämnas av personer som följer detta närmare än vad jag gör.
Metal: https://browser.geekbench.com/v6/compute/3036706
(bör väl tas med en nypa salt tills fler och fler mätningar kommer in när de väl släpps till allmänheten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

"marknadens snabbaste cpu" måhända i video redigering, but thats about it.

gillar inte att folk ska vara missvisande med apple produkter, du kan redigera musik och videos på den, thats about it.

Jag tycker faktiskt inte att min M3 Max är mycket snabbare än min spelburk med 7800x3d och ett 4080 super i videoredigering.
Innan RTX 4xxx serien så håller jag med men idag så tror jag faktiskt att Mac ligger efter.
Däremot är det ju väldigt skönt att kunna ta med laptopen och redigera på resande fot med nästan samma prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Skitsnack tänkte jag. Så billig kan den inte vara, men jo det kan den. Om du däremot ska ha 512 GB lagring får du lägga till 2800 kr.

Uppgraderingarna är fortfarande på tok för dyra.

Köp den som student så blir det ännu billigare!

Visa signatur

Permalänk

Det enda jag saknar för ett köp är Oled och wifi 7.
Kanske nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Det börjar komma benchmarks för M4 Pro nu. >30% ökning har jag sett nämnas av personer som följer detta närmare än vad jag gör.
Metal: https://browser.geekbench.com/v6/compute/3036706
(bör väl tas med en nypa salt tills fler och fler mätningar kommer in när de väl släpps till allmänheten)

Om detta stämmer så har en M1 Max något högre Metal Score än en M4 Pro. Men den har o andra sidan 32 grafikkärnor i stället för 20.

https://browser.geekbench.com/v6/compute/3039875

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Om detta stämmer så har en M1 Max något högre Metal Score än en M4 Pro. Men den har o andra sidan 32 grafikkärnor i stället för 20.

https://browser.geekbench.com/v6/compute/3039875

Och då är det ändå den större varianten av M4 Pro som har 20 grafikkärnor istället för 16.

Men ja, Max är ju större på alla sätt, det hör ju till saken... frågan är ju just hur mycket som hänt över tre generationer, men inte tillräckligt för att riktigt kunna matcha M1 Max vad det ser ut.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Och då är det ändå den större varianten av M4 Pro som har 20 grafikkärnor istället för 16.

Men ja, Max är ju större på alla sätt, det hör ju till saken... frågan är ju just hur mycket som hänt över tre generationer, men inte tillräckligt för att riktigt kunna matcha M1 Max vad det ser ut.

Vad gäller CPU prestanda är det dock en annan femma, där är M4 Pro betydligt snabbare. Sen så saknar M1 och M2 serien ray tracing och lite annat så det beror på vad man sysslar med om det är värt att uppgradera.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vad gäller CPU prestanda är det dock en annan femma, där är M4 Pro betydligt snabbare. Sen så saknar M1 och M2 serien ray tracing och lite annat så det beror på vad man sysslar med om det är värt att uppgradera.

Absolut, här var det ju dock specifikt GPU-prestandan som testades.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag får denna siffran med min 14' 24-core M1 Max så M4 Pro är snabbare än den i alla fall.

https://browser.geekbench.com/v6/compute/3042642

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag får denna siffran med min 14' 24-core M1 Max så M4 Pro är snabbare än den i alla fall.

https://browser.geekbench.com/v6/compute/3042642

Ja, se där. Intressant.

Låter nog rimligt för den 24-kärniga varianten, är ju stor skillnad procentuellt att gå mellan 24 och 32.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har samma fundering. En MacBook Pro M1 Pro med 16 GB ram och 512 GB lagring. Skulle gärna ha en Mac Mini M4 men instegsmodellen har bara 256 GB. Vill inte lägga 2800 kr för 512 GB.

Laptopen står sedan veckor inkopplad till skärm och strömkälla. Saknar den vid soffan och skulle gärna ha en stationär Mac.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag har samma fundering. En MacBook Pro M1 Pro med 16 GB ram och 512 GB lagring. Skulle gärna ha en Mac Mini M4 men instegsmodellen har bara 256 GB. Vill inte lägga 2800 kr för 512 GB.

Laptopen står sedan veckor inkopplad till skärm och strömkälla. Saknar den vid soffan och skulle gärna ha en stationär Mac.

jag kör bara usb SSDer som storage på min mac mini. funkar utmärkt.

har 2x samsung T7 2TB som inte er så snabba, 700MB per sec

men behøver man snabbare er det ju bara å köpa en nvme samt
https://www.inet.se/produkt/8907028/satechi-usb4-nvme-ssd-pro...

Permalänk
Medlem

På en Mac Mini kan man defintivt ha en extern eller två permanent inkopplad. Kanske är Mac Mini M4 (ej Pro) med 256 GB ändå en bra maskin för sitt ändamål.

Mitt trådlösa är parat med min stationära, min laptop och tredje är för övriga enheter som jag kan flytta runt vid behov. Nu kommer jag behöva ett tangentbord till men det får jag leva med. Det är ändå lite att tänka på. Tillkommer lätt kostnader på 1500 kr mer. Eventuellt skärmkabel på det.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

På en Mac Mini kan man defintivt ha en extern eller två permanent inkopplad. Kanske är Mac Mini M4 (ej Pro) med 256 GB ändå en bra maskin för sitt ändamål.

Mitt trådlösa är parat med min stationära, min laptop och tredje är för övriga enheter som jag kan flytta runt vid behov. Nu kommer jag behöva ett tangentbord till men det får jag leva med. Det är ändå lite att tänka på. Tillkommer lätt kostnader på 1500 kr mer. Eventuellt skärmkabel på det.

Tänk bara på att Mac:ar inte stöder USB 3.2 Gen 2x2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Själva logic använder inte E core om dom inte smugit ut någon hemlig uppdatering. Men OSet kan nyttja E core för andra sysslor.
Det blir tydligt när man testar och Maxar belastningen med logic, att E- cores inte kickar igång och hjälper till. Cubase, Reaper, Pro Tools börjar belasta E core när alla P core är maxade. Och det gör skillnad.
Har Apple lagt till stöd för E core i logic nu, så är det bra. Alla andra DAWs har inte detta stöd ännu. Och det talar för att man inte kan lita på att alla mjukvaror man använder kan nyttja alla cores samtidigt, därav är det smart att titta på antalet P core, och inte bara totala antalet kärnor. Vilket gör att jag säger att nör det kommer till M4 pro, så är det npg värt der över M4, men när det kommer till M3 vs M3 Pro var det inte nödvändigtvis värt det.

Ja, även om det går att välja, att Logic ska använda samtliga kärnor, så verkar det som att Logic inte belastar e-kärnorna ändå.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Har tittat på olika tester nu. M4 Max är ganska mycket snabbare än M3 Max. Men drar även betydligt mer ström vid belastning och fläktarna låter därmed mer.

Visa signatur