Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag kan helt enkelt inte hålla med om det allmänna omdömet om att PS5 Pro inte ger någon skillnad. Somliga spel har ju visat att det är en betydande skillnad. Men det är kanske inte så lätt att visa det i komprimerade youtube-klipp.

Dock är det inte alla spel som visar upp en distinkt skillnad jämfört med PS5 base. Så det är väl inte säkert att PS5 Pro blir en framgång.

Kan tänka mig att det är betydligt svårare att se någon större skillnad när man faktiskt spelar, rör kameran och får allt utsmetat med motion blur - jämfört med att pausa spelet och zooma in på problemområden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan tänka mig att det är betydligt svårare att se någon större skillnad när man faktiskt spelar, rör kameran och får allt utsmetat med motion blur - jämfört med att pausa spelet och zooma in på problemområden.

Inte ett dugg svårt att se skillnad faktiskt. Det där är som diskussionen som var för några år sen om 30 vs 60 fps, där ena lägret påstod att det inte var någon skillnad, film är ju 24 fps och andra påstod att det var milsvidd skillnad. Och nej, det är kanske inget hjärnan medvetet registrerar att någon är lite skarpare och fler/stabilare fps o.s.v. men "känslan" i de spel som blivit patchade är trevligare.

Sen om man tycker det är värt kostnaden, det är en helt annan fråga och baseras nog mest på om man tycker 10.000 är mycket eller lite pengar, d.v.s. ens livssituation. Det är absolut inte en konsoll för massan, base är fortfarande en kompetent konsoll.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Totalt 103 spel med Pro-patch nu/snart. Rätt skapligt ändå.

Alan Wake 2
Albatroz
Apex Legends
Arma Reforger
Assassin’s Creed Mirage
Assassin’s Creed Shadows
Bad Cheese
Baldur's Gate 3
Call of Duty: Black Ops 6
The Callisto Protocol
The Crew Motorfest
Dead Island 2
Dead Rising Deluxe Remaster
Demon’s Souls
Diablo IV
Dragon Age: The Veilguard
Dragon’s Dogma 2
Dwarf Journey
Dying Light 2: Stay Human
Dying Light: The Beast
Dynasty Warriors: Origins
EA Sports College Football 25
EA Sports FC 25
Elemental War Clash
Empire of the Ants
Enlisted
Everspace 2
F1 24
Fears to Fathom: Ironbark Lookout
Final Fantasy VII Rebirth
The Finals
The First Descendant
Fortnite
God of War Ragnarök
Gran Turismo 7
Helldivers 2
Hitman World of Assassination
Hogwarts Legacy
Horizon Zero Dawn Remastered
Horizon Forbidden West
Killing Floor 3
Kingdom Come: Deliverance II
The Last of Us Part I
The Last of Us Part II Remastered
Lies of P
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
Lords of the Fallen
Lost Islands
Madden NFL 25
Marvel Rivals
MechWarrior 5: Clans
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater
The Midnight Town Stories: Adam's Diary
Monster Hunter Wilds
Morels The Hunt 2
Mortal Kombat 1
My Little Universe
Naraka: Bladepoint
NBA 2K25
No Man’s Sky
Off The Grid
Outbreak: Shades of Horror Chromatic Split
Paladin’s Passage
Palworld
Planet Coaster 2
Professional Baseball Spirits 2024-2025
Promise Mascot Agency
Quantum Error
Ratchet & Clank: Rift Apart
[Redacted]
Resident Evil 4
Resident Evil Village
Retrieval
Rise of the Ronin
Rogue Flight
Silent Hill 2
Slitterhead
Smells Like a Mushroom
Spider-Man Remastered
Spider-Man Miles Morales
Spider-Man 2
Spine: This is Gun Fu
Star Wars Jedi: Survivor
Star Wars Outlaws
Starship Troopers: Extermination
Stellar Blade
Stunt Paradise
Test Drive Unlimited: Solar Crown
Towers of Aghasba
Truck Driver: The American Dream
UFC 5
Unreal Kingdoms
Until Dawn
War Thunder
Warframe
Warhammer 40,000: Darktide
Wolverine
World of Warships: Legends
WW1: Isonzo

PSVR2 Games:
Arken Age
cyubeVR
Kayak VR Mirage
Subside

Dold text
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Fasen man blir bra sugen skaffa ps5 PRO, så jäklars dyr bara. Vet ju att man ändå kommer köpa den när GTA 6 kommer.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Fasen man blir bra sugen skaffa ps5 PRO, så jäklars dyr bara. Vet ju att man ändå kommer köpa den när GTA 6 kommer.

GTA6 kommer vara optimerat för PS5/Xbox X/S så på PS5 Pro kommer det finnas kraft över till 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

GTA6 kommer vara optimerat för PS5/Xbox X/S så på PS5 Pro kommer det finnas kraft över till 60 fps.

Blir intressant att se hur dom ska få till 60 FPS på PS5 Pro, med tanke på att den har samma processor som vanliga PS5.

Permalänk
Medlem

Garantin på ps5an går ju via Serienumret, men är det någon här som vet, om det även gäller enheter som är köpta inom EU, tex Tyskland/Frankrike?

Jag tänker ju på att alla större grossister köper säkert sina enheter någonstans i EU, så därför bör det gälla om man har en enhet från tex Frankrike?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Garantin på ps5an går ju via Serienumret, men är det någon här som vet, om det även gäller enheter som är köpta inom EU, tex Tyskland/Frankrike?

Jag tänker ju på att alla större grossister köper säkert sina enheter någonstans i EU, så därför bör det gälla om man har en enhet från tex Frankrike?

Jag skickade in en kontroll en gång, via Sony Europa. Då som jag förstod det var det inom EU med giltigt kvitto som behövdes (tror man skickade till en reparationsverkstad i Frankrike).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Blir intressant att se hur dom ska få till 60 FPS på PS5 Pro, med tanke på att den har samma processor som vanliga PS5.

En processor som går att klocka upp ca 10% (från 3,5 Ghz till 3,8 Ghz) men det är ju GPU'n som gör det största jobbet.

Spelet kommer kunna köras på Xbox Series S som har 4 Tereflops i 30 fps så det ska nog kunna köras i 60 fps på PS5 Pro med sina 16,7 Teraflops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

En processor som går att klocka upp ca 10% (från 3,5 Ghz till 3,8 Ghz) men det är ju GPU'n som gör det största jobbet.

Spelet kommer kunna köras på Xbox Series S som har 4 Tereflops i 30 fps så det ska nog kunna köras i 60 fps på PS5 Pro med sina 16,7 Teraflops.

Tvek på den. Det skulle bli en otroligt oväntad (men förstås mycket positiv) överraskning om dom lyckades med det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Digital Foundry har väl mer eller mindre uteslutit 60 fps med dagens processorer i konsoler med vettiga settings. Men där hade dom väl inte tagit PSSR i beräkningarna. Kommer nog ett läge i ~40-60fps till pron som kommer se hyfsat ut ändå.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Men det är fortfarande en äldre processor. GTA och RDR är väldigt intensiva på processorer, GTA5 kan köras i 60 FPS i 1440p på vanliga PS5 men det spelet är från 2013, ett 11 år gammalt spel vid det här laget. Är absolut övertygad om att de kommer få till 60 FPS på PS5 Pro, men definitivt inte utan att justera en hel del inställningar. Blir spännande att se!

Permalänk
Medlem

Alan Wake 2 är är typ 50fps när man går i skogen och då utan ray tracing.
GTA6 pågår det bara 1000-tals andra cpu-intensiva beräkningar.
Dream on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Är absolut övertygad om att de kommer få till 60 FPS på PS5 Pro, men definitivt inte utan att justera en hel del inställningar. Blir spännande att se!

Självklart, PS5 Pro är inte ett RTX 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Dream on

Nåja, spelet kommer rulla på Xbox Series S - sannolikt i 30 fps. Det kommer nog rulla på rätt bra på PS5 Pro. Vi får se. Samtdidgt så rullar R&C Rift Apart på i 60 fps med massor av cpu-intensiva beräkningar och effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men samma sak gäller ju konsol jämfört med pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nåja, spelet kommer rulla på Xbox Series S - sannolikt i 30 fps. Det kommer nog rulla på rätt bra på PS5 Pro. Vi får se.

Ja man kan få spelen att fungera på en PS3 också.
Men ambitionen är uppenbart att det ska se ut som i trailern med ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Dream on

Alan Wake 2 är ett AA spel i jämförelse, vill RS optimera spelet så är det inga besvär att få det att rulla 60FPS. PS5 är just byggd för att klara av open world fantastiskt, betydligt mer än vad en PC är. Både CPU och VRAM kan få mycket mindre belastning.

RDR2 och GTA5 är inte optimerade för den här generationen av kroppen kan konsoler. GTA5 versionen lär även den vara minimalt optimerad. Skulle krävts enormt arbete för den porten annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Självklart, PS5 Pro är inte ett RTX 4090.

Som sagt, det är inte GPU:n i PS5 Pro som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

RDR2 och GTA5 är inte optimerade för den här generationen av kroppen kan konsoler. GTA5 versionen lär även den vara minimalt optimerad. Skulle krävts enormt arbete för den porten annars.

RDR2 klarar lätt 60fps på PS5/XSX.
Rockstar är bara inte intresserade...

Men vad är grejen med att fortsätta tjata om att det kommer bli 60fps i GTA6?
Ingen har insyn i vad Rockstar har för planer och det finns heller inget som historiskt tyder på företaget bryr sig om denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

RDR2 klarar lätt 60fps på PS5/XSX.
Rockstar är bara inte intresserade...

https://www.youtube.com/watch?v=B4T3xYOP518

Men vad är grejen med att fortsätta tjata om att det kommer bli 60fps i GTA6?
Ingen har insyn i vad Rockstar har för planer och det finns heller inget som historiskt tyder på företaget bryr sig om denna fråga.

Jag reagerade mest på att du skrev "Dream on" när det knappast är någon omöjlighet.

Det finns data för att spelare(ca 75%) föredrar 60FPS och det är standard att erbjuda det idag till skillnad från tidigare generationer. Bara ett extremt fåtal spel på PS5 som inte gör det. Vilket även Rockstar blr veta. När RDR2 och GTA5 släpptes så var knappast 30FPS något ovanligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag reagerade mest på att du skrev "Dream on" när det knappast är någon omöjlighet.

Det finns data för att spelare(ca 75%) föredrar 60FPS och det är standard att erbjuda det idag till skillnad från tidigare generationer. Bara ett extremt fåtal spel på PS5 som inte gör det. Vilket även Rockstar blr veta. När RDR2 och GTA5 släpptes så var knappast 30FPS något ovanligt.

Jag måste erkänna att jag har gått över till den mörka sidan. Även jag upplever nu en distinkt skillnad mellan 30 fps och 60 fps i alla titlar😳

Nöjer man sig med lite får man i regel ett trevligare liv.

Permalänk
Medlem

PS5 Pro får klä skott för en tendens inom gaming: det blir mindre och mindre skillnad mellan generationerna.

Betrakta skillnaden mellan PS4 Pro och PS5 här:

https://youtu.be/59z99LkdF10?si=oMxGjYOJoReNkLeL

Mellan PC och PS5 här:

https://youtu.be/QGuCI9Ia8rM?si=bS08uzDWfCS9F6ki

—-

Så jag tycker att det är ganska mycket som är fel med människors reaktioner. Men Sony har fått mycket kritik senaste tiden. Människor vill väl ha något att klaga på. Men det är mycket nu. 95% av alla kommentarer är negativa. Det är inte proportionerligt anser jag.

Permalänk
Skrivet av V5er:

Jag tror definitivt det finns en chans till 60fps med tanke på PSSR och tanke på att senaste GTA har 2 alternativ mellan kvalite o prestanda, så går det alltid skala ner cpu intensiva saker som stads trafik etc.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jag tror definitivt det finns en chans till 60fps med tanke på PSSR och tanke på att senaste GTA har 2 alternativ mellan kvalite o prestanda, så går det alltid skala ner cpu intensiva saker som stads trafik etc.

Helt ärligt så är jag tveksam. Historik: deras spel är 30 fps på konsol. Även rdr2. Sedan är ju GTA 6 open world som går hård på cpu. Se trailern, det är väldigt mkt som är i rörelse, finns knappt någon motsvarighet. Pro har ju bara marginellt bättre cpu.

Jag tror att det blir 40 fps är max. Men jag tror definitivt att det blir 30 fps på konsol.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Helt ärligt så är jag tveksam. Historik: deras spel är 30 fps på konsol. Även rdr2. Sedan är ju GTA 6 open world som går hård på cpu. Se trailern, det är väldigt mkt som är i rörelse, finns knappt någon motsvarighet. Pro har ju bara marginellt bättre cpu.

Jag tror att det blir 40 fps är max. Men jag tror definitivt att det blir 30 fps på konsol.

Jo absolut, dock är RDR2 10 år gammalt och ps5 PRO är mer prestanda än ps4 pro. Eftersom gta 5 har tagit klivet till att man kan välja mellan 4k/30fps och 60fps med lägre upplösning. Så hoppas man ju på åtminstone upplåst läge upp till 60fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Som sagt så är inte 30FPS lika accepterat idag och det skulle kunna vara förödande för GTA6:Online.

Moores law is dead är betydligt mer optimistisk och nämner även att det går bland annat att avlasta mycket av vad CPUn skött i äldre system till andra kretsar istället.

PS5 är i stort sätt byggd för att kunna hantera open world väldigt bra. SSD:n och tillhörande system var inte bara för att få ner laddningstiderna, det kommer även kunna utnyttjas vid gameplay.

Permalänk
Medlem

Som sagt, GTA6 kommer vara optimerat för att köras på PS5/Xbox Series X/S - låt vara i bara 30 fps på de enheterna. Man kommer kunna köra samma saker som dem fast i 60 fps på PS5 Pro tack vare den större GPU'n och PSSR.

Sen om Rockstar kommer bry sig om att använda PS5 Pro fullt ut är en annan sak... Klart är att Sony har ett mandaterat krav att nya spel ska fungera med PS5 Pro. Varför inte utnyttja den extra kraften liksom?