Vill ha bästa datorn med AMD 9800X3D

Permalänk
Medlem

Vill ha bästa datorn med AMD 9800X3D

Hej alla!

Det var länge sedan jag uppgraderade min dator, och nu känner jag att det är dags för en ny! Jag är på jakt efter en riktigt kraftfull maskin som klarar av både spel och andra tunga uppgifter. Jag vill gärna ha en dator som inte bara klarar dagens krav utan också är framtidssäkrad och kan hålla i många år framöver.

Jag har redan bestämt mig för att jag vill ha en AMD CPU, och jag är särskilt intresserad av AMD Ryzen 9 9800X3D. Jag har hört mycket bra om den processorn och tror att den skulle vara en fantastisk match för både spel och produktivitet.

Jag har fått tips från en vän om vissa komponenter, men jag skulle gärna vilja få lite fler åsikter och feedback här också. Jag funderar på att behålla mitt nuvarande grafikkort (RTX 2070) ett tag till och eventuellt uppgradera till ett RTX 5070 när det släpps 2025. Alternativt funderar jag på att köpa ett RTX 4070 redan nu, som jag har lagt i kundvagnen. Vad tycker ni, är det bättre att köra på 4070 redan nu, eller är det värt att vänta på 5070?

Min budget för hela datorn ligger runt 25.000 kronor, men den är flexibel om det behövs för att få till bästa möjliga prestanda och komponentval. Jag behöver även hjälp med att sätta ihop resten av datorn – vad rekommenderar ni för moderkort, RAM och andra komponenter som kan utnyttja kraften i AMD Ryzen 9 9800X3D fullt ut? Jag är villig att lägga en bra slant på detta, så långsiktig prestanda och kvalitet är viktigt för mig.

Så här ser kundvagnen ut.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/v_gwAYoT7nHvJDlJrsHEGzgj1jM...

Tack på förhand för alla tips och råd!

Permalänk
Medlem

Hej!

Välj med fördel ett annat moderkort med stöd för PCIe 5.

Utan att veta säkert så hade jag köpt 1000W PSU om du tänker på 5090 framöver.

Permalänk
Medlem

Hej Xophile

Tack för svar.
Vilket moderkort rekomenderar du ?

Permalänk
Medlem

Spelar du 1080 så kör! Annars kan det vara läge att hitta en bättre balans mellan CPU och GPU. Med en 9800X3D i 4k så kommer du nog kunna köra nästkommande generationer av grafikkort utan att CPUn flaskhalsar.

Ett 4070 är inget prestandamonster och risken är hög att den blir obsolete snabbt. "bästa möjliga prestanda" får du nog av att inte välja 9800X3D och lägga pengarna på bättre grafikkort, om du som sagt inte stannar kvar på 1080.

Permalänk
Medlem

Sätt i 2070t och spara pengarna tills nya korten kommer. Jag gjorde så med min. Gick hur bra som helst att spela ändå.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd

Varsågod med pci-express 5.0 moderkort

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3jwxAd9ndq_DdOtBphPxYFe_o60/dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Spelar du 1080 så kör! Annars kan det vara läge att hitta en bättre balans mellan CPU och GPU. Med en 9800X3D i 4k så kommer du nog kunna köra nästkommande generationer av grafikkort utan att CPUn flaskhalsar.

Ett 4070 är inget prestandamonster och risken är hög att den blir obsolete snabbt. "bästa möjliga prestanda" får du nog av att inte välja 9800X3D och lägga pengarna på bättre grafikkort, om du som sagt inte stannar kvar på 1080.

Jag spelar i 1440 i vanliga fall.

Det var därför jag funderade på att köpa hela datorn fast utan grafikkortet, och köpa 5070 när den kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Sätt i 2070t och spara pengarna tills nya korten kommer. Jag gjorde så med min. Gick hur bra som helst att spela ändå.

https://komponentkoll.se/bild/ZjjBS.png

Tack så mycket för kundvagnen, Keffmode

Permalänk
Medlem

Tack för kundvagnen, CDYE

Permalänk
Medlem

För er som har svarat och rekommenderat andra komponenter än de jag har i kundvagnen: Kan ni förklara varför ni har valt de alternativen? Jag är nyfiken på vad ni tycker är bättre och varför.
Förutom moderkortet som jag fick svar på och PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobAtOC:

För er som har svarat och rekommenderat andra komponenter än de jag har i kundvagnen: Kan ni förklara varför ni har valt de alternativen? Jag är nyfiken på vad ni tycker är bättre och varför.
Förutom moderkortet som jag fick svar på och PSU.

Kan ge svar för den kundvagn jag la ihop;

Chassi = Otroligt prisvärt med 4st förinstallerad 140MM-fläktar.

Moderkort = Har allt man behöver från ett moderkort och är även snyggt. Har PCIE gen 4, men ska jag vara ärlig så har jag svårt att se att PCIE gen 4 skulle vara en flaskhals innan processorerna för AM5 skulle vara det också. PCIE Gen 5 kommer nog passa nästa plattform mycket bättre.

RAM = Prisvärt kit med 6000MHz/CL30

Kylare = Prisvärd kylare som kommer sitta bra i taket på chassit. Kommer även med en offset bracket för monteringen över processorn som gör att kylaren monteras lite åt sidan på processorn, så att den ligger rakt över det som faktiskt blir varmt på den (den undre delen). Väldigt bra prestanda på kylaren med.

SSD = Den som var billigast mellan KC3000/SN850X/Renegade för stunden.

Nätagg = 1000w Med nya ATX-standarden. 1000W kommer räcka för de värsta grafikkorten under flera generationer och har även den nya 12VHPWR-kabeln för nya Nvidia. ATX 3.1 är också en ny standard som klarar av strömspikar väldigt bra. Det har varit ett problem innan med t.ex. 3000-serien Nvidia att nätagg slog ifrån när de belastades för hårt, då under någon millisekund. Nya ATX löser det, så du kommer sitta lugnt i båten med vilket kort du än väljer sen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Du glömde nog PCIe 5.0-SSD

Inet har ett antal, https://www.inet.se/kategori/1336/pcie-gen-5.