Vill ha bästa datorn med AMD 9800X3D
Hej alla!
Det var länge sedan jag uppgraderade min dator, och nu känner jag att det är dags för en ny! Jag är på jakt efter en riktigt kraftfull maskin som klarar av både spel och andra tunga uppgifter. Jag vill gärna ha en dator som inte bara klarar dagens krav utan också är framtidssäkrad och kan hålla i många år framöver.
Jag har redan bestämt mig för att jag vill ha en AMD CPU, och jag är särskilt intresserad av AMD Ryzen 9 9800X3D. Jag har hört mycket bra om den processorn och tror att den skulle vara en fantastisk match för både spel och produktivitet.
Jag har fått tips från en vän om vissa komponenter, men jag skulle gärna vilja få lite fler åsikter och feedback här också. Jag funderar på att behålla mitt nuvarande grafikkort (RTX 2070) ett tag till och eventuellt uppgradera till ett RTX 5070 när det släpps 2025. Alternativt funderar jag på att köpa ett RTX 4070 redan nu, som jag har lagt i kundvagnen. Vad tycker ni, är det bättre att köra på 4070 redan nu, eller är det värt att vänta på 5070?
Min budget för hela datorn ligger runt 25.000 kronor, men den är flexibel om det behövs för att få till bästa möjliga prestanda och komponentval. Jag behöver även hjälp med att sätta ihop resten av datorn – vad rekommenderar ni för moderkort, RAM och andra komponenter som kan utnyttja kraften i AMD Ryzen 9 9800X3D fullt ut? Jag är villig att lägga en bra slant på detta, så långsiktig prestanda och kvalitet är viktigt för mig.
Så här ser kundvagnen ut.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/v_gwAYoT7nHvJDlJrsHEGzgj1jM...
Tack på förhand för alla tips och råd!