Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Åh, förresten. En TV med FALD har ett reglage som heter "local dimming" eller "lokal nedtoning" eller liknande som kan ställas på typiskt tre eller fyra nivåer. På TCL heter det typiskt Lokal Dimming med fyra lägen: Av, Låg, Mellan och Hög som ger olika nivåer för hur FALD:en ska arbeta.

Här är de alternativen som finns.

Permalänk
Bildexpert 📺

På C805 kommer Lokal Dimming efter svart stretch (och efter Dynamisk Tone Mapping när man kör HDR) och innan Lokal kontrast.

Men vilken TCL hade du köpt? 75-tums C655/QLED780 ska inte ha en FALD så då är det väntat.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Det blev 98T8B från NoN, därav jag undrade hur man kunde hitta det 😊

Enligt två YT-klipp jag hittade så hette det local contrast.
🤷‍♂️

Ersätter en QE75Q60R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@Laxpudding

🤷‍♂️

Ersätter en QE75Q60R.

då väntar jag o beställa tills du berättare hur den är haha

förväntar mig på onsdag att det kommer en recension

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Otori:

@Laxpudding

🤷‍♂️

Ersätter en QE75Q60R.

Lokal kontrast är inte ett reglage för lokal dimming, det är en så kallad "contrast enhancer" det vill säga en manipulering av bildinnehållet snarare än att fysiskt reglera lysdioderna i panelen som en FALD gör.

Jämför med menyn på C805 och hur det är olika textbeskrivningar på dessa två reglage:

Slutsatsen man kan dra då är att T8B inte har en FALD utan verkligen är en C655 omdöpt till T8B.

Skulle också kunna vara så att TCL ändrat funktionen för att FALD:en är enkel och den inte får samma reglage som andra modeller. Då behöver man köra testbilderna för att se hur effektivt den tänder och släcker. Om inget tänds och släcks i zoner finns nog ingen FALD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

då väntar jag o beställa tills du berättare hur den är haha

förväntar mig på onsdag att det kommer en recension

Jag med, hoppas på snabb leverans då

17st kvar till kampanjpris på wh.. Får nog bestämma innan det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lokal kontrast är inte ett reglage för lokal dimming, det är en så kallad "contrast enhancer" det vill säga en manipulering av bildinnehållet snarare än att fysiskt reglera lysdioderna i panelen som en FALD gör.

Jämför med menyn på C805 och hur det är olika textbeskrivningar på dessa två reglage:
<Uppladdad bildlänk>

Slutsatsen man kan dra då är att T8B inte har en FALD utan verkligen är en C655 omdöpt till T8B.

Skulle också kunna vara så att TCL ändrat funktionen för att FALD:en är enkel och den inte får samma reglage som andra modeller. Då behöver man köra testbilderna för att se hur effektivt den tänder och släcker. Om inget tänds och släcks i zoner finns nog ingen FALD.

denna bild va inte från en t8b väl?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag inte speciellt imponerad över TCL 98T8B.

Svart är verkligen inte svart och hörnen lyser upp grönblått en bra bit in.
Måste säga att jag är otroligt besviken.

Jag har iofs inte gjort andra inställningar än att stänga av alla ”förbättrings”-funktioner samt testat de olika standardinställningarna (sport, film, spel).

Trodde man skulle få betydligt mer från en TV som normalt påstås ligga på 50’ Kr.
Om denna ska vara den bästa av de tre så 🫣

Mitt tips är, försök titta på den innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag har iofs inte gjort andra inställningar än att stänga av alla ”förbättrings”-funktioner samt testat de olika standardinställningarna (sport, film, spel).

Trodde man skulle få betydligt mer från en TV som normalt påstås ligga på 50’ Kr.

Tråkigt att höra! Bara att börja spara till en 97" G4 då... 🙃
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13065643

Permalänk

Hittade en review på Webhallen Otori.

Där personen kalibrerade bilden enligt inställningar han sökte fram för TCL C655 Pro.
Hjälper kanske inte med det du beskriver, men kanske kan få mer ut av bilden.

Hade vart kul att veta hur mycket bättre denna tv är då Elgiganten har member black week just nu, kostar 30k.
TCL 98" MQLED85 4K MINI-LED TV (2024)

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Otori:

Om du har en Q60R sedan innan är den modellen du köpt ganska mycket samma nivå. Ingen FALD (tydligen) och tidigare har C6-serien varit en enklare modell än vad Q60 ger. Mer att C6 motsvarar nivån under Samsung Q60. För 2024 är C6-serien lite mer uppiffad men det är ingen drastisk skillnad. På det kommer att storleken gör skavankerna är tydligare.

Tricket att köpa en TV man blir nöjd med är att tänka relativt den TV man redan har. T8B må på pappret vara den bättre av de tre, men ingen av dem är egentligen bättre i bilden än din Q60R. Bara större.

En FALD gör så mycket, även de enklaste varianterna. Här från P745-modellen. Går man på C805/MQLED80 är den FALD:en mycket bättre och det är generellt mer ljusstyrka på samma gång.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snurrekanin:

Hittade en review på Webhallen Otori.

Där personen kalibrerade bilden enligt inställningar han sökte fram för TCL C655 Pro.
Hjälper kanske inte med det du beskriver, men kanske kan få mer ut av bilden.

Hade vart kul att veta hur mycket bättre denna tv är då Elgiganten har member black week just nu, kostar 30k.
TCL 98" MQLED85 4K MINI-LED TV (2024)

För bövelen! Kalibrering är inte att googla inställningar. Det är lika smart som att skräddarsy sin kostym genom att googla efter någon annans mått.

Det finns väldigt lite eller inget med reglagen i en TV som kan påverka sådant som hårdvarans kvalitet, likt kontrastförhållande, ojämnheter och möjlig ljusstyrka. Man har den TV man har, så det gäller att köpa rätt TV från början.

Kalibrering, när det sker på rätt sätt, är att reda det individuella exemplarets variationer i färger och se till att hela bilden kommer med intakt samt anpassa sådant som ljusstyrka och tonalitet efter användningen likt rummets miljö. Effekten blir helt godtycklig ifall man googlar efter vad en annan person gjort med sitt exemplar i sin rumsmiljö.

Annars, MQLED85 är samma som C765 och är sprillans, lanserades på IFA i september. Det är alltså ersättare till C805/C755/MQLED80 och specas till 2400 nits. C805 specades till 1300 nits (jag mätte 800 nits på 50-tum) och även om TCL kanske bara når halva specen i praktiken är det på en nivå som inte funnits i den här klassen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För bövelen! Kalibrering är inte att googla inställningar. Det är lika smart som att skräddarsy sin kostym genom att googla efter någon annans mått.

Det finns väldigt lite eller inget med reglagen i en TV som kan påverka sådant som hårdvarans kvalitet, likt kontrastförhållande, ojämnheter och möjlig ljusstyrka. Man har den TV man har, så det gäller att köpa rätt TV från början.

Kalibrering, när det sker på rätt sätt, är att reda det individuella exemplarets variationer i färger och se till att hela bilden kommer med intakt samt anpassa sådant som ljusstyrka och tonalitet efter användningen likt rummets miljö. Effekten blir helt godtycklig ifall man googlar efter vad en annan person gjort med sitt exemplar i sin rumsmiljö.

Annars, MQLED85 är samma som C765 och är sprillans, lanserades på IFA i september. Det är alltså ersättare till C805/C755/MQLED80 och specas till 2400 nits. C805 specades till 1300 nits (jag mätte 800 nits på 50-tum) och även om TCL kanske bara når halva specen i praktiken är det på en nivå som inte funnits i den här klassen tidigare.

så om man nu funderar på annat märket så e fortfarande TCL mest för pengarna?
tänker finns massa ute just nu på BW

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rgolsson:

så om man nu funderar på annat märket så e fortfarande TCL mest för pengarna?
tänker finns massa ute just nu på BW

Vad som ger mest för pengarna svarar jag på här: #20648664

Svaret är beiga chinos!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om du har en Q60R sedan innan är den modellen du köpt ganska mycket samma nivå. Ingen FALD (tydligen) och tidigare har C6-serien varit en enklare modell än vad Q60 ger. Mer att C6 motsvarar nivån under Samsung Q60. För 2024 är C6-serien lite mer uppiffad men det är ingen drastisk skillnad. På det kommer att storleken gör skavankerna är tydligare.

Tricket att köpa en TV man blir nöjd med är att tänka relativt den TV man redan har. T8B må på pappret vara den bättre av de tre, men ingen av dem är egentligen bättre i bilden än din Q60R. Bara större.

En FALD gör så mycket, även de enklaste varianterna. Här från P745-modellen. Går man på C805/MQLED80 är den FALD:en mycket bättre och det är generellt mer ljusstyrka på samma gång.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/113706?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTEzNzA2IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZmRlOTMwYWRlODU3YjMyM2ZmYWE2OGQyODJkNDBhYjYifQ%3D%3D

Hoppla, det var verkligen skillnad!
Denna är helt klart som bilden med FALD avstängd.

OM det mot förmodan stämmer att 98T8B har FALd, om än en enkel sådan, så har den av försvinnande usel funktion.
Men då jag inte lyckas finna någon inställning för Lokal Dimming i några menyer… 🤷‍♂️

Jag har ju allt emballage kvar, frågan är hur enkelt det är att göra en retur på NoN för att man är missnöjd 🫣

Har 5,5m tittavstånd och gjorde mig av med en 108” react och epson 9300.
Så 75” har känts extremt litet.
Men jag tycker absolut inte att denna 98T8B motsvarar ens 20.000kr.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

jo det är sant

Får se om jag slår till på en MQLED85 för 30k, är ju en del kosing, eller om jag väntar till nästa år.
Kan ju spara pengar genom att köra en kalibrering genom google

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är följande rankning på dessa:

TCL T8B är samma som C655 Pro från 2024, nyast, högre ljusstyrka och en enklare FALD
TCL QLED780 är samma som C645 från 2023, lägre ljusstyrka mot ovan
TCL QLED780 är samma som C655 från 2024, lägre ljusstyrka mot ovan och ingen FALD
TCL P745 är från tidigt 2023, TCL:s första försök med en 98:a till lågt pris. Ytterligare lägre ljusstyrka mot ovan

Edit: Prickade fel modell som kallas QLED780. Den stora frågan, se diskussionen längre ned, är att T8B syftar på just C655 Pro som också har en enkel FALD. För C655 Pro lanserades endast i 55, 65 och 75 tum. C655 icke-pro/aka QLED780/aka T7V, lanserades däremot i 98–tum med de extra egenskaper 98-tummarna har, likt 120 Hz-panel (DLG 1080p/240), Game Bar och tydligen ett bättre reflexfilter. FALD är okänt.

Så en T8B i 98-tum var inte på den officiella lanseringen i somras. Då är frågan om 98T8B:n är C655Pro eller bara vanilj-C655?

Edit 2: TCL verkar enligt detta inlägg bekräfta att 98TB8 har en 240 zoners FALD.

Edit 3: Den 98TB8 som säljs verkar inte ha FALD enligt vad som syns i menyerna (se längre ned i tråden) och då är det rimligen en vanilj-C655 icke-pro som butiken valt att kalla T8B i syfte att ducka prisjämförelser. En OG T8B aka C655 Pro enligt TCL:s interna dokumentation (det dokument som personalen tittar i när de svarar i telefon) ska ha en FALD.

Nu är TCL väldigt flexibla och butikerna som de är. Vill någon ha en 98-tums T8B C655 Pro med FALD går det att ordna. Olika länder har också olika utbud, så den begränsning som finns i panelstorlekar är inte huggen i sten, utan ett resultat av att man väljer olika för olika marknader. Det kan också lanseras modeller i olika storlekar med i praktiken säljer butikerna endast ett eget urval av storlekar. Samt tvärtom, att det senare kommer storlekar som ursprungligen inte lanserades. TCL är också flexibla med vilket namn butikerna ger produkterna, säljs till exempel en europeisk QM8 (amerikanska toppmodellen) som då egentligen är mellanmodellen C805.

Hoppas inte detta är allt för off-topic men har du möjligtvis listat ut vilken tv QLED870 är? Från min reasearch ska det vara en C745, kan det stämma?

Permalänk
Medlem

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/d4d82b630...

hitta detta

på denna står det att p754 / v7a är samma som 98T8B 2023

och att 98c655 / T7B 2024

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/d4d82b630...

hitta detta

på denna står det att p754 / v7a är samma som 98T8B 2023

och att 98c655 / T7B 2024

Det verkar dock inte vara korrekt.

Om jag tittar på den sidan och jämför med den 98T8B som jag köpt, så är T8B samma som C655 och inte P745.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sneglat länge på en 98a, har tänkt projektor i flera år men fastnat i att vi har svårt att deikera vardagsrummet till renodlad bio. När 98orna började komma ner i humana prisklasser så blev det intressant. Sitter idag med en 65 LG OLED som är 8år.
Slog till på den på giganten, 98MQLED85 (98C765) och hoppas hoppas inte att man blir besviken. 30 papp kännas ändå sjukt prisvärt för vad man verkar få.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Otori: kan du kolla under produktinformationen lite djupare i inställningarna hur modellen kallas?

Denna tråd med bildexempel om T8A (som är en C745) hade just original-beteckningen inprogrammerad i TV:n. Vilket är rimligt då det är samma hårdvara på fabriksgolvet som sedan får olika etiketter på baksidan och på kartongen senare i processen. Någon kanske får plock med en stativfötter i annan färg och nyans etc. för att det ska vara en "annan modell".

Då kanske vi får svart på vitt vad det är för exakt modell. I alla fall 98-tummaren.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rudeez:

Sneglat länge på en 98a, har tänkt projektor i flera år men fastnat i att vi har svårt att deikera vardagsrummet till renodlad bio. När 98orna började komma ner i humana prisklasser så blev det intressant. Sitter idag med en 65 LG OLED som är 8år.
Slog till på den på giganten, 98MQLED85 (98C765) och hoppas hoppas inte att man blir besviken. 30 papp kännas ändå sjukt prisvärt för vad man verkar få.

Det jag känner runt en modell som C805/C755/MQLED80 är att den knappast är det bästa på marknaden. Däremot är det nivån där det börjar bli en bra TV. Jämfört med instegsmodellerna likt alla nämna i tråden, är den en stor förbättring, särskilt med kontrast och särskilt som en FALD är bra på att dölja ojämnheterna i panelen. Utmärkt uppköpsmodell för den som först lockas av de låga pris till det allra billigaste och sedan kanske inser att de har ändå lite krav att få något som är bättre än det allra enklaste.

C765/MQLED85 är efterföljaren till C805/C755/MQLED80 och ska på pappret ha en bättre FALD och mer ljusstyrka. En sen-2024/2025-modell som släpptes så sent som på IFA-mässan i september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Otori: kan du kolla under produktinformationen lite djupare i inställningarna hur modellen kallas?

Denna tråd med bildexempel om T8A (som är en C745) hade just original-beteckningen inprogrammerad i TV:n. Vilket är rimligt då det är samma hårdvara på fabriksgolvet som sedan får olika etiketter på baksidan och på kartongen senare i processen. Någon kanske får plock med en stativfötter i annan färg och nyans etc. för att det ska vara en "annan modell".

Då kanske vi får svart på vitt vad det är för exakt modell. I alla fall 98-tummaren.

Permalänk
Medlem

Jag köpte deras 98" i början på 2023. Då hade de en deal på den för 32 000kr så lite surt nu att se att de går att köpa för 20k..
TCL 98" 98C735
https://www.inet.se/produkt/2222560/tcl-98-98c735-qled-4k-goo...

Riktigt nöjd med TVn. Klarar av alla filmer jag kör genom Emby, så blir Direct play så inget behöver konverteras om osv. Inga problem med DV, Atmos eller 4K Bluray remuxar mfl.

Inga problem att installera android appar på den. Finns de inte i vanliga storen så går det alltid att ladda ner andra appar som finns i storen som har egna stores så kan man installera apparna den vägen. Eller installera en apk genom usb bör också fungera.
Har t.ex. installerat Smarttube så man slipper alla jäkla ads.

Rekommenderar att man stänger av Action Smoothing möget så att man kan se filmer och serier som de ska vara!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Otori:

<Uppladdad bildlänk>

Stort tack! Detta bekräftar verkligen min misstanke:

Modellen du köpt som T8B är alltså exakt samma som C655 icke-pro och därmed ingen FALD.

Om du väljer att returnera, hoppas det går bra. Detta kan ju vara ett av argumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stort tack! Detta bekräftar verkligen min misstanke:
<Uppladdad bildlänk>

Modellen du köpt som T8B är alltså exakt samma som C655 icke-pro och därmed ingen FALD.

Om du väljer att returnera, hoppas det går bra. Detta kan ju vara ett av argumenten.

Det var så lite.

Känns faktiskt riktigt trist.
Och sjukt om det stämmer med inlägget där man fått över telefon från TVL support att det ska vara 240 zon FALD!?

Jag vill returnera, men frugan är dock inte alls glad åt att vi isf skulle spendera ytterligare 10k på en ny TV.
I hennes värld duger 75” 🫣
Medan jag är missnöjd med svärtan i 98’an…

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Otori:

Det var så lite.

Känns faktiskt riktigt trist.
Och sjukt om det stämmer med inlägget där man fått över telefon från TVL support att det ska vara 240 zon FALD!?

Jag vill returnera, men frugan är dock inte alls glad åt att vi isf skulle spendera ytterligare 10k på en ny TV.
I hennes värld duger 75” 🫣
Medan jag är missnöjd med svärtan i 98’an…

Har jagat specar likt dessa på TV-apparater i över 20 år. Tillverkarna är så röriga att de inte alltid har rätt information till hands. Eller blir lika överraskade själva när det plötsligt säljs en modell med en ny beteckning de inte har i nordiska sortimentet, som sedan visar sig vara från en annan försäljningsregion. Jag är van.

En kompromiss kan ju vara en 85-tummare av C805/MQLED80 eller C765/MQLED85 som kanske är på eller nära samma pris som nu? Den skillnaden du ser på svärtan och hur FALD:en även döljer ojämnheter är betydande, särskilt om du nu tränat hjärnan på effekten av dålig svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har jagat specar likt dessa på TV-apparater i över 20 år. Tillverkarna är så röriga att de inte alltid har rätt information till hands. Eller blir lika överraskade själva när det plötsligt säljs en modell med en ny beteckning de inte har i nordiska sortimentet, som sedan visar sig vara från en annan försäljningsregion. Jag är van.

En kompromiss kan ju vara en 85-tummare av C805/MQLED80 eller C765/MQLED85 som kanske är på eller nära samma pris som nu? Den skillnaden du ser på svärtan och hur FALD:en även döljer ojämnheter är betydande, särskilt om du nu tränat hjärnan på effekten av dålig svärta.

så ska man ha en bättre tv med FALD så är det TCL 85" MQLED80 som är bättre för samma peng eller

TCL 85" MQLED85 som är lite dyrare men kanske bättre?

en annan sak, varför hittar man MQLED80 på TCL hemsida men inte MQLED85 :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är skilladen på TCL 98P745 ( 1034857 NoN ) och TCL 98T8B ( 1034369 NoN ) ?
Same but different?

98P745 https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98p745/1034...
98T8B https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98t8b/10343...

Edit: Ah okej, så en sämre variant kort och gott.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||