Så fungerar Gamepay – Elgigantens betalsystem för skins

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar Gamepay – Elgigantens betalsystem för skins

Elgigantens nya betalsystem gör sin debut på Dreamhack i Stockholm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt syftet med detta förutom att det garanterat kommer tvättas oerhört mycket en hel del pengar via den här funktionen.

Om det finns pengar att tjäna på skins så lär det väl ändå vara bättre betalt att sälja dom själv, eller?

10k tak/konto kanske inte är oerhört mycket men det lär inte vara svårt att gå runt
Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur den här nya betalmetoden funkar!

Permalänk
Medlem

Men kan man ha fler än ett presentkort samtidigt på vardera 10k ?🤔

Kan jag isf köpa en tv för 20k med hjälp av 2st presentkort?😀

Permalänk
Medlem

Fan va enkelt det kommer bli att tvätta pengar med den metoden.
Stulna skins - värdecheck - elektronik - blocket.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar allt med detta.

Hälsningar,
En gammal gubbe

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skribent
Skrivet av Awsmkiid:

Skrivet av tonii:

Jag förstår inte riktigt syftet med detta förutom att det garanterat kommer tvättas oerhört mycket en hel del pengar via den här funktionen.

Om det finns pengar att tjäna på skins så lär det väl ändå vara bättre betalt att sälja dom själv, eller?

Skrivet av bsk!:

[...] Luktar penningtvätt hela vägen, åt båda hållen.

Skulle säga att detta är mer omständligt, och framförallt mer osäkert för bedragaren, än metoder som nyttjar PayPal, Skrill, diverse crypto o.s.v. genom internet idag redan.

Här lär man fysiskt ta sig till en specifik plats, gå igenom processen framför vad jag förmodar är en massa kameror, sedan lösa in en bit papper för ett presentkort med fysisk person. Och sedan till slut handla någon pryl, för att sälja vidare mot riktiga pengar. Betydligt mer jobb än att skyffla lite valutor genom webbläsaren.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Frågan är vart hamnar skins;en sen då? 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar vad exchange raten kommer vara på detta. 1000€ skins och få en rabattkod på 100 kr? Undrar också vad elgiganten kommer göra med skinsen. Luktar penningtvätt hela vägen, åt båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Citat:

Vad händer med mina skins när jag sålt dem?

• De omhändertas av Elgiganten och säljs vidare till en partner som sedermera tar över ägandet av skinsen.

https://www.elgiganten.se/magazine/gaming-underhallning/gamep...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Undrar vad exchange raten kommer vara på detta. 1000€ skins och få en rabattkod på 100 kr? Undrar också vad elgiganten kommer göra med skinsen. Luktar penningtvätt hela vägen, åt båda hållen.

Stod väl något om ca 70% i första artikeln.
Från en tidigare artikel på sweclockers som länkat till ett pressmeddelande.

"För de gamers som vill byta skins mot pengar tillkommer istället dyra transaktionsavgifter på 15–30 procent"
https://via.tt.se/pressmeddelande/3689636/elgiganten-later-ga...

Så det är väl ungefär som att sälja via facebook om jag inte minns fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Jag väntar när man kan lösa in skins från Microsoft Excel, Matlab, Labview etc tills detta avvaktar jag.

Nå tiderna har förändrats. När jag var mindre så var det på Siba och senare Elgiganten som alla gamers hängde. Såklart vissa gamers ofta besöker såna butiker idag, men mycket är att köpa online och aldrig blanda in fysiska butiker.
Då får de fysiska butikerna hitta på nya idéer för att locka folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Skrivet av bsk!:

Vem som nu sköter detta säljer dem rimligen med vinst direkt.

Rimligen är det ju inte Elgiganten själva som hanterar detta, och det verkar ju mycket riktigt nämnas en partner i marknadsföringsmaterialet.
Dock säger de ju inte uttryckligen vem detta är annat än "Vill du ta reda på hur mycket dina skins är värda just nu, besök www.skinvault.gg". Så man kan ju gissa att detta är partnern, om det är deras priser som gäller.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Citat:

Vad händer med mina skins när jag sålt dem?

De omhändertas av Elgiganten och säljs vidare till en partner som sedermera tar över ägandet av skinsen. /

Jahaja, tredje part, säljer dom vidare i många andra länder..
Skickar sedan tillbaks pengar till Elgiganten, som kan betala sina el-räkningar.
En vettigt kodad Hemsida, utan äckliga fel-meddelande som dykt upp, vet jag att dom inte klarar av att göra.
Lycka till, hönshjärnor !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle säga att detta är mer omständligt, och framförallt mer osäkert för bedragaren, än metoder som nyttjar PayPal, Skrill, diverse crypto o.s.v. genom internet idag redan.

Här lär man fysiskt ta sig till en specifik plats, gå igenom processen framför vad jag förmodar är en massa kameror, sedan lösa in en bit papper för ett presentkort med fysisk person. Och sedan till slut handla någon pryl, för att sälja vidare mot riktiga pengar. Betydligt mer jobb än att skyffla lite valutor genom webbläsaren.

Så svårt är det ju inte för kriminella att fixa målvakter. Troligtvis kommer ju inte Elgiganten göra en background check på folk som vill sälja lite skins utan dom är "lyckligt ovetandes" om att det kommer ske. mer pengar i kassan är ju som bekant bättre än lite mindre pengar i kassan. Sen kommer det såklart inte utnyttjas av dom som ska omsätta flera miljoner där blir det nog lite väl mycket jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

OM en läser inläggen ovan så Tvättar Elgiganten de olåvligt förskaffade skinsen någon annan stans..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Märklig satsning från Elgiganten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Bra vinkel.. Solbrillor och face-mask, är det nya normala hos skurkarna. Kom i håg Covid.
Om man inte vill att sina affärer ska ske på parkeringsplatser i närområdet, är det här en bra ide'.
Tack Elgig...

Jojo, skurkarna kommer att tvingas att gå den omständiga vägen, som du sa, för att tvätta sina pengar. Man ska inte bli förvånad om tokerierna upphör inom kort.

sp
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske.. hoppas att de får utdelning på denna satsning. För om de inte får det måste de dra in pengar någon annan stans.. (höjda priser för kund)

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skrivet av xfade:

Kanske.. hoppas att de får utdelning på denna satsning. För om de inte får det måste de dra in pengar någon annan stans.. (höjda priser för kund)

Än så länge ter det sig väl primärt som ett PR-jippo, men ja, kanske

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dumt på alla sätt och vis. Men vi lever ju i en Idiocracy så varför inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag ogillar allt med detta.

Hälsningar,
En gammal gubbe

Håller med dig helt. - En ännu äldre gubbe.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Än så länge ter det sig väl primärt som ett PR-jippo, men ja, kanske

Å all publicitet är bra för PR, hoppas Swec får en del av den kakan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Projektet är Död-fött. Rätta mig, om jag har fel...
/ min åsikt/

Permalänk
Medlem

Mer skräp påhittat av vilsna boomers (gissar jag) /slut gubbgnäll

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Bojkotta DH-saudi

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Dom skinsen jag har sålt har gått för ca 65-70% av värdet som dom har på steam market dock var detta ett tag sedan nu kanske har ändrat sig.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dom skinsen jag har sålt har gått för ca 65-70% av värdet som dom har på steam market dock var detta ett tag sedan nu kanske har ändrat sig.

Kan vara så att Finans-polisen och Skatteverket redan har ögona på dig. var försigktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Kan vara så att Finans-polisen och Skatteverket redan har ögona på dig. var försigktig.

Inga problem så länge man inte säljer ofta och för väldigt höga summor tror gränsen är på 50tkr per år innan man behöver skatta på det så inga problem i mitt fall.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det skulle innebära att dom får max 50%, det finns ingen som tvättar pengar som accepterar den kostnaden.

Det finns betydligt enklare sätt att tvätta pengar till betydligt lägre kostnader.