Permalänk
Medlem

Strömkabel till sata

Hej.

Har behov av 2-3 st extra kablar för ström till sata-diskar till min ASUS ROG Strix 1000W, men är lite osäker på om jag kan köpa vilka som helst eller om det måste vara någon specifik modell..

Permalänk
Medlem

CableMod kab vara ett alternativ, har specifikt för olika modeller av nätdelar.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Det finns ingen standard för kontakterna på nätaggssidan. Många tillverkare använder samma typ av kontakter men kopplar dem olika, så tar du bara vilken som helst så är risken stor att du grillar dina diskar.

Ett alternativ är att använda adaptrar, t.ex. Molex->SATA som går att hitta i de flesta butiker. Kvalitén på såna adaptrar brukar dock inte vara den bästa, a.k.a. "Molex to SATA, loose your data", men det är också ofta det enda praktiska alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

CableMod kab vara ett alternativ, har specifikt för olika modeller av nätdelar.

Antar dessa skulle funka, enligt deras compatbillity så är det RT-series.
https://eustore.cablemod.com/product/cablemod-classic-modmesh...
Dock så hittade jag inte bara power-sata-kabel "löst"

Skrivet av perost:

Det finns ingen standard för kontakterna på nätaggssidan. Många tillverkare använder samma typ av kontakter men kopplar dem olika, så tar du bara vilken som helst så är risken stor att du grillar dina diskar.

Ett alternativ är att använda adaptrar, t.ex. Molex->SATA som går att hitta i de flesta butiker. Kvalitén på såna adaptrar brukar dock inte vara den bästa, a.k.a. "Molex to SATA, loose your data", men det är också ofta det enda praktiska alternativet.

Har ingen molex alls i datorn, men kanske kan leta upp en sata-strömsplitter..