Krönika: Håll huvudet kallt under Black Friday

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att det ser ut såhär? Exakt samma pris hos alla de stora återförsäljarna. Bara prismatchning; ingen prispress för fem öre. Snart åker foliehatten på.

Permalänk
Medlem

Om man har koll dock så kan man spara en hel del kosingar under black friday. Sparar flera hundralappar på att handla in och bunkra diskmedel, tandkräm och övriga hushållsprodukter just den månaden. Vet jag dessutom att jag ska ha nåt så väntar jag in black friday, har inget med köphets och göra utan det är bättre för plånboken.

Permalänk
Medlem

Blir som vanligt, mycket förbrukningsartiklar som är all time low på black friday oftast. Köpa på sig istället för lägga 50-100% mer på maxi sen osv.

Sen blir det köksgrejer oftast om det kommer något bättre pris på bevakade produkter.

En 4TB SSD på Inet som jag väntat på.

Personligen köper jag saker jag antingen har bevakat eller har så bra pris på en produkt som är intressant så jag köper den

Permalänk
Medlem

Det jag gör är att bestämma vad jag ska köpa eller spana efter innan Black Week. När veckan väl så går jag in på diverse hemsidor och kollar in om produkten har rea. Därefter innan köp så kollar jag upp prishistoriken på Pricerunner/Prisjakt om jag blir lurad eller ej. Köper MYCKET sällan spontant på Black Week, det är alltid saker jag bestämt sedan tidigare.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag väntar med att bedöma saken, det är 2 dagar kvar, men att spä ut en dag till en hel vecka eller en hel månad är inte precis lovande.
Det är lika uselt som "happy hour" där grundtanken är att man ska skapa en trevlig stämning, genom att bjuda bort 1 av 2 öl, istället för att få köpa en ego-öl billigare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Själv brukar jag ha en lista på saker jag villhöver köpa och blir priset rätt under BF så köper jag då helt enkelt. Nu var det dags att förnya bredbandet så då passar jag på med det, blir bra att det löper ut lagom till nästa års BF också... Tycker det är bra att det dragit ut lite och inte bara är en dag, då hinner man fundera och jämföra mer.

Var hittade du microsoft 365 på BF?

Microsoft 365: #20657557

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Själv brukar jag ha en lista på saker jag villhöver köpa och blir priset rätt under BF så köper jag då helt enkelt. Nu var det dags att förnya bredbandet så då passar jag på med det, blir bra att det löper ut lagom till nästa års BF också... Tycker det är bra att det dragit ut lite och inte bara är en dag, då hinner man fundera och jämföra mer.

Var hittade du microsoft 365 på BF?

Tyska Amazon. Heter:
”Microsoft 365 Family 12+3 Monate | 6 Nutzer | Mehrere PCs/Macs, Tablets & mobile Geräte | Download Code + NORTON 360 Deluxe | 5 Geräte |15 Monate mit Automatischer Verlängerung| Download Code”

För priset €49,99

Men verkar inte vara tillgängligt längre. Har funnits tillgängligt under BF åtminstone de två senaste åren utöver detta.

Lade till prisuppgift
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Om man har koll dock så kan man spara en hel del kosingar under black friday. Sparar flera hundralappar på att handla in och bunkra diskmedel, tandkräm och övriga hushållsprodukter just den månaden. Vet jag dessutom att jag ska ha nåt så väntar jag in black friday, har inget med köphets och göra utan det är bättre för plånboken.

Skrivet av Nivity:

Blir som vanligt, mycket förbrukningsartiklar som är all time low på black friday oftast. Köpa på sig istället för lägga 50-100% mer på maxi sen osv.

Sen blir det köksgrejer oftast om det kommer något bättre pris på bevakade produkter.

En 4TB SSD på Inet som jag väntat på.

Personligen köper jag saker jag antingen har bevakat eller har så bra pris på en produkt som är intressant så jag köper den

Var hittar ni dessa?
Det jag sett har varit små förpackningar så det blir ändå billigare att köpa storpack lokalt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var hittar ni dessa?
Det jag sett har varit små förpackningar så det blir ändå billigare att köpa storpack lokalt.

Amazon, deras reapriser spöar rusta ö&b med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Några udda märken då eller?
Kollade pepsodent och colgate, allt jag hittar är betydligt dyrare än att bara köpa på Ica.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte debatten. Vad varan kostade igår spelar väl ingen roll? Om jag tycker den är värd 20 kr och köper den för 20 kr så vad gör det om den kostade 15 kr igår eller 35 kr? Det finns liksom ingen universal sanning att varan ska kosta ett visst pris, utan jag bestämmer själv vad något är värt och om jag ska köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KirunaBenKt:

Jag förstår inte debatten. Vad varan kostade igår spelar väl ingen roll? Om jag tycker den är värd 20 kr och köper den för 20 kr så vad gör det om den kostade 15 kr igår eller 35 kr? Det finns liksom ingen universal sanning att varan ska kosta ett visst pris, utan jag bestämmer själv vad något är värt och om jag ska köpa det.

Priset brukar oftast skvallra om kvalitén på produkten, även om det inte alltid stämmer. Det är väl den goa känslan av att ha hittat en (förmodad) bra produkt till ett lågt pris som man blir "lurad" på. Det här gäller väl i synnerhet elektronikprylar.

Man har bestämt sig för ny TV och har en budget på 20k men tvekar lite för att segmentet känns inte riktigt tilltalande och mer pengar finns inte. Under rean hittar man en TV som är kraftigt rabatterad från 35k till 20k. Då blir man väl superglad för att man hittat en bättre TV än vad man först trodde man kunde köpa och slår till. Det visar sig senare att det är samma TV som tidigare, butiken hade bara höjt priset lika mycket innan rean. Även om TVn inte är sämre nu än då har man köpt TVn i tron om att den ska vara bättre än den jag tidigare tittat på, vilket butiken bara "ljugit" om.

Det är nog inget konstigare än så. Eget ansvar att jämföra, kontrollera osv, ja visst. Men är det inte jävligt tråkigt att man inte kan gå in i en butik, fysisk eller på nätet, hitta en intressant pryl till ett bra pris och köpa den utan att behöva känna behovet att bli expert inom området för att inte bli "lurad"?

Edit: Men det du skriver är ju sant för många andra också 🙂

Permalänk

När jag var liten så fanns det några roliga butiker att besöka, det var överskottsbolaget, Galne Gunnar och andra butiker. Det som var roligt är att de kom över partier med saker och sålde ut billigt, de i butiken visste ej alltid sakers värde och man kunde göra riktiga fynd. Idag så ser jag inga butiker med liknande beteende i sverige längre som säljer samma produkter.

Det har blivit så tråkigt. Det enda roliga butik som är kvar är Jula, som av någon anledning har rejält återkommande rea på vissa produkter om och om igen.

När det gäller datorteknik så är det inte rea på sådana saker som jag vill ha. Jag kollar in vissa butiker som Elfa och ser vad de har på Black Freday rea. Jag inser att jag inte orkar gå igenom denna lista. Det är hur mycket som helst med marginell rea.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte längre själva fredagen det gäller, är väl sällan det är något extra just då. Snarare har väl alla erbjudanden redan varit ett tag och inte minst imorgon kväll.

Visst kan man fynda ja, en del är sänkt. Men de bästa erbjudandena är kortvariga och tar slut snabbt.

Har också insett att jag inte behöver så mycket, har rätt mycket prylar redan. Skulle snarare behöva mer av både tid och utrymme.
Men kommer att vara redo imorgon, hittar oftast något intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robiban:

Priset brukar oftast skvallra om kvalitén på produkten, även om det inte alltid stämmer. Det är väl den goa känslan av att ha hittat en (förmodad) bra produkt till ett lågt pris som man blir "lurad" på. Det här gäller väl i synnerhet elektronikprylar.

Man har bestämt sig för ny TV och har en budget på 20k men tvekar lite för att segmentet känns inte riktigt tilltalande och mer pengar finns inte. Under rean hittar man en TV som är kraftigt rabatterad från 35k till 20k. Då blir man väl superglad för att man hittat en bättre TV än vad man först trodde man kunde köpa och slår till. Det visar sig senare att det är samma TV som tidigare, butiken hade bara höjt priset lika mycket innan rean. Även om TVn inte är sämre nu än då har man köpt TVn i tron om att den ska vara bättre än den jag tidigare tittat på, vilket butiken bara "ljugit" om.

Det är nog inget konstigare än så. Eget ansvar att jämföra, kontrollera osv, ja visst. Men är det inte jävligt tråkigt att man inte kan gå in i en butik, fysisk eller på nätet, hitta en intressant pryl till ett bra pris och köpa den utan att behöva känna behovet att bli expert inom området för att inte bli "lurad"?

Absolut att det kan finnas en korrelation mellan pris och kvalitet, det håller jag med om. Ditt exempel var också väldigt bra så där håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Några udda märken då eller?
Kollade pepsodent och colgate, allt jag hittar är betydligt dyrare än att bara köpa på Ica.

Yes diskmedel (platinum) 800ml för 38:-, hittar inte billigare i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Yes diskmedel (platinum) 800ml för 38:-, hittar inte billigare i Sverige.

Använder nog inte en sån om året ens så det spelar ingen större roll för mig. Kikade på maskindiskmedel, tyvärr inget billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

Jag var faktiskt tvungen förra veckan då min router helt la av från ingenstans, då köpte jag en på "black week/friday/month". Den var nedsatt från ~ 3700 till 2200 och på så vis fick jag en bättre router än vad jag köpt annars för samma pengar. Men hade mina ögon inställda på att köpa något till min golf eller eventuellt en robotdammsugare, men nu blev det som det blev.

I övrigt är jag med på ditt spår, inte handla för att det är "rea" och "billig" utan för man behöver det!

Samma här, bytte leverantör av bredband från Telia till Halebop och min router slutade fungera och NetonNet hade en TP-Link till halva priset (1490) 790kr och den är betydligt bättre än den gamla Telia routern som ingick i bredbandsköpet.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Vad är anledningen till att det ser ut såhär? Exakt samma pris hos alla de stora återförsäljarna. Bara prismatchning; ingen prispress för fem öre. Snart åker foliehatten på.

<Uppladdad bildlänk>

Jobbade på en e-handel i några år som sålde all möjlig teknik.
Flera av grossisterna/leverantörerna erbjuder kickback eller kampanjpris till butikerna under exempelvis black friday för att kunna driva försäljning men samtidigt kontrollera prisbilden på kronan.
Går man lägre än så får man t ex inte kickbacken och gör en stor förlustaffär. I extrema fall vägrar leverantören dessutom sälja till återförsäljaren om man bryter prisbilden.

Priserna styrs oerhört svårt bakom kulisserna och det blir allt svårare för kedjor som XXL att bedriva sin verksamhet med prisrobotar och lockpriser.

Permalänk
Medlem

"Bisart" är hur julprylar börjar prånglas ut i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av KirunaBenKt:

Det en del handlare gör är att man höjer priset just innan för att det ska se ut som att du gör ett större klipp än du gör. Det är genomtänkt psykisk manipulation för att locka köpare att agera snabbt så man inte riskerar att "missa möjligheten".

Sen så finns det såklart en sanning i det du säger också, att en vara är värd vad du är villig att betala för den. Det många har problem med är just den manipulativa naturen och att du faktiskt leds till att tro att du sparar 50-60% när du egentligen bara sparar kanske 10%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecka:

Det en del handlare gör är att man höjer priset just innan för att det ska se ut som att du gör ett större klipp än du gör. Det är genomtänkt psykisk manipulation för att locka köpare att agera snabbt så man inte riskerar att "missa möjligheten".

Sen så finns det såklart en sanning i det du säger också, att en vara är värd vad du är villig att betala för den. Det många har problem med är just den manipulativa naturen och att du faktiskt leds till att tro att du sparar 50-60% när du egentligen bara sparar kanske 10%.

Du frångår ditt eget ansvar. Varför impulsköper du saker? Du är fortfarande ansvarig över hur du handlar. Problemet som jag ser det är att många gillar skylla bort sig och hela tiden peka på att någon annan är ansvarig. Nu säger jag inte att butiker ska fiffla eller har rätt att göra det, dock tycker jag hela debatten är felvänd. Vi kunder måste börja ta ansvar, då försvinner problemet av sig själv. Rösta med fötterna och handla inte där man fifflar, enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KirunaBenKt:

Du frångår ditt eget ansvar. Varför impulsköper du saker? Du är fortfarande ansvarig över hur du handlar. Problemet som jag ser det är att många gillar skylla bort sig och hela tiden peka på att någon annan är ansvarig. Nu säger jag inte att butiker ska fiffla eller har rätt att göra det, dock tycker jag hela debatten är felvänd. Vi kunder måste börja ta ansvar, då försvinner problemet av sig själv. Rösta med fötterna och handla inte där man fifflar, enkelt.

Jag vet inte om jag håller med om att jag frångår mitt svar, eller påstår att jag impulsköper saker. Det kan lika gärna vara så att man planerat att köpa en TV i månader, eller ett år och sen väljer att köpa TV:n som man får 50% rabatt på istället för den med 20% rabatt på för att man tänker att man gjort ett bra klipp.

Det är absolut så att du som konsument självklart ansvarar för hur du spenderar dina pengar, men debatten är absolut inte felvänd. Den som säljer något är ytterst ansvarig att se till att man gör det med etik och att man följer lagar och regler då man som köpare ska kunna känna sig trygg med att man inte blir lurad eller vilseledd.

Permalänk

Det är otroligt lätt att genomskåda butikernas marknadsföring när tjänster som jämför priser finns.
Exempel på hur ett pris höjs strax innan rean finns överallt. Och ger en viss avsmak för hela jippot.
Här är ett exempel på ett par högtalare från årets black friday "rea". Där butiken satt närmare 50% "rabatt" och "Skynda fynda – begränsat antal till detta pris" när de egentligen höjt priset tillfälligt en stund innan.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Reapriser på vad för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strimlaren:

Det är otroligt lätt att genomskåda butikernas marknadsföring när tjänster som jämför priser finns.
Exempel på hur ett pris höjs strax innan rean finns överallt. Och ger en viss avsmak för hela jippot.
Här är ett exempel på ett par högtalare från årets black friday "rea". Där butiken satt närmare 50% "rabatt" och "Skynda fynda – begränsat antal till detta pris" när de egentligen höjt priset tillfälligt en stund innan.

<Uppladdad bildlänk>

På en enskild produkt är det såklart så, men svårare när man ser alla produkter på en reasida att gå in och kolla varje prishistorik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt tama priser! De har spädit ut saften väldigt mycket flera veckor innan riktiga bf dagen. Inte nog med det ingen rabatt på processorer annat än Elgigantens rabatt på 265 och 285K. Men vem köper dessa modeller? Hoppades Arrow Lake skulle blir något men spelresultaten är bara för dåliga.

Det har varit hyfsade rabatter på moderkort men det är väldigt få moderkort både från Intel och AMD. Tråkigaste BF eventet någonsin! Den enda fördelen är att man slipper stressa som man gjorde förr.

Jodå. Inet hade 7700X för 2990:- och Elgiganten hade 14600K för 2595:-. Såg även deals på 5600 och 5700X3D.