Australien förbjuder sociala medier för ungdomar

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det är ingen som förbjuder ungar att se på filmer, serier eller datorspel.

Det som förbjuds är TikTok, Meta och X -med mera, plattformar som i 100% av fallen klarar sig bättre utan ungdomar under 16, år båda hållen.

Edit*
Har du sett ett högstadie nu för tiden?
Finns inget som får mig att bli gladare över att vara född tidigt 90-tal än den skiten som skolorna får stå ut med idag…

Skolans hantering av godis på min tid. Den som blev påkommen med att äta godis på rasten eller bussen hem, fick lära sig en religiös text utantill och gå runt till varenda klass i skolan och berätta den religiösa texten.
Det var inte många som åt godis på min skola.

Nå det finns hur många metoder som helst att minska ner mobilanvändandet på en skola, de kan införa regler.
Alternativet att lagstifta så att ungdomen kommer efter i utvecklingen är knappast inte bättre. Jag syftar på att de räknar med youtube som en social media, där man just på youtube kan få lära sig mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

NSFW-subbar kräver ju att man är inloggad, så mycket "dåligt" försvinner per automatik från framsidan eller sökfunktionen utan att vara registrerad. Sedan undrar jag kring klassificering av "social plattform"; Reddit är ju egentligen ett gigantiskt forum, liksom SweClockers är en nyhetssida med forumdel också – men är det socialmedia, eller faller det utanför definitionen?

Jag håller inte med:
https://old.reddit.com/r/valfriSub

Då får man bara frågan om man är 18+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Sociala medier är ett socialt gift, även om detta kanske i praktiken blir tandlöst så får man se det som en seger i den mån att samtalstonen blivit mer skarp kring detta enorma problem.

EeEhh, Vasp

Permalänk
Medlem

Låter bra, sociala medier är en folksjukdom

Permalänk
Skribent
Skrivet av medbor:

Jag håller inte med:
https://old.reddit.com/r/valfriSub

Då får man bara frågan om man är 18+

För den som inte använder det markant mer obskyra Old Reddit-formatet, utan endast navigerar genom "reddit.com" eller genom den officiella appen, då möts man av detta vid försök att besöka en NSFW-sida utan att vara inloggad med ett konto.

Klickar man på "ej över 18" så kastas man tillbaka till framsidan av Reddit.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av stincon:

EeEhh, Vasp

Satanistisk musik👹

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Flashback till blip! Där var man tvungen att skriva in sitt personnummer för att bli medlem. Men vad gjorde man inte för att spela habbo hotel?

Personnummer var en stor grej för några(många) år sedan, problemet var/är att det är enkelt, det är en serie av siffror med sista siffran som en checksumma enligt en välkänd algoritm, så generatorer finns överallt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är på tiden.
Sen är frågan om Sweclockers hade räknats in som social media.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Detta handlar mera om klåfingriga politiker som vill styra vad vi gör och hur vi informerar oss.
Vad är nästa steg? Förbjuda porr, obehagliga bilder, politik som uttrycker "fel" åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sociala medier har funnits länge. Detta med att lägga ut bilder och filmer är ett nytt fenomen.
Ser man tillbaka till Lunarstorm så fanns det garanterat många som gjorde saker som de ångrade sig. Men att förbjuda liknande tjänster för ungdomar tror jag knappast är bättre.

När det gäller lägga ut bilder och filmer direkt, så tror jag endast barnbegränsningar på vissa tjänster räcker långt, speciellt när begränsningen även finns på mobilen. Det blir då lite mer jobbigt att lägga ut något och det blir mer som gamla tiden.

Men det är ju "barnbegränsningar" som t.ex. Australien inför.

Som sagt, jag vet inte direkt vad orsaken är om det är moralpanik, propaganda-rädsla eller bara att sociala medier mer eller mindre är negativt och stressande för en för stor del barn för att låta det pågå utan någon form av reglering krävs.

Som samhälle så får man ju fråga sig vad allmännyttan är av diverse saker, som t.ex. sociala medier, är det positivt/negativt för befolkningen.

Andra saker om man t.ex. tittar på Sverige så har vi lagstiftning för att man inte får göra reklam till barn på TV, men sådant brukar kunna kringås (eller inte följas) från utländska appar/tjänster. Lite som hur TV3 sänder utanför Sverige för att slippa vissa regler.

Jag tror inte att det är "en" sak som får t.ex. Australien att göra som de gör, utan mer en helhets-tänk (där det mentala anses vara största orsaken). Jag tycker också det säger en hel del att ingen av sociala medierna verkar ha någon form av koll på vilka som är barn eller inte, och inte vill göra system för kontroll (dvs. säger man man är över 13 eller 18 så godkänns man, inge bank-id eller liknande som garanterar man är över).

För övrigt så när jag ser folk sitta med tiktok eller liknande så kan jag höra nästan hur hjärnan ruttnar på dom. Jag själv kan också sitta och scrolla på diverse saker som är "hjärndött", så jag menar inte att jag är immun mot liknande. Jag är inte för förbud så mycket för vuxna människor, men barn är tyvärr för jävla korkade för att bestämma över sig själva helt. Saker som Youtube tycker jag är synd/dumt om man t.ex. förbjuder, då det finns väldigt mycket positivt att hämta där.

För mig är det främst två aspekter, hjärndött att doomscrolla och sociala stressen/mobbningen som gör att sociala medier är skit för barn.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, hoppas vi får ett liknande i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Har svårt att se hur detta ska genomföras. Hur ska man verifiera en ålder på 16 år? En myndig ålder kanske hade varit lättare, men det här låter nästan omöjligt i praktiken

Det är inte alls svårt, det är bara att man kräver ID för att får registrera konto samt elektronisk verifiering likt BankID.

Permalänk
Medlem

Australien går från idioti till idioti 🤷‍♂️

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tillför inget intellektuellt.

När infördes kravet att allt vi gör ska vara intellektuelt?
Lever du upp till det själv?

Skrivet av underd0g76:

Vore det inte enklare, att likt vissa länder nu gör med tobak, införa ett generellt förbud mot att använda smartphones innan myndighetsålder. De är det stora problemet.

Intressant nog i många fall samma länder...

Vore det inte enklare om vi lärde oss att förbud inte fungerar.
Man måste också inse att det finns ett generations-perspektiv på det här.

För det är ju inte så att den generationen som inför förbuden tittar på "vad var/är skadligt i det som vi gör..." utan då är det alltid "det här existerar redan, det är kultur, det får vi bara acceptera, det skulle påverka för många jobb..".

Skrivet av High1ander:

Som samhälle så får man ju fråga sig vad allmännyttan är av diverse saker, som t.ex. sociala medier, är det positivt/negativt för befolkningen.

Frågan måste rimligtvis vara (åtminstone följdfrågan) om det är individens skyldighet att vara "samhällsnyttig".
Det självklara svaret är nej, individen har ingen sådan skyldighet.

(disclaimer: jag förfäras dagligen över att människor bara blir dummare och dummare, och förkortat "attention span" och sociala medier är uppenbarligen en bidragande orsak, men 1) det är ett symptom, inte en sjukdom, 2) det går inte att lösa med förbud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

När infördes kravet att allt vi gör ska vara intellektuelt?
Lever du upp till det själv?

Även om du inte fråga mig specifikt så:
Vad spelar det för roll vad någon annan vuxen gör? Ska barn få tatuera sig bara för jag gör det eller ha sex med vuxna bara för jag gör det? Jag får åka till Amsterdam och knarka på om jag vill, men kanske inte rimligt att låta barn göra det. Ser du något mönster här?

Jag får inte bygga en ramp åt handikappade för jag själv inte sitter i en rullstol? En alkis får inte säga åt andra att det är dumt att börja dricka?

Skrivet av Xeonist:

Frågan måste rimligtvis vara (åtminstone följdfrågan) om det är individens skyldighet att vara "samhällsnyttig".
Det självklara svaret är nej, individen har ingen sådan skyldighet.

Om barn t.ex. ska tvingas att gå till skolan så är det också rimligt att ha andra tvångsregler eller liknande för att se till de faktiskt lär sig, och inte bara en "alla barn ska gå i skolan" men skolan är endast ett stor hall med sittplatser (dvs. vi tillåter redan att barn tvingas till "propaganda"-skola, och de flesta tycker nog det är ganska rimligt, mig inkluderat). Det är samhällets ansvar att se till så individer blir någorlunda anpassade, det är ett "ge och ta"-förhållande. Självklart så har inte individen en skyldighet att vara samhällsnyttig, men blir ganska värdelösa samhällen om det svingar för mycket åt ena eller andra hållet. Samhället har dock en skyldighet att försöka skydda och uppfostra sina medborgare, dvs. även skydda barn från pissiga föräldrar som vill att de inte ska gå i skolan utan kanske bara vara hemma o lära sig någon rolig helig text...

Jag ser tyvärr dagens "sociala medier" och "doom-scrollande" som en vanlig drog, vissa kan hantera men är för många människor värdelösa så behöver samhället agera, vilket då ofta blir med en bred kamm. Men för att fortsätta på analogin drog, så får du t.ex. inte sitta med drogen "sociala medier" när du kör bil. Dvs. vi vet redan hur den beter sig i andra delar av samhället och har blockat folk från att få använda "mobilen" när man kör. Det är lite samma sak där, ska staten bestämma hur jag kör eller ska jag få bestämma om det är värt att köra på folk för jag ville se senaste trenden eller vad någon precis SMSa? Då snackar vi ändå om vuxna som måste regleras.

Skrivet av Xeonist:

(disclaimer: jag förfäras dagligen över att människor bara blir dummare och dummare, och förkortat "attention span" och sociala medier är uppenbarligen en bidragande orsak, men 1) det är ett symptom, inte en sjukdom, 2) det går inte att lösa med förbud)

Det är både symptom och en sjukdom, där ena tyvärr föder den andra till sist. Det är självklart inte enda orsaken till all "ADHD" men nog fan späääär den på rejält och triggar igång de som är i risk att utveckla eller försämra.

Jämfört med idrott där folk kan skada sig så är det enormt mer samhällspositivt och positivt på individnivå att hålla på med idrott. Dvs. bara för att det finns risker för skador och problem ska man inte ta bort det, men när man tycker som sagt att "samhällsnyttan" svingar för mycket i fel riktning så är det lämpligt att göra något.

"Men" bästa lösningen vore kanske bättre självsanering av Facebook/Tiktok, etc... men det kommer nog inte ske och jag tror att det fortfarande är svårt att få bort mobbningen i olika digitala former genom dom tjänsterna, men nu försvårar man iaf "den" biten.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Vad spelar det för roll vad någon annan vuxen gör?

Nej du har rätt, med barn är det ännu enklare, för hos barn är det så uppenbart att lek (något vi kategoriserar som "icke intellektuellt", och som när vuxna gör det oftast kallas "nöje") är intellektuellt.

(sen är det självklart inte så enkelt, jag blir ju påhoppad här när jag antyder att vuxna som spelar flera timmar varje dag är något "sjukt")

Mer på ämnet, det är alltså inte statens uppgift att uppfostra barn, det är föräldrars.
Du som förälder kan redan idag förbjuda sociala medier för dina barn. Dom exempel som jag ser på det verkar vara väldigt framgångsrika.
Men bara för att du som förälder misslyckas med det, så har du ingen rätt att kräva att staten hjälper dig.

Skrivet av High1ander:

En alkis får inte säga åt andra att det är dumt att börja dricka?

Man får säga vad man vill, därav följer inte att man får lägga statens våldsmonopol bakom och förbjuda samma sak.

Skrivet av High1ander:

Det är samhällets ansvar att se till så individer blir någorlunda anpassade..

Skrivet av High1ander:

Samhället har dock en skyldighet att försöka skydda och uppfostra sina medborgare.

Du säger samhället, men det du egentligen menar är staten (för "samhället" kan inte förbjuda saker) och jag håller inte med om att det är statens uppgift.

Och i grunden är det du ger uttryck för en totalitär och fascistisk livsåskådning.

Om du verkligen menar "samhället", så är vi helt överens, men då är förbud inte med i beräkningen.

Skrivet av High1ander:

Det är självklart inte enda orsaken till all "ADHD" men nog fan späääär den på rejält och triggar igång de som är i risk att utveckla eller försämra.

Orsaken till explosionen i antalet ADHD-diagnoser är att vi har kommit på att amfetamin är en fantastisk drog ur ett produktivitets-perspektiv.
Det är själva motgiftet till hela mobil-kulturen.

Men jag menar, hela grejen med att alla i skolan skulle ha en egen laptop, med allt vad det innebar i form av kickbacks och korruption till/i kommunerna, det var det ingen som motsatte sig.

Men det var redan där/då uppenbart att det skulle vara skadligt för lärande som i mångt och mycket är något taktilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och i grunden är det du ger uttryck för en totalitär och fascistisk livsåskådning.

Din grund är isf. att föräldrar äger sina barn och får förtrycka och döda dom som de behagar. Tvinga i ättika i barn så deras mage smälter sönder eller få barnen att bli balkongflygare. För uppenbarligen är saker svart och vitt och det är ren fascism att barn under tre inte ska ha leksaker som är lätta att kvävas på osv...

Bara så jävla larvigt att kalla något faschistiskt bara för du inte får döda folk som du behagar. Du gör halmdockor, jag kan spela det spelet också.

För att simplifiera, är du emot skoltvånget och är du emot mobilförbud när man kör bil? Eller är du snäppet vassare och tycker körkort är överförmynderi och du ska få köra precis som du vill, staten ska skita om din bil är körduglig eller inte? Vill bara försöka se vilken nivå inkonsekvens/idioti vi ligger på här. Barn under 15 ska kunna ge samtycke till samlag också med vuxna eller samtycke kanske helt enkelt också är ett överförmynderi, vill man ha sex ska man kunna få bara ta det? Våldtäkt är ett förlegat koncept? Snälla säg inget faschistiskt nu som att barn inte kan välja själva...

Du verkar ha synen som mer och mer genomsyrar samhället att du har alla rättigheter men inga skyldigheter. Bubblan där skola, sjukvård, omsorg osv är "gratis".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

NSFW-subbar kräver ju att man är inloggad, så mycket "dåligt" försvinner per automatik från framsidan eller sökfunktionen utan att vara registrerad. Sedan undrar jag kring klassificering av "social plattform"; Reddit är ju egentligen ett gigantiskt forum, liksom SweClockers är en nyhetssida med forumdel också – men är det socialmedia, eller faller det utanför definitionen?

Nej de kräver bara att du är inloggad om du kör vanliga reddit.
Kör man istället old.reddit.com så kan man accessa allt utan att vara inloggad.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kommer bli helt omöjligt att genomföra, men målet är värt att sikta mot

Jag menar saker som Reddit är ju helt öppet även oinloggad, vem ska blocka det?

Tvinga föräldrarna att logga ungars ip adress till telecom bolagen att denna mobil med ip 192.168.1.200 och dennes laptop 192.168.1.198 är till en unge på 10 år. Blockad.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

20-års gräns på allt som kan vara skadligt och på alla stora beslut, så hinner de mogna något innan....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ! Snapchat, Tiktok, Instagram och alla andra flöden av ”shorts” är ett gift för den mentala hälsan då 99% av dess content består av hjärndött trams.

Jag försöker hålla det borta från mina söner, men det är inte lätt när det flödar på alla plattformar, inklusive YouTube. Skulle finnas liknande lagar i Sverige kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Tvinga föräldrarna att logga ungars ip adress till telecom bolagen att denna mobil med ip 192.168.1.200 och dennes laptop 192.168.1.198 är till en unge på 10 år. Blockad.

Japp, det är precis den tekniska nivå vi räknar med innehas av dig som vårdnadshavare till en 13-åring som behöver det är skyddet.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Vad hände med "man kan inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration..", ett uttalande som är kraftigt påhejat här..

Permalänk
Medlem

Är det i Japan eller Kina det är tidsgräns på onlinespelande? Tänker att myndiga och utbildade personer antagligen ser en ganska hemsk trend bland unga idag och försöker införa åtgärder. Tror inte det som görs är för skoj skull.

Ungdomar idag blir mer och mer överviktiga, mindre och mindre läskunniga, färre och färre klarar skolan och arbetslösheten ökar då kompetensen bland unga är alarmerande enligt arbetsmarknaden.

Som förälder till barn i skolåldern tycker jag alla initiativ som är grundade i något är bra. Vår skola förbjuder mobil under dagen mellan 1-9 klass. Inga ungdomar klagar på det hos dem.

Sen är det givetvis svårt med alla lagar som rör internet då det finns mycket sätt. Alkohol har haft 18 årsgräns länge, men vi vet ju alla att det alltid löst sig ändå.

Det brukar hänga mycket på oss föräldrar i slutändan ändå.

Permalänk

Borde vara 18 års gräns och krav på bank id

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Socialt umgänge online med vänner (och trevliga främlingar) är nog inte dåligt alls. Däremot sprids mycket propaganda och rent farlig information till kidsen på ett extremt snabbt sätt. Och det är ju bra att försöka hindra/minska på något sätt.

Det är inte bara kidsen som det händer…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Japp, det är precis den tekniska nivå vi räknar med innehas av dig som vårdnadshavare till en 13-åring som behöver det är skyddet.

Myndigheterna får väl göra en: Ifall krisen eller kriget kommer, fast för hur du som hushåll hittar respektive ip adress på wifi eller enhet. Och sedan gör skickar denna information till Australiens motsvarighet till "MSB" som sedan lägger alla dessa ip adresser i en databas som är förbjudna på alla svartlistade hemsidor och appar. Sen att denna databas blir hackad för att den hålls av Tietoevry eller liknande bolag så alla dessa värdefulla ip adresser säljs till högst erbjudande. Det är inte myndighetens fel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Citat:

Between the ages of 10 and 12, changes in the brain make social rewards—compliments on a new hairstyle, laughter from a classmate—start to feel a lot more satisfying. Specifically, receptors for the “happy hormones” oxytocin and dopamine multiply in a part of the brain called the ventral striatum, making preteens extra sensitive to attention and admiration from others.
[...]
In adulthood, social media use is also linked to activation in the brain’s reward centers, but two key differences may lessen harm, Prinstein said. First, adults tend to have a fixed sense of self that relies less on feedback from peers. Second, adults have a more mature prefrontal cortex, an area that can help regulate emotional responses to social rewards.

https://www.apa.org/news/apa/2022/social-media-children-teens

Jag är mest glad över att jag inte växte upp bland sociala medier, det var mest forum på min tid.

Det är svårt att veta om deras förbud kommer att fungera, men det är bra att börjar tas på allvar.

Om ni har en och en halv timme över så rekommenderar jag detta avsnitt:
Why We've Become The ANXIOUS Generation & How We Can Fix It | Dr. Jonathan Haidt
https://www.youtube.com/watch?v=dGtXTPW84ak

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Så det här innebär att sociala medier som vill vara verksamma i Australien måste identifiera alla sina användare, även de som är äldre än 16 år...
Gubbgnäll: nätet var bättre på den gamla goda tiden när vi alla var anonyma.

Jag håller med att det var bättre förr men det beror lite på att internet har förändrats en del. Det var problematiskt även när jag växte upp egentligen, vet att man satt på existenz och kollade på avrättningar som talibanerna höll på med osv. Personligen förtärde jag en hel del hemska saker när jag var runt 12-16 år. Idag är det förmodligen ännu värre i och med att tekniken har förbättrats. Nu kollar väll barnen på halshuggningar, våldtäkter och annat sjukt i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vad hände med "man kan inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration..", ett uttalande som är kraftigt påhejat här..

Det är väl snarare ett sätt för att undvika få befolkningen att bli en framtida version av Idiocrazy https://m.imdb.com/title/tt0387808/ där befolkningen blir bara dummare och dummare av allt skit som finns tillgängligt 24/7 utan begränsningar.

Visa signatur