Permalänk

Slimmat ITX chassie

Hej jag söker ett slimmat ITX chassie.
Har sedan tidigare ett Node 202 men skulle vilja ha ett som är om möjligt ännu lägre och mindre bredd.
Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att få tag på men kolla på Aliexpress, där finns det en hel del lite uddare ITX chassi om man är intresserad. Det finns kanske också att få tag på via ebay eller amazon.

Annars är det inte så stora variationer på utbud av datorlådor.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Terra Silver? Bara 1099:- just nu!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

https://caseend.com/

Kan vara svårt att få tag på vissa modeller men och pengar och tid finns går den nog att få hem allt till Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Fractal Design Terra Silver? Bara 1099:- just nu!

Omtyckt chassi, men formatet fyller nog inte behovet av ett lägre och mer slimmat än Node 202 tyvärr.

Skrivet av Jackson75:

Hej jag söker ett slimmat ITX chassie.
Har sedan tidigare ett Node 202 men skulle vilja ha ett som är om möjligt ännu lägre och mindre bredd.
Tacksam för tips

Vad ska du ha för komponenter? Rätt viktigt att veta när det kommer till små formfaktorer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Streacom FC5? Verkar vara slut hos Streacom själva, men ser ut som att åtminstone ComputerSalg fortfarande säljer den (svindyrt). Alternativt något av HDPlex två ITX-chassin; de har varit slut länge, men ser på deras sida ut som att det finns en avsikt att få in dem i lager igen.
Daemons fråga om komponenter högrelevant då alla dessa dels är passivt kylda och bör ha CPU som inte springer iväg värmemässigt, dels kräver pico-PSU:er eller liknande (HDPlex säljer några intressanta).

Permalänk

Tack alla för tips. FC5 verkar vara rätt najs.
Datorn i första hand tänkt att användas i live ljud/ljus sammanhang så behöver en liten smidig burk.
En viktig faktor är ha ultralåg latency och tycker de flesta laptops har svårt att hantera just detta.
Därför tänkte jag bygga ihop en pc med itx mb.
Behöver ingen separat GPU heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Datorn i första hand tänkt att användas i live ljud/ljus sammanhang så behöver en liten smidig burk.

https://www.dustinhome.se/product/5011363347/elitedesk-800-g9...

Visa signatur
Permalänk

Är detta en dator med ultralåg dpc latency?

Permalänk
Medlem

Ett InWin Chopin Max kanske? Kostar ca 1800 spänn inklusive guldcertad 200W nätdel numera.

Här är föregångaren med samma mått. Chassit är ca 3,3 liter:

EDIT: Hardware Unboxed bygger i/recenserar chassit:
https://www.youtube.com/watch?v=oa9xbnIdrFw

Permalänk
Medlem

Hur är det med latency på Mac vs Windows vs Linux nuförtiden? En Mac mini är svårslaget med mycket liten volym (0,8 liter), väldigt hög prestanda och lågt pris (8500 kr) jämfört med Mini-ITX. Men det beror ju på vilka program du vill köra och om du trivs med MacOS eller inte.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk

Mitt mål med allt det här, är att bygga ihop en PC med bra prestanda för realtids audio. Det jobbiga är att även om man bestyckar sin nya PC med värsta CPU och MB chipset så är det inte alls säkert att den presterar bra i realtid, med DPC och interrupt latency.
Extra svårt är det med laptops. En kraftig gaminglaptop kan prestera sämre än en äldre med betydligt lägre prestanda.
Det är inte heller lätt att få reda på vilka siffror man kan förvänta sig innan man har testat vilket gör det hela ännu svårare.
Det finns processer i laptops som är kända för att orsaka långa latencytider t.ex ACPI.SYS. Det går att läsa mängder med texter om detta skrivna av människor som försöker få sin på pappret fantastiska gaming laptop att lyckas spela in audio, eller upp, utan att gå med "pops and clicks" i sina inspelningar.
Jag har sedan tidigare en "desktop pc" byggd med ITX i ett Node 202 chassie som presterade bra i realtids audio miljö. Den har en i5-4690K och ger låga latencys. Den kör windows 10, och tiden går och snart blir Win10 inte supportat av MS längre, vilket gör att jag behöver kika framåt.
Även om Node202 är ett hyfsat smidigt chassi så blir det inte lika smidigt som en laptop (Naturligtvis).
Jag har en del NUC också, vilket har funkat ganska bra och är lite i valet o kvalet att fortsätta med detta.
Drömmen vore dock att bygga en PC i ett litet format, skulle även funka i 19" 1HE format.
Det ofrånkomliga blir ju att man måste ha separat skärm, tangentbord och mus vilket adderar till klumpigheten.
Men prio är audio prestanda / latency så man får helt enkelt välja.
Tänk om man kunde bygga ihop en smidig "desktop pc" med uppfällbar skärm och tangentbord. En desktop i laptopformat helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Jag har sedan tidigare en "desktop pc" byggd med ITX i ett Node 202 chassie som presterade bra i realtids audio miljö. Den har en i5-4690K och ger låga latencys. Den kör windows 10, och tiden går och snart blir Win10 inte supportat av MS längre, vilket gör att jag behöver kika framåt.

Köp en disk till, installera Ubuntu real-time och se om det funkar för dig?

PREEMPT_RT-patchen mergades i kernel 6.12 och jag tycker mig ha läst någonstans att Ubuntu tänker köra (mjuk) realtid via denna på den vanliga skrivbordsdistributionen framöver.

Kör vidare med hårdvaran som har känt goda egenskaper?

Permalänk

Menar du att jag ska installera ubuntu? Programmen jag använder för audio måste köras i Windows.
Eller missförstår jag på ngt sätt?