Permalänk
Medlem

Falukorv som blivit brun?

Tjena

Har en falukorv som legat i kylen sen jag köpte den för ca 2 veckor sedan. Denna går ut den 6e januari.

Nu när jag tänkte göra lite stroganoff till morgondagens matlådor så reagerade jag på att när jag öppnade den så var delar av korven mycket brunare på utsidan? Även något hårdare.

Upplevde inget konstigt med smaken och doften känner jag tyvärr inte så mycket av pga förkylning.

Något som känns igen när den legat ett tag? Vågar man äta den?

Hittar inget på nätet i övrigt…

Permalänk
Moderator
Moderator

Förutsatt att förpackningen inte var bruten lär det inte vara några problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nötkött som ligger ett tag tenderar att byta färg, från röd till brunaktig. Såvitt jag förstått det så är det ingen fara, utan det går bra att äta så länge det luktar och smakar normalt. Vet inte om detsamma gäller fläskkött, men låter väl inte osannolikt 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Brun korv? Hua

Permalänk
Medlem

Nu har jag ätit en halv portion, det smakade väl som vanligt skulle jag säga.

Jag agerar försökskanin så övriga internet kan läsa denna tråd i framtiden. Fortsättning följer… 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Jag agerar försökskanin så övriga internet kan läsa denna tråd i framtiden. Fortsättning följer… 😉

Om du inte dör så överlever du.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Hallå!!
Ingenting om hur det gick att äta resten av portionen?
Hallå!!
Har du överlevt??
Hallå!!

Permalänk
Medlem

Falukorv brukar bli så om den ligger i kylen ett tag med öppnad förpackning men brukar gå bra att äta.
Kanske har det varit fel atomosvär när den packades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Hallå!!
Ingenting om hur det gick att äta resten av portionen?
Hallå!!
Har du överlevt??
Hallå!!

inget svar, ofullständig test, nu måste någon annan testa, tills vi får ett svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

---

Permalänk

Mitt sunda förnuft säger. Är man sjuk, rejäl förkylning, magsjuk eller tom en stukat fot. Så får kroppen/immunförsvaret jobba hårdare än vanligt. Undvik just då att att utsätta den för högre risker genom att äta mat som på något sätt är tveksam.
Att man vid förkylning kan ha tappat lukt gör inte saken bättre för att avgöra färskheten.

Så under TS situation hade jag slängt falukorven, men det är såklart en kostnadsfråga- (typ 40kr)

Sedan tror jag inte falukorven är farlig, jag är dock inte rätt person att uttala mig om detta.

Permalänk
Medlem

Falukorv i kylskåpet 14-dagar och skinka 30-dagar är helt acceptabelt för mig, oavsett sista förbrukningsdatum. Jag är lite mer försiktig med falukorven eftersom den är mald. (Finns ju pressad skinka också, fusk..) Men håll kylskåpstemperaturen under 7'C, då håller sig mjölken bättre också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Falukorv i kylskåpet 14-dagar och skinka 30-dagar är helt acceptabelt för mig, oavsett sista förbrukningsdatum. Jag är lite mer försiktig med falukorven eftersom den är mald. (Finns ju pressad skinka också, fusk..) Men håll kylskåpstemperaturen under 7'C, då håller sig mjölken bättre också!

3 grader för kylskåp lärde jag mig under alla utbildningar jag blev ivägflugen på när jag jobbade på Elgiganten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Nu är det skillnad på sista förbrukingsdag och bäst före. Rå korv kan förmodas ha sista förbrukningsdatum, men att en ordinär falukorv skulle ha det, och inte bäst före, ter sig synnerligen osannolikt.

Permalänk
Medlem

Falukorv är en färdiglagad produkt som kan ätas rå, inga problem alls!

Det låter som att den blivit utsatt för värme någonstans under processen och blivit lite "brun" hände ofta när jag arbetade på en charkfabrik förr men vi sorterade bort det, men ibland slinker säkerligen något ut i butiken

kan också vara rökarom som missfärgat den under tillverkning?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

3 grader för kylskåp lärde jag mig under alla utbildningar jag blev ivägflugen på när jag jobbade på Elgiganten.

Mja, de varor som är märkta med lägre temperatur, typ rå fisk, kött osv. brukar vara märkta +4. Chark, mejeri o dyl brukar vara märkt +8, men håller längre om man har kallare. Sedan får man typiskt sett mäta sig fram, för det är sällan helt jämnkallt i en kyl. Förr var de oftast kallast högst upp för att man helt enkelt kylde där, men numera är det oftast någon extra kall låda längre ned och det kan vara varmast/minst kallt högst upp istället. Nu var det ett tag sedan jag mätte, men den kalla lådan i botten på min kyl/frys har jag för mig är typ +2 i mittläget på dess reglage när kylen står på +5. Med reglaget i det kalla läget löper man risken att det fryser om man inte ställer kylen som helhet högre istället.

Sedan är det lite olika vad det finns för inställningar på kylar och frysar. En del kan man reglera fritt, medan andra har steg så att man inte kan välja samtliga hela gradantal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mja, de varor som är märkta med lägre temperatur, typ rå fisk, kött osv. brukar vara märkta +4. Chark, mejeri o dyl brukar vara märkt +8, men håller längre om man har kallare. Sedan får man typiskt sett mäta sig fram, för det är sällan helt jämnkallt i en kyl. Förr var de oftast kallast högst upp för att man helt enkelt kylde där, men numera är det oftast någon extra kall låda längre ned och det kan vara varmast/minst kallt högst upp istället. Nu var det ett tag sedan jag mätte, men den kalla lådan i botten på min kyl/frys har jag för mig är typ +2 i mittläget på dess reglage när kylen står på +5. Med reglaget i det kalla läget löper man risken att det fryser om man inte ställer kylen som helhet högre istället.

Sedan är det lite olika vad det finns för inställningar på kylar och frysar. En del kan man reglera fritt, medan andra har steg så att man inte kan välja samtliga hela gradantal.

Min kyl har en fläkt som sakta "rör om" luften i kylen så det är +4  °C överallt och dessutom en avfuktningsmekanism som gör att det aldrig blir isbildning. Samma i min frys men där är naturligtvis temperaturen lägre, -18 °C överallt.

Fortfarande orolig för TS. Han borde höra av sig (om han kan) så att vi får reda på om korven var tjänlig eller inte.

Permalänk
Medlem

Brun falukorv äter man bara en gång. Hoppas du hann skriva testamente.

Permalänk
Medlem

jag lever, inte känt någonting konstigt!

Stay put inför min nästa trådstart; HUR brun kan falukorven vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Fyra nyanser av brunt, the test?

Permalänk
Medlem

Noterade att en ICA falukorv jag tillagade igår hade samma utseende, något brunare än vanligt på utsidan. Smakade som vanligt, möjligtvis något "torrare", "hårdare". Den hade många dagar kvar på bäst före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

7 grader i kylen.
Testa med 1-4 grader så håller maten bättre. Vid 7 grader så får du kasta mycket mat som packats upp som köttpålägg etc. Känsliga varor som köttfärs kan du bara glömma att den håller till bäst före. Har man en kyl med mycket kött så håll den så nära nollan som det går.

Men om du tvunget envisas med 7 grader i ditt kylskåp måste du säkerställa med termometer att du har 7 grader. Du kan inte ställa in skåpet på 7 grader, hysteresen på termostaten kan då göra (speciellt på billiga kylskåp) att du ligger uppåt 10 grader emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Skönt att höra! Det var en nervös väntan, tystnaden var olidlig att uthärda. Men från att det inte känts konstigt till att det smakade bra är det en lång väg. Hur bra smakade det?

Väntar spänt på "Fifty shades of brown"-tråden. (Bättre än "HUR brun kan korven vara")

Edit: såg att @Haglund hunnit före, fyra nyanser räcker nog gott (eller inte så gott kanske)

Permalänk
Medlem

Ja näe, är en korv som är brun utan att man har grillat ska man inte äta, köp en ny, kostar typ 30-40kr...

Antagligen förpackningen som brustit på den och syre har kommit in, Scans falukorv kommer ju numera i pappersförpackning, inget jag själv känner är optimalt för en korv, speciellt inte en flottig korv som falukorv.

Samtidigt har jag haft falukorv till nära slutdatum och då har fettet på något sätt tryckts ut från korven, äckligt men smakar fortfarande gott, den var dock inte brun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

7 grader i kylen.
Testa med 1-4 grader så håller maten bättre. Vid 7 grader så får du kasta mycket mat som packats upp som köttpålägg etc. Känsliga varor som köttfärs kan du bara glömma att den håller till bäst före. Har man en kyl med mycket kött så håll den så nära nollan som det går.

Men om du tvunget envisas med 7 grader i ditt kylskåp måste du säkerställa med termometer att du har 7 grader. Du kan inte ställa in skåpet på 7 grader, hysteresen på termostaten kan då göra (speciellt på billiga kylskåp) att du ligger uppåt 10 grader emellanåt.

Envisas? Jisses! Nej, UNDER 7 skrev jag ju, Omskrivet "upp till sex" för tydlighetens skull, inberäknat hysteresen naturligtvis. Det är ju maxtemperaturen som är den intressanta för matens hållbarhet. Vad eventuella termostater visar, om man nu har sådana, kan ju vara högst subjektivt och rusar temperaturen upp mot 10 på någon av de placerade termometrarna (som alla visar olika) så har man alldeles för varmt, därav är vi överens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Noterade att en ICA falukorv jag tillagade igår hade samma utseende, något brunare än vanligt på utsidan. Smakade som vanligt, möjligtvis något "torrare", "hårdare". Den hade många dagar kvar på bäst före.

Detta var faktiskt också en Ica falukorv.

ICA Gate

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Detta var faktiskt också en Ica falukorv.

ICA Gate

Du lever! 🙌

Nå, hur gick det?

Visa signatur

---

Permalänk

Köpte ICAs falukorv 800g förra veckan, reagerade också på att utsidan av den var brun. Insidan såg ut som vanligt. Ej skadad förpackning eller utgången, och smakade som vanligt. Här slängs inget.

Permalänk
Medlem

Om något torkar eller t ex fryser kan det ev ändra färg/nyans och konsistens.
Lukta och ev smaka brukar avslöja mycket, verkar det ok i de bitarna och inte har passerat datumen med alltför lång tid så bör det vara det också.

Permalänk
Medlem

I två parallella universum har "Återställ Våtmarkerna" infiltrerat köttindustrin och:

1. Placerat vegetarisk falukorv, baserad på brunsopp, i köttomlopp.

2. Gjort saker med korvarna, så att de blivit bruna...

Känns jävligt skönt att de "bara" ska sabotera flygtrafiken nu till påsk, i vårt nuvarande universum.......

Ontopic: I hela spektrat av grottmänniskor finns det de som äter fel saker och överlever, fel saker och dör, och de som äter rätt saker och överlever, rätt saker och dör.

TS tillhör den del som äter rätt, eller fel saker, men vid fel tillfälle, vilket inte kommer gynna TS, för TS kommer inte hinna uppleva matbrist år X, om TS fortsätter med sin nuvarande riskaptit.

Men det är så vi sprider våra risker, att inte ha all korv i samma korg!

Visa signatur