LG slutar tillverka Blu‑ray‑spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ah menar inte att det är olagligt men Sweclockers tillåter inte diskussioner kring privatkopiering heller.

Nu ska jag inte svära på det här. Någon mod kanske kan rätta mig om jag har fel.

Jag tror det är okej om jag säger (här på SweClockers) "Jag har tagit backup/privatkopierat en film som jag köpt"

Men säg om man istället skulle publicera en guide för hur man gör och guiden även kan användas på filmer man inte köpt. Då skulle de inläggen raderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Din länk går till:
"What are the minimum system requirements for Ultra HD Blu-ray movie playback?"

Med påståenden som:

"Graphics Processor"
"Ultra HD Blu-ray is supported only if a display is powered by Intel Graphics and supports HDCP 2.2. If your computer includes more than one graphics processor, Ultra HD Blu-ray is supported only on the display that is connected and powered by Intel Graphics." (Min fetning)

Kan du utveckla vad du ville delge oss?

Att drm gör det svårt att överhuvudtaget spela UHD Bluray på en pc.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av flashen:

Jag har en regionschippad Oppo UDP-203 som jag inte släpper i första taget, funderar på att köpa en ny att ha som backup också av ett annat märke

Har också en regionsfri Oppo UDP-203 som jag precis ställt undan medan den fortfarande är i felfritt skick för att ha som backup och har ersatt med en Magnetar UDP800, även den regionsfri. Vill du ersätta Oppon och inte känna att du byter ner dig så är nog Magnetar det bästa/enda valet just nu. Lite tråkig fjärrkontroll men spelaren är tung och stabil, stadigaste disc tray jag sett, klarar även SACD mm och har vad jag så här långt har sett minst lika bra bildkvalitet som Oppon (har bara hunnit testa några filmer än så länge).

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Huh, trist. Är du säker på att det är specifikt 43888 modellen de börjat byta ut pioneeren i? Finns flertal Verbatim Slimline modeller som säljs i samma förpackning etc, men det är just 43888 modellen som är bra.

Varför skulle uppspelning av filmen på datorn vara något dåligt? Med MPC-HC och MadVR kan man på fenomenal och framförallt judderfree bild med minimalt lagg (man kan köra blurays i 144hz native exempelvis med perfekt realtids frame rate conversion via MadVR).

Blir svårt för mig fortsätta en del av den här diskussion givet reglerna men jag har sett iallafall en ny rapport om att någon fått en annan enhet, den kan varit felaktig men jag skulle nog överväga ett köp snart om man är intresserad av den här brännaren.

Mina invändningar kring brännaren i sig som videospelare har väl i kort att göra med följande punkter - vilka media spelare man använder påverkar ju inte riktigt den biten - det i sig är säkert ett jätte bra tips!

* DRM gör det svårt att spela UHD skivor på windows. man behöver t.ex. en inte för ny och inte för gammal intel cpu iirc
* Brännaren är högljudd
* Live uppspelning via alterntiv decoding.. funkar inte så bra på den här läsaren vad jag märkt eller läst.

Därmed inte sagt att det är en dålig produkt, jag har den själv och är mycket nöjd - men skulle ha svårt att rekommendera den till någon som vill se på film, antagligen på en tv

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Trist. Men priserna på både spelare och filmer/serier har ju länge varit åt skogen, och blu-ray fick ju aldrig samma utbredning som DVD.

Men hur ska man kunna se i synnerhet äldre filmer framöver? Utan att skaffa papegoja, ögonlapp och svart flagga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Att drm gör det svårt att överhuvudtaget spela UHD Bluray på en pc.

Inte med Verbatim 43888 och MPC-HC+MadVR som sagt, heller inget DRM vars keys hackas eller dylikt. HDCP (content protection) är intakt fortfarande.

Det är samma bibliotek (libaacs och libbdplus) man använder för att få VLC att spela upp blu-rays som man bara lägger till i installationsmappen för MPC-HC.

https://www.videolan.org/developers/libaacs.html
https://www.videolan.org/developers/libbdplus.html

Via MadVR kan man även ställa in hur HDR uppfattas av en SDR-skärm vilket är väldigt skönt.

Smygedit: Ah ser nu du redan har samma. Håller med om att den är högljudd! Ska testa igen med UHD på min AMD också via MPC-HC - kan vara så jag gjorde testet på min äldre Intel-baserade dator. Tittar dock ofta på vanliga blu-rays så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

What? Har Sony slutat? Märkligt, blurayspelare till PS5 verkar ju vara deras core-business! Här finns det stålar att tjäna!

Nja, att de slutat tillverka förklarar ju bristen av skivlösare till Ps5 Pro….

Permalänk

Folket röstar (med plånboken i det här fallet) och förfallet fortsätter. Streaming är dystopiskt och någon slags motsvarighet till Steam eller GOG är inte realistiskt därför att företagen föredrar kontrollen streaming ger dem, samt faktumet att försöka lagra filmer i hög kvalitet på hårddiskar snabbt börjar handla om hysteriskt mycket utrymme, innan man ens räknar in eventuell backup. Gäller även moderna spel.

Permalänk
Medlem

Trist, jag hade önskat man kunde köpa trådlösa Blu Ray spelare (till tex bärbara datorer)

Köper fortfarande vissa filmer på det fysiska formatet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Panasonic DP-UB820 är särklass den bästa spelaren på marknaden. Om du har en jävla massa pengar och ett galet hemmabio system hemma så kör på Panasonic DP-UB9000!

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Inte med Verbatim 43888 och MPC-HC+MadVR som sagt, heller inget DRM vars keys hackas eller dylikt. HDCP (content protection) är intakt fortfarande.

Det är samma bibliotek (libaacs och libbdplus) man använder för att få VLC att spela upp blu-rays som man bara lägger till i installationsmappen för MPC-HC.

https://www.videolan.org/developers/libaacs.html
https://www.videolan.org/developers/libbdplus.html

Via MadVR kan man även ställa in hur HDR uppfattas av en SDR-skärm vilket är väldigt skönt.

Smygedit: Ah ser nu du redan har samma. Håller med om att den är högljudd! Ska testa igen med UHD på min AMD också via MPC-HC - kan vara så jag gjorde testet på min äldre Intel-baserade dator. Tittar dock ofta på vanliga blu-rays så här.

Jag kör Linux, glömde nämna detta i mitt inlägg om rekommendation.
Att spela filmerna via datorn är ett alternativ om det funkar.

Permalänk
Medlem

Gäller detta 4k-blurayspelare eller gäller detta icke-4k?

Jag vill själv börja köra bluray istället för streaming, men spelare som klarar 4k blurays är ju galet dyra även på begagnatmarknaden haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör Linux, glömde nämna detta i mitt inlägg om rekommendation.
Att spela filmerna via datorn är ett alternativ om det funkar.

Linux fungerar för att titta på blu-rays med extern läsare då libaacs har stöd för Linux, Mac och Windows.

MEN madVR stödjer bara Windows och utan madVR måste du eller videospelarprogrammet ändra bildrutefrekvensen till något delbart med 24. Ex 60hz monitor inställd till 60 kommer skapa judder när du tittar på något i 24 utan madVR.

120hz visar helt enkelt varje bildruta 5ggr i rad då 24*5=120, så det är smooth. 144hz med. 60 är inte delbart med 24 och visar därmed olika bildrutor olika länge, ser inte bra ut.

Den utmärkta Panasonicen jag ser andra rekommendera ställer in din skärm till 24hz - alternativt 50i för viss Europeisk tv som top gear etc - och så länge din skärm klarar det kommer du ha en toppenupplevelse (rtings testar för 24hz på varje TV om du vill se).

Vill du ha något tyst och bra rekommenderar jag Panasonicen, den verkar mycket bra. Jag har också en blu-ray spelare och xbox inkopplad till TVn men använder faktiskt den externa läsaren mest då jag ändå sitter i Windows miljön redan för gaming, videor från sjöss, youtube, surf etc. Den låter dock mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Jag vill själv börja köra bluray istället för streaming, men spelare som klarar 4k blurays är ju galet dyra även på begagnatmarknaden haha

Sony UBP - X700 (lite budgetmodell) kostar 3.290 kr på Hembiobutiken. Har själv haft denna å funkade rätt bra för mig. Man får slå/av Dolby Vision manuellt, finns några appar som är förinstallerade bl.a Netflix å det går inte att installera appar. 2 st HDMI utgångar, trådlös WiFi (inga antennar).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Låter som man får ta dom närmsta lönerna och börja bunkra upp både film och nån extra spelare..
Finns alldeles för mycket film som aldrig kommer ut på streamingtjänster, och jag är kinkig med vad jag konsumerar. Produceras alldeles för mycket skit idag som bara dödar hjärnceller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Låter som man får ta dom närmsta lönerna och börja bunkra upp både film och nån extra spelare..
Finns alldeles för mycket film som aldrig kommer ut på streamingtjänster, och jag är kinkig med vad jag konsumerar. Produceras alldeles för mycket skit idag som bara dödar hjärnceller..

Blir mycket glad så många blir intresserade för Blu-rays igen!

Vill då tipsa alla om att vi i Sverige har bland världens bästa utbud på blu-rays.

Hovleverantören är svenska Kvarnvideo som skickar från Malmö mycket snabbt. De har även ett "fjärrlager" aka beställningssortiment från leverantören/distributören för t.ex. större utgåvor 7-14 dagar.

https://www.kvarnvideo.se/se/

Riktig guldsida som ibland har riktigt fina utgåvor av blu-ray serier och filmer för en bråkdel av de internationella priserna.

Blu-rays för max 29 exempelvis här:
https://www.kvarnvideo.se/se/grp/blu-ray-29kr.php?twsList-704...

En miljard fina boxset för att spara plats/extraextra material
https://www.kvarnvideo.se/se/grp/boxar-2.php?twsList-70424047...

Permalänk
Skrivet av Gurgamel:

Blir mycket glad så många blir intresserade för Blu-rays igen!

Hovleverantören är svenska Kvarnvideo som skickar från Malmö mycket snabbt.
https://www.kvarnvideo.se/se/

Tack tack, 40 + och har knappt hoppat på tåget med dvd, än mindre bd..
Såg vid första anblicken ut o ha roligt utbud. Ska kolla lite vad som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Denna klarar 4k, stilren, inte lika ful som dagens konsoller😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Huh, trist. Är du säker på att det är specifikt 43888 modellen de börjat byta ut pioneeren i? Finns flertal Verbatim Slimline modeller som säljs i samma förpackning etc, men det är just 43888 modellen som är bra.

Varför skulle uppspelning av filmen på datorn vara något dåligt? Med MPC-HC och MadVR kan man på fenomenal och framförallt judderfree bild med minimalt lagg (man kan köra blurays i 144hz native exempelvis med perfekt realtids frame rate conversion via MadVR).

Köpte just denna modell 43888 så sent som i förra veckan från Amazon, och kan intyga att min har Pioneer.

Detta får jag ut från MakeMKV:

Drive Information
OS device name: E:
Manufacturer: PIONEER
Product: BD-RW BDR-UD04
Revision: 1.14
Serial number: DGDLxxxxxxxx
Firmware date: 2020-06-15
Bus encryption flags: 1B
Highest AACS version: 66

LibreDrive Information
Status: Enabled
Drive platform: RS8A10
Firmware name: PIONEER BDR-US04
Firmware type: Original (unpatched)
Firmware version: 1.14
DVD all regions: Yes
BD raw data read: Yes
BD raw metadata read: Yes
Unrestricted read speed: Yes

Vill bara betona att syftet med mitt inköp av denna är att rippa mina DVD, musik-CD, och Blu-ray-skivor som jag köpt, för att skapa en privat samling.

Permalänk
Medlem

Går ju att förutspå en renesans för detta om några år när den förlorade covid generationen inser charmen i ägande och känslan att ha en plastskiva som en vigselring på fingret under det femton minuter långa sökandet av fodralet genom hela lägenheten.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Fanns det en tjänst som GOG fast för filmer och serier så skulle jag bettala. Men de skulle säkert ta orimliga priser bara för att vara tjuriga.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

…Är tyvärr för få entusiaster som mig kvar och återväxten är obefintlig som det verkar. Ser mörkt ut för framtiden.

Tråkigt men säkert sant, har knappt sett en enda film på 15 år (jämfört med innan) och hälften har varit bra men är nog max 10 jag skulle kunna se flera gånger till.
Hade jag haft kvar intresset/nöjet i att se film skulle jag definitivt satsat på en hemmabio, nu får oled och 2.1 ljud visa det som är intressant på youtube

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är för lat och snål att samla på Blurayfilmer, mina DVD-skivor ligger nerpackade någonstans..
Tror priset dödade blurayskivan, mitt intresse försvann helt när en film kunde kosta 300kr.

Permalänk
Medlem

Citygross gränby i Uppsala

Fanns någrq halv-nya som UFO Sweden

Permalänk

Tråkigt att höra. Själv har jag en Panasonic ub900 Ultra HD Blu-ray spelare från 2016. Köper inte filmer på Blu-ray längre. Om jag köper nåt så blir det på Apple TV då jag tycker filmer på Blu-ray UHD är för dyrt i dagsläget.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Philips BDP3200 spelare för något år sen på en loppis för 95kr den funkar hur bra som helst till mina film plus den kan läsa VCD som jag har en enkelt av som släpptes med et CD album av artisten Shiva Chandra. Det finns dock ingen 3D eller UHD stöd på den.
Man lär ju äga minst 5 olika spelare om man vill kunna spela upp alla former för optisk media som har släppts genom tiden.

Av ren princip nekar jag prenumerera på Netflix och andra liknande tjänster.

Jag har lite över 550 film nu för tiden på DVD och Blu-Ray skivor och typ lika många CD skivor och vinyl. Fysik media for the win.

Snart blir det ju et måste med 2 förstärkare i sitt Hi-Fi hemmabio system då många nyare hemmabio förstärkare saknar ingångar för att ansluta diverse enheter.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling. Tur man har ca 9–10 stycken maskiner här hemma som spelar upp blu-ray. Bör väl räcka en livstid åtminstone.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling det här. Min blu-ray i datorn är från LG. Den vid TVn var en av dom sista spelarna från Philips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är inte Apple kända för att erbjuda bäst kvalitet på deras digitala releaser? Man kan köpa filmer i 4K med Dolby Atmos och jag vet inte hur de står sig mot en fysisk BD men det kan vara värt att kolla upp om man är intresserad. 🙂

Köper man filmerna genom deras plattform så finns det kanske möjlighet att ladda ned en fet 40GB-fil med maxad bitrate? Jag fattar så klart att det inte är samma sak som att ha en samling fysiska filmer men kritiken verkar främst handla om bild- och ljudkvalitet och Apple kanske har något vettigt att erbjuda i det avseendet jämfört med traditionella streamingtjänster?

Att köpa film knutet till en viss tjänst är dock värdelöst.

Permalänk
Avstängd

Allt skall vara i molnet och inget skall ägas utav den enskilde. Grejen är också att jag tar hellre en film där video ligger på 50-80 Mbit/s än en nerskalad för webb på 4-8 Mbit/s. Tydliga skillnader i snabba pan/tilt scener mellan dom två.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.