Ny HDMI-standard kan avtäckas på CES

Permalänk
Medlem

Känns inget någon konsument har nytta av den Närmsta tiden, åtminstone inte högre bandbredd.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

8k120fps when!?

Om man kollar Wikipedia,

8K 7680 × 4320

HBR3 (del av DP 1.4 / 1.4a)
Klarar 30Hz rakt av med 8 bitarsfärgdjup
Klarar 60Hz med DSC eller 4:2:0
Klarar 120Hz med DSC + 4:2:2

8K 7680 × 4320

UHBR20 (del av DP 2.0 / 2.1a)
Klarar upp till 92Hz rakt av med 8 bitarsfärgdjup
eller upp till 74Hz rakt av med 10 bitarsfärgdjup

Klarar 120Hz med DSC eller 4:2:2
Klarar 144Hz med DSC eller 4:2:0
Klarar 240Hz med DSC

Så med UHBR20 så blir åtmintone 8K 60Hz möjligt utan kompromisser.
Medan 8K 120Hz och ännu högre kan bli möjligt beroende på vilka kompromisser man är beredd att göra.

Hoppas att RTX 5000 serien får stöd för UHBR20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du missade att jag skrev att man även borde ha en ny kontakt och absoluta krav, det skulle förenkla enormt att inte ha nån bakåtkompatibilitet som förvillar konsumenterna, fiber fungerar när den är hoprullad så länge du inte rullar så snävt att fibern går av.

Nej, det missade jag inte. Folk kommer att rulla kabeln på samma sätt som alla andra datorkablar, i guarantee it

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andelf:

Nej, det missade jag inte. Folk kommer att rulla kabeln på samma sätt som alla andra datorkablar, i guarantee it

En aoc kabel kan rullas mycket snävt utan att det påverkar funktionen, du borde prova aoc så du inte tror de uppför sig som koppar.

stavgel ;)
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hoppas kontakten blir idiotsäker så Reddit kan tömmas på frågor om varför deras xbox visar konstig bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får vi hoppas på en ny kontakt och krav på fiberoptisk signalöverföring och att inget under maximal bandbredd är tillåtet.

personligen är just detta det viktigaste för att kunna ha mjuka kablar som inte är begränsade till 2m. Ett par fiber och ett par feta koppartrådar borde klara oändligt mycket mer änd dagens standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns gott om t.ex. 4K@240Hz-skärmar redan, vilket HDMI 2.1 inte klarar utan DSC. De kostar förstås en del men är helt vanliga spelskärmar från kända tillverkare, så det är inga exotiska modeller heller. Nu fungerar det bra ändå tack vare DSC, men det är paneler som skulle kunna dra nytta av mer bandbredd.

De hade jag missat!

Då skulle man med andra ord kunna säga att de panelerna måste drivas med Displayport, alternativt DHMI med DSC!
Då får jag ge @Gainsgoblin rätt i frågan, tänkte inte på upplösning gånger uppdateringsfrekvens!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Typiskt, precis skaffat ny receiver och hdmi 2.1 kablar

Fast vad förväntar du dig ska finnas i den nya 2.2 som du lär ha bytta av? 2.1 har redan 4k120hz som räcker extremt långt, eARC, VRR, ALLM och allt vad det heter.

Gissar på att de kanske förbereder för den där 8k-standarden som ingen kmr vilja ha ändå förrän om kanske 5 år tidigast när det faktiskt finns apparater som dels kan visa skiten (TV) och sedan trycka den (Konsol jo tjena, men kanske GPUer).

Det är alltid häftigt att vara i framkant men det ska också vara praktiskt och användbart.

Precis som att HDMI 2.1 släpptes 2017 när typ ingen kunde nyttja fulla bandbredden. Inte ens idag ser man många göra det egentligen då 4k120hz för spel (native) är sjukt krävande.

Men jag gillar teknologiska framsteg så ur ren princip är jag glad. Dock är jag också glad och nöjd med min TV, dator och PS5 Pro som de är idag. Tillräckligt krämigt och blir över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

De hade jag missat!

Då skulle man med andra ord kunna säga att de panelerna måste drivas med Displayport, alternativt DHMI med DSC!
Då får jag ge @Gainsgoblin rätt i frågan, tänkte inte på upplösning gånger uppdateringsfrekvens!

/L

Exakt, det var där min poäng låg. Att eftersom vi redan behöver DSC för att driva ganska många av de skärmar som finns på marknaden nu så sätter standarderna begränsningar. Ser vi på att det verkar presenteras 4K skärmar i ännu högre Hz på CES så har vi nog nått vägs ände för HDMI 2.1/DP 1.4 även med DSC om vi fortsätter öka i den här takten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt, det var där min poäng låg. Att eftersom vi redan behöver DSC för att driva ganska många av de skärmar som finns på marknaden nu så sätter standarderna begränsningar. Ser vi på att det verkar presenteras 4K skärmar i ännu högre Hz på CES så har vi nog nått vägs ände för HDMI 2.1/DP 1.4 även med DSC om vi fortsätter öka i den här takten.

Ah, blev tankevurpa AB där för min del, men åandra sidan sitter jag fortfarande på min Plasma från 2010 med 1080P 60Hz panel, så jag har nog inte hängt med riktigt!

Både HDMI och DP behöver uppdateras, DP 2.1 ligger på 80Gbit/s, så frågan är hur länge den räcker innan det flaskar igen!🤔

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!