FPS droppar hastigt emellanåt

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du satt på rezisable bar? Om nu ditt moderkort har det

Svar ja.. syns i bilden

Permalänk

Testade att koppa ur min 1440p skärm och körde på min 1080p 144hz. Då har pubg 140-150 fps även om det droppar ibland men spelet laggar inte längre! Det är alltså samma inställningar som på 1440p som spelet hackade på. Säger detta er något?

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Man ser ju I hans SS att hans gpu går i 79% det betyder att han är iofs sjukt cpu bottleneck..

Testa och höj vissa grafik settings kanske? Fps drops är nästan alltid cpu problem

Hur menar du höja grafik settings? Vart då? Och vad innebär att den går i 79? Vad är bra och vad är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

<Uppladdad bildlänk>

När det står average 98W GPU Power Consumption, drar den runt 190W i spel stundtals / konsekvent? Det låter lågt med 98W. Vad har du för nätaggregat? Den PCI-E strömkabel du har, har du kanske en annan och kan du plugga in den i ett annat PCI-E uttag på ditt nätagg avsett för grafikkort? Kanske något med strömtillförseln som både ströp ditt 2060 ibland samt ditt nya B580?

Annars problemet du beskriver kan bero på många olika saker med många bra förslag i tråden redan. Jag hade också kikat mot att testa RAM-minne med Memtest86 samt SSD:n med något bra verktyg. Ominstallation av Windows på sikt kanske inte helt dumt heller.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Ser att goda råd och utredning pågår, men vill ändå flika in klassikern att ha Aktivitetshanteraren/Afterburner öppen för att ta notis om % CPU, % GPU, % Lagring, Nätverk rasar till golvet/stegrar till maximum när krux uppstår. Den informationen hjälper bra för att reda ut vars eller på vilket vis problemet uppstår.

(För övrigt så testa att veva igång Steam/etc samt Spel.exe som Administratör, det skall gudarna veta vad anti-programmen hålls med nu för tiden.)

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av priinseen:

Hur menar du höja grafik settings? Vart då? Och vad innebär att den går i 79? Vad är bra och vad är dåligt?

Din gpu stod som 79% usage, det tyder att cpu får jobba hårdare än gpu.
Är gpu bottleneck ligger du runt 98%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Tack för svar samtliga, en dem förstår jag och en del är för avancerat för en rookie som mig. Jag håller på och ominstallerar Windows i detta nu så får vi se.

Jag undrar fortfarande om det säger er något att problemet försvann med 1080p skärmen? Är det min 1440p skärm som är boven då? Dock sjukt märkligt då det gick att spela de två första dagarna typ..

Permalänk

Så ser allting ut just nu efter ominstallation av windows. Jag installerar just nu Steam och PUBG och återkommer strax med hur det funkar.

Permalänk

UPPDATERING:

Pubg lirar felfritt i 1080p skärmen. Bilden hackar inte längre i 1440p skärmen heller.

Har ett program på i bakgrunden som visar användning av mina delar och i 1440p skärmen i ultra settings så är GPU usage ca 80 procent för det mesta men ibland är det uppe i hela 97 procent?????? Bifogat bilder. Betyder detta att min CPU är flaskhalsen??

I 1080p skärmen så hade GPU usage ca 40 procent.. låter detta rimligt? Som sagt spelen är nu spelbara. Tror ni att resultaten blir mycket bättre med ett i5 14600k?

Tack igen

Jag lirar alltså just nu PUBG i det mesta på ULTRA settings på min 1440p 27" skärm, och håller stabila 130-150fps utan att bilden fastnar. Ska jag vara nöjd med dem enheter jag har i datorn just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

I 1080p skärmen så hade GPU usage ca 40 procent.. låter detta rimligt? Som sagt spelen är nu spelbara. Tror ni att resultaten blir mycket bättre med ett i5 14600k?

Du verkar ju ha löst ditt problem, varför lägga mer pengar nu? Uppgradera den dagen du känner att datorn begränsar upplevelsen i de spel du spelar.

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Du verkar ju ha löst ditt problem, varför lägga mer pengar nu? Uppgradera den dagen du känner att datorn begränsar upplevelsen i de spel du spelar.

Absolut men tänkte gällande att gpu går upp i så hög usage kanske inte är så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Absolut men tänkte gällande att gpu går upp i så hög usage kanske inte är så bra?

Att GPUn är den komponent som jobbar mest, i.e är "flaskhals" är generellt något du vill sträva efter när du spelar.

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Att GPUn är den komponent som jobbar mest, i.e är "flaskhals" är generellt något du vill sträva efter när du spelar.

Jaha! Då så tusen tack för svar