FPS droppar hastigt emellanåt

Permalänk

Om jag nu skulle byta moderkortet till ett som ger B580 maxkapacitet, vilket skulle ni köra på då? Jag har idag i5 10400 och har väl inte tänkt spendera mer pengar just nu på datorn men när det blir dags så blir det nog ett i5 14600K som är aktuellt efter att ha läst tips och råd här på Swe. Mina minneskort är DDR4 också, kommer dem funka i ett moderkort med ddr5?

Är ju en djungel för oss novisa, att välja moderkort. Hela tiden ska man ha något i beaktande när man väljer och man blir helt snurrig..

Permalänk
Skrivet av Thomas:

2060 hade väl också problem?
Men jo, översta plasten blir helt klart bättre.

2060 hade drops ibland då och då, absolut inte så som det är nu, och med 2060 hackade aldrig bilden så som den gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Om jag nu skulle byta moderkortet till ett som ger B580 maxkapacitet, vilket skulle ni köra på då? Jag har idag i5 10400 och har väl inte tänkt spendera mer pengar just nu på datorn men när det blir dags så blir det nog ett i5 14600K som är aktuellt efter att ha läst tips och råd här på Swe. Mina minneskort är DDR4 också, kommer dem funka i ett moderkort med ddr5?

Är ju en djungel för oss novisa, att välja moderkort. Hela tiden ska man ha något i beaktande när man väljer och man blir helt snurrig..

Börja med att felsöka klart din befintliga hårdvara.

Steg 1 är att byta till översta PCI-sloten!

Steg 2 är att rensa gamla drivrutiner med DDU!

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Börja med att felsöka klart din befintliga hårdvara. Steg 1 är att byta till översta PCI-sloten!

Absolut ska göra detta efter jobbet men förstod det som att mitt moderkort ev inte tillåter B580 att prestera på max pga pcie 3.0 oavsett va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Absolut ska göra detta efter jobbet men förstod det som att mitt moderkort ev inte tillåter B580 att prestera på max pga pcie 3.0 oavsett va?

Jo, men vi snackar kanske 1-4% skillnad i FPS. Dina problem beror troligtvis på något annat.

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Jo, men vi snackar kanske 1-4% skillnad i FPS. Dina problem beror troligtvis på något annat.

Snyggt, tack!

Permalänk
Skrivet av macbang:

Programmet ta bort alla gamla drivrutiner. Fast djupare och bättre. Programmet Kräver att du starta datorn i felsäkert läge för att det ska kunna komma åt alla filer som annars ligger kvar vid en Vanlig " ta bort drivrutiner"

Är det några problem med att köra DDU nu efter att nya kortet redan är insatt? Eller spelar det kanske inte någon roll.

Permalänk
Skrivet av priinseen:

Är det några problem med att köra DDU nu efter att nya kortet redan är insatt? Eller spelar det kanske inte någon roll.

Nej.

Du får välja från vilken tillverkare du vill ta bort ev drivrutiner.

I ditt fall vill du troligen ta bort alla drivrutiner från Nvidia men inget annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej.

Du får välja från vilken tillverkare du vill ta bort ev drivrutiner.

I ditt fall vill du troligen ta bort alla drivrutiner från Nvidia men inget annat.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

<Uppladdad bildlänk>

Ganska vanligt med att man löder 1x16 1x4 och flera 1x1.
Vissa tillverkare väljer att löda 1x4 i en x4 plastskena och då passar inte kortet där.
Missen du har råkat ut för är att dom satt en x16 plastskena där.
Om du tar ut grafikkortet så ska du kunna se in i skenan att bara ca 30% av slotten har metallkontakter innuti.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ganska vanligt med att man löder 1x16 1x4 och flera 1x1.
Vissa tillverkare väljer att löda 1x4 i en x4 plastskena och då passar inte kortet där.
Missen du har råkat ut för är att dom satt en x16 plastskena där.
Om du tar ut grafikkortet så ska du kunna se in i skenan att bara ca 30% av slotten har metallkontakter innuti.

Förlåt men förstod inte, vad är det för miss jag råkat ut för?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av priinseen:

Förlåt men förstod inte, vad är det för miss jag råkat ut för?

Om du kollar in t ex detta moderkortet:

... så ser du tre olika typer PCIe-port. Ovanifrån x16, x16, x4, x1, x16.

Den andra x16-porten på ditt moderkort är x16 fysiskt, men x4 elektriskt. Dvs det är lika många pinnar i den som i den medelstora porten på moderkortet ovan, fastän själva porten är mycket större.
Resterande pinnar saknas antingen helt i porten, eller finns där men är inte kopplade någonstans.

Anledningen till att de gör så är väl främst att man kan få i alla PCIe-kort, så att alla kort passar och går att använda, även om de kort som är x8 eller x16 får sänkt hastighet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du tittar på detta moderkortet så ser det ut följande:

PCI-1 = x16
PCI-2 = x1
PCI-3 = x16

Egentligen är det
PCI-1 = x16
PCI-2 = x1
PCI-3 = x4

Sitta noggrant på sista PCI x16 kontakten så ser du att det metalliska silvriga bara sträcker sig de första 30%. Dvs dom har lödat en PCI-E x4 lane i en X16 plastskena. Så du kan inte utnyttja X16 bandbredd. Detta är vanligt och anledningen man kör på översta X16 platsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inga moderkort två st fulla x16 nu? Så att två kort kan få x16 samtidigt?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

<Uppladdad bildlänk>

Om du tittar på detta moderkortet så ser det ut följande:

PCI-1 = x16
PCI-2 = x1
PCI-3 = x16

Egentligen är det
PCI-1 = x16
PCI-2 = x1
PCI-3 = x4

Sitta noggrant på sista PCI x16 kontakten så ser du att det metalliska silvriga bara sträcker sig de första 30%. Dvs dom har lödat en PCI-E x4 lane i en X16 plastskena. Så du kan inte utnyttja X16 bandbredd. Detta är vanligt och anledningen man kör på översta X16 platsen.

Tack för utförligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mycket desktop i billigare spannet har inte haft det på länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

har väl iofs sällan varit "riktigt" annat än i HEDT, när var sist det fanns cpu på konsumentsidan med mer än 32 lanes till GPU?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

har väl iofs sälla varit "riktigt" annat än i HEDT, när var sist det fanns cpu på konsumentsidan med mer än 32 lanes till GPU?

Intel har kört max 1x16 sedan Z170 fram till B760 osv. Först nu med LGA1851 som det öppnar upp.

Xeon och Socket 2066 har haft det på riktigta workstation.

AMD är snäppet bättre, men precis som 2066 är kunde modertkorten ha det, men inte CPU.

Kan bli riktigt rörigt det. Samma moderkort kunde ha 2x16 med dyrare CPU med bara 1x16
Man får helt enkelt läsa på i varje enskilt fall

Visa signatur

Permalänk

Uppdatering och Åtgärder:
Flyttat upp grafikkortet till översta platsen.
Använt DDU och raderat gamla drivrutiner från NVIDIA’s.
Även följt några tips från YouTube gällande BIOS och slagit av och på vissa val. Enable XMP b.la

Energi inställningar är inställt på performance istället för default mm mm.

Startar upp fortnite och får ca 70fps och spelet laggar inte. Men känns ju som att jag borde få högre fps?

När det gäller PUBG så får jag 130fps i menyn innan jag startar en match. Väl inne i en match är problemet kvar. Ca 70 fps och spelet hoppar hejvilt.. ej spelbart.

Eftersom jag inte är en nörd inom området så är det ju svårt för mig att veta om jag ska höra av mig till intel och reklamera kortet eller om det är annat…..

Så här var det ju inte med mitt rtx2060!?

Permalänk
Skrivet av priinseen:

Uppdatering och Åtgärder:
Flyttat upp grafikkortet till översta platsen.
Använt DDU och raderat gamla drivrutiner från NVIDIA’s.
Även följt några tips från YouTube gällande BIOS och slagit av och på vissa val. Enable XMP b.la

Energi inställningar är inställt på performance istället för default mm mm.

Startar upp fortnite och får ca 70fps och spelet laggar inte. Men känns ju som att jag borde få högre fps?

När det gäller PUBG så får jag 130fps i menyn innan jag startar en match. Väl inne i en match är problemet kvar. Ca 70 fps och spelet hoppar hejvilt.. ej spelbart.

Eftersom jag inte är en nörd inom området så är det ju svårt för mig att veta om jag ska höra av mig till intel och reklamera kortet eller om det är annat…..

Så här var det ju inte med mitt rtx2060!?

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

B580 är x8 så det stämmer.
Om du har en i5 10400 klarar den max 3.0.

Hade jag varit dig hade jag nog köpt rn AM5 plattform med någon priskrigad CPU.

Visa signatur

Permalänk

Och nu testat cs 2. Nere på 30 fps. Det är något som inte stämmer. Jag blir snart tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Och nu testat cs 2. Nere på 30 fps. Det är något som inte stämmer. Jag blir snart tokig.

Nä det låter lågt.

Skicka tillbaka B580 på öppet köp och börja om i rätt ända. Köp en AM5 plattform med 7900x när den går för 3990:-. Installera om Win fräsht. Behåll ditt 2060. Se vad det ger

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av priinseen:

Har du satt på rezisable bar? Om nu ditt moderkort har det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Nä det låter lågt.

Skicka tillbaka B580 på öppet köp och börja om i rätt ända. Köp en AM5 plattform med 7900x när den går för 3990:-. Installera om Win fräsht. Behåll ditt 2060. Se vad det ger

Det är en betydligt dyrare uppgradering som inte behövs. Varför lägga 6k på det?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är en betydligt dyrare uppgradering som inte behövs. Varför lägga 6k på det?

Han pratade själv om 14400 innan. Bara gav ett alternativ förslag. Men ja, finns många olika bra alternativ

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Han pratade själv om 14400 innan. Bara gav ett alternativ förslag. Men ja, finns många olika bra alternativ

Man ser ju I hans SS att hans gpu går i 79% det betyder att han är iofs sjukt cpu bottleneck..

Testa och höj vissa grafik settings kanske? Fps drops är nästan alltid cpu problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man ser ju I hans SS att hans gpu går i 79% det betyder att han är iofs sjukt cpu bottleneck..

Testa och höj vissa grafik settings kanske? Fps drops är nästan alltid cpu problem

En snabbare cpu med samma gpu gör mest på din lägsta fps. Här ser vi stora dippar så något är inte som det ska.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.