Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä precis det är lando och piastri kombinationen som vart starkare. Sägs det är lawson nästa år kommer inte bli bättre.

Max har imponerande låga social skills. Han prejar piastri klockrent av banan men domarna är idioter som bestraffar honom och ber om 20 sekynder

Han hade väl hoppats på att piastri skulle åka av banan och så skulle han tjata på domaren om overtaking outside the track...

Jag har varit ett Verstappen fan ganska många år men i år har han verkligen pushat mitt tålamod rejält. Några race i år då man skämts för hans uppträdande. Detta kan mycket väl varit hans sista F1 titel. Nästa säsong har goda utsikter att bli riktigt tight och sedan byter väl Red Bull motor? Frågan är hur de klarar sig utan Honda.

Visst gillar man på sätt och vis vinnartyper som gör allt för att vinna men det finns en gräns som Verstappen går över ibland när han blir en skitstövel och det mest bli pinsamt.

Permalänk
Medlem

Här är topplistan i Sweclockerligan, tyvärr kunde jag inte få in hela topp 10 i en bild utan krångel.

Det var utan tvivel mitt bästa F1 Fantasy år, känner att jag hade kunnat få lite bättre om jag inte hade missat ändra i några lopp. Men kan absolut inte klaga på denna score
Här är mina starter leagues:

Permalänk
Medlem

Dino klar för F2 2025 med HItech

https://fia-f2.hitechgp.co.uk/news/dino-beganovic-to-join-hit...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nice! Kul med svenskar i topp. Hoppas han får ett bra år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Perez lämnar Red Bull, vem kommer ta hans plats tro? Yuki vore roligare än Lawson.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Perez lämnar Red Bull, vem kommer ta hans plats tro? Yuki vore roligare än Lawson.

Jag säger Lawson som får sparken efter halva säsongen och dom tar in Sainz istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

RB Lämnar honda och då blir det inte yuki läste jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

RB Lämnar honda och då blir det inte yuki läste jag.

Det kan bli Yuki i alla fall, men Honda kan inte kräva att han har en sits. PR-mässigt är Yuki också mer logisk än Lawson, men snart nog lär vi veta.
Hade jag satsat pengar hade jag satsat de på Yuki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Hade varit kul om Bottas fått chansen, men förmodligen chansar redbull med någon av de yngre förmågorna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det kan bli Yuki i alla fall, men Honda kan inte kräva att han har en sits. PR-mässigt är Yuki också mer logisk än Lawson, men snart nog lär vi veta.

Dom flesta rapporterar dock Lawson.

Permalänk
Medlem

Tur du inte gjorde det, för då hade du varit något fattigare har det nu visat sig

Permalänk
Medlem

Bekräftat Lawson som tar RB platsen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tur du inte gjorde det, för då hade du varit något fattigare har det nu visat sig

Yes box. Kul med Lawson, men misstänker starkt att han kommer bli lika slaktad som Max övriga teamkamrater. Nu känner jag iofs inte till hur Liam vill ha sin bil. Förhoppningsvis gillar han en stark framända precis som Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har varit ett Verstappen fan ganska många år men i år har han verkligen pushat mitt tålamod rejält. Några race i år då man skämts för hans uppträdande. Detta kan mycket väl varit hans sista F1 titel. Nästa säsong har goda utsikter att bli riktigt tight och sedan byter väl Red Bull motor? Frågan är hur de klarar sig utan Honda.

Visst gillar man på sätt och vis vinnartyper som gör allt för att vinna men det finns en gräns som Verstappen går över ibland när han blir en skitstövel och det mest bli pinsamt.

Sport handlar om att vinna, inte om att få likes eller sympatier - något många verkar glömma nu för tiden. Visst har han gjort uppseende saker under säsongen, vissa av dem har han blivit bestraffad för. Men han har alltid legat tillräckligt inom reglerna för att straffen inte skall drabba hans mästerskapsställning. Så agerar en mästare, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Yes box. Kul med Lawson, men misstänker starkt att han kommer bli lika slaktad som Max övriga teamkamrater. Nu känner jag iofs inte till hur Liam vill ha sin bil. Förhoppningsvis gillar han en stark framända precis som Max.

Ett ”rykte” som vägrar dö trots att varenda race engineer i F1s historia dementerat att man bygger bilar efter specifika förares körstil. De har fullt sjå med att bygga en så snabb bil som möjligt efter reglementet. Ett team kan ha en designfilosofi, men varje förare har sin egen race engineer, och när det kommer till balansen i bilen är det främst en fråga om inställningar.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

<Uppladdad bildlänk>

Hehe, ja Bottas blir väl reservförare i Mercedes?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

<Uppladdad bildlänk>

Snälla säg att bottas tar hamiltons plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snälla säg att bottas tar hamiltons plats!

Är ju kimi Antonelli som tar Lewis bil.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Är ju kimi Antonelli som tar Lewis bil.

Ja, men man kan väl drömma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ett ”rykte” som vägrar dö trots att varenda race engineer i F1s historia dementerat att man bygger bilar efter specifika förares körstil. De har fullt sjå med att bygga en så snabb bil som möjligt efter reglementet. Ett team kan ha en designfilosofi, men varje förare har sin egen race engineer, och när det kommer till balansen i bilen är det främst en fråga om inställningar.

Nu tror jag du missuppfattade. Har själv följt F1 i över 20 år och vet mycket väl att man inte bygger en bil åt en förare. Men RB har sedan detta reglemente infördes haft en stark framvagn som man försökt dämpa för vissa förare. Dock är den snabbast om den är stark i fronten och det är något som Max bevisligen gillar och kan hantera.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag du missuppfattade. Har själv följt F1 i över 20 år och vet mycket väl att man inte bygger en bil åt en förare. Men RB har sedan detta reglemente infördes haft en stark framvagn som man försökt dämpa för vissa förare. Dock är den snabbast om den är stark i fronten och det är något som Max bevisligen gillar och kan hantera.

Det gjorde jag i så fall. Hört den där så många gånger.
Vi vet ju inte riktigt hur RBs nya kommer se ut. Newey har väl tidigare sagt att han tycker man ska göra så lite rattutslag som möjligt på bilen. Möjligt att filosofin ändras. Vi får se helt enkelt

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Nja de bygger ju först en bil efter vindtunneltester. etc. När de kommit tillräckligt långt får naturligtvis testförarna göra sitt jobb och ge input. Finns många ex där ingenjörer fått gå tillbaka till ritbordet då något datorsimulerat inte fungerar.

Om balans etc inte hade något med bilens aerodynamik och viktfördelning att göra utan mest setups så hade f1 vart mycket jämnare och det hade vart lättare för f1 team att härbärgera förare med vitt skilda preferenser

Finns andra serier där det är betydligt enklare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Varför skulle balans och viktfördelning inte ha något att göra med bilens design? Ingen som påstått det. Men inställning av ARB osv har stor påverkan i hur bilen kommer upplevas i front och bak. Sen är det ganska komplext. En bil är inte understyrd, balanserad eller överstyrd. Den kan vara understyrd i vissa kurvor medan den fungerar bra i andra. Lägg därtill att den kan vara understyrd i entry low speed men balanserad mid low speed osv. En korrigering för att få den bättre i entry low speed kan göra den instabil i high speed. Har du en sämre designad bil blir kompromisserna större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det är väl snarare så att denna "så snabb bil som möjligt efter reglementet" i kombination med "designfilosofi" kan råka överensstämma bättre med vissa förare än andra. Sen är ju feedbacken från förarna mycket viktig för teamen. Olika förare lär ge olika feedback och bilarna blir ett resultat av detta.

Så det beror lite på hur man ser på saken. Jag tror knappast Red Bull går in med inställningen att de ska bygga en bil åt Verstappen som ingen annan kan köra lika bra, men det kan råka bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är väl snarare så att denna "så snabb bil som möjligt efter reglementet" i kombination med "designfilosofi" kan råka överensstämma bättre med vissa förare än andra. Sen är ju feedbacken från förarna mycket viktig för teamen. Olika förare lär ge olika feedback och bilarna blir ett resultat av detta.

Så det beror lite på hur man ser på saken. Jag tror knappast Red Bull går in med inställningen att de ska bygga en bil åt Verstappen som ingen annan kan köra lika bra, men det kan råka bli så.

Finns en intervju med Albon, jag minns inte var jag sett den men går kanske att googla fram. Tycker han förklarar det på ett pedagogiskt sätt varför det är svårt att köra bredvid Max. Har inte så mycket att göra med att bilen är ”svår”. Men upp till var och en att avgöra såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns en intervju med Albon, jag minns inte var jag sett den men går kanske att googla fram. Tycker han förklarar det på ett pedagogiskt sätt varför det är svårt att köra bredvid Max. Har inte så mycket att göra med att bilen är ”svår”. Men upp till var och en att avgöra såklart

Fast de kör ju inte med exakt samma inställningar, bilarna ställs ju in olika för varje förares körstil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Fast de kör ju inte med exakt samma inställningar, bilarna ställs ju in olika för varje förares körstil!

Ja?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Spelar man ett FPS-spel med extremt hög känslighet på musen kan man sikta och vända sig betydligt snabbare, men det är avsevärt svårare att hantera.

Alex sa ungefär att Red Bull-bilarna med Max föredragna setup är som att spela med väldigt hög känslighet. De är svåra att köra, men kan man tygla dem blir man belönad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Bra! Kul att du förstår