Intels Battlemage-kort säljer slut hos återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hur mycket jag än stör mig på honom och hans envishet om att han alltid har rätt samt partiskhet för AMD, så verkar han ha en och annan pålitlig källa som läcker från företagen. Men lita aldrig på hans egna spekulationer och argument 😅

Ju fler olika rykten man sprider ut desto större chans är det såklart att något av dem kan stämma till viss del. Sen kan man ju ofta gissa vissa saker bara baserat på att man hängt med ett tag. Kollar man vad som publiceras nu t.ex. så är det artiklar som slår in redan inslagna, sedan länge vidöppna, dörrar med påståenden som att 50-seriens kort kommer ha högre minnesbandbredd än 40-serien. Allt handlar om att samla klick.

Permalänk
Medlem

Tipps!

Här finns Arc B580 LE fortfarande i lager!

https://alina.se/produkter/intel-arc-b580-limited-edition-gra...

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Bra inlägg! Tänk att detta blivit så irrelevant (för journalister), till och med på en sida med clockers i namnet :).

Jag skulle aldrig få för mig att överklocka mitt idiotiska kort med 300+ W stock (snarare underklocka), men för low/mid-range är det helt klart gratis FPS.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ingen som tvingar dig att köpa det. 🙃

...vilken tur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att folk har mage att här berömma ett kort som endast lanseras i ett tiotal kort och kalla det en succé. Ser inte folk att Intel tillverkat ett begränsat antal kort för att leka med er gamers och deras investerare?

En riktig launch hade det funnits flera hundra om inte tusen kort hos varje större svensk återförsäljare.

Fast nu var ju inet själva in i tråden och sa såhär "Till release hade vi ett par hundra grafikkort och sedan dess har det ramlat in ytterligare ett gäng, så i jämförelse med andra releaser är det här ganska långt från en papperslansering. Vi hade dock väldigt många förbokningar, särskilt efter att recensionerna släpptes, så vi hamnade relativt snabbt under 50+ i lagerstatus.

Vi har redan beställt fler och enligt Intel ska det finnas relativt god tillgång framöver, vi förväntas få in flera hundra till i början av nästa år."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Fast nu var ju inet själva in i tråden och sa såhär "Till release hade vi ett par hundra grafikkort och sedan dess har det ramlat in ytterligare ett gäng, så i jämförelse med andra releaser är det här ganska långt från en papperslansering. Vi hade dock väldigt många förbokningar, särskilt efter att recensionerna släpptes, så vi hamnade relativt snabbt under 50+ i lagerstatus.

Vi har redan beställt fler och enligt Intel ska det finnas relativt god tillgång framöver, vi förväntas få in flera hundra till i början av nästa år."

När inte ens återförsäljarnas debunk av hans tidigare påstående biter.. Då vet man att någon bestämt sig att lita på "Källa: Mitt huvud".

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag valde den för att det inte var massa bling bling

Hur är kylningen och ljudnivån? Ser betydligt klenare ut än tredjepartsmodellerna men det kanske är fullt tillräckligt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Hur är kylningen och ljudnivån? Ser betydligt klenare ut än tredjepartsmodellerna men det kanske är fullt tillräckligt ändå

Mycket bra temps, verkar ligga kring 60-65: ish i min burk, och så tyst att man typ inte ens hör det öht... Tror det är mina NF-A12x25 i chassit som jag hör när jag kör, de är kopplade till cpu tempen och går upp till kanske 35% när jag lirar.

Permalänk
Medlem

Hur bra är drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning

Permalänk
Medlem

Synd att Intel inte passade på att försöka normalisera priserna för grafikkort, de kunde sålt dessa för 2495:- och samtidigt fått ännu större tryck.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agthor:

Hur bra är drivrutinerna?

Inte kört så jättemånga spel än men de jag kört (stalker 2, avatar pandora, chernobylite, cyberpunk, metro exodus enhanced) har funkat utan anmärkning. Även testat gamla stalker cop från 2009. Men portal rtx funkade inte (well...duh)😅.

Antar att det lär klarna med tiden när folk testat allt möjligt men med det sagt så verkar det klart bättre än det var för alchemist.

För övrigt har intel en rätt trevlig kontrollpanel, snygg och lättanvänd, med bl.a möjlighet till överklockning och justering av volt-freq kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Mycket bra temps, verkar ligga kring 60-65: ish i min burk, och så tyst att man typ inte ens hör det öht... Tror det är mina NF-A12x25 i chassit som jag hör när jag kör, de är kopplade till cpu tempen och går upp till kanske 35% när jag lirar.

Jag reagerade också på hur tyst den är, även under last. Kan inte minnas när jag hade ett så tyst grafikkort senast.

Permalänk
Medlem

"Limited" Edition är slutsåld. Köpte mitt från Inet några dagar efter release, så jäkla stort intresse verkar det inte ha varit. Att kunna köpa en produkt när man vill, som dessutom har orden "begränsad upplaga" ligger väl lite i tiden.

Resonemanget är alltså att en ny spelare (utan några marknadsandelar och ansträngd ekonomi) ska producera mängder av en produkt som de inte vet flyger eller ej?

Tråkigt för dem som missade tåget, men ni kan väl inte ha förväntat er att det skulle vara lagersaldo 1000+ på ett sånt här kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Har testat ytterst lite än så länge, mest ai.
Men överlag så är den väldigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Finns gott om Asrock och Sparklekort för några hundringar extra hos flera leverantörer om man är sugen. Fast många verkar helt ovilliga att betala mer än just 3500 kr. Då är det bara att vänta och hoppas att det går att få tag på ett i Januari.
Jag förstår att Intel själva inte kan övervämma marknaden med sina kort. Vad skulle de andra tillverkarna tycka då?

Det är väl just att över 3500 kr så börjar man närma sig konkurrenterna och ex. 7600 xt eller 4060 ti, AMD och Nvidia är ju trots allt etablerade märken när det kommer till grafikkort. För 3500 kr är det svårslaget med nuvarande priser på marknaden, billigare än 4060 och samtidigt bättre. När kortet kryper upp i pris så börjar det bli mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

"Limited" Edition är slutsåld. Köpte mitt från Inet några dagar efter release, så jäkla stort intresse verkar det inte ha varit. Att kunna köpa en produkt när man vill, som dessutom har orden "begränsad upplaga" ligger väl lite i tiden.

Resonemanget är alltså att en ny spelare (utan några marknadsandelar och ansträngd ekonomi) ska producera mängder av en produkt som de inte vet flyger eller ej?

Tråkigt för dem som missade tåget, men ni kan väl inte ha förväntat er att det skulle vara lagersaldo 1000+ på ett sånt här kort?

"Till release hade vi ett par HUNDRA grafikkort och sedan dess har det ramlat in ytterligare ett gäng, så i jämförelse med andra releaser är det här ganska långt från en papperslansering. Vi hade dock väldigt många förbokningar, särskilt efter att recensionerna släpptes, så vi hamnade relativt snabbt under 50+ i lagerstatus.

Vi har redan beställt fler och enligt Intel ska det finnas relativt god tillgång framöver, vi förväntas få in flera hundra till i början av nästa år." - Inet 2024

Permalänk
Medlem

Om jag skulle byggt dator idag skulle jag definitivt kikat på B580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Synd att Intel inte passade på att försöka normalisera priserna för grafikkort, de kunde sålt dessa för 2495:- och samtidigt fått ännu större tryck.

Tror inte intel tittar på Svenska marknaden, tittar du i USA så är de 50$ under närmaste konkurrent har jag för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Om vår svenska krona inte varit så lite värd som den är så hade vi faktiskt kunnat ha närmare det priset här i Sverige, för priset i USA, $249, är faktiskt riktigt bra i förhållande till vad man får.
Jag misstänker många här på sweclockers sitter fast i 2016 och 10-seriens prissättning och helt har missat att vi sedan dess haft dels en hel del inflation samt att kronans värde minskat i förhållande till andra valutor. Räknar du enbart inflation så är $249 (1060 3GB FE msrp om jag inte minns fel) 2016 ca $330 2024, så ett 1060 3GB FE hade kostat ca 4500:- om det släpptes idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om vår svenska krona inte varit så lite värd som den är så hade vi faktiskt kunnat ha närmare det priset här i Sverige, för priset i USA, $249, är faktiskt riktigt bra i förhållande till vad man får.
Jag misstänker många här på sweclockers sitter fast i 2016 och 10-seriens prissättning och helt har missat att vi sedan dess haft dels en hel del inflation samt att kronans värde minskat i förhållande till andra valutor. Räknar du enbart inflation så är $249 (1060 3GB FE msrp om jag inte minns fel) 2016 ca $330 2024, så ett 1060 3GB FE hade kostat ca 4500:- om det släpptes idag.

This.

Alldeles för många svenskar sitter och kollar på priset i kronor istället för USD som man bör göra.

2013 var dollarn värd ungefär 6.50 SEK.
2016-2018 var dollarn kring 7-8 svenska kronor.
Sedan 2022 har den legat över 10 kronor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Vi tänkte bara flika in här, för att förtydliga.

Jag tänkte bara flika in att ni är den bästa butik i Sverige och jag köper bara mina saker hos er.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kliar i fingrarna på beställa ett kort faktiskt. kul att kortet verkar lovande, vilket ger ju bra recept till intel att bygga vidare på.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

This.

Alldeles för många svenskar sitter och kollar på priset i kronor istället för USD som man bör göra.

2013 var dollarn värd ungefär 6.50 SEK.
2016-2018 var dollarn kring 7-8 svenska kronor.
Sedan 2022 har den legat över 10 kronor.

Sen så listar de varorna innan skatt, då skatten är olika beroende på vilken delstat man bor i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Bra om de blir en spelare till, de driver utvecklingen frammåt.

Speciellt ifall det också driver ner prisbilden på gpuer. De sista åren har väl gpu-tillverkarna befunnit sig i en form av Klondyle-dal som en värsta guldruschen. Dags å ta ner dessa på jorden och en tillbakagång till "normala" priser igen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Speciellt ifall det också driver ner prisbilden på gpuer. De sista åren har väl gpu-tillverkarna befunnit sig i en form av Klondyle-dal som en värsta guldruschen. Dags å ta ner dessa på jorden och en tillbakagång till "normala" priser igen.

Nog enklare att få kronan att stärkas då den är den största boven 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

OK, Sveriges tilldelning på fem kort är slut nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur fungerar kortet i äldre spel som använder äldre versioner av DirectX än 11?

Typ som:
Sacrifice
No one lives forever
Hitman
Drakan - Order of the flames
Rune
Unreal
Black and White
Fear

Har inte sett så mycket tester på annat än nya spel.

Hejsan. Fick nyss mitt kort och har inte hunnit prova de länge alls. Men startade upp ett gammalt spel jag hade i Steam Batman arkham origins och det va inga problem alls med det, hade v-sync på så blev 165fps i 1440p men man lär inte behöva mer i äldre spel.
Kan prova lite flera äldre spel när jag får tid.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OK, Sveriges tilldelning på fem kort är slut nu då.

Vilken tur jag lyckades norpa ett av dessa exklusive 5 exemplar då.👌👍

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Vilken tur jag lyckades norpa ett av dessa exklusive 5 exemplar då.👌👍

Jag också. Vi är ju minst 4 st nu i denna tråd som köpt var sitt, kanske den femte kunde träda fram också? 😅