Microsoft listar allt spelare går miste om på Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förutom DirectX 12, så har ingen verision av Windows, sedan 7, introducerat någon som helst ny funktion som jag faktiskt vill ha.

Va? Vill du inte ha en kontextmeny i en kontextmeny!?

/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om kommunerna kan uppgradera sina socialarbetare till windows 11 tror jag vi kan sluta oss till att alpha- och betatestet är över sedan länge, du låter bara bakåtsträvande.

Som jag ser det så är den "nya" konteollpanelen som introducerades i windows 8 fortfarande i alpha. Den har ännu inte alla inställingar, så ibland öppnar den den gammla kontrollpanelen.

Jag säger detta som någon som har uppgraderat till w11 på min speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Som jag ser det så är den "nya" konteollpanelen som introducerades i windows 8 fortfarande i alpha. Den har ännu inte alla inställingar, så ibland öppnar den den gammla kontrollpanelen.

Jag säger detta som någon som har uppgraderat till w11 på min speldator.

Väldigt sällan jag behöver öppna den gamla kontrollpanelen i Windows 11. Mycket, mycket oftare i W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ok en lista med just det vi inte ens behöver förutom ett av det som ger en miniförbättring i just W11 i få spel som knappt nån spelar.

Ok !!! jaja W10 ger mer PFS så jag stannar till det inte fungerar lägre och det är ju många år bort.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Den negativa bilden beror nog mest på folks negativa upplevelser, sedan så är det ingenting i artikeln som är intressant för mig. Nada!
Det blir lite som att gå in på Åhlens för att köpa mat och som bonus står det en vakt och kroppsvisiterar alla som ska gå in och ut.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Gamebar, xbox saker och autohdr, inget direkt som lockar den vanliga spelaren

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om kommunerna kan uppgradera sina socialarbetare till windows 11 tror jag vi kan sluta oss till att alpha- och betatestet är över sedan länge, du låter bara bakåtsträvande.

Vill bara ha en produkt som fungerar utan nya buggar vid VARJE uppdatering som sker.
Snarare bakåtsträvande att nöja sig med sämre produkter än man redan har. Folk klagar men köper ändå sådana produkter tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har WMR i min windows11-installation. Var nå år sedan jag körde igång det sist ska väl sägas.
När togs det här bort?

Windows 11 24H2

"Microsoft has stated that existing mixed reality devices can still be used until November 2026 (e.g., via SteamVR), but only if the Windows 11 24H2 update isn’t installed. Alternatively, Windows Mixed Reality is still available on Windows 10."

https://www.pcworld.com/article/2490448/windows-11s-2024-upda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Orka mala på med gamla osupporterade versioner, uppgradera och anpassa eller byt ut mot något som passar bättre. Problemet försvinner inte för att man väntar.

Supportad till -29 (LTSC -19).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Andra funktioner Microsoft listar är kompakt läge för Game Bar, dynamiskt ljus, optimeringar för spel i fönsterläge, HDR-kalibrering, Wifi 6E och 7, färgfilter som kan hjälpa färgblinda spelare, Xbox-applikationen för Windows, Automatic Super Resolution (än så länge enbart på ARM-baserade Windows-datorer) samt Advanced Hybrid (CASO)/UMA som optimerar prestanda på bärbara med både integrerade och fristående grafikkretsar.

De glömde visst nämna att de vill hålla koll på exakt allt du gör, vilka tangenter du trycker på (känsliga uppgifter medräknade, så som kreditkortsnummer och lösenord), hur du använder Windows, vilka program du använder, och mer. De gör det även svårare för en att skapa en lokal användare i installationen av skiten. De har helt tagit bort stödet för och skapa en lokal användare efter installationen. Helst vill de att du ska använda Windows 11 i molnet. Windows 365 gör det redan, och snart är nog Windows 11 där också, innan Windows 12 lanseras.

Nej du. Tacka vetja Linux. Busenkelt att komma igång med, lagrar noll och ingenting om dig som användare (förutom Ubuntu och en till distribution, Fedora tror jag det var), allt fler spel fungerar klockrent med hjälp av Proton (tack Valve <3), snabbare och säkrare än vad Windows någonsin har varit, med mera.

Hos Microsoft är du pengar. Hos Linux är du användaren.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Behövs inte schemaläggaren i en senare version av Windows 10 för att korrekt fördela belastning på din 5950X-CPU med sina dubbla CCD:er?

Bortsett från att jag specifikt talade om funktioner (engelskans features, i det här kontextet)...

Du utgår ifrån ett antagande att jag faktiskt skulle någonsin ha skaffat ett 5950x, om Windows 7 fortfarande vore ett gångbart alternativ idag, för en primär maskin, vilket inte är ett säkert antagande.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nej du. Tacka vetja Linux. Busenkelt att komma igång med, lagrar noll och ingenting om dig som användare (förutom Ubuntu och en till distribution, Fedora tror jag det var), allt fler spel fungerar klockrent med hjälp av Proton (tack Valve <3), snabbare och säkrare än vad Windows någonsin har varit, med mera.

Hos Microsoft är du pengar. Hos Linux är du användaren.

Bussenkelt är o ta i enligt mig. Jag installerade Ubuntu 24.04 på en Intel NUC (nuc7i3bnh) och där får jag inget ljud via HDMI direkt efter installation iallafall. Och jag har kollat ljudinställningarna, den står på HDMI output

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Dynamic Lighting är den bästa nya funktionen som Windows fått, hoppas bara fler hoppar på tåget framöver för vill inte behöva fortsätta köpa ASUS moderkort.

Vet dock inte om jag kan kalla det för en "gamer" uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Gamebar, xbox saker och autohdr, inget direkt som lockar den vanliga spelaren

Samt att Windows 10 också har allt detta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToP-HaiR:

Windows 11 24H2

"Microsoft has stated that existing mixed reality devices can still be used until November 2026 (e.g., via SteamVR), but only if the Windows 11 24H2 update isn’t installed. Alternatively, Windows Mixed Reality is still available on Windows 10."

https://www.pcworld.com/article/2490448/windows-11s-2024-upda...

Vafan!
Vad dumt att rycka bort stödet när det funnits i w11 fram tills nu!

Nu har jag inte använt WMR här på ett tag så jag är inte så drabbad i praktiken.
Men vad innebär det här då?
Det är en sak om mjukvaran inte automatiskt är installerad from scratch utan man behöver hämta från MS nånstans.
Eller har de tagit bort alternativet att installera sjäkv från dem också? No alternatives?

Oavsett är det mycket passande att ta upp detta just här. En klar försämring feån windows 10

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Spännande! Såg ingenting av intresse.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hoppade personligen upp till Win11 efter att jag fick min OLED skärm, för HDR kalibrering. Märker ärligt inte av några störningsmoment i Win 11, så tycker skillnaden emellan Win 10 och 11 är rätt liten. Kanske var det att man fått lära sin win11 lite från jobbet så det var inte så farligt sen på personliga datorn att använda det. Sen smaksak men tycker typ ändå Win 11 är lite snyggare/fräschare på något sätt, kanske för man suttit på Win 10 sedan 2016...

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk

@norzma
Får mig att påminna hoppet mellan Win 7 till 8an där snackar vi om att lära om på nytt, minns bara en sån sak att hitta hur man stängde av/starta om datorn och nya kontrollpanelen. Allt var totalt kaos kändes det som.

Så mycket handlar om vad man är van vid, det mesta sitter i ryggmärgen i tidigare Windows versioner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@norzma
Får mig att påminna hoppet mellan Win 7 till 8an där snackar vi om att lära om på nytt, minns bara en sån sak att hitta hur man stängde av/starta om datorn och nya kontrollpanelen. Allt var totalt kaos kändes det som.

Så mycket handlar om vad man är van vid, det mesta sitter i ryggmärgen i tidigare Windows versioner.

Jepp.

Folk gillar att anklaga andra för att vara "rädda för att lära sig något nytt", men ingen har någonsin kunnat ge ett tillfredställande svar på varför det ska vara nödvändigt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Här har du faktiskt jättefel.

Att nämnda typ av användare kan uppgraderas till W11 beror på att den begränsade mängd mjukvaror de kör (Office, Teams, Outlook, någon webbläsare, någon eller några kommersiella tredjepartsprogramvaror) dels inte är så annorlunda, samt att de aldrig råkar ut för problem som inte löses av någon IT-avdelning.

Huvudskälet till att man kör Windows från första början, att Windows ska vara smidigt och automagiskt utan några behov av djupare ingrepp som användare, försvinner snabbt när en stor uppdatering orsakar massa huvudbry för användaren. Jag har inte betalat för att sitta och jobba som IT-support, ville jag göra det så hade jag tagit en sådan anställning istället.

Tidstjuvar finns det så det räcker ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här har du faktiskt jättefel.

Att nämnda typ av användare kan uppgraderas till W11 beror på att den begränsade mängd mjukvaror de kör (Office, Teams, Outlook, någon webbläsare, någon eller några kommersiella tredjepartsprogramvaror) dels inte är så annorlunda, samt att de aldrig råkar ut för problem som inte löses av någon IT-avdelning.

Huvudskälet till att man kör Windows från första början, att Windows ska vara smidigt och automagiskt utan några behov av djupare ingrepp som användare, försvinner snabbt när en stor uppdatering orsakar massa huvudbry för användaren. Jag har inte betalat för att sitta och jobba som IT-support, ville jag göra det så hade jag tagit en sådan anställning istället.

Tidstjuvar finns det så det räcker ändå.

"att Windows ska vara smidigt och automagiskt utan några behov av djupare ingrepp som användare" så har Windows varit för mig i många år inklusive Windows 11 (och även 24H2)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite småroligt ändå att folk inte vill uppgradera till W11 pga mer övervakning. Men ni har uppgraderat till W10 som ska ha mer övervakning än W7.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bussenkelt är o ta i enligt mig. Jag installerade Ubuntu 24.04 på en Intel NUC (nuc7i3bnh) och där får jag inget ljud via HDMI direkt efter installation iallafall. Och jag har kollat ljudinställningarna, den står på HDMI output

Om du är van med Windows sen tidigare, så ska man inte börja med Ubuntu. Man ska istället börja med Linux Mint Cinnamon, som är anpassat för Windows-vana personer som vill börja med Linux. Det var därför jag länkade till deras webbsida i mitt förra inlägg.

Under 00-talet försökte jag också börja med Ubuntu efter att ha använt Windows sen Windows 95, men det var för krångligt. Väntade till mitten av 10-talet och började med elementary OS som försöker köra på samma spår som vad Apple och KDE gör: sitt egna ekosystem. Efter kanske ett år med elementary OS, installerade jag Linux Mint Cinnamon - blev förälskad. Efter kanske 5-års tid med den bytte jag över till EndeavourOS Xfce (Arch btw) och allt bara funkar.

Tips från coachen: använd inte sudo överallt. Jag lärde mig den hårda vägen en gång (råkade ta bort alla viktiga filer som håller systemet igång).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du är van med Windows sen tidigare, så ska man inte börja med Ubuntu. Man ska istället börja med Linux Mint Cinnamon, som är anpassat för Windows-vana personer som vill börja med Linux. Det var därför jag länkade till deras webbsida i mitt förra inlägg.

Under 00-talet försökte jag också börja med Ubuntu efter att ha använt Windows sen Windows 95, men det var för krångligt. Väntade till mitten av 10-talet och började med elementary OS som försöker köra på samma spår som vad Apple och KDE gör: sitt egna ekosystem. Efter kanske ett år med elementary OS, installerade jag Linux Mint Cinnamon - blev förälskad. Efter kanske 5-års tid med den bytte jag över till EndeavourOS Xfce (Arch btw) och allt bara funkar.

Tips från coachen: använd inte sudo överallt. Jag lärde mig den hårda vägen en gång (råkade ta bort alla viktiga filer som håller systemet igång).

Jag är van vid både Windows och Ubuntu. Har kört med Ubuntu på Linux sidan för länge sedan och så, så känner mig mest hemma med Ubuntu, och Gnome. För mig är det iallafall inte så att "allt bara fungerar" i Linux och detta gäller flera datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag lärde mig den hårda vägen en gång (råkade ta bort alla viktiga filer som håller systemet igång).

Bra sammanfattning av varför Linux ALDRIG kommer att ta över rollen från Windows som skrivbords-OS för vanliga användare, utan kommer fortsätta vara för elitistiska nördar med hyperfokus framför skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

"att Windows ska vara smidigt och automagiskt utan några behov av djupare ingrepp som användare" så har Windows varit för mig i många år inklusive Windows 11 (och även 24H2)

Jag säger det i kontexten att MS har gjort ett dåligt jobb med 24H2. Förstå det som att jag tänker stanna kvar på W10 sålänge som möjligt, om det ger mig merjobb eller sämre prestanda att köra W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Orka mala på med gamla osupporterade versioner, uppgradera och anpassa eller byt ut mot något som passar bättre. Problemet försvinner inte för att man väntar.

Vad är problemet som fixas med W11?

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vinolik:

Vad är problemet som fixas med W11?

Bristen på uppdateringar efter 14 oktober 2025

Skrivet av ELF:

Lite småroligt ändå att folk inte vill uppgradera till W11 pga mer övervakning. Men ni har uppgraderat till W10 som ska ha mer övervakning än W7.

Vi har hållit på så här sen sajten startade, jag har själv suttit här och argumenterat för att stanna kvar på Windows 98 SE när XP var nytt. Det var lika meningslöst då som det är nu.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag är van vid både Windows och Ubuntu. Har kört med Ubuntu på Linux sidan för länge sedan och så, så känner mig mest hemma med Ubuntu, och Gnome. För mig är det iallafall inte så att "allt bara fungerar" i Linux och detta gäller flera datorer

Ok. Men har du testat Linux Mint Cinnamon, elementary OS, Xubuntu, Lubuntu, Debian (som Ubuntu är baserat på), eller någon annan Linux-distribution? Problemet finns kanske endast i Ubuntu och är löst i en annan distribution. Vem vet. Testa. Vet att du och jag har diskuterat om detta tidigare, men mitt minne var bättre förr. Minns med andra ord inte exakt vad som sades.

Skrivet av Sveklockarn:

Bra sammanfattning av varför Linux ALDRIG kommer att ta över rollen från Windows som skrivbords-OS för vanliga användare, utan kommer fortsätta vara för elitistiska nördar med hyperfokus framför skärmen.

Majoriteten av datoranvändare använder inte Linux i deras stationära och/eller bärbara datorer för att de blir avskräckta av terminalen. De tror att man måste använda terminalen för att kunna använda Linux fullt ut. Saken är den att främst Linux Mint Cinnamon inte kräver terminalen alls. Om man använder den distributionen öppnar man terminalen nästan endast för att vilja känna sig hacky.

Sen skrev jag även att man inte ska använda sig av sudo i terminalen, om man inte vet vad man gör. Vet inte om du missade det Ska man ta bort en eller flera filer, använd filhanteraren. Säkrast. Annars får man skylla sig själv. Jag suckade och skrattade lite för mig själv (typ, "ah, haha, din dumma jävel") och runt 20 minuter senare var jag tillbaka som om inget hade hänt, inklusive datan till mjukvarorna jag använde (säkerhetskopiering via rsync ftw), vilket för övrigt är ännu en till anledning till varför Linux slår Windows.

Plus, antalet Linux-användare har ökat efter att Valve började med Proton. 77 grafikmotorer stödjer Linux i grunden, Unreal Engine, Source, Source 2, Godot, id Tech 0-4.5 och CryEngine inkluderade. Hela listan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines. Snart 17 300 spel funkar i skrivande stund i Linux, antingen precis som om man var i Windows, eller efter lite tweaks (till exempel stänga av MangoHud), tack vare Proton (tack Valve <3).

För övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Väldigt sällan jag behöver öppna den gamla kontrollpanelen i Windows 11. Mycket, mycket oftare i W10

Ja, alltså, jag har inte sagt att den inte blir bättre. Men faktumet att du behöver använda den gamla är ju bevis på att det fortfarande inte är färdigt. ..efter hur många år? Mer än 12..

Sen har de ju släppt en ny kontextmeny i w11 som också är ofärdig..