SweClockers drop!

ASUS GeForce RTX 3060 12GB vs ASUS GeForce RTX 4060 8GB

Permalänk

ASUS GeForce RTX 3060 12GB vs ASUS GeForce RTX 4060 8GB

Hej alla Sweclockers,

Önskar lite input och hjälp med val av graffikkort.

Jag ska hjälpa min pappa efter nyår som ska uppgradera sin hemdator som han kommer använda för fotoredigering.
Han ska ta över lite delar från min brors gamingrigg från 2019 men ska ha ett nytt grafikkort till detta.

Han kommer att köra datorn mot en Samsung Odyssey G9 49" Curved OLED-skärm.

Jag har kollat på följande:

https://www.inet.se/jamfor?compare=5412350,5414160

https://www.inet.se/produkt/5412350/asus-geforce-rtx-3060-12g...

https://www.inet.se/produkt/5414160/asus-geforce-rtx-4060-8gb...

Vilket är värt att satsa på? De är ju nästan identiska i pris.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel i-9 9900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | EVGA Supernova G2 750W | Samsung Odyssey G9 G93SC OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Brorsan gjorde precis samma val någon månad sen.
Beror lite på hur du kör.
4060 presterar något bättre när jag tittade, även i högre upplösning men kan träffa vram hårt i vissa fall.
Men då tänkte vi att well. Ingen klarar 4k natively (han har en 4k skärm) utan behöver köra lägre upplösning eller dlss, och 4060 har något vassare dlss prestanda vad vi såg och något mindre effekttörstigt. Så blev 4060 för honom.
Sen tror jag den håller bättre pris begagnat och skulle jag byta mitt 3070 så hade man fått mer tror jag för 4060 än 3060.

Det var vårt val kan förstå att välja 3060 också, tror det skiljde lite mer i pris typ 200 spänn

Edit har nog funderat seriöst på att kika på Netonnet. 3390 för icke oc 4060.
Var typ det han betalade.
4 papp känns mycket för båda kort

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Känns som väldigt dyra grafikkort för att använda till bildredigering på hobbynivå. Jag gissar att man klarar sig utmärkt på grafiken via CPU

Permalänk
Avstängd

foto-redigering kräver ingenting längre du kan ta vad somhelst å det kommer fungera bra

Permalänk
Medlem

4060 fanns för 2999kr på BF. Lär vara samma på mellandagsrean. Skulle absolut inte betala 3999kr för 4060.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Foto redigering kräver inget gaming kort.

4060 8gb funkar bra i 1080p men högre än det slår det hårt mot vramet som nämnts MEN det är nog ändå för svagt för att tex köra 4k i så höga detalj nivåer dett det blir ett problem. Skulle du ändå köra 4k och allt på ultra så kommer ramet vara ditt minsta problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

1080 gaming. 4k desktop går givetvis utmärkt.

Permalänk

Köpte ett beg 1060 6gb till min mor som oxo bildredigerar, det gjorde enorm skillnad typ 50ggr snabbare än cpu-grafiken... Tror inte man behöver bättre kort än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

foto-redigering kräver ingenting längre du kan ta vad somhelst å det kommer fungera bra

Skrivet av Aka_The_Barf:

Foto redigering kräver inget gaming kort.

4060 8gb funkar bra i 1080p men högre än det slår det hårt mot vramet som nämnts MEN det är nog ändå för svagt för att tex köra 4k i så höga detalj nivåer dett det blir ett problem. Skulle du ändå köra 4k och allt på ultra så kommer ramet vara ditt minsta problem.

Finns en hel del funktioner i Photoshop och Lightroom som accelereras rejält med moderna grafikkort. Lightroom har exempelvis en brusreduceringsfunktion där det för mig tog dryga 2 minuter att köra en raw-fil med ett GTX 1660 super och ca 15 sekunder med ett RTX 3060Ti. Så grafikkort i RTX-serien kan göra mycket även för bildbehandling.

Skrivet av Ernesto:

1080 gaming. 4k desktop går givetvis utmärkt.

Skrivet av hetsallad:

Köpte ett beg 1060 6gb till min mor som oxo bildredigerar, det gjorde enorm skillnad typ 50ggr snabbare än cpu-grafiken... Tror inte man behöver bättre kort än så.

Vill man ha ett grafikkort som accelererar alla funktioner i Photoshop och Lightroom som kan snabbas upp med grafikkort så behövs ett RTX-kort. Finns en del funktioner som kräver tensorkärnor (eller motsvarande?) för att kunna accelereras.

Permalänk
Medlem

Givetvis, men som hobbyist, där tid inte är pengar, är det svårt att hämta hem kostnaden. 4 papp kan man ju bänna en vecka i grekland, eller köpa en folkrallybil för istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Givetvis, men som hobbyist, där tid inte är pengar, är det svårt att hämta hem kostnaden. 4 papp kan man ju bänna en vecka i grekland, eller köpa en folkrallybil för istället

Då hamnar man ganska snabbt i att relativisera kostnader för ens hobby. Blir lite intressant på ett forum där man normalt sett diskuterar grafikkort/komponenter i bra mycket högre prisklass, men när det gäller en annan hobby än datorer/spelande så är det plötsligt jättedyrt?

Varför skulle det vara sämre att lägga pengar på att snabba upp fotoredigering än att åka till Grekland eller köpa en folkrallybil? Väldigt sällan man läser den typen av relativisering när det gäller datorkomponenter för spelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då hamnar man ganska snabbt i att relativisera kostnader för ens hobby. Blir lite intressant på ett forum där man normalt sett diskuterar grafikkort/komponenter i bra mycket högre prisklass, men när det gäller en annan hobby än datorer/spelande så är det plötsligt jättedyrt?

Varför skulle det vara sämre att lägga pengar på att snabba upp fotoredigering än att åka till Grekland eller köpa en folkrallybil? Väldigt sällan man läser den typen av relativisering när det gäller datorkomponenter för spelande?

Du har ju inte fel, men då är det ju oftast hobbisten själv som ställer frågan, och kan ställa i relation till "Jag vill spela Crysis" eller "Jag vill köra Roblox".

"Jag sitter 40 timmar i veckan och jobbar med RAW bilder på min kalibrerade skärm och kör ofta X eller Y funktioner, vilket GPU behöver jag?"

Elller:

"Jag tar några bilder då och då och vill kunna putsa till dem i Photoshop"

Svaren på vad som är lämpligt verktyg skiljer ju sig markant.

"Jag bor i lägenhet och ska borra 2 hål i min betongvägg, ska jag köpa en Hilti?".

Vi entusiaster tenderar ofta att rekommendera på tok för dyra grejer till folk som verkligen inte behöver dem - Det är en sak med "villhöver", vilket ska respekteras (och uppmuntras!), men man ska också vara ärlig och säga att nej, gel-fyllda bly-nedtyngda kablar kommer inte ge dig bättre ljud i badrummet. - Sen kan man ju vilja ha dem ändå, men vi kan väl enas om att vi rekommenderar i första hand det mest lämpade verktyget sett till användningsområdet?

God jul också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har ju inte fel, men då är det ju oftast hobbisten själv som ställer frågan, och kan ställa i relation till "Jag vill spela Crysis" eller "Jag vill köra Roblox".

"Jag sitter 40 timmar i veckan och jobbar med RAW bilder på min kalibrerade skärm och kör ofta X eller Y funktioner, vilket GPU behöver jag?"

Elller:

"Jag tar några bilder då och då och vill kunna putsa till dem i Photoshop"

Svaren på vad som är lämpligt verktyg skiljer ju sig markant.

"Jag bor i lägenhet och ska borra 2 hål i min betongvägg, ska jag köpa en Hilti?".

Vi entusiaster tenderar ofta att rekommendera på tok för dyra grejer till folk som verkligen inte behöver dem - Det är en sak med "villhöver", vilket ska respekteras (och uppmuntras!), men man ska också vara ärlig och säga att nej, gel-fyllda bly-nedtyngda kablar kommer inte ge dig bättre ljud i badrummet. - Sen kan man ju vilja ha dem ändå, men vi kan väl enas om att vi rekommenderar i första hand det mest lämpade verktyget sett till användningsområdet?

God jul också!

Kul med vettiga svar!

Problemet är väl möjligen att vi faktiskt inte vet vilken nivå som trådskaparens pappa har på sin hobby. Då kan jag personligen tycka att det är vettigare att möjligen påpeka fördelar och nackdelar med att köpa ett dyrare grafikkort och inte bara konstatera att det duger med inbyggda eller ett 1080

- "Jag behöver en borrmaskin, ska jag köpa en Hilti?"

- "Ska du borra 2 hål i en vägg, eller planerar du att bila bort en betongplatta? Två hål i väggen kan du göra med vilken billig borrhammare som helst, ska bila bort en betongplatta så kan det vara värt att investera i något bättre."

Om man sedan sitter på en 49" skärm som inte är direkt gratis så är man nog rätt seriös med sin hobby, alternativt har gott om pengar att lägga på hobbyn.

Personligen hade jag samma funderingar själv för ett år sedan och valde mellan samma typ av kort. För min del blev det ett begagnat RTX 3060Ti som jag undervoltar kraftigt. Skillnaderna i prestanda ska inte vara enorma i den prisklassen (3060, 3060Ti, 4060) men hade begagnat varit uteslutet så hade jag nog satsat på ett 4060. Nu spelar jag en del spel också, men det blir en väldigt påtaglig prestandaökning i vissa specifika moment när det gäller bildbehandling i Photoshop/Lightroom. Om det sedan är värt pengarna är upp till var och en.

God jul själv!

Permalänk

Tack för era svar och intressanta diskussioner som uppstod.
Det går alltid att vrida och vända på huruvida det är nödvändigt för ändamålet osv. Men... ett dedikerat grafikkort från ASUS kommer det bli oavsett och till allra största sannolikhet inte ett begagnat.

Tråden handlade ju trots allt om en jämförelse mellan två specifika kort.
Tack @infigo , @dagas & @Frispel
Jag kommer hålla ögonen öppna nu under mellandagarna!
Tack övriga för era inspel! God jul

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel i-9 9900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | EVGA Supernova G2 750W | Samsung Odyssey G9 G93SC OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Finns en hel del funktioner i Photoshop och Lightroom som accelereras rejält med moderna grafikkort. Lightroom har exempelvis en brusreduceringsfunktion där det för mig tog dryga 2 minuter att köra en raw-fil med ett GTX 1660 super och ca 15 sekunder med ett RTX 3060Ti. Så grafikkort i RTX-serien kan göra mycket även för bildbehandling.

Vill man ha ett grafikkort som accelererar alla funktioner i Photoshop och Lightroom som kan snabbas upp med grafikkort så behövs ett RTX-kort. Finns en del funktioner som kräver tensorkärnor (eller motsvarande?) för att kunna accelereras.

Krävs fortfarande inget gamingkort även om det går snabbare...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16