Anmäl dig till Roborock Challenge!

Veckans fråga: Vilken färg har din musmatta?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken färg har din musmatta?

Musmattor finns i flera färger och material. Hur ser din ut?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar sidan tills jag ser att jag inte är den enda med vit.

Edit: jag ger upp.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har SweClockers musmatta 🤩

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en grå musmatta.
Passar bättre till mitt nya skrivbord som är i ask och grå metall. Valde något mindre 700*300 istället för 900*400 som jag haft fram tills nu. Den stora svarta jag haft täcker ju i princip hela bordet. Ville komma ifrån den flashiga röda draken i en hörnet. Har aldrig känts som mig, utan jag tog bara den musmatta för att den var billigast i den storleksklasen.

Permalänk
Hedersmedlem

Plockade fram en oöppnad Sweclockers-matta för ett litet tag sen när den förra blev utsliten efter lång och trogen tjänst.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Etsat klart glas, det vill säga lätt genomskinlig.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd på alla vis. Bra kvalité och billig.

https://amzn.eu/d/goKvKoB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Är fortfarande så otroligt nöjd med denna...

Snygg, hög kvalitet och ser fortfarande ny ut efter en vända i tvättmaskinen.

Permalänk
Medlem

Svart

Hemmagjord. Överblivet tyg limmat på en billig yogamatta från Rusta.
Fransar sig lite i kanten, så nästa version kommer jag att limma större än den färdiga mattan och sen skära två sidor genom limningen, och vika tyget på de andra två sidorna.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Aldrig i livet, kommer bli fläckig och smutsig direkt.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingmusmatta/mission-sg-...

Köpte denna sist, fungerar utmärkt och kommer köpa en till när man nuvarande börjar se tråkig ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min musmatta är mitt skrivbord 😅 Har satt filtkuddar på undersidan av min mus så den glider tillräckligt bra utan att laga skrapande ljud, som jag byter ut typ varannan månad. Har i mina äldre dagar kommit fram till att jag gillar lite motstånd. I min ungdom önskade jag dock noll friktion så att musen närmast gled av bordet om jag släppte taget.

Ibland använder jag min Wacom som musmatta när jag inte orkar flytta på den... 🙄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Eftersom musmattor upphörde med att fylla nån funktion, och därefter bara var i vägen, när optiska möss gjorde entré, så har jag självklart ingen musmatta. Mitt skrivbord är vitt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom musmattor upphörde med att fylla nån funktion, och därefter bara var i vägen, när optiska möss gjorde entré, så har jag självklart ingen musmatta. Mitt skrivbord är vitt.

Det är väl ganska stor skillnad att köra direkt på ett skrivbord jämfört med musmatta. Både "glid" och känsla är ju enorm.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Du får gärna ta en bild så vi kan se hur "vit" den faktiskt är 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det är väl ganska stor skillnad att köra direkt på ett skrivbord jämfört med musmatta. Både "glid" och känsla är ju enorm.

Skillnad är det, men inte till musmattans fördel. Varför ha mer friktion och svampighet, och en kant att skava underarmen mot, och en yta som suger åt sig smuts och hudfett, när det funkar utmärkt med en hård skrivbordsyta, som man ändå redan har?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

.. musmattor upphörde med att fylla nån funktion, ... när optiska möss gjorde entré, ...

Jag använder "desk mats" som också tangentbordet står på, och som går ändra fram till bordskanten (eller t.om. vikt över kanten).

Jag tycker det är mer bekvämt för händerna att ha tyg och vaddering på bordet.
Dessutom så dämpar det vibrationer tangentbordet lite och sänker därmed ljudnivån från mina mekaniska tangentbord.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skillnad är det, men inte till musmattans fördel. Varför ha mer friktion och svampighet, och en kant att skava underarmen mot, och en yta som suger åt sig smuts och hudfett, när det funkar utmärkt med en hård skrivbordsyta, som man ändå redan har?

Vi har olika preferenser.
Personligen skulle jag aldrig köra på ett kalt skrivbord då det är för hårt och obekvämt, samt att det även låter bra mycket mer än att köra med musmatta.

Kör själv musmattor i tvättmaskinen, så smuts och fett anser jag inte är något problem.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kör också bland annat swecs matt fortfarande.
Det viktiga för mig är att mattan är stooor, vill att tangentbord ska kunna stå på det med ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Svart. Döljer smuts bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Allt beror väl på vad för typ av skrivbord och yta man har?

Antingen blir det en Hockeyrink, helt perfekt friktion eller som för mig med hemmabyggt skrivbord...det blir som Trafikverkets horribla farthinder i miniformat pga träslaget.

Jag kan lova dig att vissa skrivbordsytor gör en datormus "oresponsiv" .

Jag har så svårt att köpa ditt argument...

Edit: Sen så finns det ju betydligt fler fördelar än nackdelar med musmatta...jämför tex musens 'skates' på undersidan efter 1 års rörelse på ett skrivbord vs musmatta...bara där märker du enorm skillnad.

tillägg
Permalänk
Medlem

Kör svart glasspad. Att inte ha någon musmatta alls förstår jag mig inte på, trodde endast att skolor syndade på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Spelar man fps-spel krävs en riktigt bra känsla och glid. Finns ingen som spelar bra utan musmatta på mellan eller hög nivå. En musmatta är behaglig mot handen och finns i olika tjocklek samt hårdhetsgrad så de är inte jobbigt svampiga. De är också stora och att man skulle ha problem med kant som skaver eller liknande existerar inte längre.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Den ska vara svart men är väl mer grå nu, borde tvättas. Funderade på att köpa en Artisan Hien.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på svart av ren vana. Men det har jag ju fan inge längre. Grönt kör jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Spelar man fps-spel krävs en riktigt bra känsla och glid. Finns ingen som spelar bra utan musmatta på mellan eller hög nivå. En musmatta är behaglig mot handen och finns i olika tjocklek samt hårdhetsgrad så de är inte jobbigt svampiga. De är också stora och att man skulle ha problem med kant som skaver eller liknande existerar inte längre.

Sensorn vet ingen skillnad, men om man tror att man blir bättre fyller väl mattan en viss funktion.

Kanten kan man dock aldrig bli av med om inte mattan är oändlig i horisontalplanet, och det blir svårt i ett verkligt universum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grön/Svart Razer mönster. Så fick bli -Mönstrad.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe2626:

Kör svart glasspad. Att inte ha någon musmatta alls förstår jag mig inte på, trodde endast att skolor syndade på det sättet.

Förstår varför du tror det, men när man använt en mus nästan dagligen i snart 40 år så har man genom åren testat alla möjliga lösningar och kombinationer, och kommit fram till vad som i slutändan passar en själv bäst

Visst utvecklas ju teknologi hela tiden, så jag är absolut öppen för ett nytt "magiskt" underlag som förändrar mitt liv Den där Hien Artisan som @LeVvE pratar om ser ju lite intressant ut...

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen en ny musmatta Glorious PC Gaming Race Stealth 3XL, helt svart med en pytteliten svart logga som knappt syns. https://www.maxgaming.se/sv/musmattor/stealth-musmatta-3xl-ex...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

jämför tex musens 'skates' på undersidan efter 1 års rörelse på ett skrivbord vs musmatta...bara där märker du enorm skillnad.

MIn nuvarande mus används många timmar varje dag och är nu fem år gammal. Glidytorna är förstås inte helt spegelblanka längre, men de är väldigt glatta och har säkert ett årtionde av slitdjup kvar innan de försvinner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Helt enlig!

När jag tävlade i Riga 2012 (E-sport) så fick vi själva välja bland 5 olika musmattor utöver all annan kringutrustning...det är ganska otroligt vilken skillnad på underlag det blev beroende på märke och kvalitet