Tonåring döpte sparkontot med emojier – förlorade tillgång

Permalänk
Medlem

2042: "Ditt lösenord måste innehålla en kombination av emojis och minst två vanliga tecken."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Apachi:

Vad är det här för en artikel egentligen? Var finns relevansen till SweC? Att en familj tappade tillgång till sina konton i någon timme eller dag i Norge har inget med datorer/teknik att göra? Vill jag ha Aftonbladet-artiklar går jag in där.

Du är mer bitter än vad jag är, vilket tordes vara omöjligt men här är du
Allt måste inte vara teknikrelaterat (se ÖÄ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag HATAR detta. Nu senast Ticketmaster. Autogenererade lösenord är bara att glömma. Går bra att lägga in "urjrj183(_+_-=<3(|+=-=]|<(328" men sen nästa gång går det inte att logga in. Efter 3-4 gånger så skrev jag till kundtjänst att de kanske kunde rapportera det till it men fick något copy paste svar på hur man bytar lösenordet. 🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Mitt autogenerade lösenord (från Bitwarden) fungerar bra på Ticketmaster för mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vad är det här för en artikel egentligen? Var finns relevansen till SweC? Att en familj tappade tillgång till sina konton i någon timme eller dag i Norge har inget med datorer/teknik att göra? Vill jag ha Aftonbladet-artiklar går jag in där.

Villa trycka på gilla men det stod redan på 69...very nice

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Du är mer bitter än vad jag är, vilket tordes vara omöjligt men här är du
Allt måste inte vara teknikrelaterat (se ÖÄ)

Det är lika teknikrelaterat som internetsladdar i hårddiskar, kategorin heter

”Utvecklare gjorde bort sig, peka på honom och skratta”

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

2042: "Ditt lösenord måste innehålla en kombination av emojis och minst två vanliga tecken."

Drick en verification can för att fortsätta.

Permalänk

I approve this message.

Permalänk
Medlem

I databasen använde jag utf8mb4 som skall klara inte bara utf-8 utan upp till 4-teckens utf-tecken för rätt många exotiska emoji-tecken. Databasen skalar själv upp så ex varchar(20) rymmer upp till 20 "långa tecken" så upp till 80 byte - men med variabel postlängd skall bara använt utrymme tas upp så ex. fält med "Anders" tar 6 tecken (ordo något extra tecken för textslut eller fältlängd).

Tyckte det funkade fint med webformulär, inmatning och visning - dock OLIKA emoji i Firefox (färglada fina i Win11) och Chrome (egna svartvita) och när inmatad text skulle visas i PDF... tja, då vart emoji-tecknen bara "fyrkanter". Teckensnittet för text saknar emoji-tecken och PDF-generatorn har inte automatisk växling från valt typsnitt till särskilt emoji-teckensnitt. Det är säkerligen ganska mycket extra kod i program som Firefox och Word för att automatiskt byta från aktuellt typsnitt till särskilt emoji-typsnitt när dessa tecken skall renderas, på skärm och papper...

Då detta var en "seriös applikation" blev det till att filtrera ut "konstiga" UTF-tecken vid inmatning så åäö och några till accepteras men tyvärr inte emoji, längre 😞 även om "enda skadan" var fyrkanter i PDF:en istället för avsedd emoji.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Lite märkligt va? Jag trodde först artikeln tog upp en gammal skröna/nyhet men tydligen har den där banken missat att testa ordentligt.

(exempel på en artikel 8 år gammal)
https://www.vice.com/en/article/iphone-emoji-break-apps/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har de hört talas om fuzzying?

Permalänk
Avstängd

Bara att det är Tietoevry som håller i det hela borde avskräcka banken. Har inte banken sett deras inkompetens?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det märkliga verkar ju vara att de inte fixade själva buggen utan tog bort möjligheten till att använda vissa tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigtrap:

Det märkliga verkar ju vara att de inte fixade själva buggen utan tog bort möjligheten till att använda vissa tecken.

Att de tillät otillåtna tecken var ju buggen. 🤷