Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ytterligare detaljer om Ryzen 9 9950X3D läcker ut

Permalänk
Melding Plague

Ytterligare detaljer om Ryzen 9 9950X3D läcker ut

Flaggskeppet i 9000X3D-familjen utrustas med totalt 144 MB cache.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tiotusentals Factorio-spelares puls ökade just.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Tiotusentals Factorio-spelares puls ökade just.

Hehe, vore kul att se ett test av två lägen. Ett där ena CCD är avstängd för att nyttja 3D-cache och ett där alla 16 kärnor får jobba men utan 3D-cachen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hehe, vore kul att se ett test av två lägen. Ett där ena CCD är avstängd för att nyttja 3D-cache och ett där alla 16 kärnor får jobba men utan 3D-cachen.

Ja Core parking är en grej så när spel är igång så ska den CCD utan mer minne inaktiveras (under förutsättning att man gör installationen rätt)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Stackars Intel...

Permalänk

Ska bli kul att se tester när dom väl kommer ut🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Låter ju inte direkt så revolutionerande, även om det är ett visst framsteg att kunna köra samma frekvens.
Borde ju hellre ha 3D V-cache för båda CCD:erna eller dela på det för att undvika schemaläggningsproblematik för vilka kärnor som ska köra vad.
Eller CCD:er med fler kärnor.

Men blir ändå spännande att se.
Även ev kontring från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Låter ju inte direkt så revolutionerande, även om det är ett visst framsteg att kunna köra samma frekvens.
Borde ju hellre ha 3D V-cache för båda CCD:erna eller dela på det för att undvika schemaläggningsproblematik för vilka kärnor som ska köra vad.
Eller CCD:er med fler kärnor.

Men blir ändå spännande att se.
Även ev kontring från Intel.

Skulle tro att AMD resonerar som så att för desktop så är det spel som mestadels får nytta av större L3 och spel klarar sig gott och väl på 8 kärnor, samtidigt om du har applikationer som har nytta av både stor L3 och många kärnor så ska du istället köpa ThreadRipper eller EPYC och inte Ryzen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

"och spel klarar sig gott och väl på 8 kärnor"

mina 16 kärnor som ligger på 100% i spela håller inte med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Skulle tro att AMD resonerar som så att för desktop så är det spel som mestadels får nytta av större L3 och spel klarar sig gott och väl på 8 kärnor, samtidigt om du har applikationer som har nytta av både stor L3 och många kärnor så ska du istället köpa ThreadRipper eller EPYC och inte Ryzen.

Finns undantag som t.ex. Cities Skylines 2 som klarar att använda upp till 64 kärnor samtidigt som det också har väldigt stor nytta av V-Cache. En 16-kärnig CPU med V-Cache för båda CCD:erna vore ett riktigt monster i det spelet.
Har även märkt att Manor Lords lätt kan använda alla 16 kärnor, dock inte till 100% (åtminstone inte i de relativt små byarna jag byggt hittills).

Det är heller inte optimalt att helt stänga av en CCD när man spelar eftersom det innebär att bakgrundsprocesser kör på samma kärnor som spelet. Det optimala är att använda t.ex. Process Lasso för att tvinga spelet att köra på V-Cache kärnorna och bakgrundsprocesser på resterande kärnor, men det är väldigt mycket manuellt pill om man vill att det bara ska funka.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingzor10:

mina 16 kärnor som ligger på 100% i spela håller inte med dig

Skrivet av Pepsin:

Finns undantag som t.ex. Cities Skylines 2 som klarar att använda upp till 64 kärnor samtidigt som det också har väldigt stor nytta av V-Cache. En 16-kärnig CPU med V-Cache för båda CCD:erna vore ett riktigt monster i det spelet.
Har även märkt att Manor Lords lätt kan använda alla 16 kärnor, dock inte till 100% (åtminstone inte i de relativt små byarna jag byggt hittills).

Det är heller inte optimalt att helt stänga av en CCD när man spelar eftersom det innebär att bakgrundsprocesser kör på samma kärnor som spelet. Det optimala är att använda t.ex. Process Lasso för att tvinga spelet att köra på V-Cache kärnorna och bakgrundsprocesser på resterande kärnor, men det är väldigt mycket manuellt pill om man vill att det bara ska funka.

Pratade alltså om hur jag misstänker att AMD resonerar. Huvudpoängen var att de inte vill kannibalisera sina workstation cpu:er. Och varför pilla med Process Lasso när man har Ferals GameMode, just det ja windows...

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|