Flera BankID på samma mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Hur har ni löst det nu när det inte går att köra äldre versioner? Jag använder just nu av samsungs Secure Folder för att komma åt pappas bankid men finns det andra alternativ?

Om du använder din pappas bankid så är det urkundsförfalskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Intressant fenomen. Aldrig ens tänkt tanken att använda någon annans BankID.
Är det överhuvudtaget lagligt?
Bör väl vara jämställt med att använda någon annans pass eller körkort. Luktar lite som urkundsförfalskning eller liknande?

Rimligen bör man väl vara utsedd till någon sorts förvaltare för att få hantera någon annans id, "god man" eller liknande. Eller?
EDIT: ser ovan att inte ens det hjälper.

Rent juridiskt så är det nog inte lagligt skulle jag tippa på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Rent juridiskt så är det nog inte lagligt skulle jag tippa på

Precis. Gör det "riktigt" istället.
Skaffa fullmakt eller liknande så du kan få tillgång till de bankkonton etc du behöver, med ditt eget BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Precis. Gör det "riktigt" istället.
Skaffa fullmakt eller liknande så du kan få tillgång till de bankkonton etc du behöver, med ditt eget BankID.

Ja, det är nog min rekommendation också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Skött min farsas BankID i flera år utan problem. Skaffade fullmakt när jag fick höra att det var olagligt (läste på nätet, inget från banken), men riktigt allt kan jag tyvärr inte hjälpa honom med utan hans eget BankID. Jag kan t.ex. inte justera uttag- och köpgräns för hans betalkort eller Swish trots att han ibland bett om det. Kan endast betala räkningar och överföra pengar. Min farsa är klar i skallen för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Jag kan t.ex. inte justera uttag- och köpgräns för hans betalkort eller Swish trots att han ibland bett om det.

Går väl att lösa på andra sätt? Tex genom att flytta pengar mellan konton.
Kort/swish är ju kopplade till ett specifikt konto, dvs det är tillgänglig summa där som styr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av taliz:

Går väl att lösa på andra sätt? Tex genom att flytta pengar mellan konton.
Kort/swish är ju kopplade till ett specifikt konto, dvs det är tillgänglig summa där som styr.

Ja, kort och Swish är kopplade till ett specifikt konto. Dock finns köp- och uttagsgräns som är oberoende av summan på kontot. Dessa gränser funkar till vardags men så dyker det upp ett tillfälle då gränsen behöver överskridas. Samma med öppna/stänga för Internetköp eller justera köpgränsen för Internetköp (eller temporärt öppna för Internetköp i annat land). Detta har jag inte möjlighet att göra åt farsan utan hans BankID vilket skapade ett problem en gång. Han skulle göra ett större köp, vi befann oss inte på samma ort och jag kunde inte vare sig öka hans köpgräns på Swish eller hans kontantuttag. Just då hade jag tur nog tillräckligt med pengar kvar efter alla räkningar så jag valde att Swisha säljaren (fick prata med säljaren själv via telefon) så fick farsan betala tillbaka mig senare. Väldigt stressigt då han redan stod med säljaren och jag satt på en buss (gick på fel buss men kom på det i tid så hoppade av inte långt ifrån en annan busshållplats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om du använder din pappas bankid så är det urkundsförfalskning.

Jag tolkar BankIDs egna texter som att det beror på om BanID används som betalinstrument eller som e-legitimation huruvida det anses vara "urkundsförfalskning" eller inte. För övrigt så återkommer man i lagreferenser till ordet "missbruk" vilket jag tolkar som att det inte nödvändigtvis är olagligt att dela på bankID i sig som betalningsinstrument om samtycke finns.

Källa: https://www.bankid.com/juridik-och-regelverk

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Ja, kort och Swish är kopplade till ett specifikt konto. Dock finns köp- och uttagsgräns som är oberoende av summan på kontot. Dessa gränser funkar till vardags men så dyker det upp ett tillfälle då gränsen behöver överskridas. Samma med öppna/stänga för Internetköp eller justera köpgränsen för Internetköp (eller temporärt öppna för Internetköp i annat land). Detta har jag inte möjlighet att göra åt farsan utan hans BankID vilket skapade ett problem en gång. Han skulle göra ett större köp, vi befann oss inte på samma ort och jag kunde inte vare sig öka hans köpgräns på Swish eller hans kontantuttag. Just då hade jag tur nog tillräckligt med pengar kvar efter alla räkningar så jag valde att Swisha säljaren (fick prata med säljaren själv via telefon) så fick farsan betala tillbaka mig senare. Väldigt stressigt då han redan stod med säljaren och jag satt på en buss (gick på fel buss men kom på det i tid så hoppade av inte långt ifrån en annan busshållplats).

Inte riktigt min sak men låter lite som du är din farsas oavlönade assistent?
Eller är du god man åt honom? Om inte så kanske du kan bli det och då få betalt för besväret åtminstone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av taliz:

Inte riktigt min sak men låter lite som du är din farsas oavlönade assistent?
Eller är du god man åt honom? Om inte så kanske du kan bli det och då få betalt för besväret åtminstone.

Det är självvalt. Jag gillar att hjälpa folk. Blivit utnyttjad för min hjälpsamhet tidigare men inte med farsan. Förstår att det kanske låter så, men han har hjälpt och hjälper mig också fast på andra sätt. Behöver däremot bli bättre på att inte låta mig utnyttjas av andra. Insett att det inte alltid är bra att ha en hjälpsam och omtänksam personlighet.