Permalänk
Medlem

Kan inte hitta datorer i nätverket

Hej!
Tänkte kolla om någon därute kan hjälpa mig. Jag har uppgraderat lite delar i datorn bl.a. moderkort och ssd samt cpu mm. Detta innebär att jag flyttat det gamla moderkortet med tillbehör till en annan dator. Denna dator står i pannrummet och jag försöker nu konfigurera den så att jag kommer åt filerna via utforskaren bl.a. men jag har även ett backup-program som kopierar ner filer till datorn i pannrummet. Det funkade kanon med tidigare maskiner. Den gamla maskinen i pannrummet har skrotats och ersatts av min näst nyaste.

Kort sagt så är det alltså lögn i helvete att få maskinerna att hitta varandra. DLNA funkar men jag kan inte komma åt några mappar på datorn i pannrummet i utforskaren. Den nya maskinen kör windows 11 pro och den gamla (pannrummet) kör 10 pro. Båda är anslutna med kabel till samma router. Jag har gjort alla inställningar jag kan hitta i olika guider på microsofts hemsida och internet i övrigt. Har testat att vara inloggad på samma microsoft-konto på båda maskinerna men även på olika microsoft-konton. Det senaste nu är att jag testade att köra lokalt konto på datorn i pannrummet. Inget fungerar. Har aktiverat allt som jag har hittat angående detta och delat ut både mappar och hela enheter på pannrumsdatorn. Allt detta utan framgång. I den förra setupen så hade jag inte alls sådana här svårigheter att få igång eländet. Det bara funkade efter att jag delat ut lite mappar och kollat att de kör på samma nätverk. Nu funkar inget alls. Någon som har något tips? Kan även tillägga att jag kör Bitdefender men det gjorde jag tidigare också. Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Gå via nätverket direkt mot IP adressen istället.

\\192.168.0.37\ (byt ut mot rätt IP)

Kan datorerna ens pinga varandra?

Kan bero på missmatch i samba-version också.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det borde gå om du har samma konton på båda. I samband med 24H2 på Windows 11 har de gjort det säkrare och dolt lösenordsskyddad delning. https://answers.microsoft.com/en-us/windowsclient/forum/all/w...

Börja med att ta reda på IP-adressen på den datorn som är server. Öppna sedan kör-rutan med Windowstangenten + R. Skriv \\ip-adressen. Om du har samma konto på båda och det är administratör brukar den släppa in dig direkt. Annars skriv vad du får för svar.

Prova också att tillfälligt stänga av Windows brandvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Gå via nätverket direkt mot IP adressen istället.

\\192.168.0.37\ (byt ut mot rätt IP)

Kan datorerna ens pinga varandra?

Kan bero på missmatch i samba-version också.

Jag tackar för tips. Pinga går utmärkt. Får tillbaka att alla paket gått iväg samt tagits emot och inget har gått förlorat. Blir lite osäker på vad du menar med att gå via nätverket direkt.

Permalänk
Medlem

Sätt nätverket till private/privat annars kommer brandväggen blocka detta.

Se https://support.microsoft.com/en-us/windows/make-a-wi-fi-netw....

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Sätt nätverket till private/privat annars kommer brandväggen blocka detta.

Se https://support.microsoft.com/en-us/windows/make-a-wi-fi-netw....

Det är redan gjort på båda maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det borde gå om du har samma konton på båda. I samband med 24H2 på Windows 11 har de gjort det säkrare och dolt lösenordsskyddad delning. https://answers.microsoft.com/en-us/windowsclient/forum/all/w...

Börja med att ta reda på IP-adressen på den datorn som är server. Öppna sedan kör-rutan med Windowstangenten + R. Skriv \\ip-adressen. Om du har samma konto på båda och det är administratör brukar den släppa in dig direkt. Annars skriv vad du får för svar.

Prova också att tillfälligt stänga av Windows brandvägg

Det står att den inte kunde hitta filen och ip-numret. Jag har nu olika microsoft-konton på båda datorerna. Båda är dock administratör. Kan det funka bättre att vara inloggad på samma konto på båda maskinerna? Det var rätt besvärligt att logga ut med den ena datorn från det konto jag normalt använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Jag tackar för tips. Pinga går utmärkt. Får tillbaka att alla paket gått iväg samt tagits emot och inget har gått förlorat. Blir lite osäker på vad du menar med att gå via nätverket direkt.

vad visar pingen för IP?

skriv:
ping DATOR -4
då får du reda på IP-adressen

Öppna sen utforskaren och skriv in följande:

\\IP-adress
Om inte det fungerar så gissar jag på att det är fel version av SAMBA, d.v.s. att nya datorn inte har installerat SAMBA rätt version eller nått sånt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Det står att den inte kunde hitta filen och ip-numret. Jag har nu olika microsoft-konton på båda datorerna. Båda är dock administratör. Kan det funka bättre att vara inloggad på samma konto på båda maskinerna? Det var rätt besvärligt att logga ut med den ena datorn från det konto jag normalt använder.

Prova bara att sätta först Ethernet i Windows till Privat och sen dela mappen Användare (User).
Sen kolla om autentiserings uppgifter att du har ett lösen liggande där.
Räcker du har det liggande på en dator.

Sen som de andra här skrev med. Att du är inloggad på bägge datorerna och sen då som Administratör på bägge.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rensa nätverksinställningar på båda datorer. Se till att de är i samma arbetsgrupp och nätverksprofil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Är du säker på att du skriver rätt? Den borde säga att den inte kan hitta sökvägen

Du kan också prova att mappa nätverksdrive. Där får du möjlighet att ange andra inloggningsuppgifter. Då kan du också prova skapa ett lokalt konto på servern där du vet lösenord och användarnamn. Jag testade hos mig och den klarar av att koppla kontot rätt med hela e-postadressen och även med det korta namnet den skapar på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

vad visar pingen för IP?

skriv:
ping DATOR -4
då får du reda på IP-adressen

Öppna sen utforskaren och skriv in följande:

\\IP-adress
Om inte det fungerar så gissar jag på att det är fel version av SAMBA, d.v.s. att nya datorn inte har installerat SAMBA rätt version eller nått sånt

Den visar det ip-nr som jag pingade mot. När jag anger ip-adressen i utforskaren får jag upp "ange nätverksautentiseringsuppgifter" och vill att jag ska ange ett användarnamn och lösenord. Har fått upp denna tidigare miljoner gånger utan att komma vidare men nu fick jag för mig att ange epost-adressen till den andra datorns microsoft-konto och sedan lösenordet och nu minsann fick jag upp alla mappar som jag delat ut från den andra datorn. Det var väl satan vad det här ska vara krångligt då! Nu får jag bara se om jag kan få det att fungera med resten som jag tänkt mig också t.ex. Syncback. Tack för hjälpen så här långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är du säker på att du skriver rätt? Den borde säga att den inte kan hitta sökvägen
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Du kan också prova att mappa nätverksdrive. Där får du möjlighet att ange andra inloggningsuppgifter. Då kan du också prova skapa ett lokalt konto på servern där du vet lösenord och användarnamn. Jag testade hos mig och den klarar av att koppla kontot rätt med hela e-postadressen och även med det korta namnet den skapar på kontot.
<Uppladdad bildlänk>

Det funkade att lägga till nätverksenhet med samma uppgifter alltså ip-numret och autentiseringsuppgifterna. Som sagt, tack för hjälpen. Jag har hållit på i veckor med detta och har snart slitit av mig allt hår i ren ilska och förtvivlan.

Kan tillägga att så här krångligt har det aldrig varit i windows 10 men det kanske är elvan som ställer till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Det funkade att lägga till nätverksenhet med samma uppgifter alltså ip-numret och autentiseringsuppgifterna. Som sagt, tack för hjälpen. Jag har hållit på i veckor med detta och har snart slitit av mig allt hår i ren ilska och förtvivlan.

Kan tillägga att så här krångligt har det aldrig varit i windows 10 men det kanske är elvan som ställer till det?

Dom har ju sakta men säkert stängt ner osäkra protokoll. Men 11an borde inte göra det krångligare om man har rätt inställningar. Det är i 24h2 som kom i höst som tog bort den icke lösenskyddade delningen. Men då försvann nog även inställningen för det, vilket gör det lite logiskt om man sätter upp det på nytt.

Har aldrig förlitat mig på att den ska hitta datorer automatiskt i nätverket. Har alltid kört hårt med IP-adress eller namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dom har ju sakta men säkert stängt ner osäkra protokoll. Men 11an borde inte göra det krångligare om man har rätt inställningar. Det är i 24h2 som kom i höst som tog bort den icke lösenskyddade delningen. Men då försvann nog även inställningen för det, vilket gör det lite logiskt om man sätter upp det på nytt.

Har aldrig förlitat mig på att den ska hitta datorer automatiskt i nätverket. Har alltid kört hårt med IP-adress eller namn.

Du behöver inte alls hålla på att söka efter nätverket med Windows olika sätta att göra det. Då ip adresser.
Räcker att gå in i en mapp man vill dela. Sen det man ska göra först på den datorn man vill ska hitta din huvuddator. Aktivera tillfälligt Privat på bägge datorerna. Sen kolla i navigerings fönstret och då nätverk. Där ligger då mappen du har delat.
Skapa en genväg då av den mappen du har delat från den andra huvuddatorn. Sen gå in sen och ställ tillbaka till offentlig och ha bara fil och skivavdelning aktiv . Starta om datorn. Sen klicka på genvägen du har skapat. Då kommer där upp lösenord fråga.
Färdigt... Sen allt du lägger i den delade mappen. Det finns nu i den andra datorn med. Där du kan göra vad du vill.

Jag riktar alla mina foto/bilder som jag tar skärmtumpar under tiden jag spelar. Sen då sitter jag och jobbar med dem från min andra dator och tittar. Under tiden jag spelar.

Det som många inte gör. Är att man måste i dag göra nätverk synliga helt. Då privat. Annars hittar den inte vad den ska. Var lättare för. MS har gjort om lite så det är svårare. Som visa har skrivet i denna tråd.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är möjligt att det är 24H2 som orsakat mina problem. Jag installerade ju Win 11 först i slutet av november för första gången och då fick jag 24H2 direkt. Därefter fick jag aldrig igång nätverksdelningen förrän nu. Tidigare har jag bestämt för mig att det räckte med att sätta båda datorernas nätverksprofiler till privat och därefter dela ut lämplig mapp. Därefter vill jag minnas att jag hittat dem på den andra datorn utan ytterligare åtgärd.

Skrivet av Perdonotknow:

Du behöver inte alls hålla på att söka efter nätverket med Windows olika sätta att göra det. Då ip adresser.
Räcker att gå in i en mapp man vill dela. Sen det man ska göra först på den datorn man vill ska hitta din huvuddator. Aktivera tillfälligt Privat på bägge datorerna. Sen kolla i navigerings fönstret och då nätverk. Där ligger då mappen du har delat.
Skapa en genväg då av den mappen du har delat från den andra huvuddatorn. Sen gå in sen och ställ tillbaka till offentlig och ha bara fil och skivavdelning aktiv . Starta om datorn. Sen klicka på genvägen du har skapat. Då kommer där upp lösenord fråga.
Färdigt... Sen allt du lägger i den delade mappen. Det finns nu i den andra datorn med. Där du kan göra vad du vill.

Jag riktar alla mina foto/bilder som jag tar skärmtumpar under tiden jag spelar. Sen då sitter jag och jobbar med dem från min andra dator och tittar. Under tiden jag spelar.

Det som många inte gör. Är att man måste i dag göra nätverk synliga helt. Då privat. Annars hittar den inte vad den ska. Var lättare för. MS har gjort om lite så det är svårare. Som visa har skrivet i denna tråd.

Får testa att sätta tillbaka nätverksprofilerna till offentlig vid tillfälle för att se om det fortfarande funkar med den nätverksplats som jag lagt till i utforskaren. Bra tips!
Edit: Återställde profilerna till offentlig och det funkade. Kanon!

Imponerande multitasking du visar om du både kan spela och ta skärmdumpar samtidigt som du bearbetar skärmdumparna på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexus430:

Det är möjligt att det är 24H2 som orsakat mina problem. Jag installerade ju Win 11 först i slutet av november för första gången och då fick jag 24H2 direkt. Därefter fick jag aldrig igång nätverksdelningen förrän nu. Tidigare har jag bestämt för mig att det räckte med att sätta båda datorernas nätverksprofiler till privat och därefter dela ut lämplig mapp. Därefter vill jag minnas att jag hittat dem på den andra datorn utan ytterligare åtgärd.

Får testa att sätta tillbaka nätverksprofilerna till offentlig vid tillfälle för att se om det fortfarande funkar med den nätverksplats som jag lagt till i utforskaren. Bra tips!
Edit: Återställde profilerna till offentlig och det funkade. Kanon!

Imponerande multitasking du visar om du både kan spela och ta skärmdumpar samtidigt som du bearbetar skärmdumparna på en annan dator.

Det är nog olika från person till person. Jag sitter mycket ibland med tex en karta på ett spel eller jag vill ha komihåg bilder som jag kallar det. Man kan köra liknande med OneDrive. Men då tar det tid att bilderna dyker upp på min andra dator. Som jag har det nu. ser jag bilderna direkt.

Med denna metod jag kör på. Jag slipper sitta och tabba ner spel hela tiden.

Först så kan du stoppa 24H2. Jag har en tråd om det. Jag kör med 23an nu för säker skull. För inget intresserar mig som är nytt i 24n.

Sen detta att det ska synas i nätverket. Det väljer man själv hur man har ställt in det. Om man låter någon se din dator eller inte. Det där kvittar egentligen. Har man offentlig och synlig. Man måste en då ha ett lösen för att gå in i tex mappar. Men Privat ska man stänga av helt. Då efter man är klar med att hitta saker man letar efter.

Visa signatur