Kan inte hitta datorer i nätverket
Hej!
Tänkte kolla om någon därute kan hjälpa mig. Jag har uppgraderat lite delar i datorn bl.a. moderkort och ssd samt cpu mm. Detta innebär att jag flyttat det gamla moderkortet med tillbehör till en annan dator. Denna dator står i pannrummet och jag försöker nu konfigurera den så att jag kommer åt filerna via utforskaren bl.a. men jag har även ett backup-program som kopierar ner filer till datorn i pannrummet. Det funkade kanon med tidigare maskiner. Den gamla maskinen i pannrummet har skrotats och ersatts av min näst nyaste.
Kort sagt så är det alltså lögn i helvete att få maskinerna att hitta varandra. DLNA funkar men jag kan inte komma åt några mappar på datorn i pannrummet i utforskaren. Den nya maskinen kör windows 11 pro och den gamla (pannrummet) kör 10 pro. Båda är anslutna med kabel till samma router. Jag har gjort alla inställningar jag kan hitta i olika guider på microsofts hemsida och internet i övrigt. Har testat att vara inloggad på samma microsoft-konto på båda maskinerna men även på olika microsoft-konton. Det senaste nu är att jag testade att köra lokalt konto på datorn i pannrummet. Inget fungerar. Har aktiverat allt som jag har hittat angående detta och delat ut både mappar och hela enheter på pannrumsdatorn. Allt detta utan framgång. I den förra setupen så hade jag inte alls sådana här svårigheter att få igång eländet. Det bara funkade efter att jag delat ut lite mappar och kollat att de kör på samma nätverk. Nu funkar inget alls. Någon som har något tips? Kan även tillägga att jag kör Bitdefender men det gjorde jag tidigare också. Tips mottages tacksamt.