Vad händer i testlabbet 2025?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vad händer i testlabbet 2025?

Tjenare!
Jag tänkte att det var på tiden att ge en liten uppdatering om vad vi pysslar med just nu och vad som händer framöver i det nya året. Sedan årsskiftet är det bara jag som för tillfället axlar testerna. Jag kommer trots detta givetvis fortsatt sikta på att nå upp till de höga krav jag ställer på mig själv samt leverera den nivå av tester ni förväntar er och önskar. Det kan dock ta en stund innan jag är helt varm i kläderna att rodda allting på egen hand så jag ber ödmjukast om feedback om det skulle vara något ni saknar eller önskar se mer/mindre av.

För tillfället jobbar jag på nästa version av grafikkortssviten men en laddning nya spel. Jonas och jag påbörjade arbetet med denna tidigare under vintern men på grund av sjukdomsfall och annat dröjde den lite längre än vad som först var tanken. Den kommer presenteras i en artikel så fort jag är helt färdig med mätningarna så håll utkik!

Det ser av allt att döma ut att bli en fullspäckad vår med nya grafikkort och kanske någon processor. Det kommer därför vara stort fokus på just dessa områden framgent, även om jag ska försöka klämma in ett eller ett annat chassi däremellan.

Min ambition är att löpande skriva här i tråden med vad jag gör för tillfället (inom ramarna för eventuella NDA-avtal givetvis) och ni kan alltid nå mig här i tråden eller via meddelanden. God fortsättning!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Shit, du kommer få en tuff vår att köra nya 5000-grafikkorten ensam, här kommer en internet-ryggdunk!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Shit, du kommer få en tuff vår att köra nya 5000-grafikkorten ensam

Om det blir en tidsbrist så kan man ju t.ex ignorera en av upplösningarna. Om det är ett high end-kort så kan man skippa 1080p, och om det är entry level så kan man skippa 4K. Vart skulle man då sätta gränsen? Kanske ett krav på 30 FPS 1% low, eller 40+ FPS i genomsnitt, i den mest krävande testrundan?

Sen när man får tid över, så kan man lägga till fler grafikkort om det behövs för index-resultaten. Eller igen om man skippar index i 1080p för high-end kort, och bara inkluderar "långsammare" kort?

Jag antar att vi får veta mer om det i artikeln som kommer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Musikälskare

Lycka till, hoppas ni hittar någon som kan hjälpa dig för det låter stressigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kul att läsa vad ni pysslar med!

Hoppas du fortsätter med Jonas tradition att skicka grafikkort som eventuellt går sönder under tester till mig för vidare utvärdering.

Lycka till och ser fram emot att läsa om de nya korten

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skribent
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare!
Jag tänkte att det var på tiden att ge en liten uppdatering om vad vi pysslar med just nu och vad som händer framöver i det nya året. Sedan årsskiftet är det bara jag som för tillfället axlar testerna. Jag kommer trots detta givetvis fortsatt sikta på att nå upp till de höga krav jag ställer på mig själv samt leverera den nivå av tester ni förväntar er och önskar. Det kan dock ta en stund innan jag är helt varm i kläderna att rodda allting på egen hand så jag ber ödmjukast om feedback om det skulle vara något ni saknar eller önskar se mer/mindre av.

För tillfället jobbar jag på nästa version av grafikkortssviten men en laddning nya spel. Jonas och jag påbörjade arbetet med denna tidigare under vintern men på grund av sjukdomsfall och annat dröjde den lite längre än vad som först var tanken. Den kommer presenteras i en artikel så fort jag är helt färdig med mätningarna så håll utkik!

Det ser av allt att döma ut att bli en fullspäckad vår med nya grafikkort och kanske någon processor. Det kommer därför vara stort fokus på just dessa områden framgent, även om jag ska försöka klämma in ett eller ett annat chassi däremellan.

Min ambition är att löpande skriva här i tråden med vad jag gör för tillfället (inom ramarna för eventuella NDA-avtal givetvis) och ni kan alltid nå mig här i tråden eller via meddelanden. God fortsättning!

Ser fram emot vad som komma skall!

Du får la peta på piloterna om du behöver en hjälpande hand tills det att ny kollega finns på plats

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Lycka till. Vi håller tummarna.
Vi hoppas på det bästa från Testlabbet.

Permalänk
Medlem

In Calle we trust! Kul med lite uppdateringar. Glömt inte att njuta lite mellan all stress också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Decster:

Om det blir en tidsbrist så kan man ju t.ex ignorera en av upplösningarna. Om det är ett high end-kort så kan man skippa 1080p, och om det är entry level så kan man skippa 4K. Vart skulle man då sätta gränsen? Kanske ett krav på 30 FPS 1% low, eller 40+ FPS i genomsnitt, i den mest krävande testrundan?

Sen när man får tid över, så kan man lägga till fler grafikkort om det behövs för index-resultaten. Eller igen om man skippar index i 1080p för high-end kort, och bara inkluderar "långsammare" kort?

ja ,och också test för5090 VR 8k önskvärd

Permalänk
Medlem

Måste vara roligt och veta allt men ändå ta artiklar från alla andra som man inte bryter NDA .Verkar skit kul alla gissar och gissar och ni vet redan en hel del .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ser fram mot detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vet inte hur många videos det finns därute på YT.
Hur många test siter som förklarat varför grafikkort testas i låg upplösning.

Nej vi kommer inte att köra våra kort i 1080p.
Men det är enda sättet att testa grafikkort på.
Annars kommer testresultatet bara visa hur snabb processorn är.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nu vet jag inte om jag missförstod dig. Men CPU tester görs generellt i låga upplösningar för att minska påverkan av att grafikkortet eventuellt blir en flaskhals. GPU tester gör man ju i lite olika upplösningar för att visa vilka som är starka i lägre och vilka som tappar i högre. Ex kan ju grafikkort X vara snabbare än y i 1080p och 1440p men tappar försprånget så att Y är snabbare i 4k pga minnes bandbredd eller att minnesmängden är för låg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattifildi:

ja ,och också test för5090 VR 8k önskvärd

SweClockers testar väl inte VR?

Skrivet av xfade:

Jag tror du blandar ihop tester av processorer och grafikkort nu? Jag pratade specifikt om tester av grafikkort när tidsbrist är en faktor.

När det gäller processortester i spel så har jag inga problem med att använda det snabbaste grafikkortet i 1080p (SweClockers brukar väl egentligen använda 720p, men med nästa generations flaggskepp så kanske även 1080p blir en tillräckligt stor CPU-flaskhals), fast det beror nog på vilka spel och inställningar som kommer att användas.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Ja jag vet ,men är önskvärd som jag skrev ,för det är det tyngsta som man kan belasta ditt grafik-kort, men det kommer massa tester sen från Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

1080p är en totalt meningslöst upplösning att testa ett såpass high-end kort i.

Det är inte en CPU vi pratar om, där låg upplösning kan vara fördelaktigt då många spel inte är jättekrävande på CPU i hög upplösning.

Ingen i sitt fulla sinnestillstånd kommer köra eller är intresserade av 1080p prestanda på ett 5080 eller 5090 kort.

För att förkorta/dumma ner ännu mer: 1080p + RTX 5080/5090 = BIG NONO/BIG NO NEED/BIG NO CARE.

EDIT: Fel person som fick svaret ....

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Hej @CrispVanDahl, om man får önska vore det kul med en recension av denna UPS, gärna med EQ-kit!

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu vet jag inte om jag missförstod dig. Men CPU tester görs generellt i låga upplösningar för att minska påverkan av att grafikkortet eventuellt blir en flaskhals. GPU tester gör man ju i lite olika upplösningar för att visa vilka som är starka i lägre och vilka som tappar i högre. Ex kan ju grafikkort X vara snabbare än y i 1080p och 1440p men tappar försprånget så att Y är snabbare i 4k pga minnes bandbredd eller att minnesmängden är för låg.

Precis samma sak där.

Även Processorer testas i låga upplösningar för att eliminera att det ät grafikkortet som testas.

Grafikkort däremot, Highend och övriga behöver ÄVEN 1080p för att visa vad de går för. För att inte låta CPU flaska.

GPU'er samt spel som blir mer krävande kommer oftare än CPU'er. GPU'er kommer även med klart högre prestanda per generation än CPU'er.

Vilket gör att vi som konsumenter byter Grafikkort oftare än Processorer.

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Hej @CrispVanDahl, om man får önska vore det kul med en recension av denna UPS, gärna med EQ-kit!
<Uppladdad bildlänk>

Hur många villor tänkte du ha den till??

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Eduardo:

<Uppladdad bildlänk>

Åh herregud. Jag får PTSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Hur många villor tänkte du ha den till??

Off grid 5090 gaming under 1 månad såklart!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Sedan årsskiftet är det bara jag som för tillfället axlar testerna [...] Jonas och jag påbörjade arbetet med denna tidigare under vintern [...] även om jag ska försöka klämma in ett eller ett annat chassi däremellan.

Ser fram emot att läsa dina värdefulla tester även frammåt Calle, stort tack på förhand.

Sidofråga; med tanke på att Jonas fortfarande ser fräsch ut för sin ålder hade jag hoppats att få åtmindstone ett par år till av Jonas framför kameran innan han ersattes av en yngre förmåga. Kommer jag fortfarande kunna se honom i andra roller? Ursäkta om ni talat om detta tidigare och jag missat.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ser fram emot att läsa dina värdefulla tester även frammåt Calle, stort tack på förhand.

Sidofråga; med tanke på att Jonas fortfarande ser fräsch ut för sin ålder hade jag hoppats att få åtmindstone ett par år till av Jonas framför kameran innan han ersattes av en yngre förmåga. Kommer jag fortfarande kunna se honom i andra roller? Ursäkta om ni talat om detta tidigare och jag missat.

Mvh

Jonas har slutat på Swec.
Jobbade sin sista dag före julledigheten om jag förstått det hela rätt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728742-jonas-slutar-p...

Permalänk
Medlem

Jag lider med er vilket otacksam jobb ni har...Jag lånar gärna hem lite prylar om ni skulle få träsmak i röven.....

Permalänk
Medlem

Vore nice med lite genomgångar av cpu-kylare och SSDs när ni är fler än en i testlabbet.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Jonas har slutat på Swec.
Jobbade sin sista dag före julledigheten om jag förstått det hela rätt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728742-jonas-slutar-p...

Uff.

Permalänk
Medlem

Om jag fick önska så skulle jag vilja ha mer fokus på tillbehör som möss, tangentbord, hörlurar, högtalare/monitorer samt smarta hem-prylar.
Mindre fokus på GPU, internminne och CPU och samt allmänt spel. FZ finns ju där för en anledning

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl
Om det hinns med så vore det lite spännande att se hur mycket GDDR7-minnet går att överklocka på de nya grafikkorten . Speciellt då det är en ny minnestyp och GTX 5080 har snabbare minne än övriga lineup.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2