Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Full metal jacket 4k - Jag brukar alltid kolla på denna på nyår om jag är hemma så så blev det i år med, nu i 4k dock, vilket inte tillförde nåt direkt. Filmen är ju helt makalös med den brutala mobbningen av private Pyle i början till de grova sexualiseringarna av asiatiska småflickor i andra delen. Och de sköt lite med, inte att förglömma. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Nyproducerade Ronja Rövardotter.
Sträcktittade och väntar på del 2.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Shadow (blu-ray).

Wuxia/Action/Drama av Zhang Yimou. Tyckte den var ganska bra, men den var ju inte i klass med några av hans bästa (Hero, House of Flying Dagger eller Curse of the Golden Flower). Jag gillade fotot och estetiken. Storyn, skådisarna och karaktärerna var helt okej också.

Men det var väl ingenting egentligen som "nådde ända fram". Så det var ingenting som gav nån wow känsla. Det är väl den största/enda kritiken jag har om filmen. Men det var å andra sidan i stort sett ingenting som var riktigt dåligt heller. En ganska hög lägsta nivå, utan riktiga toppar, det är väl hur man kan beskriva det (enligt mitt tycke iallafall).

För mig känns den här filmen som en 7:a av 10.

Tack för din recension, velat se denna film länge, sedan trailern kom ut. Nu vet jag att den kanske inte är värt väntan...

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk

Bumblebee (2018) - netflix streaming
Tjaaa, vad ska man säga som man inte redan nästan kan räkna ut. En mysig helylle transformersfilm för familjen. Varken mer eller mindre. 5/10

Visa signatur

Permalänk

Squid Game s2 (2024)- [netflix streaming]
Finns mkt att säga men vet inte om jag orkar. Tillhör de som tycker den nog var mer intressant än första säsongen. Jag gillade den alltså, rätt så skarpt! Bra karaktärer, bra skådespeleri, lite luckor o konstigheter i manus ibland men får gå genom ändå (vi vet inte hela historien än), spänning, drama o såklart mycket känslor! 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Longlegs (2024)

Tittar nästan aldrig på skräck, men förstått att denna skulle vara bra så gav den ett försök ändå. Första tredjedelen var rätt bra, men sen gick det utför, med ett svagt slut.

Ger den 5/10, mest för produktionsvärdet och att den påminde mig om Seven.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Cold Blood legacy med Jean Reno m.fl.

Nått gick seriöst fel när denna film gjordes. Fullt av luckor och osammanhängande story.
Ångrar att jag genomled denna film. Lite av magin med Jean Reno försvann.
Den som skrev manus respektive regisserade filmen bör ge upp filmbranschen.

2/10

Permalänk
Medlem

Kör en (tre) till när jag är i farten.

Netflix - Fear street i tre delar.

Tre spännande skräckisar/thrillers/slashers! 70-80-talsnostalgi för dom som var unga då. (Man behöver stå ut med att dom Netflixifierat storyn enligt nutida krav. I övrigt riktigt spännande).

stavfel
Permalänk
Medlem

Wicked (2024) - 5/10. Ganska förutsägbar, lite för långdragen (trots att det bara är första halvan av musikalen!), och jag gillade inte en enda sång. Men jag tyckte att huvudpersonerna gjorde bra ifrån sig under omständigheterna och den gick att titta på.

Permalänk
Medlem

The Mountain Between Us (Netflix) dramafim från 2017

Ett privatplan kraschar ute i vildmarken på ett berg. 2personer som inte känner varandra ska försöka överleva och ta sig tillbaka till civilisationen.

Helt okej film för vad det är. 7/10

Permalänk
Medlem

Smile 2 (2024) - 6.8/10. Lite bättre än originalet fast överanvänder "haha, det var bara en hallucination"-greppet tills ungefär halva filmen faktiskt inte hänt på riktigt. Men gott om stressiga scener!

Permalänk
Medlem

Dune (2021, blu-ray).

Riktigt bra. Hade väl förhoppningar om att den skulle vara bra, men visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Den tilltalade definitivt sci-fi nörden i mig. Filmen kändes som en introduktion (vilket det är också) till världen och karaktärerna m.m. Den lyckades verkligen med att suga in mig och väcka intresset för vad som ska komma. Väldigt lovande inför fortsättningen, som jag hoppas bygger vidare på detta på ett bra sätt.

Ska jag klaga på nåt så är det väl kanske att vissa saker kändes lite tunna, men förhoppningsvis så är det nåt som uppföljarna fyller ut med och går in mer på djupet med. I början av filmen klickade verkligen inte alla karaktärerna (t.ex. Timothée Chalamets karaktär) för mig, men det ändrade sig under filmens gång.

Men, jag gillade verkligen den här filmen, så jag tycker nog att den kan vara värd en stark 8:a av 10.

Nu är jag riktigt sugen på att se nästa del. Och jag känner att jag verkligen borde läsa böckerna, som jag inte har läst. Jag har sett delar av filmen från 1984 och man kanske borde se den i sin helhet också.

Permalänk
Medlem

Nosferatu (2024) - 9/10
INGEN gör gotik som Robert Eggers (The Witch, The Lighthouse, The Northman).

Bekant historia men Eggers lyckas ändå få till något eget och uppdaterar bara inte tidigare filmer. Fotot är otroligt och stämningen tryckande. Bra casting och skådespeleri, i synnerhet av Lily-Rose Depp och alltid briljante Willem Dafoe. Humor att Bill Skarsgårds smink gör att han liknar sin bror Gustaf.

Rekommenderas varmt om du gillar Roberts tidigare filmer och/eller gotisk skräck eller bara had god smak allmänt och alltså nä vafan, gå och se den även om din årslista för 2024 toppades av Transformers så att Robert får mer pengar till nästa projekt!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Heretic - En religiös galning lurar in två mormonska småtjejer i sin lya för att leka en liten lek. Han knäcker deras religiösa tro på typ fem sekunder då det är ju mormonism och det är rätt enkelt men sen blir leken lite allvarligare. Rätt bra och spännande men lite vekt slut. 7/10

Se7en remastered 4k - De flesta vet ju vad detta är för film och den är helt mästerlig. Jag märkte inga direkta skillnader mellan den vanliga remastern och 4k varianten men allt ser väldigt bra ut och även ljudet är bra. Slutet är bland det bästa som finns i genren. Helt makalöst. Om man ska klaga på nåt så är det att Brad Pitt är en jävla gris som har två stora hundar i en liten lägenhet i storstan. Och egentligen är det rätt otroligt att denna filmen gjordes -95, en tid som man nu ser tillbaka på som en lycklig tid med en ljus framtid framöver. Jo pyttsan! 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

still/born.
Funkar ok som en psykologisk thriller, men sämre på det paranormala.
5/10? kan ju lägga den i backloggen för sämre tider

Permalänk
Medlem

True grit (1969)

Bra många år sedan jag såg denna senast.
Vissa av de gamla westernfilmerna är riktigt bra, men denna hör i min mening inte till de bättre.
Undrar om man blivit skadad av all non-stop-action i filmer idag, för jag kommer inte påminna mig att jag tyckte denna var så otroligt seg och trist som jag upplevde den nu 🙁🤷‍♂️

Old dads
Lite halvskön rulle som fick en att fnissa lite här och var.
Inget jag ser igen, men ok underhållning.

Permalänk
Medlem

Trapped Inn

Galet dålig lågbudget-sci-fi/skräck/drama eller vad det nu var. Såg den mest för att se vad Matt Rife hade att ge som skådis. Handlar om ett gäng amerikaner på cykelträningsläger i Andorra, som bor på ett hotell utan mobiltäckning där folk börjar dö. Först säger nyheterna att det är en seriemördare, sen ett globalt virusutbrott, sen en utomjordisk invasion. Hur som helst extremt dålig. Skådespelarna är usla, en dåligt dubbad i efterhand. Klippningen är helt sjuk, ibland är det dag sen plötsligt mitt i natten, eller tvärt om. Vissa specialeffekter är väl okej, andra ser ut som ett dåligt filter i paintshop pro. Filmen är ca en timma för lång, sen slutar den utan att förklara nånting.

2/10

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Dune (2021, blu-ray).

Riktigt bra. Hade väl förhoppningar om att den skulle vara bra, men visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Den tilltalade definitivt sci-fi nörden i mig. Filmen kändes som en introduktion (vilket det är också) till världen och karaktärerna m.m. Den lyckades verkligen med att suga in mig och väcka intresset för vad som ska komma. Väldigt lovande inför fortsättningen, som jag hoppas bygger vidare på detta på ett bra sätt.

Ska jag klaga på nåt så är det väl kanske att vissa saker kändes lite tunna, men förhoppningsvis så är det nåt som uppföljarna fyller ut med och går in mer på djupet med. I början av filmen klickade verkligen inte alla karaktärerna (t.ex. Timothée Chalamets karaktär) för mig, men det ändrade sig under filmens gång.

Men, jag gillade verkligen den här filmen, så jag tycker nog att den kan vara värd en stark 8:a av 10.

Nu är jag riktigt sugen på att se nästa del. Och jag känner att jag verkligen borde läsa böckerna, som jag inte har läst. Jag har sett delar av filmen från 1984 och man kanske borde se den i sin helhet också.

nästa del är också riktigt bra. de två tillsammans täcker den första boken som är en klassiker med all rätt. det finns ett helt gäng ytterligare böcker i samma värld skrivna av frank herbert och andra. skulle dock säga att samtliga utom den första är överkurs (vissa bättre än andra).

david lynchs filmatisering från 1984 skulle jag definitivt också säga får ses som överkurs för "completionists". de nya är mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Sicario 1 och 2 ettan en solklar 9/10 tvåan 7.5/10

3 an släpps under 2025 Emily Blunt är tillbaka...Gött

Imdb

Permalänk
Medlem

Ad Astra (blu-ray).

En film där jag tycker att vissa aspekter var riktigt bra medans andra kändes tunna och oengagerande. Det visuella, soundtracket och skådespelet var över lag riktigt bra.

Men jag kan inte säga att jag tyckte att storyn, karaktärerna och tempot var lika bra. Nu har jag inga problem med långsamt tempo om det berättas nånting intressant under tiden. Men här hade jag tidvis lite svårt att engagera mig i det hela. Storyn och karaktärerna engagerade inte så mycket som man hade kunnat önskat. Det kändes lite tunt på den fronten.

Jag ogillade inte filmen, den har kvalitéer som gör den värd att se (det är en kvalitetsproduktion), men jag hade nog lite högre förhoppningar på denna. Med lite mer engagerande karaktärer och story m.m. så hade det här kunnat vara en riktigt höjdare, men nu är den "bara" bra/okej.

Den är en svag 7:a av 10 för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ad Astra (blu-ray).
Den är en svag 7:a av 10 för mig.

Håller med om det mesta! Kanske till och med skulle vilja backa till en väldigt stark sexa.
Var ett tag sen jag såg den dock...
Kan inte sätta fingret på det men jag tror nog att de som skapade filmen trodde de gjorde ett mästerverk, men de hade inte riktigt den talangen och känslan att få till det "djupet" i den. Karaktärerna funkar inte riktigt - Brad Pitt är lite väl mycket stålmannen även om han har några gnuttor självtvivel här och var som det liksom inte riktigt blir något av, och Tommy Lee Jones får inte tillräckligt med skärmtid för att riktigt funka.
Men i stort en välgjord film med en del rätt mäktiga scener, även om delar av slutet var lite antiklimax.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
https://www.imdb.com/title/tt14824600
6/10

Gick in med öppet sinne som vilken animerad film som helst, fick inga direkta vibbar av lotr utan film kändes som en helt fristående film vilket det också är. Trots sina 2h 14min så höll den ändå måttet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nosferatu (2024): Bättre än väntat. Galet snyggt foto och 2 timmar gick snabbt. Bra skådespeleri. Skarsgård gör en av sina bästa roller hittills. 4/5.

Gladiator 2 (2024): Går i fotspåren av första filmen från 2000 men tar några egna twistar. Bjuder på fint skådespeleri likväl som spännande story. Det märks att R Scott vet vad han gör, stark 4/5, men inte lika bra som första.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med om det mesta! Kanske till och med skulle vilja backa till en väldigt stark sexa.
Var ett tag sen jag såg den dock...
Kan inte sätta fingret på det men jag tror nog att de som skapade filmen trodde de gjorde ett mästerverk, men de hade inte riktigt den talangen och känslan att få till det "djupet" i den. Karaktärerna funkar inte riktigt - Brad Pitt är lite väl mycket stålmannen även om han har några gnuttor självtvivel här och var som det liksom inte riktigt blir något av, och Tommy Lee Jones får inte tillräckligt med skärmtid för att riktigt funka.
Men i stort en välgjord film med en del rätt mäktiga scener, även om delar av slutet var lite antiklimax.

Kan mycket väl vara en stark 6:a också, för mig ligger den helt klart nånstans i den trakten, en stark 6:a/en svag 7:a.

Ja, enligt extramaterialet som jag tittade på så verkade det lite som att filmskaparna trodde/tyckte att dom hade gjort ett "mästerverk". Men, man ska ju alltid ta den typen av material med en nypa salt, för det är ofta det bara är "ryggdunkarklubben" där alla bara sitter och berömmer varandra (och sig själva).

Ja, man hade verkligen önskat mer av karaktärerna när man har så pass bra skådisar. Dom kändes lite underutvecklade. Med tanke på filmens längd (runt 2 timmar) så hade det definitivt funnits möjlighet till mer djup på den fronten.

Permalänk
Medlem

The Keeping Hours, 2017

Såg en FB-reel som jag blev lite tagen av, hittade filmen på @TV.
Inte vad jag förväntade mig, men gillade den.
Lite känslosam och fick håren i nacken att resa sig ett par gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kan mycket väl vara en stark 6:a också, för mig ligger den helt klart nånstans i den trakten, en stark 6:a/en svag 7:a.

Ja, enligt extramaterialet som jag tittade på så verkade det lite som att filmskaparna trodde/tyckte att dom hade gjort ett "mästerverk". Men, man ska ju alltid ta den typen av material med en nypa salt, för det är ofta det bara är "ryggdunkarklubben" där alla bara sitter och berömmer varandra (och sig själva).

Ja, man hade verkligen önskat mer av karaktärerna när man har så pass bra skådisar. Dom kändes lite underutvecklade. Med tanke på filmens längd (runt 2 timmar) så hade det definitivt funnits möjlighet till mer djup på den fronten.

Helt klart en lättglömlig film tyvärr 6/10. Tror den gjorts bättre utan Pitt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bloodshot (blu-ray).

Sci-fi action som är baserad på en serietidning, med Vin Diesel i huvudrollen. Helt klart underhållande och sci-fi nörden i mig fick sitt. Med tanke på vad det är för typ av film så förväntade jag mig inte nåt större djup eller fantastiskt skådespeleri eller nåt sånt. Jag fick ungefär vad jag förväntade mig på den fronten, det är okej och funkar för vad det är. Men den får helt klart plus för hela action och effekt spektaklet som var riktigt välgjort, tycker jag. Jag antar att jag var på humör för den här typen av film idag, för jag tyckte den var riktigt underhållande.

Den får 7 av 10 nano bots av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Helt klart en lättglömlig film tyvärr 6/10. Tror den gjorts bättre utan Pitt.

Vet inte om Brad Pitt var problemet, han är ingen dålig skådis. Jag tror snarare att det är manus, regi och genomförande av den biten som är det största problemet. Det kändes så för mig iallafall. Men jag kan ju säga att jag föredrar Brad Pitt i roller där han spelar udda/excentriska/knasboll karaktärer, som t.ex. i 12 Monkeys, Snatch, Fight Club o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vet inte om Brad Pitt var problemet, han är ingen dålig skådis. Jag tror snarare att det är manus, regi och genomförande av den biten som är det största problemet. Det kändes så för mig iallafall. Men jag kan ju säga att jag föredrar Brad Pitt i roller där han spelar udda/excentriska/knasboll karaktärer, som t.ex. i 12 Monkeys, Snatch, Fight Club o.s.v.

Nja det känns som han har begränsningar i sitt skådespeleri som han inte håller sig till. Eller ger sig in och skriver om i manus. Blir för många konstiga scener i många av hans rullar där han har en för ledande roll. Var bra i fight club och seriemördarrullen jag tappat namnet på. Hans dialekt i Snatch kändes tillgjord.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

The return - En nyare version av Odysseus hemkomst till Ithaka, en gammal gammal story. Rätt välgjord men de bygger upp lite för länge. Nu är ju storyn så men det är rätt segt ändå att sitta och glo på folk som vandrar omkring och säger samma sak typ hela tiden. De skulle gjort Odysseus till John Wick istället och sen kunde han komma hem och rensa hela ön på kräk som ränner runt redan från början.
6/10

Visa signatur