Är detta Fiberbox eller Mediaomvandlare?

Permalänk
Medlem

Vad är detta? Fiberbox? Hur kopplar jag?

Vad är detta? Hur kopplar jag min router i det? Jag ser inget uttag eller intag där jag kan koppla något på det.

Vad är det som saknas för att koppla min router så jag får tillgång till internet

Korspost, trådar sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem

Det är lådan där inkommande fiber sitter i. Sedan behöver du en tjänstefördelare som omvandlar fibern till Ethernet som du kan koppla in din router i, alternativt hitta en Router som tar fiber direkt.

Beroende vad det är för fastighet så är det ju olika vem du behöver prata med för att få information över vad du behöver.
Hyresrättägaren, BRF, Fiberförening, ISP, etc.

Permalänk
Medlem

Precis - det som saknas är mediakonverteraren från fiber -> RJ45. Om det är en lägenhet så har säkert förra bostadsinnehavaren tagit med sig den...

Som loefet skriver får du kontakta Hyresrättägaren alt. BRF och säga att denna saknas.
Är det en villa får du kontakta fiberföreningen alt. ISP och stå för det själv, då denna sätts in vid fiberinstallationen.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Har du följt råden i din tidigare tråd där det redan förklarats att boxen du visar är där fibern termineras samt att du saknar mediakonverterare?
#20654447

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Ja, den tidigare boende har tagit med sig utrustning som hör till lägenheten och nätägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är lådan där inkommande fiber sitter i. Sedan behöver du en tjänstefördelare som omvandlar fibern till Ethernet som du kan koppla in din router i, alternativt hitta en Router som tar fiber direkt.

Beroende vad det är för fastighet så är det ju olika vem du behöver prata med för att få information över vad du behöver.
Hyresrättägaren, BRF, Fiberförening, ISP, etc.

Skrivet av Snogge:

Precis - det som saknas är mediakonverteraren från fiber -> RJ45. Om det är en lägenhet så har säkert förra bostadsinnehavaren tagit med sig den...

Som loefet skriver får du kontakta Hyresrättägaren alt. BRF och säga att denna saknas.
Är det en villa får du kontakta fiberföreningen alt. ISP och stå för det själv, då denna sätts in vid fiberinstallationen.

Skrivet av antreas:

Har du följt råden i din tidigare tråd där det redan förklarats att boxen du visar är där fibern termineras samt att du saknar mediakonverterare?
#20654447

Skrivet av maDa:

Ja, den tidigare boende har tagit med sig utrustning som hör till lägenheten och nätägaren.

Jag bor i lägenhet, nybyggt. Jag tror att de missade fixa detta eller att det aldrig beställdes. har kontaktat ansvarige flera gånger men dem har knappt svarat mig. De säger bara att det ska vara klart inom en snar framtid. Säger inget om tid eller vad som behöver göras för att vi ska få internet.

Har telia öppen fiber i hela fastigheten, men alla har endast denna box och inget annat. Så ingen i fastigheten kommer åt internet, vi måste köra med mobilt bredband alla.

Jag tänkte ringa till telia eller någon annan internetleverantör för att skaffa internet, men vet inte hur jag ska förklara att jag endast har denna box och vad det är och vad det används för. När jag pratade med telia sa dem att jag behöver endast en router och bara koppla in den, men min box har inget som jag kan koppla i.

Hur kan jag enklast förklara vad det jag har är, till min internetleverantör, för att se om de kan hjälpa.

Min lägenhetsstyrelse/ansvariga har varit jätte dåliga med kommunikationen och har knappt hört av sig. De hörde av sig 1gång angående detta och ber oss bara vänta och att arbetet pågår, men de nämner inget om hur lång tid det kan ta. Det har snart gått 3 månader utan någon förändring.

Vad ska jag göra? Kan jag lösa det på något sätt? Ska jag anmäla detta, till vem anmäler jag och för vad? Får inget svar från ansvariga. Enda info vi har fått är att det är fel på telias fiber och att det ska åtgärdas, inget mer info får vi. Snart 3 månader som passerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av comp50:

Vad ska jag göra? Kan jag lösa det på något sätt? Ska jag anmäla detta, till vem anmäler jag och för vad? Får inget svar från ansvariga. Enda info vi har fått är att det är fel på telias fiber och att det ska åtgärdas, inget mer info får vi. Snart 3 månader som passerat.

Styrelsen i din brf behöver kontakta Telia för att lösa detta. Vad som är orsaken till att fiberinstallationen i alla lägenheter inte färdigställts ännu tror jag inte att någon i den här tråden kommer att kunna svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Har telia öppen fiber i hela fastigheten, men alla har endast denna box och inget annat. Så ingen i fastigheten kommer åt internet, vi måste köra med mobilt bredband alla.

Jag tänkte ringa till telia eller någon annan internetleverantör för att skaffa internet, men vet inte hur jag ska förklara att jag endast har denna box och vad det är och vad det används för.

Du skriver följande:

"Hej Telia. Jag kontakter er då ni är nätgare för min nya lägenhet på XXXXXXXgatan 42. Jag verkar sakna en mediakonverterare/tjänstfördelare så kan inte ansluta min router. Kan ni skicka en med nödvändiga tillbehör, eller skicka en tekniker som kontrollmäter och installerar en åt mig så jag kan beställa en Internet-tjänst."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maDa:

Du skriver följande:

"Hej Telia. Jag kontakter er då ni är nätgare för min nya lägenhet på XXXXXXXgatan 42. Jag verkar sakna en mediakonverterare/tjänstfördelare så kan inte ansluta min router. Kan ni skicka en med nödvändiga tillbehör, eller skicka en tekniker som kontrollmäter och installerar en åt mig så jag kan beställa en Internet-tjänst."

Jag kan ha fel, men nätägare brukar inte skicka ut mediakonverterare/tjänstfördelare till slutkunder - särskilt inte när det kommer till nybyggen (som i detta fallet). Att dom skulle skicka en tekniker hem till TS och lösa just hans uppkoppling när alla andra i brf'en inte heller har färdiga fiberinstallationer låter inte heller rimligt.

Med tanke på att TS skriver så här:

men alla har endast denna box och inget annat. Så ingen i fastigheten kommer åt internet, vi måste köra med mobilt bredband alla.

...låter det i högsta grad som ett kollektivt problem - som kräver en kollektiv lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330692:

Styrelsen i din brf behöver kontakta Telia för att lösa detta. Vad som är orsaken till att fiberinstallationen i alla lägenheter inte färdigställts ännu tror jag inte att någon i den här tråden kommer att kunna svara på.

det har dem redan gjort enligt dem själva, men det har inte löst något ännu.

Skrivet av maDa:

Du skriver följande:

"Hej Telia. Jag kontakter er då ni är nätgare för min nya lägenhet på XXXXXXXgatan 42. Jag verkar sakna en mediakonverterare/tjänstfördelare så kan inte ansluta min router. Kan ni skicka en med nödvändiga tillbehör, eller skicka en tekniker som kontrollmäter och installerar en åt mig så jag kan beställa en Internet-tjänst."

Jag har varit i kontakt med dem, dem skickar inte mediakonverterare, utan det är något som fastighetsförvaltarna eller byggarna som måste tillföra med eller beställa. Är väldigt osäker, men telia sa att dem inte skickar med sånt vid beställning av internet.

Skrivet av anon330692:

Jag kan ha fel, men nätägare brukar inte skicka ut mediakonverterare/tjänstfördelare till slutkunder - särskilt inte när det kommer till nybyggen (som i detta fallet). Att dom skulle skicka en tekniker hem till TS och lösa just hans uppkoppling när alla andra i brf'en inte heller har färdiga fiberinstallationer låter inte heller rimligt.

Med tanke på att TS skriver så här:

men alla har endast denna box och inget annat. Så ingen i fastigheten kommer åt internet, vi måste köra med mobilt bredband alla.

...låter det i högsta grad som ett kollektivt problem - som kräver en kollektiv lösning.

du har rätt, det var allafall den infon jag fick från telia, att de inte skickar ut mediaomvandlare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av comp50:

det har dem redan gjort enligt dem själva, men det har inte löst något ännu.

Jag har varit i kontakt med dem, dem skickar inte mediakonverterare, utan det är något som fastighetsförvaltarna eller byggarna som måste tillföra med eller beställa. Är väldigt osäker, men telia sa att dem inte skickar med sånt vid beställning av internet.

du har rätt, det var allafall den infon jag fick från telia, att de inte skickar ut mediaomvandlare.

Installationen är inte färdigställd och det är enligt det du skriver inte heller ditt individuella problem utan verkar gälla hela fastigheten så problemet är inget du själv kan hantera utan det är mellan fastighetsägare och installatör det ska hanteras. Telias slutkund-kundtjänst kan inte hantera det.
Troligen är det bara fastighetsägaren du bär kommunicera med då det handlar om en ännu inte färdig installation.
Det är dock inte så ovanlig att man först monterar fibern fysiskt till alla bostäder för att sedan montera fiberomvandlarna och/eller annan aktiv utrustning vid senare tillfälle i alla lägenheter så hur stegen i installationen är planerade att genomföras är nått fastighetsägaren (eller dennes representant) bör informera om.

Verkar mest handla om dålig info från fastighetsägaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej. Då har Telia förlagt ansvaret hos den installationsfirma som dragit nätet där helt enkelt. Då är det hyresvärden eller styrelsen som har ansvaret. Förklara för dessa exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installationen är inte färdigställd och det är enligt det du skriver inte heller ditt individuella problem utan verkar gälla hela fastigheten så problemet är inget du själv kan hantera utan det är mellan fastighetsägare och installatör det ska hanteras. Telias slutkund-kundtjänst kan inte hantera det.
Troligen är det bara fastighetsägaren du bär kommunicera med då det handlar om en ännu inte färdig installation.
Det är dock inte så ovanlig att man först monterar fibern fysiskt till alla bostäder för att sedan montera fiberomvandlarna och/eller annan aktiv utrustning vid senare tillfälle i alla lägenheter så hur stegen i installationen är planerade att genomföras är nått fastighetsägaren (eller dennes representant) bör informera om.

Verkar mest handla om dålig info från fastighetsägaren.

Skrivet av maDa:

Okej. Då har Telia förlagt ansvaret hos den installationsfirma som dragit nätet där helt enkelt. Då är det hyresvärden eller styrelsen som har ansvaret. Förklara för dessa exakt samma sak.

Men jag får knappt något svar från dem. De säger att de inte vet bättre själva. Vet inte riktigt vad jag ska/kan göra, har försökt kontakta de ansvarige flera gånger utan att lyckas få något svar. Det enda infon jag fått är att det är fel på telias fiber och att det är under arbete, men hur länge ska det pågå? Kan jag anmäla detta, till vem och hur gör man? Jag betalar full hyra men fibern är inte färdiginstallerad. Är detta rimligt?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen rätt till att ha bredband, är det en bostadsrätt får du lösa det själv med styrelsen om du vill ha avdrag på avgiften för tiden det inte finns (men lovats att det ska finnas) bredband.

Är det nybygge är det ganska enkelt att se att det kan vara utanför styrelsens kontroll. T.ex. kan byggherren varit ansvariga för att denna överlämningspunkt och skåp finns, men nätägaren kommer inte installera utrustningen om det finns något hinder t.ex. att tillstånd för att dra in fiberkabel till fastigheten saknas. Ska man dra något i marken behövs tillstånd finnas på plats först.

Hyr du av bostadsrättsföreningen istället för att du är innehavare så kan du gå med i hyresgästföreningen och låta de medla åt dig.

Permalänk
Skrivet av comp50:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Vad är detta? Hur kopplar jag min router i det? Jag ser inget uttag eller intag där jag kan koppla något på det.

Vad är det som saknas för att koppla min router så jag får tillgång till internet

Du har tydligen ingen fiberkonverterare installerad du får kontakta din hyresvärd och be dem installera en.

llådan är tydligen bara kopplingsplinten för inkommande fiberkabel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om "bredband" är en del av bostadsbeskrivningen när du skrev på kontraktet, och du betalar för någon som bevisligen saknas.

Och det är en hyresrätt vilket jag tolkar det som när du skriver "hyra", så hade jag gått till ARN eller Hyregästföreningen.

Om ingen av dina grannar heller har det så låter det precis som du nämner att det är helt enkelt inte klart ännu. Kanske fibern till huset inte är klar. Switch fattas i källare. etc. etc.

Man kan inte hyra ut en lägenhet med "tvättmaskin" också står där helt enkelt inte en sen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av comp50:

Men jag får knappt något svar från dem. De säger att de inte vet bättre själva. Vet inte riktigt vad jag ska/kan göra, har försökt kontakta de ansvarige flera gånger utan att lyckas få något svar. Det enda infon jag fått är att det är fel på telias fiber och att det är under arbete, men hur länge ska det pågå? Kan jag anmäla detta, till vem och hur gör man? Jag betalar full hyra men fibern är inte färdiginstallerad. Är detta rimligt?

Det kan vara rörigt vid byggen och fiberinkopplingen är troligen inte högprioriterad, om ingen hos fastighetsägaren är personligen intresserad så kanske ingen driver på det "aktivt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns ingen rätt till att ha bredband, är det en bostadsrätt får du lösa det själv med styrelsen om du vill ha avdrag på avgiften för tiden det inte finns (men lovats att det ska finnas) bredband.

Är det nybygge är det ganska enkelt att se att det kan vara utanför styrelsens kontroll. T.ex. kan byggherren varit ansvariga för att denna överlämningspunkt och skåp finns, men nätägaren kommer inte installera utrustningen om det finns något hinder t.ex. att tillstånd för att dra in fiberkabel till fastigheten saknas. Ska man dra något i marken behövs tillstånd finnas på plats först.

Hyr du av bostadsrättsföreningen istället för att du är innehavare så kan du gå med i hyresgästföreningen och låta de medla åt dig.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Du har tydligen ingen fiberkonverterare installerad du får kontakta din hyresvärd och be dem installera en.

llådan är tydligen bara kopplingsplinten för inkommande fiberkabel

Skrivet av maDa:

Om "bredband" är en del av bostadsbeskrivningen när du skrev på kontraktet, och du betalar för någon som bevisligen saknas.

Och det är en hyresrätt vilket jag tolkar det som när du skriver "hyra", så hade jag gått till ARN eller Hyregästföreningen.

Om ingen av dina grannar heller har det så låter det precis som du nämner att det är helt enkelt inte klart ännu. Kanske fibern till huset inte är klar. Switch fattas i källare. etc. etc.

Man kan inte hyra ut en lägenhet med "tvättmaskin" också står där helt enkelt inte en sen.

Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara rörigt vid byggen och fiberinkopplingen är troligen inte högprioriterad, om ingen hos fastighetsägaren är personligen intresserad så kanske ingen driver på det "aktivt"

Det är en hyresrätt. Det står såhär i informationsbladet "Vi har ingått ett avtal med Telia Öppen Fiber för vårt kvarter. Genom denna anslutning kan du som boende fritt välja vilken leverantör som ska tillhandahålla tv, bredband och telefoni, vilket ger dig möjlighet att skräddarsy ett utbud som passar dina specifika önskemål" Sen hänvisar dem till bredbandswebben för mer information om Telia Öppen Fiber. Den här informationblad fick vi för ca 3 månader sen vid inflytt.

För övrigt höll hyreskontraktet ingen specifik avsnitt för bredband.

Det kan stämma att Switch saknas i källaren, men vi har inte fått den informationen. Telia sa att jag inte skulle köpa mediaomvandlare och installera det själv då det kan bli dyrt om något blir fel.

Hur kan jag gå vidare i denna situation? Vi har ingen information om hur lång tid det kan ta att lösa problemet. Kan jag begära en minskning av min hyreskostnad, eller finns det något annat jag kan göra? det har nu pågått i nästan tre månader.

Vill inte heller att de ser mig som en "jobbig" hyresgäst.

Permalänk
Medlem

Vad är det för idiot till hyresvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Det är en hyresrätt. Det står såhär i informationsbladet "Vi har ingått ett avtal med Telia Öppen Fiber för vårt kvarter. Genom denna anslutning kan du som boende fritt välja vilken leverantör som ska tillhandahålla tv, bredband och telefoni, vilket ger dig möjlighet att skräddarsy ett utbud som passar dina specifika önskemål" Sen hänvisar dem till bredbandswebben för mer information om Telia Öppen Fiber. Den här informationblad fick vi för ca 3 månader sen vid inflytt.

För övrigt höll hyreskontraktet ingen specifik avsnitt för bredband.

Det kan stämma att Switch saknas i källaren, men vi har inte fått den informationen. Telia sa att jag inte skulle köpa mediaomvandlare och installera det själv då det kan bli dyrt om något blir fel.

Hur kan jag gå vidare i denna situation? Vi har ingen information om hur lång tid det kan ta att lösa problemet. Kan jag begära en minskning av min hyreskostnad, eller finns det något annat jag kan göra? det har nu pågått i nästan tre månader.

Vill inte heller att de ser mig som en "jobbig" hyresgäst.

Vid en hyresrätt så får du gå på vad som står i hyresannonsen du tittade på när du anmälde dig. Vill du ha hjälp i kontakt med hyresvärd får du gå med i hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen har förmodligen redan förhandlat om hyrorna utifrån att bredband ska vara tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad är det för idiot till hyresvärd?

Tyvärr…

Skrivet av Petterk:

Vid en hyresrätt så får du gå på vad som står i hyresannonsen du tittade på när du anmälde dig. Vill du ha hjälp i kontakt med hyresvärd får du gå med i hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen har förmodligen redan förhandlat om hyrorna utifrån att bredband ska vara tillgängligt.

Har aldrig varit medlem i hyresgästföreningen. Är dem med i förhandlingar för alla hyror i sverige?
Om jag blir medlem nu, kan dem hjälpa mig fastän detta inträffade innan jag var medlem. Vad för hjälp kan jag ens få av dem?

Permalänk
Medlem

Har haft några vänner som flyttat in i helt nybyggda hyreslägenheter med fiber, och då har det funnits mediakonverterad installerad och klar.

Hypotetiskt så skulle ni kunna få avdrag för mobilt bredband som ni behövt bekosta under tiden.

Jag förutsätter att du pratat med dina grannar och de är i samma situation med.

Jag hade tagit det med ARN och Hyresgästföreningen. Bostaden lever helt klart inte upp till avtalet. Hade ni saknat varmvatten hyresvärden suttit i domstol troligen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sett ARN flera gånger – de prövar inte hyresfrågor då de hanteras av en särskild domstol. Vill man inte driva det i domstol får man komma överens själv eller låta hyresgästföreningen medla.

Permalänk
Skrivet av comp50:

Det är en hyresrätt. Det står såhär i informationsbladet "Vi har ingått ett avtal med Telia Öppen Fiber för vårt kvarter. Genom denna anslutning kan du som boende fritt välja vilken leverantör som ska tillhandahålla tv, bredband och telefoni, vilket ger dig möjlighet att skräddarsy ett utbud som passar dina specifika önskemål" Sen hänvisar dem till bredbandswebben för mer information om Telia Öppen Fiber. Den här informationblad fick vi för ca 3 månader sen vid inflytt.

För övrigt höll hyreskontraktet ingen specifik avsnitt för bredband.

Det kan stämma att Switch saknas i källaren, men vi har inte fått den informationen. Telia sa att jag inte skulle köpa mediaomvandlare och installera det själv då det kan bli dyrt om något blir fel.

Hur kan jag gå vidare i denna situation? Vi har ingen information om hur lång tid det kan ta att lösa problemet. Kan jag begära en minskning av min hyreskostnad, eller finns det något annat jag kan göra? det har nu pågått i nästan tre månader.

Vill inte heller att de ser mig som en "jobbig" hyresgäst.

du får ligga på din hyresvärd/BRF om att installationen av fibern inte är klar.

ring på jobbigga tider och var allmänt skitjobbig om det är ända sättet tyvärr antingen blir man vräkt eller så får de fingrarna ur röven och gör det klart att dalta med dem kommer bara leda till ytterligare fördröjning iom att hyrevärden kan sälja en funktion som inte finns och komma undan med det iom att ingen är jobbig om det och på så vis få mer vinst.

hota med hyresgästföreningen (antar att du är medlem?) osv osv eftersom lägenheten uppenbart inte lever upp till avtalet ni har skrivit under pga att eran BRF/hyresvärd inte får fingrarna ur röven och gör färdigt installationen.

detta borde varit klart och installerat vid inflytt alternativt haft ett datum som installationen varit färdig i kontraktet de säljer nu n funktion som inte är tillgänglig pga att installationen inte är färdig.

detta kan liknas med att köpa en bil som ska ha 150 hästar turboladdad motor och lite extra prispåslag för att få motorn turboladdad men att de skitit i att installera turbon och hoppas på att ingen ska reagera på att den saknas trots att de betalat extra för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Har haft några vänner som flyttat in i helt nybyggda hyreslägenheter med fiber, och då har det funnits mediakonverterad installerad och klar.

Hypotetiskt så skulle ni kunna få avdrag för mobilt bredband som ni behövt bekosta under tiden.

Jag förutsätter att du pratat med dina grannar och de är i samma situation med.

Jag hade tagit det med ARN och Hyresgästföreningen. Bostaden lever helt klart inte upp till avtalet. Hade ni saknat varmvatten hyresvärden suttit i domstol troligen.

Jag ska kolla några mobila bredband och vad det snabbaste är.

Skrivet av Petterk:

Nu har jag sett ARN flera gånger – de prövar inte hyresfrågor då de hanteras av en särskild domstol. Vill man inte driva det i domstol får man komma överens själv eller låta hyresgästföreningen medla.

Skrivet av Rouge of Darkness:

du får ligga på din hyresvärd/BRF om att installationen av fibern inte är klar.

ring på jobbigga tider och var allmänt skitjobbig om det är ända sättet tyvärr antingen blir man vräkt eller så får de fingrarna ur röven och gör det klart att dalta med dem kommer bara leda till ytterligare fördröjning iom att hyrevärden kan sälja en funktion som inte finns och komma undan med det iom att ingen är jobbig om det och på så vis få mer vinst.

hota med hyresgästföreningen (antar att du är medlem?) osv osv eftersom lägenheten uppenbart inte lever upp till avtalet ni har skrivit under pga att eran BRF/hyresvärd inte får fingrarna ur röven och gör färdigt installationen.

detta borde varit klart och installerat vid inflytt alternativt haft ett datum som installationen varit färdig i kontraktet de säljer nu n funktion som inte är tillgänglig pga att installationen inte är färdig.

detta kan liknas med att köpa en bil som ska ha 150 hästar turboladdad motor och lite extra prispåslag för att få motorn turboladdad men att de skitit i att installera turbon och hoppas på att ingen ska reagera på att den saknas trots att de betalat extra för det.

Problemet är att jag inte har varit medlem i hyresgästföreningen, så jag vet inte om de kan hjälpa mig med ett problem som inträffade innan medlemskap.

Men ja, det är ett tråkigt läge. Jag har redan försökt både mejla och ringa flera ggr. Jag ringer till kundtjänst då de vägrar lämna telefonnummer på den person som är ansvarig för detta. Kundtjänst säger då bara att de ska meddela/ringa den ansvarige person och se till att han mailar mig eller ringer upp mig på mitt telefonnummer. Vilket inte har hänt ännu. Har ringt upp kundtjänst flera gånger tyvärr.

Jag fick tillslut den ansvarige persons mejl adress, och det enda han har skrivit till mig är att "det är fel på telias fiber och att det är under arbete, mer info ges när dem vet mer". Har då skickat mail och frågat: När det förväntas bli klart om vi pratar om dagar eller månader, då snart 3 månader redan har gått. Har dock inte fått svar ännu och förväntar mig tyvärr inget svar heller.

Jag vet den ansvariges namn och kan hitta hans privata telefonnummer, men tycker inte det är sjyst att ringa upp hans privata nummer, då de vägrar lämna jobb numret. Antar att han inte vill få flera samtal angående detta problem, då hela fastigheten upplever samma problem.

Jag kanske ska kontakta hyresgästföreningen och se om dem kan hjälpa mig fastän problemet inträffade innan medlemskap (är ännu inte medlem). Alternativ att jag ringer upp till kundtjänst och ber dem att sänka min hyreskostnad med viss antal kr pga att lägenheten inte är klar, fiber skulle vara klarinstallerad. Vet dock inte hur mycket de är villiga att sänka kostnaden med, om dem nu skulle göra det, vilket jag tvekar till. Hur mycket sänkning skulle ni fråga om? Mobilt bredband kanske kostar några hundralappar, men hastigheten skiljer sig stort mellan fast bredband (fiber) och mobilt. Är det något annat jag kan nämna till min fördel? kanske kan få dem att påskynda processen. Ska man be alla grannar att göra samma sak?

Permalänk
Skrivet av comp50:

Jag ska kolla några mobila bredband och vad det snabbaste är.

Problemet är att jag inte har varit medlem i hyresgästföreningen, så jag vet inte om de kan hjälpa mig med ett problem som inträffade innan medlemskap.

Men ja, det är ett tråkigt läge. Jag har redan försökt både mejla och ringa flera ggr. Jag ringer till kundtjänst då de vägrar lämna telefonnummer på den person som är ansvarig för detta. Kundtjänst säger då bara att de ska meddela/ringa den ansvarige person och se till att han mailar mig eller ringer upp mig på mitt telefonnummer. Vilket inte har hänt ännu. Har ringt upp kundtjänst flera gånger tyvärr.

Jag fick tillslut den ansvarige persons mejl adress, och det enda han har skrivit till mig är att "det är fel på telias fiber och att det är under arbete, mer info ges när dem vet mer". Har då skickat mail och frågat: När det förväntas bli klart om vi pratar om dagar eller månader, då snart 3 månader redan har gått. Har dock inte fått svar ännu och förväntar mig tyvärr inget svar heller.

Jag vet den ansvariges namn och kan hitta hans privata telefonnummer, men tycker inte det är sjyst att ringa upp hans privata nummer, då de vägrar lämna jobb numret. Antar att han inte vill få flera samtal angående detta problem, då hela fastigheten upplever samma problem.

Jag kanske ska kontakta hyresgästföreningen och se om dem kan hjälpa mig fastän problemet inträffade innan medlemskap (är ännu inte medlem). Alternativ att jag ringer upp till kundtjänst och ber dem att sänka min hyreskostnad med viss antal kr pga att lägenheten inte är klar, fiber skulle vara klarinstallerad. Vet dock inte hur mycket de är villiga att sänka kostnaden med, om dem nu skulle göra det, vilket jag tvekar till. Hur mycket sänkning skulle ni fråga om? Mobilt bredband kanske kostar några hundralappar, men hastigheten skiljer sig stort mellan fast bredband (fiber) och mobilt. Är det något annat jag kan nämna till min fördel? kanske kan få dem att påskynda processen. Ska man be alla grannar att göra samma sak?

OM det står i hyreskontraktet att internetanslutning med fiber ska finnas tillgänglig och den inte gör det pga att installationen inte än är slutförd så har du rätten på din sida.

då att skriva in att XX möjlighet ges men sedan inte leverera den är ett kontraktsbrott så du har rätt att riva kontraktet samma dag med full återbetalning eller att föreningen/hyresvärden får se till att göra det tillgängligt innom rimlig tid.

skulle säga att 3 månader från kontakt med BRF/HV är gott å väl rimlig tid du gett dem ska inte behöva ta mer än max en vecka eller två för brf/HV att beställa slutinstallation från telia så en tekniker kommer ut och gör färdig installationen.

och det största tekniska problemet är ju att de inte gjort färdigt installationen sen om fler problem finns längre ut i systemet är det telias bekymmer att re ut då de inte direkt kan säga tekniska problem om det inte äns finns en färdig installation...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ni ska gå ihop alla lägenheter och vara lika mycket på hyresvärden alla. De kan ju inte trolla fram internet, men de kan dels ge er kompensation bakåt i tiden och dela ut mobila routrar till det är igång eller kompensera tills det är löst. Just nu förhalar de säkert bara er genom att försöka prata bort det.

Det är så att kablarna finns där enligt dina bilder. Det var säkert det byggarn skulle fixa medan resten ska Telia göra. Det kan vara så att byggarn inte gjort det enligt de specifikationer som Telia krävde och att det är därför det strular. Alternativt att hyresvärden inte varit med på noterna och meddelat Telia när inflyttning ska vara.

Det vi kan se saknas medieomvandlaren/tjänstefördelare, kärt barn har många namn. Det är något som en installatör från Telia öppen fiber kommer och sätter ut. Det är den burken som refereras till i steg 2 i Telias komma igång guide. Uttaget man refererar till där är den gamla metoden med nätverkskabel till lägenheten. https://www.telia.se/support/bredband/guider/koppla-in-bredba...

Det kan ju saknas mer saker på vägen. Huvudledning in i fastigheten, switch eller kopplingar i källaren.

Permalänk
Medlem

Ja de ofta många kockar involverade i att få snurr på en sådan sak. Många aktörer som gör en litet moment bara. Jag vet av yrkeserfarenhet att saker kan bli stående pga. materialbrist, väntan på tillstånd att gräva, miss i planering osv.

Oavsett så är det hyrevärdens ansvar mot sina hyresgäster att lägenheten är skick som specificerat, alternativt göra klart att saker blivit försenade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OM det står i hyreskontraktet att internetanslutning med fiber ska finnas tillgänglig och den inte gör det pga att installationen inte än är slutförd så har du rätten på din sida.

då att skriva in att XX möjlighet ges men sedan inte leverera den är ett kontraktsbrott så du har rätt att riva kontraktet samma dag med full återbetalning eller att föreningen/hyresvärden får se till att göra det tillgängligt innom rimlig tid.

skulle säga att 3 månader från kontakt med BRF/HV är gott å väl rimlig tid du gett dem ska inte behöva ta mer än max en vecka eller två för brf/HV att beställa slutinstallation från telia så en tekniker kommer ut och gör färdig installationen.

och det största tekniska problemet är ju att de inte gjort färdigt installationen sen om fler problem finns längre ut i systemet är det telias bekymmer att re ut då de inte direkt kan säga tekniska problem om det inte äns finns en färdig installation...

Det stod inget i hyreskontraktet om internetanslutning. Det var i informationsblanketten som det stod att "kvarteret hade tecknat avtal med Telia öppen fiber" och att alla hyresgäster kan då valfritt välja egen internetleverantör.

Skrivet av jocke92:

Ni ska gå ihop alla lägenheter och vara lika mycket på hyresvärden alla. De kan ju inte trolla fram internet, men de kan dels ge er kompensation bakåt i tiden och dela ut mobila routrar till det är igång eller kompensera tills det är löst. Just nu förhalar de säkert bara er genom att försöka prata bort det.

Det är så att kablarna finns där enligt dina bilder. Det var säkert det byggarn skulle fixa medan resten ska Telia göra. Det kan vara så att byggarn inte gjort det enligt de specifikationer som Telia krävde och att det är därför det strular. Alternativt att hyresvärden inte varit med på noterna och meddelat Telia när inflyttning ska vara.

Det vi kan se saknas medieomvandlaren/tjänstefördelare, kärt barn har många namn. Det är något som en installatör från Telia öppen fiber kommer och sätter ut. Det är den burken som refereras till i steg 2 i Telias komma igång guide. Uttaget man refererar till där är den gamla metoden med nätverkskabel till lägenheten. https://www.telia.se/support/bredband/guider/koppla-in-bredba...

Det kan ju saknas mer saker på vägen. Huvudledning in i fastigheten, switch eller kopplingar i källaren.

Är det telia som sätter medieomvandlare/tjänstefördelare? Fick för mig att Telia kundtjänst sa något om att det är byggarnas ansvar eller att fastighetsansvarige får beställa det eller något sånt. Kommer inte riktigt ihåg. Men de rekommenderade att jag inte gör det själv då det kan bli dyrt om något går fel, samt att det kanske finns ytterliggare saker som inte har gått korrekt till, tex en switch i källaren. Även om jag inte vet vad det är.

Skrivet av maDa:

Ja de ofta många kockar involverade i att få snurr på en sådan sak. Många aktörer som gör en litet moment bara. Jag vet av yrkeserfarenhet att saker kan bli stående pga. materialbrist, väntan på tillstånd att gräva, miss i planering osv.

Oavsett så är det hyrevärdens ansvar mot sina hyresgäster att lägenheten är skick som specificerat, alternativt göra klart att saker blivit försenade.

Jag hoppas de kan kompensera en eller något liknande. Jag vet inte hur intresserade grannarna är av fiber, men jag tänker mig att ifall vi alla hade felanmält detta så hade det varit löst för länge sen. Eller så bryr sig de ansvariga för fastigheten helt enkelt inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag bor i lägenhet, nybyggt. Jag tror att de missade fixa detta eller att det aldrig beställdes. har kontaktat ansvarige flera gånger men dem har knappt svarat mig. De säger bara att det ska vara klart inom en snar framtid. Säger inget om tid eller vad som behöver göras för att vi ska få internet.

Har telia öppen fiber i hela fastigheten, men alla har endast denna box och inget annat. Så ingen i fastigheten kommer åt internet, vi måste köra med mobilt bredband alla.

Jag tänkte ringa till telia eller någon annan internetleverantör för att skaffa internet, men vet inte hur jag ska förklara att jag endast har denna box och vad det är och vad det används för. När jag pratade med telia sa dem att jag behöver endast en router och bara koppla in den, men min box har inget som jag kan koppla i.

Hur kan jag enklast förklara vad det jag har är, till min internetleverantör, för att se om de kan hjälpa.

Min lägenhetsstyrelse/ansvariga har varit jätte dåliga med kommunikationen och har knappt hört av sig. De hörde av sig 1gång angående detta och ber oss bara vänta och att arbetet pågår, men de nämner inget om hur lång tid det kan ta. Det har snart gått 3 månader utan någon förändring.

Vad ska jag göra? Kan jag lösa det på något sätt? Ska jag anmäla detta, till vem anmäler jag och för vad? Får inget svar från ansvariga. Enda info vi har fått är att det är fel på telias fiber och att det ska åtgärdas, inget mer info får vi. Snart 3 månader som passerat.

Betalar ni för det? Kolla med telia om dom kan låna ut 5G-router under väntan på att det fixas.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA