Är detta Fiberbox eller Mediaomvandlare?

Permalänk
Skrivet av comp50:

Det stod inget i hyreskontraktet om internetanslutning. Det var i informationsblanketten som det stod att "kvarteret hade tecknat avtal med Telia öppen fiber" och att alla hyresgäster kan då valfritt välja egen internetleverantör.

Är det telia som sätter medieomvandlare/tjänstefördelare? Fick för mig att Telia kundtjänst sa något om att det är byggarnas ansvar eller att fastighetsansvarige får beställa det eller något sånt. Kommer inte riktigt ihåg. Men de rekommenderade att jag inte gör det själv då det kan bli dyrt om något går fel, samt att det kanske finns ytterliggare saker som inte har gått korrekt till, tex en switch i källaren. Även om jag inte vet vad det är.

Jag hoppas de kan kompensera en eller något liknande. Jag vet inte hur intresserade grannarna är av fiber, men jag tänker mig att ifall vi alla hade felanmält detta så hade det varit löst för länge sen. Eller så bryr sig de ansvariga för fastigheten helt enkelt inte

ja då om kontraktet inte specifikt specat lägenheten med fiberanslutning så är det ju ett svårare drag.

ja det är en tekniker som kommer ut och installerar mediaomvandlaren iom Telia fiber så är det troligen en tekniker från Telia som ska göra det.

men det är upp till ägaren av installationen som måste beställa jobbet aka BRF/Hyresvärd i ditt fall.

så det enda du kan göra är att ligga på dem och va allmänt skitjobbig om det inte så mycket annat du kan göra.

höra runt med dina grannar och gå ihop er och tjata på dem så du inte är den enda som ber dem att få sina fingrar ur röven nån gång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Betalar ni för det? Kolla med telia om dom kan låna ut 5G-router under väntan på att det fixas.

Jag fick en router från telia och en simkort för mobilt bredband. Jag betalar inget för det, la bara en deposition för routern och får tillbaka det när jag lämnar tillbaka routern när fibern är fixad, men internet är inte väldigt snabbt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

ja då om kontraktet inte specifikt specat lägenheten med fiberanslutning så är det ju ett svårare drag.

ja det är en tekniker som kommer ut och installerar mediaomvandlaren iom Telia fiber så är det troligen en tekniker från Telia som ska göra det.

men det är upp till ägaren av installationen som måste beställa jobbet aka BRF/Hyresvärd i ditt fall.

så det enda du kan göra är att ligga på dem och va allmänt skitjobbig om det inte så mycket annat du kan göra.

höra runt med dina grannar och gå ihop er och tjata på dem så du inte är den enda som ber dem att få sina fingrar ur röven nån gång.

Jag hoppas på att vi kommande dagarna får något svar från hyresvärden / den ansvarige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Det är en hyresrätt. Det står såhär i informationsbladet "Vi har ingått ett avtal med Telia Öppen Fiber för vårt kvarter. Genom denna anslutning kan du som boende fritt välja vilken leverantör som ska tillhandahålla tv, bredband och telefoni, vilket ger dig möjlighet att skräddarsy ett utbud som passar dina specifika önskemål" Sen hänvisar dem till bredbandswebben för mer information om Telia Öppen Fiber. Den här informationblad fick vi för ca 3 månader sen vid inflytt.

För övrigt höll hyreskontraktet ingen specifik avsnitt för bredband.

Det kan stämma att Switch saknas i källaren, men vi har inte fått den informationen. Telia sa att jag inte skulle köpa mediaomvandlare och installera det själv då det kan bli dyrt om något blir fel.

Hur kan jag gå vidare i denna situation? Vi har ingen information om hur lång tid det kan ta att lösa problemet. Kan jag begära en minskning av min hyreskostnad, eller finns det något annat jag kan göra? det har nu pågått i nästan tre månader.

Vill inte heller att de ser mig som en "jobbig" hyresgäst.

Men ja?

LÄS: "Vi har ingått ett avtal med Telia Öppen Fiber för vårt kvarter. Genom denna anslutning kan du som boende fritt välja vilken leverantör som ska tillhandahålla tv, bredband och telefoni, vilket ger dig möjlighet att skräddarsy ett utbud som passar dina specifika önskemål"

Kontakta T.ex Telia, fixa abonnemang, eller sök på Öppen fiber, finns säkert en sida där du kan söka på din adress och se vilka leverantörer som levererar i Telias "öppna fiber" Telia har i närområdet en eller flera knutpunkter där dom måste "patcha" in DIN fiber, Tar en vecka eller två, KLART.

Skit i hyresvärd/förening, Jag har öppen fiber in i kåken, same same, bara att du bor i ett lägenhetshus...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Skitsnack, öppen fiber till lägenhet och till villa är helt olika produkter och har olika motparter.

@comp50: Den som är ansvarig kan ringa Telias fastighetsägaringång. Om Telia fortfarande har ett hinder (som inte beror på fastighetsägaren/föreningen eller vad du nu hyr av) så kan de inte göra något, men de kan hålla sig uppdaterad och skicka ut information till alla när sådan finns.

Tänk på att om det finns någon ansvarig för kontakt med nätägaren så har de kanske inte något med din hyra att göra. Krav på avdrag på hyran bör göras gemensamt så det är bara att gå med i hyresgästföreningen, lyft på luren, prata med grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Men ja?

LÄS: "Vi har ingått ett avtal med Telia Öppen Fiber för vårt kvarter. Genom denna anslutning kan du som boende fritt välja vilken leverantör som ska tillhandahålla tv, bredband och telefoni, vilket ger dig möjlighet att skräddarsy ett utbud som passar dina specifika önskemål"

Kontakta T.ex Telia, fixa abonnemang, eller sök på Öppen fiber, finns säkert en sida där du kan söka på din adress och se vilka leverantörer som levererar i Telias "öppna fiber" Telia har i närområdet en eller flera knutpunkter där dom måste "patcha" in DIN fiber, Tar en vecka eller två, KLART.

Skit i hyresvärd/förening, Jag har öppen fiber in i kåken, same same, bara att du bor i ett lägenhetshus...

Förstår inte vad du menar. Jag har varit i kontakt med Telia flera gånger, det enda som jag kan göra är att via kontakt med Telia beställa internet och få en router hem, inget annat. Jag kan också välja andra internetleverantörer, finns många att välja mellan, men det är samma med dem också, de kan bara ge mig internet och en router, inget annat. Men eftersom fiber inte är klar installerad så kommer inte min beställning av internet och en router hemma att göra någon skillnad.

Vad menar du med "patcha" in din fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@adfactory: Skitsnack, öppen fiber till lägenhet och till villa är helt olika produkter och har olika motparter.

@comp50: Den som är ansvarig kan ringa Telias fastighetsägaringång. Om Telia fortfarande har ett hinder (som inte beror på fastighetsägaren/föreningen eller vad du nu hyr av) så kan de inte göra något, men de kan hålla sig uppdaterad och skicka ut information till alla när sådan finns.

Tänk på att om det finns någon ansvarig för kontakt med nätägaren så har de kanske inte något med din hyra att göra. Krav på avdrag på hyran bör göras gemensamt så det är bara att gå med i hyresgästföreningen, lyft på luren, prata med grannar.

Jag ska se om jag kan kontakta fastighetsägaringången och ge organisationsnummer för fastigheten och kanske få lite information. Som jag kan läsa online verkar kontakt via fastighetsägaringången vara för fastighetsägare eller representant för en BRF. Via mailet jag fick av ansvarige uppfattade jag som att de har gjort detta. Men det kanske de inte har gjort då vi fick sån begränsad information: "det är fel på telias fiber, arbete pågår bla bla bla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag ska se om jag kan kontakta fastighetsägaringången och ge organisationsnummer för fastigheten och kanske få lite information. Som jag kan läsa online verkar kontakt via fastighetsägaringången vara för fastighetsägare eller representant för en BRF. Via mailet jag fick av ansvarige uppfattade jag som att de har gjort detta. Men det kanske de inte har gjort då vi fick sån begränsad information: "det är fel på telias fiber, arbete pågår bla bla bla"

Telia har specifika personer hos din fastighetsägare/förening som kontaktpersoner. Därför jag beskrev det som att den ansvariga får ha kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Olika motparter? "Telia Öppen fiber" ÄR EN PRODUKT, tror du Telia har två HELT olika produkter som heter samma sak, Lille bubbis...

Det står ju att han skall kontakta en internetleverantör själv, Telia lär veta att det finns en överlämningspunkt för fiber i lägenheten och kommer ha med sig en Medieomvandlare och en fiberpatchkabel mellan avlämning och omvandlare.

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Förstår inte vad du menar. Jag har varit i kontakt med Telia flera gånger, det enda som jag kan göra är att via kontakt med Telia beställa internet och få en router hem, inget annat. Jag kan också välja andra internetleverantörer, finns många att välja mellan, men det är samma med dem också, de kan bara ge mig internet och en router, inget annat. Men eftersom fiber inte är klar installerad så kommer inte min beställning av internet och en router hemma att göra någon skillnad.

Vad menar du med "patcha" in din fiber.

Har du berättat att föreningen/hyresvärden/lägenheten är ansluten till Telia Öppen Fiber? Står det något nummer på avlämningspunkten? dosan som det ligger lite fiber i? den informationen behöver Telia, eller annan lev.
kanske kopplat till lägenhetsnummer.

Telia Öppen Fiber är en produkt som Telia sålt/erbjudit både till enskilda husägare och fastighetsägare

"Vad menar du med "patcha" in din fiber."
I din källare, kanske i en utomhuspunkt samlas en massa fiberändar, dom brukar vara inkopplade och då är det endast en mjukvarukoppling som måste ske för att din fiber ska bli aktiv, just nu är den "död"
Jag tror Telia missuppfattat dig när du ringt?

Kollat din adress på https://ww1.bredbandswebben.se/ ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Olika motparter? "Telia Öppen fiber" ÄR EN PRODUKT, tror du Telia har två HELT olika produkter som heter samma sak, Lille bubbis...

Det står ju att han skall kontakta en internetleverantör själv, Telia lär veta att det finns en överlämningspunkt för fiber i lägenheten och kommer ha med sig en Medieomvandlare och en fiberpatchkabel mellan avlämning och omvandlare.

Jag har pratat med flera personer i telia då jag ringt flera gånger, alla dem har får veta att jag har telia öppen fiber och alla dem har sagt att de endast kan erbjuda internet och router och ingen mediaomvandlare. De bad mig vända mig till fastighetsbyggarna / ansvariga angående mediaomvandlare.

En annan grej som de har sagt är att de ser att fiber kommer in i lägenheten, men att de inte kan se att någon lägenheten använder det. Har sagt till dem att installationen av fiber inte är klar, men vet inte i detalj vad som saknas. Jag har då ringt telia (privat) 90200

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har du berättat att föreningen/hyresvärden/lägenheten är ansluten till Telia Öppen Fiber? Står det något nummer på avlämningspunkten? dosan som det ligger lite fiber i? den informationen behöver Telia, eller annan lev.
kanske kopplat till lägenhetsnummer.

Telia Öppen Fiber är en produkt som Telia sålt/erbjudit både till enskilda husägare och fastighetsägare

"Vad menar du med "patcha" in din fiber."
I din källare, kanske i en utomhuspunkt samlas en massa fiberändar, dom brukar vara inkopplade och då är det endast en mjukvarukoppling som måste ske för att din fiber ska bli aktiv, just nu är den "död"
Jag tror Telia missuppfattat dig när du ringt?

Kollat din adress på https://ww1.bredbandswebben.se/ ??

Vad ska dem göra med numret på dosan i bilden till? De vet jag har telia öppen fiber och min lägenhetsnummer. Kolla ovan inlägg

Permalänk
Medlem

Hur har ni löst TV-tjänsterna? Är det också något som hänger i luften, eller har ni en separat lösning för TV-utbudet? Normalt brukar ju TV-boxen vara ansluten till Internet nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Vad ska dem göra med numret på dosan i bilden till? De vet jag har telia öppen fiber och min lägenhetsnummer. Kolla ovan inlägg

Dåså, Väldans underligt att inte mediomvandlare ingår, Kan mycket möjligt vara så att deras "routerlåda" har fiber in, sedan 4 ethernet portar, en TV, en Telefoni, En Lan-port och en "extra", sen om Teliasäljaren kallar det för "router" så är frågan löst. då jackar du bara in din egen router på Lanporten i deras lilla låda

Fiber - Telialåda - din router - ditt nät

bild: https://static.byggahus.se/attachments/images/large/107/10767...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hur har ni löst TV-tjänsterna? Är det också något som hänger i luften, eller har ni en separat lösning för TV-utbudet? Normalt brukar ju TV-boxen vara ansluten till Internet nuförtiden.

Jag har ingen TV för tillfället, vet inte hur eller ifall grannarna har löst det eller om de också saknar TV. jag har ingen TV för tillfället och har ingen TV jack heller på väggen, har endast vägguttag där man kan koppla i internet kabel (tror de kallas RJ45 uttag). Så jag kanske inte heller kan se tv heller då jag tror det krävs tvbox som kopplas i fiber/mediaomvandlaren. Ajdå.

Skrivet av adfactory:

Dåså, Väldans underligt att inte mediomvandlare ingår, Kan mycket möjligt vara så att deras "routerlåda" har fiber in, sedan 4 ethernet portar, en TV, en Telefoni, En Lan-port och en "extra", sen om Teliasäljaren kallar det för "router" så är frågan löst. då jackar du bara in din egen router på Lanporten i deras lilla låda

Fiber - Telialåda - din router - ditt nät

bild: https://static.byggahus.se/attachments/images/large/107/10767...

Jag tror inte deras routrar har det du beskriver. Man kan se på deras hemsida den router man kan få med vid beställning av bredband, det är den dem skickar. Men jag kan ju inte koppla den till fiber (den ni ser i bild på sida 3), det finns inget att koppla den i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag har ingen TV för tillfället, vet inte hur eller ifall grannarna har löst det eller om de också saknar TV. jag har ingen TV för tillfället och har ingen TV jack heller på väggen, har endast vägguttag där man kan koppla i internet kabel (tror de kallas RJ45 uttag). Så jag kanske inte heller kan se tv heller då jag tror det krävs tvbox som kopplas i fiber/mediaomvandlaren. Ajdå.

Jag tror inte deras routrar har det du beskriver. Man kan se på deras hemsida den router man kan få med vid beställning av bredband, det är den dem skickar. Men jag kan ju inte koppla den till fiber (den ni ser i bild på sida 3), det finns inget att koppla den i.

Det är bara överlämningspunkten, din ända av fibern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Telia eller nätägare med avtal med Telia är motparten när du bor i villa – när du bor i lägenhet är det fastighetsägaren som har avtalet. Produkten (hos Telia) är inte densamma när det är öppen fiber lägenhet och öppen fiber villa, du äger inte den individuella förbindelser när du bor i lägenhet utan din motpart är fastighetsägaren.

Det är inte konstigare än att du inte får installera egen vattenmätare till lägenheten eller ha eget sophämtningsavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia eller nätägare med avtal med Telia är motparten när du bor i villa – när du bor i lägenhet är det fastighetsägaren som har avtalet. Produkten (hos Telia) är inte densamma när det är öppen fiber lägenhet och öppen fiber villa, du äger inte den individuella förbindelser när du bor i lägenhet utan din motpart är fastighetsägaren.

Det är inte konstigare än att du inte får installera egen vattenmätare till lägenheten eller ha eget sophämtningsavtal.

Sjukt dåligt exempel, elavtal är ett mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja! (men nej)

Precis som med bredbandsanslutning,
så är det den fastighetsansvarige som ansvarar för elanläggningen gentemot leverantör.

Så att du sen kan fixa ett avtal med valfri ISP/elbolag.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Mejla ansvarig då du har email adressen.

Du får vara lite på tills du får ett besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Om du förstår konceptet så vet jag inte varför du förvirrar TS.

En villaägare har ett elnätsavtal om att fastigheten ska vara ansluten, i en lägenhet är det fastighetsägaren som har detta och saknas det elmätare kan du inte felanmäla till bolaget du har avtal med och inte med elnätsägaren heller utan det måste fastighetsägaren göra.