LG och Asus lanserar 6K‑skärmar

Permalänk
Melding Plague

LG och Asus lanserar 6K‑skärmar

Det har länge rått brist på skärmar med högre än 4K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Vill ha en 40-42" 8K 120Hz OLED skärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Eftersom 5K/6K skärmarna hittills bara varit 60Hz så lär väl dessa vara det också (eller ha en rejäl(are) prislapp). Oavsett, trevligt att alternativen för högre upplösning ökar!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kul, men jag väntar fortfarande på att förra 5K-skärmen Asus PA27JCV släpps på svenska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom 5K/6K skärmarna hittills bara varit 60Hz så lär väl dessa vara det också (eller ha en rejäl(are) prislapp). Oavsett, trevligt att alternativen för högre upplösning ökar!

nej det har funnits 120hz Dell 40".. slår på vad att det blir 120 hz för nyare skärmarna.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Kul, men väntar fortfarande på vettiga 27" 2K OLED-skärmar i 480Hz som inte suger. MSI MPG 271QRX QD-OLED var ju NÄSTAN där, men 360Hz, VRR-flicker, inputlag i sub-360Hz refresh och dålig ljusstyrka gjorde att den föll på målsnöret.

Varför inte fixa det som borde vara "lättare" i 1440p/2k först?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

nej det har funnits 120hz Dell 40".. slår på vad att det blir 120 hz för nyare skärmarna.

Cool, vilken modell är det? Eller tänker du på deras ultrawide U4025QW? UW känns lite meh, vill ha en riktig 5k/6k där det går bra att skala 1:1.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Cool, vilken modell är det? Eller tänker du på deras ultrawide U4025QW? UW känns lite meh, vill ha en riktig 5k/6k där det går bra att skala 1:1.

ja 4025QW. Lite konstigt att LG tillverkar paneler åt Dell, men själv säljer egna skärmar i sämre specs.

6k 32" 120hz låter perfekt för utvecklare som spelar då o då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomasis:

6k 32" 120hz låter perfekt för utvecklare som spelar då o då

Skulle ta en 30-32" 5k skärm i 120hz också om det kom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul, men väntar fortfarande på vettiga 27" 2K OLED-skärmar i 480Hz som inte suger. MSI MPG 271QRX QD-OLED var ju NÄSTAN där, men 360Hz, VRR-flicker, inputlag i sub-360Hz refresh och dålig ljusstyrka gjorde att den föll på målsnöret.

Varför inte fixa det som borde vara "lättare" i 1440p/2k först?

Något förvirrande så betyder upplösning i "K" antal tusen pixlar i bredden, medan höjden anges med "p" (som är en kvarleva från analoga bildrör med "progressive scan").
"4K" har blivit synonymt med 3840x2160 medan "2K" således blir 1920x1080. Jag tror du syftar på "2.5K".

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skulle ta en 30-32" 5k skärm i 120hz också om det kom.

5k 144Hz-skärm har lanserats det med!! https://www.tomshardware.com/monitors/gaming-monitors/acers-p...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Mumma, då kanske 2025 är året då vi får vettiga skärmar!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag köpte en U4025QW i höstas och var som du också lite tveksam till UW. Dock är jag väldigt nöjd så här långt och ångrar inte att jag valde en UW-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vill ha en 40-42" 8K 120Hz OLED skärm.

+KVM +HDMI 2.2 (ingen DSC) så är det en given uppgradering.

Vågar inte gå tillbaka till 32" och tappa på höjden. Tyvärr är > 40" fortfarande ovanligt som "monitor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

q3 2025, segt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag köpte en U4025QW i höstas och var som du också lite tveksam till UW. Dock är jag väldigt nöjd så här långt och ångrar inte att jag valde en UW-modell.

Testat UW 3440x1440 för några år sen och blev inte övertygad. Testat apples 5k och blev såld på allt utom 60Hz... Så snart kanske det finns något bra alternativ även för mig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

+KVM +HDMI 2.2 (ingen DSC) så är det en given uppgradering.

Vågar inte gå tillbaka till 32" och tappa på höjden. Tyvärr är > 40" fortfarande ovanligt som "monitor".

8K 7680 × 4320 120Hz 102.2 Gbit/s

HDMI 2.2 och dess nya bandbredd är ’bara’ 96Gbit/s

Så tyvärr ingen sådan bildsignal utan DSC eller andra kompromisser

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Något förvirrande så betyder upplösning i "K" antal tusen pixlar i bredden, medan höjden anges med "p" (som är en kvarleva från analoga bildrör med "progressive scan").
"4K" har blivit synonymt med 3840x2160 medan "2K" således blir 1920x1080. Jag tror du syftar på "2.5K".

Ja det här med förkortningar på skärmupplösningar ha alltid känts som nåt slags hitte-på-skjuta-från-höften-det-är-ju-typ-rätt-va?

Permalänk
Bildexpert 📺

Syftet med "2K" och "4K"-användning har sitt mångåriga ursprung som en generellt finger-i-vinden-indikator på vilken horisontell upplösning i tusentals pixlar hos kameror och displayer. Ett sätt att snabba upp diskussioner mellan gelikar, likt "Vi producerar i 4K" snarare än att beskriva hela processen i onödig detalj. Gelikarna har redan insikt i det underförstådda när 2K och 4K kommer som begrepp.

För skärmar och monitorer kan man vara exakt och kalla en skärm med 2560x1440 pixlar för just en skärm med 2560x1440 pixlar, QHD eller 1440p. Den följdriktiga användning av K-begreppet är därför "2.5K" – för den som nu prompt vill börja använda ett tredje extrabegrepp för samma sak.

Förklaringen till detta är tydlig när man bokstavera begreppen högt:

"tjugofemsextio gånger fjortonfyrtio pixlar"
"fjortonfyrtio Pe"
"Qu Hå De"
"Två och en halv Kå"
"Två Kå"

Ergo drar man till med det snabbaste begreppet att uttala och skriva ned.

Problemet med "Två Kå" är att det krockar med en 20+ års användning av ovan nämnda begrepp där 2K motsvarar cirka 2000 pixlar på bredden vilket är FHD, 1080p aka 1920x1080 pixlar.

Detta är heller inte en diskussion mellan gelikar på samma sätt. Då blir det hela tiden missförstånd om vad som menas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Syftet med "2K" och "4K"-användning har sitt mångåriga ursprung som en generellt finger-i-vinden-indikator på vilken horisontell upplösning i tusentals pixlar hos kameror och displayer. Ett sätt att snabba upp diskussioner mellan gelikar, likt "Vi producerar i 4K" snarare än att beskriva hela processen i onödig detalj. Gelikarna har redan insikt i det underförstådda när 2K och 4K kommer som begrepp.

För skärmar och monitorer kan man vara exakt och kalla en skärm med 2560x1440 pixlar för just en skärm med 2560x1440 pixlar, QHD eller 1440p. Den följdriktiga användning av K-begreppet är därför "2.5K" – för den som nu prompt vill börja använda ett tredje extrabegrepp för samma sak.

"fjortonfyrtio Pe"
"Qu Hå De"
"Två och en halv Kå"
"Två Kå"

Problemet med "Två Kå" är att det krockar med en 20+ års användning av ovan nämnda begrepp där 2K motsvarar cirka 2000 pixlar på bredden vilket är FHD, 1080p aka 1920x1080 pixlar.

Detta är heller inte en diskussion mellan gelikar på samma sätt. Då blir det hela tiden missförstånd om vad som menas.

Med tanke på att FHD/UHD och så vidare alla ligger strax under sina ’tusental’ så skulle man kunna kalla 2560/2880 för 3K om man vill förenkla, men gissar att folk skulle sparka bakut då

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

HDMI 2.2 och dess nya bandbredd är ’bara’ 96Gbit/s

Så tyvärr ingen sådan bildsignal utan DSC eller andra kompromisser

Ah, se där. Såg Ultra96 (gillar namnet) på hdmi forum nu.

Nära skjuter ingen hare :(. Inväntar Ultra130+ och monterar datorn bakom skärmen... skämt åsido så blir det intressant att se hur kablarna kommer att klara sig denna gång. Blir väl att felsöka x antal sådana även denna gång.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TuHack:

Ah, se där. Såg Ultra96 (gillar namnet) på hdmi forum nu.

Nära skjuter ingen hare :(. Inväntar Ultra130+ och monterar datorn bakom skärmen... skämt åsido så blir det intressant att se hur kablarna kommer att klara sig denna gång. Blir väl att felsöka x antal sådana även denna gång.

Certifierade kablar har funnits i många år nu och Ultra96 är också en verifierbar certifiering. Så länge man håller sig till certade kablar är behovet av felsökning ganska liten idag. Jag har – ta-i-trä – inte behövt felsöka någon certifierad kabel trots regelbundna tester med 40–48 Gbps. Där jag förr i tiden var väldigt tacksam över att ha utrustning för att testa dem i 9 Gbps och 18 Gbps och därifrån kasserade uppemot hälften av alla kablar jag hade.

Problemet verkar snarare vara att så många inte förstår att det finns certifierade kablar och fortfarande köper random skräp som inte håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"fjortonfyrtio Pe"
"Qu Hå De"
"Två och en halv Kå"
"Två Kå"

Jag som jobbar med grafik och texturer i många år har alltid använt K-begreppet på så vis att 4K betyder rätt och slätt 4096x4096, så när folk började kalla UHD för 4K så blev jag lite sne, för det är ju inte 4x1024=4096 utan snäppet under. Var länge jag var noga med att skriva UHD istället för 4K, för rätt ska vara rätt för fan! Men till slut gav jag upp ändå, rätta sig i ledet osv.
Sen har jag alltid tyckte att alla rena bokstavsförkortningar också varit ganska förvirrande och intetsägande, typ WHQD, XGA, WXGA, WUXGA osv osv. Blev såklart lättare när vi började med HD, FHD, UHD osv, men nu börjar det istället kännas löjligt när det vi kallade för HD garanterat inte är "high definition", utan snarare väldigt lågupplöst.

Dessutom är ju p i 1080p helt obsolet eftersom allting är progressivt nuförtiden.

Men men, lagom offtopic. Är iaf nöjd att vi äntligen börjar få skärmar över 4K så vi kan få den där perrrfekta skärpan inte bara på telefonen utan på datorn och teven också!
Behöver "bara" en 32" OLED-skärm på 8K 120Hz som även kan köras i 4K 240Hz (och kanske 1080p/580Hz också?!) och jag kommer antagligen vara nöjd i hur många år som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på att FHD/UHD och så vidare alla ligger strax under sina ’tusental’ så skulle man kunna kalla 2560/2880 för 3K om man vill förenkla, men gissar att folk skulle sparka bakut då

Jag tycker egentligen inte att man ska använda 2K eller 2.5K överhuvudtaget eftersom det kan bli hur förvirrande som helst.

UWQHD på 3440x1440 blir då 3.5K, SUWQHD på 5120x1440 blir 5K även fast det är färre pixlar än 4K osv. Folk har ju problem med 2K då många tror att det är 2560x1440, så det är bara dumt.

Konsumenter är dock inte ensamma om detta, många företag marknadsför sina övervakningskameror som 2K när det är 2560x1440 och till och med Xiaomi och Asus marknadsför felaktigt vissa av sina 2560x1440-skärmar som 2K av någon idiotisk anledning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Äntligen! Kunde hänt på CES 2015 istället men bättre sent än aldrig!

Hoppas detta är startskottet för ett "megapixelrace" som sveper bort allt lågupplöst junk från marknaden! Varenda person som använder en skärm i sin vardag förtjänar bättre än det vi har i dag.

Fruktar samtidigt att dessa lägger sig typ 20% under Apples i pris och därmed blir en irrelevant blipp som inte leder någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Äntligen! Kunde hänt på CES 2015 istället men bättre sent än aldrig!

Hoppas detta är startskottet för ett "megapixelrace" som sveper bort allt lågupplöst junk från marknaden! Varenda person som använder en skärm i sin vardag förtjänar bättre än det vi har i dag.

Det här är verkligen ett "Hönan eller ägget"-problem, ingen kommer vilja ha en lågupplöst skärm när dom väl har testat hög ppi på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Det här är verkligen ett "Hönan eller ägget"-problem, ingen kommer vilja ha en lågupplöst skärm när dom väl har testat hög ppi på riktigt.

Instämmer till 100%!

Jag hade privilegiet att testa en av de första 8K-skärmarna för något år sedan, vill minnas att det var en Dell-skärm men är inte helt hundra. Skärmen i sig var inget att hurra för, 60Hz IPS osv, men jisses vad underbart det var med tokhög DPI! Ser verkligen fram emot att 8K börjar närma sig skrivbordet, och den absoluta drömmen vore ju 8K i 120+ Hz på en 40"-panel eller liknande.

Men jag är rädd att det kommer ta ganska många år till innan det blir verklighet. Idag får vi glädja oss med att 4K OLED har blivit såpass överkomligt och att de även börjar komma upp i hög refresh rate. Jag köpte en 32" OLED under Black Friday och det är verkligen en fröjd med 240Hz. Fullständig utklassning av samtliga skärmar jag sett innan.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

*suck* väck mig när dom lanserar en 32" 7680x4320 144 hz mini LED skärm med minst 5000 nits konstant på hela skrämytan, 10 tusen zoner eller mer samt minst 25 tusen nits på 10% av skärmytan. Eller micro LED skärm med samma egenskaper.

Där har vi näst intill heliga gralen, givet att dom får på den den bästa antireflex behandling och en glasspanel istället för en plastpanel som skydd.

Skulle dom få ned förbrukningen på den till under 200 watt också skulle det vara guldvärt.

tillägg
Permalänk
Medlem

Lite lockande för att redigera bilder och video i orginalupplösning men känns tveksamt värdefullt annars.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Lite lockande för att redigera bilder och video i orginalupplösning men känns tveksamt värdefullt annars.

Testa att sitta och arbeta med en högupplöst skärm några dagar och sen återgår du till en "normal" skärm så kommer du få uppleva den lätta paniken av hur eländigt allt ser ut. (tills hjärnan kalibrerar om sig och accepterar den undermåliga upplevelsen, allt är lite suddigt, men man accepterar att det är suddigt istället för knivskarpt. )

Det är liknande känsla (men mycket mer) som att sitta vid en 120+ Hz skärm och sen hamna vid en 60 Hz skärm.

Visa signatur

Amd o Apple