Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Testade att skriva ut "katten" som medföljer på minneskortet, gick ju bra! Men den satt utav helskotta, hur bör man göra när man ska ta loss utskriften? Jag fick bända en hel del, var mest rädd för att något skulle gå sönder :/

Den lade ju någon sträng med PLA på vänster sida av bädden, den får jag ta mig tusan inte loss, sitter som gjutet

Har en V3 SE själv, första jag köpte var en PEI platta.
https://www.amazon.se/dp/B0C3G4VFHD

När du skrivit ut så låt det svalna innan du tar av det du skrivit ut. Det lossnar själv när det svalnat.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Testade att skriva ut "katten" som medföljer på minneskortet, gick ju bra! Men den satt utav helskotta, hur bör man göra när man ska ta loss utskriften? Jag fick bända en hel del, var mest rädd för att något skulle gå sönder :/

Den lade ju någon sträng med PLA på vänster sida av bädden, den får jag ta mig tusan inte loss, sitter som gjutet

Prova att öka z-offset nästa gång. +0.05 innebär att den skriver ut modellen 0.05 ovanför plattan och därmed fäster det inte så hårt. +0.05 eller till och med 0.10 mm. Öka om det sitter för hårt och minska om det släpper för lätt.

Strängen till vänster är en purge sträng som skrivs ut först för att säkerställa att munstycket är fullt med plast. Du kan med fördel lägga gluestick där (finns på Claes Ohlsson) så fastnar det inte.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Ser att ni pratar om en Creality 3D Ender 3 v3 SE som jag funderar på att köpa själv - duger den?
Då jag är nybörjade och bara vill ha en mest för skojs skull vill jag inte lägga stora pengar på det, samtidigt vill man ju att den gör lite skäl för pengarna.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Ser att ni pratar om en Creality 3D Ender 3 v3 SE som jag funderar på att köpa själv - duger den?
Då jag är nybörjade och bara vill ha en mest för skojs skull vill jag inte lägga stora pengar på det, samtidigt vill man ju att den gör lite skäl för pengarna.

Jag har en Ender 3 Neo, och är den du pratar om, som den, så skulle jag säga nej.
För en erfaren person: javisst.

Saken är den att min Ender krävde att man visste en del för att kunna fixa. NU vet jag, men då köpte jag en Prusa för att kunna lära mig. Så nu har jag 2 som funkar utmärkt.

Köp Prusa eller Bamboo, skulle jag säga (utan att känna till den du nämner).

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min Prusa mk3s men nu är en Bambu Lab X1 - Carbon Combo påväg med

En xtool s1 40w med, blir mycket pill efter jul!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Efter ha kollat lite. Det som ställde till det mest för mig, verkar vara bortbyggt här.
Dock ser jag SE vs KE. På SE behöver du komplettera med en RaspberryPi (Zero 2 W duger), eller liknande för fjärrstyrning (eller föralldel en vanlig dator), att mata med SD-kort kommer du tröttna på snabbt. Då är man typ i prisnivå med KE (som i sin tur har fler fördelar).
Om du fortfarande tänker dig denna modell då...

Autolevel, Auto Z, PEI-platta verkar ju finnas, det skulle jag titta efter främst. På min Ender 3 Neo så struntade Creality att vidareutveckla firmware, inga problem iofs, gav mig anledning att kompilera min egen från source... Om man är road av sånt.

Ser också att skillnaden mellan SE & KE är Marlin vs Klipper. Pass där på skillnaden, har inte jobbat med Klipper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är tillåtet men kör en chansning
Finns det någon som skulle kunna skriva ut 2st av dessa till mig?
Betalar självklart för det.
Gärna i vitt men inga problem att måla dem själv annars

https://www.thingiverse.com/thing:6394351

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

Vet ej om det är tillåtet men kör en chansning
Finns det någon som skulle kunna skriva ut 2st av dessa till mig?
Betalar självklart för det.
Gärna i vitt men inga problem att måla dem själv annars

https://www.thingiverse.com/thing:6394351

Det tråkigaste är väl nästan frakten om du vill ha det skickat?
Frågan är om de överlever i ett kuvert utan vaddering? Åtgång 17,32gram filament.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Det tråkigaste är väl nästan frakten om du vill ha det skickat?
Frågan är om de överlever i ett kuvert utan vaddering? Åtgång 17,32gram filament.

Ja bra fråga kring frakten.
Men jag tänker att jag tar den risken
Vill inte skruva i själva accesspunkten...

Hojta om du kan tänka dig skriva ut och vad du vill ha isåfall

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

Hundring för bägge fästena? Har vit PETG laddad som jag tror blir utmärkt för ändamålet.
Du kan skicka PM med detaljerna om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Hundring för bägge fästena? Har vit PETG laddad som jag tror blir utmärkt för ändamålet.
Du kan skicka PM med detaljerna om det är intressant.

Kom fram till att den inte passar just min modell av accesspunkt..
Såg det i kommentarerna till modellen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Lät du plattan svalna innan du provade ta bort den?
Den kan sitta som tusan för att en grad senare bara lossna utan att man ens behöver ta i på vissa plattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Kom fram till att den inte passar just min modell av accesspunkt..
Såg det i kommentarerna till modellen.

Prova Thangs, det är lite av en sökmotor för 3D-modeller.
Du kan även regga dig för Onshape, ett 3D-designprogram, det är gratis. Och det du "betalar" för det, är att alla dina modeller är tillgängliga för alla. Så....... Har nån gjort en modell för det du efterfrågar, så KAN den ju finnas sökbar i Onshape.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gamerouge:

Såg att den inte passade men hittar du en som passar så säg till så fixar jag det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Vilka filament använder ni?
Jag har mest kört PETG samt lite ASA och TPU. När jag skulle skriva ut en "tandborstmugg" så åkte testrullen med PLA-CF fram.
Inte för materialets funktion, utan för att det blev en så behaglig färgton. Ska man titta på matt PLA för att få samma effekt i andra färger, eller vad ska jag kolla efter?

Vad skriver ni ut i för material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har mest kört PETG samt lite ASA och TPU. När jag skulle skriva ut en "tandborstmugg" så åkte testrullen med PLA-CF fram.
Inte för materialets funktion, utan för att det blev en så behaglig färgton. Ska man titta på matt PLA för att få samma effekt i andra färger, eller vad ska jag kolla efter?

skriva mestadels ut i PETG. då och då lite PLA men har inte testat "högre" material än så då jag just nu har ingen möjlighet att få avluften så att det det känns godtaglig. just nu när jag skriva ut det jag har, så har jag fönstret öppen så det ventilera bättre.
för just märken så använder jag mig mestadela av FormFutura's Filament men om det behövs akut så tar jag även ibland ClasOhlson's Filament.
Tänk också på att beroende med vilken temperatur och hastighet man skriva ut kan du få färgen att vara mer matt eller glansande.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Hård TPU. Hård TPU, och lite mer hård TPU.

Jag gör mest saker som ska hålla, och eftersom jag inte kan skriva ut nylon osv så får det bli TPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

ABS > ASA > PLA > PCTG men även PA, PC, TPU mm har drygt 200 rullar med olika filament hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

PLA (och ev. andra material) som modifierats för att få fram en viss ytfinish är som regel betydligt svagare än ren. Kolfiberfyllnad brukar också försämra dom fysiska egenskaperna något. Som sagts tidigare så kan TPU, speciellt hårdare varianter, vara ett alternativ men det brukar också ge en halvglansig yta. Eventuellt kan du få önskad effekt genom att fuzzy skin med låga värden i slicern.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Jag köpte PrintOnionens PA-CF filament. Starkt som tusan, men svårt att få det till att fästa.
Kör 100grader på plattan vilket är max enligt databladet. Experimenterar med olika nozzle temperaturer mellan 250 och 290 grader utan framgång. Brim verkar hjälpa lite men inte så mycket. Det är när höjden börjar komma som det lossar från plattan, de första lagren går fint.

Edit: Bambu X1C med PEI platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag köpte PrintOnionens PA-CF filament. Starkt som tusan, men svårt att få det till att fästa.
Kör 100grader på plattan vilket är max enligt databladet. Experimenterar med olika nozzle temperaturer mellan 250 och 290 grader utan framgång. Brim verkar hjälpa lite men inte så mycket. Det är när höjden börjar komma som det lossar från plattan, de första lagren går fint.

Edit: Bambu X1C med PEI platta.

Antar att plattan är kliniskt ren? Annars såpa/diskmedel.
Jag kör sen en svabbning med fönsterputs innan varje print.

Limstift, hårspray? Målartejp? Alla de klassiska man får upp när man söker på nätet.

Lossnar det, eller är det tempförändringarna som drar ihop plasten, och därmed från underlaget? Dvs, modellen är lite svårutskriven?
Finns det nån plast du kan skriva ut ett bottenlager med, som denna plast sen fäster i?

Bara spånar lite.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Antar att plattan är kliniskt ren? Annars såpa/diskmedel.
Jag kör sen en svabbning med fönsterputs innan varje print.

Limstift, hårspray? Målartejp? Alla de klassiska man får upp när man söker på nätet.

Lossnar det, eller är det tempförändringarna som drar ihop plasten, och därmed från underlaget? Dvs, modellen är lite svårutskriven?
Finns det nån plast du kan skriva ut ett bottenlager med, som denna plast sen fäster i?

Bara spånar lite.

Ja, jag har rengjort ordentligt med Yes.

Jag har testat lite olika saker. Skruvar och muttrar, det är väl rätt svåra saker kan jag tänka då de är höga med liten bas?
Just nu håller jag på att försöka skriva ut ett Temptorn med det ser ut att lossa i en hörnan efter ett tag, jag antar att det kan vara warping? Just nu håller jag på att sänka hastigheten rejält. Annars får jag testa Målartejp.

Limstift, är det den klassiska typen man hade för papper som barn?

https://makerworld.com/en/models/152525?from=search#profileId...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har testat lite olika saker. Skruvar och muttrar, det är väl rätt svåra saker kan jag tänka då de är höga med liten bas?
Just nu håller jag på att försöka skriva ut ett Temptorn med det ser ut att lossa i en hörnan efter ett tag, jag antar att det kan vara warping? Just nu håller jag på att sänka hastigheten rejält. Annars får jag testa Målartejp.

Jag tänkte mer stort och tunt, sådant har en tendens av warpa för mig. Hög och liten bas, där är det nog mer att det lossnar från underlaget, enligt min erfarenhet. Och större brim är mitt steg1 för sånt.
Men hastighet är väl nästa steg, antar jag.

Målartejp, kolla om det finns nån temp-spec också, känns ju dump att brassa på 100° på nåt som fattar eld.

Limstift. Det finns såklart limstift, även nån roller med nån vätska avsett för 3D-printing. Jag använde sånt i början innan jag insåg att det var bättre att hålla plattan klinisk ren. MEn som jag fattar det, så är vanligt limstift för barn också ett alternativ.

Hårspayen, också nåt jag körde med innan jag såg till att hålla plattan i bra skick. Det är ju också lite klibbigt. Jag undrar bara hur klibbet håller med värmen på plattan. Likaså med lim, försvinner klibbet när det blir varmt? Vet ej...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag hade provat höja tempen på plattan lite utanför speccen, 110 grader kanske, det hjälpte mig enormt mycket för att få ABS fästa ordentligt.

PVA-baserat lim har jag hört skall vara bäst för att få PA att fästa.

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Jag tänkte mer stort och tunt, sådant har en tendens av warpa för mig. Hög och liten bas, där är det nog mer att det lossnar från underlaget, enligt min erfarenhet. Och större brim är mitt steg1 för sånt.
Men hastighet är väl nästa steg, antar jag.

Målartejp, kolla om det finns nån temp-spec också, känns ju dump att brassa på 100° på nåt som fattar eld.

Limstift. Det finns såklart limstift, även nån roller med nån vätska avsett för 3D-printing. Jag använde sånt i början innan jag insåg att det var bättre att hålla plattan klinisk ren. MEn som jag fattar det, så är vanligt limstift för barn också ett alternativ.

Hårspayen, också nåt jag körde med innan jag såg till att hålla plattan i bra skick. Det är ju också lite klibbigt. Jag undrar bara hur klibbet håller med värmen på plattan. Likaså med lim, försvinner klibbet när det blir varmt? Vet ej...

Hastigheten gjorde nada. Däremot gjorde PVA lim från Panduro succé. Jag tycker dock det trådar sig väldigt vid utskrift, men det är kanske att vänta sig? Jag har också sänkt från 290C enligt Bambu Studios profil till 270.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag hade provat höja tempen på plattan lite utanför speccen, 110 grader kanske, det hjälpte mig enormt mycket för att få ABS fästa ordentligt.

PVA-baserat lim har jag hört skall vara bäst för att få PA att fästa.

Tack, jag får testa det, PVA lim fungerar uppenbart fint i vart fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Hastigheten gjorde nada. Däremot gjorde PVA lim från Panduro succé. Jag tycker dock det trådar sig väldigt vid utskrift, men det är kanske att vänta sig? Jag har också sänkt från 290C enligt Bambu Studios profil till 270.

All PA är väldigt hygroskopisk så måste torkas och ska helst printas från en torrlåda eller liknande. Om PETG börjar bli strängigt så kan man torka det också så blir det bättre men det går att printa ett par veckor utan torrlåda innan det börjar komma tillbaka.

Permalänk
Skrivet av swesen:

All PA är väldigt hygroskopisk så måste torkas och ska helst printas från en torrlåda eller liknande. Om PETG börjar bli strängigt så kan man torka det också så blir det bättre men det går att printa ett par veckor utan torrlåda innan det börjar komma tillbaka.

Jag har torkat via plattan i 8h på 90C enligt Bambus instruktioner. Jag har även satt rullen i AMS:en som ska vara lufttätt om jag förstått det hela rätt. AMS:en är också fylld med Selicagel för att suga åt sig fukten. Men det är möjligt att man måste vara ännu mer försiktig.

Jag kan konstatera att det blir väldigt starkt och hårt. Jag hade trott att det skulle vara mer flexibelt, men det är väl kolfibern som gör det väldigt styvt. 1kg för 255kr känns som ett kap i vart fall.

Permalänk
Medlem

Några saker. Notera att 90 grader är över Tg för många plaster (dom kan permanent byta form). Googla så hittar du "roliga" historier på personer som fått ovala filament och andra konstigheter...

Silicagel har begränsad förmåga att suga upp fukt. Men dom kan torkas i ugnen och sen återanvändas. Värm upp långsamt och sen sätt ugnen på runt 120 grader så allt vatten ångar bort och förvara i lufttät påse/låda tills nästa gång dom behövs.

Personligen tror jag på att torka filament på lägre temp, typ 40-50 grader men det kräver istället betydligt mycket längre tid. Därefter förvara i låda med silicagel. Finns silicagel som ändrar färg beroende på fuktmängd vilket underlättar om du vill veta när dom är mättade. Alternativt hygrometer och hålla koll på när den börjar röra på sig.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Några saker. Notera att 90 grader är över Tg för många plaster (dom kan permanent byta form). Googla så hittar du "roliga" historier på personer som fått ovala filament och andra konstigheter...

Silicagel har begränsad förmåga att suga upp fukt. Men dom kan torkas i ugnen och sen återanvändas. Värm upp långsamt och sen sätt ugnen på runt 120 grader så allt vatten ångar bort och förvara i lufttät påse/låda tills nästa gång dom behövs.

Personligen tror jag på att torka filament på lägre temp, typ 40-50 grader men det kräver istället betydligt mycket längre tid. Därefter förvara i låda med silicagel. Finns silicagel som ändrar färg beroende på fuktmängd vilket underlättar om du vill veta när dom är mättade. Alternativt hygrometer och hålla koll på när den börjar röra på sig.

Jag har sådana som ändrar till grönt och kör dem regelbundet i micron
Tg är det = Displacement temperature at 0.45MPa DSC 147°C ?
https://printonion.com/en/technical-data-sheet/pa6-carbon-fib...

Bambus X1 har automatiska program för respektive filament, så det känns smidigt.
Har funderat på att investera i filamentbox men inte kommit så långt.