Permalänk
Medlem

Distansakademin

Hej, jag är 28år gamal och vill läsa om till programmerare, dock så behöver jag av ekonomiska skäl jobba samtidigt vilket leder till att jag då kollat upp distanskurser. Och har hittat en som jag fann en som jag fastnade vid, det är en kurs hos Distansakademin för att bli "fullstack" utvecklare, den kostar sin lilla slant så min fråga är för den som vet då jag är lite skeptisk till allt idag då det är bedrägerier till höger och vänster:

Är Distansakademin legit? Är den bra? Eller är det att kasta pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizen:

Hej, jag är 28år gamal och vill läsa om till programmerare, dock så behöver jag av ekonomiska skäl jobba samtidigt vilket leder till att jag då kollat upp distanskurser. Och har hittat en som jag fann en som jag fastnade vid, det är en kurs hos Distansakademin för att bli "fullstack" utvecklare, den kostar sin lilla slant så min fråga är för den som vet då jag är lite skeptisk till allt idag då det är bedrägerier till höger och vänster:

Är Distansakademin legit? Är den bra? Eller är det att kasta pengar i sjön?

Är det typ sån här? Själv kollat på den men är lite osäker om det är rätt väg.

https://www.studentum.se/skola/distansakademin-i-sverige/pake...

Hälsningar från en annan som funderar på att sadla om lite men samtidigt vill jobba heltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Är det typ sån här? Själv kollat på den men är lite osäker om det är rätt väg.

https://www.studentum.se/skola/distansakademin-i-sverige/pake...

Hälsningar från en annan som funderar på att sadla om lite men samtidigt vill jobba heltid.

Det är exakt den, det låter som allt jag letar efter men som sagt kontra vad den kostar så vill jag vara säker på att det inte är något fuffens 🙃

Permalänk

De skriver ”Efter att ha gått denna omfattande kurs är möjligheterna till arbete stora. Vi erbjuder jobbcoaching och stöd med arbetssökarprocessen för alla som går våra kurser. I dagsläget har vi cirka 90% med avslutad och certifierad kurs som nått sysselsättning.” men håller med om att det kan vara svårt att veta på förhand om vad det kan ge.

Andra alternativ som inte kostar pengar tar ju antingen lång tid (universitet/högskola) eller kanske inte är av särskilt hög kvalitet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hatar att vara negativ, men... Vad vill ni få ut av kursen? Vill ni kunna jobba som utvecklare?
Kursen är 240 timmar, vilket bara motsvarar 6 veckors heltidsstudier. Ni kommer tyvärr aldrig kunna få något jobb som utvecklare efter att bara ha gått den här kursen när ni konkurrerar med massor av högskoleutbildade och yrkesutbildade som pluggat i flera år. Marknaden för juniorer är hård just nu pga ekonomin och den här kursen skulle jag jämställa med att följa några guider på Youtube.

De som driver och jobbar i företaget driver andra företag också, bland annat en bilfirma. Det är svårt att veta om de verkligen tagit fram något material själva till kursen eller om det bara är översatta gratiskurser de försöker tjäna pengar på...

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående, ni kommer aldrig få något jobb som utvecklare av att endast gått den där kursen. 1,5 månads studier kommer resultera att ni får en viss teoretisk kunskap och liten inblick i området. En kunskap som ni även får av att titta på youtube guider och annan gratis content.

Ser jag till mina kollegor som är fullstack-utvecklare så är det minst 1,5 års heltidsstudier + några timmar per dag under sin fritid som krävts för att få en junior-tjänst. I en tid då ekonomin var bättre och det fanns en större efterfråga.

Tittar man på "certifieringen" så är det ju luft.

"Diplom efter genomförd utbildning. Diplomering ställer inga krav på inlämning av övningsuppgifter, instuderingsfrågor eller prov.
Certifikat efter genomförd utbildning och godkänt arbetsprov. Diplomering och certifiering sker helt på distans, på tider som passar dina förutsättningar."

Det är ju lite väl glorifierat att man kan bli en utvecklare på några veckor. Som ett sorts trolleritrick att poff så kan man jobba som en utvecklare. Påminner lite om dessa mirakelkurer för gå ned i vikt

Permalänk
Medlem

"certifierad" programmera? LoL? Vad är det för fejk certifikat? Man får ett diplom, ett hemmaprintat papper som i bästa fall är laminerat.

Varför tror du själv att man blir färdig utvecklare av den här kursen när det andra snabbaste alternativet är yrkeshögskola på 10 gånger tiden? Du måste förstå att det här bara är en introduktion till utveckling. Av ett företag med hittepå certifikat. I ett land där utbildning är gratis.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du får nog räkna med att vara en "färdig" utveckare först till året du fyller 30. Dvs om du hoppar på en 2-årig YH idag. Alternativet är 2 år på högskola för att plocka ut en högskoleexamen eller en 3-årig kandidat.

Under tiden du väntar på antagning kan det vara bra att börja med diverse tutorials på fritiden.

Om du vill ha tips på en högskola som kör programmering helt på remote så finns Mittuniversitet, där gick jag själv och tyckte det fungerade bra.

Lycka till!

Rättelse
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phamarus:

Hatar att vara negativ, men... Vad vill ni få ut av kursen? Vill ni kunna jobba som utvecklare?
Kursen är 240 timmar, vilket bara motsvarar 6 veckors heltidsstudier. Ni kommer tyvärr aldrig kunna få något jobb som utvecklare efter att bara ha gått den här kursen när ni konkurrerar med massor av högskoleutbildade och yrkesutbildade som pluggat i flera år. Marknaden för juniorer är hård just nu pga ekonomin och den här kursen skulle jag jämställa med att följa några guider på Youtube.

De som driver och jobbar i företaget driver andra företag också, bland annat en bilfirma. Det är svårt att veta om de verkligen tagit fram något material själva till kursen eller om det bara är översatta gratiskurser de försöker tjäna pengar på...

Tiden på kursen fick mig även tveksam, även att det inte har en enda dålig recension känns tillgjort.

Målet är att byta yrke, men det viktiga är att allt är på distans då jag som nämt i första posten måste jobba samtidigt för ekonomiska skäl. Men har hittat lite andra kurser via NTI som jag lutar mer åt, måste bara få ett ok från de otroligt oeffektiva och långsamma personerna hos komunen... 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Alternativet är 2 år på högskola för att plocka ut en högskoleingenjörsexamen eller en 3-årig kandidat.

En liten rättelse, bara: Högskoleingenjör är också tre år:

Skrivet av Högskoleförordningen:

Högskoleingenjörsexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.

Det du kan få på två år via högskola är en s.k. högskoleexamen, som är en generell (och hyfsat sällsynt) examen.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att gå ner i tid på jobbet så skulle jag utan tvekan rekommendera en YH utbildning! Dom är på "heltid" men är bara 50% som är lektion och gick utan problem för min del att bara va med på lektionerna och klarade min YH utbildning utan problem.

Då kan du även kombinera det med CSN så borde den ekonomiska biten inte vara ett problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"certifierad" programmera? LoL? Vad är det för fejk certifikat? Man får ett diplom, ett hemmaprintat papper som i bästa fall är laminerat.

Varför tror du själv att man blir färdig utvecklare av den här kursen när det andra snabbaste alternativet är yrkeshögskola på 10 gånger tiden? Du måste förstå att det här bara är en introduktion till utveckling. Av ett företag med hittepå certifikat. I ett land där utbildning är gratis.

"Du måste förstå".... Lugna ner dig, om jag inte haft något humm alls hade jag väl inte ställt frågan ens. Du behöver inte leka high and mighty....

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om du har möjlighet att gå ner i tid på jobbet så skulle jag utan tvekan rekommendera en YH utbildning! Dom är på "heltid" men är bara 50% som är lektion och gick utan problem för min del att bara va med på lektionerna och klarade min YH utbildning utan problem.

Då kan du även kombinera det med CSN så borde den ekonomiska biten inte vara ett problem.

Har tyvärr inga möjligheter att gå ner i tid, men som jag svarade på ett annat inlägg så har jag hittat kurser via NTI, behöver bara vänta på den å så "snabba" komunen 🙃 Men uppskattar de hjälpsamma råden 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phamarus:

Tänkte själv mest som en kunskapsbas (grund/start) för att se om det är något för mig, för att sedan hoppa på en "riktig" utbildning så man inte känner sig helt sämst på den riktiga utbildningen från start och betydligt sämre än övriga som går där.

Givetvis fattar jag att man inte får något jobb direkt av just denna ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizen:

Har tyvärr inga möjligheter att gå ner i tid, men som jag svarade på ett annat inlägg så har jag hittat kurser via NTI, behöver bara vänta på den å så "snabba" komunen 🙃 Men uppskattar de hjälpsamma råden 🙂

Hur många timmar per vecka kan du dedikera till att lära dig programmering? Som du vet är minimum i antal timmar som du kan ägna dig till programmering. Bara så man kan beräkna och få lite mer perspektiv.

Bara för leka med tanken så säger vi att du kommit fram till att 15 timmar per vecka är realistiskt och framförallt hållbart. Sen säger vi att 3000 timmar är det som kommer krävas för att du ska få en junior-tjänst. Under dessa timmar så kommer du gå diverse kurser/utbildningar på komvux/yh/uni.

Det skulle resultera i att det tar ca 4 år totalt. Är det en tidsperiod som du känner är genomförbart? Då är det ju också 15 timmar varje vecka från idag till 2029. Som inte tar hänsyn till att du är sjuk eller några andra förändringar i livet som kan påverka.

Har du intresset och disciplinen att klara det maratonloppet från start till mål? Nu pratar jag ju rätt löst och övergripande bara för det ska va enklare att nysta i det för att hitta rätt väg Är ju lätt hänt att man är taggad på hoppa över till något nytt och bara köra all-in och sen så inser man att det inte ens är realistiskt genomförbart. Lite som alla projekt i arga snickaren och dylikt där man har fina visioner utan verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem

Vet 4 personer som i relativt modern tid (2-4 år sedan) gick 12 veckor utbildning hos AW academy, med 1 år konsultarbete efter där dom i stort sätt bara gick i lärande med en lön på 30k. Efter det året blev samtliga övertagna och har idag löner på 35-55k. Inom IT säkerhet och front end utveckling.

Vet att det har blivit svårare efter, bland annat då dom knappt lägger upp kurser längre.

Det var alltså FULLA dagar på plats i 12 veckor. Där dom knappt kunde något när dom anlände till arbetsplatserna det följande året.

Distans på 2-3 månader utöver ett jobb som FULL stack dessutom kommer vara en omöjlighet sålänge du inte besitter IQ på 170 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Hur många timmar per vecka kan du dedikera till att lära dig programmering? Som du vet är minimum i antal timmar som du kan ägna dig till programmering. Bara så man kan beräkna och få lite mer perspektiv.

Bara för leka med tanken så säger vi att du kommit fram till att 15 timmar per vecka är realistiskt och framförallt hållbart. Sen säger vi att 3000 timmar är det som kommer krävas för att du ska få en junior-tjänst. Under dessa timmar så kommer du gå diverse kurser/utbildningar på komvux/yh/uni.

Det skulle resultera i att det tar ca 4 år totalt. Är det en tidsperiod som du känner är genomförbart? Då är det ju också 15 timmar varje vecka från idag till 2029. Som inte tar hänsyn till att du är sjuk eller några andra förändringar i livet som kan påverka.

Har du intresset och disciplinen att klara det maratonloppet från start till mål? Nu pratar jag ju rätt löst och övergripande bara för det ska va enklare att nysta i det för att hitta rätt väg Är ju lätt hänt att man är taggad på hoppa över till något nytt och bara köra all-in och sen så inser man att det inte ens är realistiskt genomförbart. Lite som alla projekt i arga snickaren och dylikt där man har fina visioner utan verklighetsförankring.

Tack för rådet! Utöver mina 8h på jobbet och sedan vanliga vardags saker så har jag ganska mycket tid övers så det ska väl vara genomförbart absolut, satt idag men mina föräldrar pch drog upp en teoretisk 3 år plan med 2 av dom då är YH på distan

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vet 4 personer som i relativt modern tid (2-4 år sedan) gick 12 veckor utbildning hos AW academy, med 1 år konsultarbete efter där dom i stort sätt bara gick i lärande med en lön på 30k. Efter det året blev samtliga övertagna och har idag löner på 35-55k. Inom IT säkerhet och front end utveckling.

Vet att det har blivit svårare efter, bland annat då dom knappt lägger upp kurser längre.

Det var alltså FULLA dagar på plats i 12 veckor. Där dom knappt kunde något när dom anlände till arbetsplatserna det följande året.

Distans på 2-3 månader utöver ett jobb som FULL stack dessutom kommer vara en omöjlighet sålänge du inte besitter IQ på 170 eller liknande.

Jag har inget behov av att de ska ske på 3 månader, min orginella fråga var mer om info från folk som vet mer än mig, men med de bra tipsen jag fått här så har jag och mina föräldrar gjort upp en 3års plan vara 2år är YH på distans