Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Kört Linux ett rätt bra tag nu (Kubuntu) och blir också glad när jag ser folk testa på något nytt och se sig om lite i OS-världen. Skalningen som även du brottades med är ett av Linux irriterande tillkortakommande men det går snabbt framåt.

Men något jag skulle vilja poängtera mitt i allt är att även om Linux kan göra nästan allt så finns också frågan ”men hur bra fungerar det?”. UX är ett av de områdena som generellt är eftersatt inom Linux-världen. Riktigt bra UX är svårt och kräver telemetri, förståelse, diversifierade testgrupper osv. Något som sällan finns och kan hanteras inom FOSS då det alltför ofta är ett par programmeringsfantaster som bestämt sig för att skapa något och inte har tid (eller vilja eller kunskap) att hantera designen.

Och innan någon nämner det, UX och UI är inte synonymt så ett snyggt nedladdat KDE-tema betyder inte att något har bra UX.

Så om det är något som FOSS behöver hjälp med så är det UX. Även om det blivit mycket mycket bättre bara senaste 5 åren.

Håller med! Man märker det väl, Gnome har blivit ganska användarvänligt men det är för man skalat av mycket i en form av nästan "Apple" liknande tänk, väldigt enkla menyer inte mycket design. Kan man komma in i Gnome så funkar det. KDE som sagt har jag tyvärr haft dålig erfarenhet och nu när jag är inlärd i Gnome så känns det inte som behovet av att byta är nödvändigt (om inte KDE blir mainstream för Fedora, för då kanske jag byter?..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Tills den hallicunerar något som helt förstör ditt os. Var försiktig.

Har börjat med rsync för att backa upp det mest kritiska just med rädsla för detta. Kör dock dualboot med Windows också ifall jag skulle klanta mig.
Jag har en ambition att få till någon lösning i still med backup av systemet som görs till image som går att installera från via PXE. Vet inte om det är den smartaste men något i den stilen, automatiskt så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Har börjat med rsync för att backa upp det mest kritiska just med rädsla för detta. Kör dock dualboot med Windows också ifall jag skulle klanta mig.
Jag har en ambition att få till någon lösning i still med backup av systemet som görs till image som går att installera från via PXE. Vet inte om det är den smartaste men något i den stilen, automatiskt så klart.

Har du kikat på filsystemslösningar som BTRFS, ZFS eller LVM?

Det jag syftar på är funktionen "snapshot". Då kan du göra en snapshot på aktuellt tillstånd på filsystemet som går att backa tillbaka till ifall något skiter sig.

BTRFS och ZFS har även funktioner liknande rsync där man kan synca sin lagring till andra datorer. I kombination med snapshots så blir den en form av backup. Där varje snapshot blir en återställningspunkt.

LVM är ett lager under filsystemet och är mer rudimentärt än BTRFS/ZFS. Men det stöder snapshots och volymer och går att använda med valfritt filystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Kört Linux ett rätt bra tag nu (Kubuntu) och blir också glad när jag ser folk testa på något nytt och se sig om lite i OS-världen. Skalningen som även du brottades med är ett av Linux irriterande tillkortakommande men det går snabbt framåt.

Men något jag skulle vilja poängtera mitt i allt är att även om Linux kan göra nästan allt så finns också frågan ”men hur bra fungerar det?”. UX är ett av de områdena som generellt är eftersatt inom Linux-världen. Riktigt bra UX är svårt och kräver telemetri, förståelse, diversifierade testgrupper osv. Något som sällan finns och kan hanteras inom FOSS då det alltför ofta är ett par programmeringsfantaster som bestämt sig för att skapa något och inte har tid (eller vilja eller kunskap) att hantera designen.

Och innan någon nämner det, UX och UI är inte synonymt så ett snyggt nedladdat KDE-tema betyder inte att något har bra UX.

Så om det är något som FOSS behöver hjälp med så är det UX. Även om det blivit mycket mycket bättre bara senaste 5 åren.

Håller med helt och hållet. Och om någon inte förstår vad du menar, öppna upp Debians hemsida Det är lite som alla dessa decentraliserade tjänster som säkert är väldigt tuffa från ett tekniskt perspektiv men som har svårt att locka in den vanliga användaren när man plötsligt ska välja något så märkligt som server vid registrering.

Jag föredrar GNOMEs utseende och hur grundapplikationer ser ut att tillhöra varandra. Plasma kan uppfattas ganska rörigt i jämförelse. Bekymret jag har med GNOME är att jag helt enkelt inte håller med deras utvecklare om hur man jobbar med skrivbordet. Och visst, jag kan lösa det hyfsat okej genom att installera tre olika extensions (som riskerar att sluta fungera mellan uppdateringar) och pilla på en hel del inställningar. Men det känns mer som jag jobbar emot skrivbordsmiljön istället för med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För någon som vill använda något annat än Windows oavsett orsak är det dock nyttigt att veta att många Windowsspel funkar alldeles förträffligt i Linux, och ibland - ”äldre arkitektur” till trots - funkar bättre i Linux än i Windows.

// någon som inte spelat i Windows på bortåt ett och ett halvt decennium

Sa inte att det inte går och tror ingen har undvikit att det går de senaste åren!

// någon som användt linux i nästan 3 decenium och inte kan windows.

Permalänk
Snusfri

Kör själv Linux Min på 2 av burkarna här hemma.
LMDE på en Laptop (Acer Swift 3) och för det den används till så fungerar det alldeles utmärkt, enklare surf, YouTube bla.

Den andra burken (Lenovo Gaming 3) kör vanliga utgåvan av Linux Mint och den agerar mediaspelare för YouTube och Jellyfin kopplad till en 24" skärm vid sängen.

Gillar Cinnamon även fast det är rätt avskalat, dock så skulle jag inte rekomendera att köra Linux på en Laptop om man vill ha bra batteritid, det finns givetvis certade laptops för bla Ubuntu men tyvärr så är det inte speciellt bra i dagens läge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Håller med helt och hållet. Och om någon inte förstår vad du menar, öppna upp Debians hemsida Det är lite som alla dessa decentraliserade tjänster som säkert är väldigt tuffa från ett tekniskt perspektiv men som har svårt att locka in den vanliga användaren när man plötsligt ska välja något så märkligt som server vid registrering.

Jag föredrar GNOMEs utseende och hur grundapplikationer ser ut att tillhöra varandra. Plasma kan uppfattas ganska rörigt i jämförelse. Bekymret jag har med GNOME är att jag helt enkelt inte håller med deras utvecklare om hur man jobbar med skrivbordet. Och visst, jag kan lösa det hyfsat okej genom att installera tre olika extensions (som riskerar att sluta fungera mellan uppdateringar) och pilla på en hel del inställningar. Men det känns mer som jag jobbar emot skrivbordsmiljön istället för med.

Ja, Gnome och jag matchar också bättre egentligen , men jag kör 4K-skärm med 150% skalning på 27”. Det har varit problematiskt att få till i Gnome och underliggande UI-ramverk. KDE har historiskt sett varit bättre på fractional scaling (och är det fortfarande). Börjar bli bättre på Gnome också med övergången till Wayland, men då jag kör Ubuntu-distro så lär det dröja till 26.04 innan jag testkör Gnome igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Nyfiken fråga: Är det för att du gillar att ha saker på skrivbordet eller vad är det som fattas i GNOME? Jag själv känner att jag bara la mig och anpassa mig efter vad de "anser" att man ska göra på skrivbordet då jag var för lat för att fortsätta med extensions som du nämnde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

vad är det som fattas i GNOME?

Riktig task-row med program-labels/text, ingen gruppering av alla fönster/program

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Riktig task-row med program-labels/text, ingen gruppering av alla fönster/program

Man kanske inte vill pilla för mycket, men den här är ett klick bort med gnome-extensions: https://github.com/home-sweet-gnome/dash-to-panel

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ville själv testa Linux så tog min laptop från 2017 (Asus Zenbook) och slängde in Linux Mint. Än så länge väldigt trevligt och flyter på bra. Men använder den enbart till surf och Moonlight streaming.

Är igång med att få upp min första server nu också, det med Ubuntu Server. Men där är det svårare och behöver se över mer guides. Förstår fortfarande inte vad docker är..

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om Fedora KDE. Stabilt men med fräsha paket. Kör Amd.

Permalänk
Medlem

Har användt Bazzite sedan i november. Det är projekt baserat på Fedora. Jag kör med KDE plasma. Är i huvudsak nöjd.

Har kvar min windows installation för att göra sådant som jag inte orkar lägga tid på att få fungera i linux. Det är smidigt att dual boot:a

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Linux grundar sig också på en äldre arkitektur...

Killgissar du? Windows är ju äldre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Linux bygger på Unix som kom ut i första version 1968.. Både Windows och Linux har förändras genom åren. Dagens Window har inte mycket gemsamt med Windows 3.11 som var den första versionen att bli populär. Linux är ganska större än Windows, eftersom du kan köra Linux på nästan allting. Allt ifrån Raspberry PI Zero upp till superdatorn.

Sedan är väl inte generation Z och annat otyg inte bekväma med verktyg textredigerare som emacs. Den generationen som växte upp med ZX Spectrum och VIC 64, fick lära oss knarka basic tidig.. Därav kanske lite lättare. Vad vet jag.

Ubuntu är annars ett bra kort att satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ubuntu är annars ett bra kort att satsa på.

Sätt ett K framför och jag håller med.

IMO är Kubuntus KDE Plasma desktop lämpligare än Ubuntus Gnome desktop för emigrerande Windows användare. Tycker själv att Gnome utvecklingen går i fel riktning - precis som Windows sedan 7:n - genom att kraftigt begränsa användarens möjlight till UI anpassningar.

Permalänk
Medlem

Som utvecklare så gillar jag verkligent tiling window managers.

I windows kan man använda Powertoys för att få liknande effekt. Även PopOS har något liknande.

Lite sugen på att prova Sway som är mer modernt och se om det är ännu bättre.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Jag gjorde ingen jämförelse mellan windows/linux om vilken som var äldst.

Permalänk
Medlem

Så jävla underbart att hitta denna post just nu, jag har gjort exakt samma sak och bytte i slutet på 2024 över till Linux från Win 10.
Ska följa din resa med glädje och se vart vi bägge landar

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Jag lämnade också Windows helt bakom mig, fast i September förra året. *Highfive*

Det som jag valde att gå över till var Ubuntu 24.04 LTS.
Jag har gjort detta en gång tidigare för en herrans massa årsen. Jag kan minnas att jag satt med "tjockskärm" så kanske.. 2004 eller nått men sögs tillbaka in till windows pg. gaming. Nu är ju gamingstödet mycket bättre!
Och helt ärligt så spelar jag inte ens så mycket längre.
Jag kör firefox, VsCode, Blender, Gimp, Discord, Bambustudio(till 3d-skrivaren) och sen Steam. Och allt det funkar fint!

Det största problemet jag har haft var med att få igång Valheim med moddar. Det tog nog 3 dagars forskande och resulterade i nån obskyr forumpost där jag fann att Steam kör "nånting 5" så efter att ha editerat skriptet man kör för att starta Valheim med moddar med "cmd="$5" så fungerade det...

Köpte också ett usb-ljudkort som jag inte hade gjort tillräckligt med efterforskningar om innan. Funkar ej med Linux, yamaha stödjer inte det. "-Nähä då blir det väl retur då."
Väntar på ett focusrite nu istället.

Det som jag känner som mest problematiskt är just att finna lösningar på problem för man vet ju inte! Förr hade man nån sorts känsla att "det är nog här man ska ändra" eller att "det är nog här problemet ligger". Man får jobba mer för det helt klart.
På windows var det aldrig några sådana problem och va de det så löste antingen det sig själv eller så googlade man så hittade man.

Men helt ärligt är det ett ganska litet pris att betala jämnfört att ha tex. reklam I OPERATIVSYSTEMET! Nej tack.

*Armen upp* Kudos till dig. Nu kör vi och blickar inte tillbaka!

punkt efter mening samt tillägg av "ljudkort" etc.
Visa signatur

"Det finns inget moln - bara någon annans server."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Nyfiken fråga: Är det för att du gillar att ha saker på skrivbordet eller vad är det som fattas i GNOME? Jag själv känner att jag bara la mig och anpassa mig efter vad de "anser" att man ska göra på skrivbordet då jag var för lat för att fortsätta med extensions som du nämnde

Jag använder i princip inte skrivbordet alls faktiskt! Främst är det avsaknaden av den traditionella taskbaren. Jag använder musen mycket när jag navigerar runt och detta gör det mer omständligt med flera klick. Ogillar "startmenyn" som täcker hela skärmen (Windows 8 någon?), behöver installera tilläggsverktyg (gnome-tweaks) för att lägga till simpla saker som knapp för att minimera och stänga ner fönster eller byta ikoner/textsnitt. Finns (fanns?) inget standardstöd för ikoner i system tray och det var ett medvetet val av utvecklarna. Oavsett ens personliga åsikt kring frågan så har jag program som använder den funktionaliteten. Steam är ett bra exempel.

Så jag behöver tre tillägg för att bygga på samma funktionalitet som jag är van vid; Dash to panel, ArcMenu och "AppIndicator and KStatusNotifierItem Support". Och visst, det fungerar men nu har jag börjat jobba bort den idén som utvecklarna av GNOME har bakom sin skrivbordsmiljö. Plasma fungerar väldigt bra nu för tiden och jag behöver noll tillägg för att det ska fungera som jag vill. Dessutom kan jag konfigurera allt jag önskar utan att behöva blanda in extra verktyg eller konfigurera enstaka saker via dconf.

Jag håller dock helt med dig om latheten. Skulle jag tvinga mig själv att använda GNOME ett längre tag så hade jag nog vant mig också. Ett bra exempel är Windows 11 där man först saknade den gamla taskbaren där man kunde ha text bredvid ikonerna. Och även om det nu mera finns så är det en bedrövlig implementation, så har jag helt enkelt vant mig av att bara använda varianten med ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

KDE fungerar generellt bättre och stabilare än Gnome/GTK-baserade fönsterhanterare. Så där slog du huvudet på spiken!

Fedora är rätt najs med, men PopOS lär ha bättre stöd i övrigt om du gillar att gamea och sånt. Det går att installera KDE i PopOS med.

Arch Linux med KDE är svårslaget dock, när man blivit en lite mer avancerad användare.

Vadå kör inte folk fluxbox längre?

Permalänk
Medlem

Här har du lite extra om du vill modda terminalen, irssi, eller testa andra window managers med ett lite mer elite utseende.

http://dotshare.it/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Sätt ett K framför och jag håller med.

IMO är Kubuntus KDE Plasma desktop lämpligare än Ubuntus Gnome desktop för emigrerande Windows användare. Tycker själv att Gnome utvecklingen går i fel riktning - precis som Windows sedan 7:n - genom att kraftigt begränsa användarens möjlight till UI anpassningar.

Det jag retar mej mest på nu är en del buggar som verka finnas ubuntu .. Starta man t.ex thunderbird , så äter den alla cpu tid på en kärna. Jag prövade koppla in en 4k skärm vi USB C och det buggade ur. Hoppas dom som jobba med utveckling av Linux inte kommer för mycket efterkälke emot windows och mac os

Permalänk
Medlem

Varje gång det görs en tråd om Linux så snackas det ju i all oändlighet av olika distrar och hur folk försöker få vissa saker att funka hit och dit. Väldigt avtändande, men roligt att läsa om din resa!

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag freeBSD

Permalänk
Medlem

Jag kör också Fedora, men det är ändå lite muppigt i och med deras drakoniska inställning mot allt som inte är strikt open source.

Vill du titta på SVT Play i Firefox? "Haha ditt pucko, codecen är ju inte open source så du måste installera Firefox via Flathub istället". Detta gör även att Nvidia fungerar sämre out of the box. Med mera.

Skrivet av Chromatic:

Varje gång det görs en tråd om Linux så snackas det ju i all oändlighet av olika distrar och hur folk försöker få vissa saker att funka hit och dit. Väldigt avtändande, men roligt att läsa om din resa!

Du har rätt i sak, men Windows 11 ställer ju till med nästan lika mycket problem för sina användare (kanske mer beroende på vem man frågar). Linux kräver en klart större insats, men belöningen tycker jag är värt det.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Fluxbox var najs och härligt avskalat Körde det några år efter att linuxvärlden bestämt att gnome2 var föråldrat..

Idag kde, för närvarande på fedora men opensuse med yast var faktiskt en trevligare upplevelse (och det som fick mig att överge debian efter typ 15år) Tyvärr skall sägas så gick opensuse sönder lite för lätt för min smak.. 2veckors upptid är inget att skryta med i linuxsammanhang.

Permalänk
Medlem

Det motsvarar mina erfarenheter, KDE fungerar bättre än Gnome, särskilt när det gäller fraktionell dpi-skalning.

(Har dock för övrigt alltid gillat KDE, sedan första gången jag stötte på det i slutet av 90-talet på universitetet.)

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Själv har jag "hoppat på" Linux då och då, och kör det lite i "bakgrunden" virtuellt eller bootar när jag måste laga min datorsetup pga att Windows eller MacOS gjort sönder något med nån boot-partition eller UEFI-inställningar (multi-bootar på min gamla dator); får väl här inflika att GRUB eller liknande ofta har hämnats på Windows eller MacOS.

Mitt val brukar oftast bli Linux Mint. Det finns numera i 3 varianter, Cinnamon, MATE och Xfce, vilket gör att man kommer att installera fel varianter minst 5 gånger innan man kommer på vilken version man egentligen vill ha. Sedan ändrar man sig en gång till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave