Kört Linux ett rätt bra tag nu (Kubuntu) och blir också glad när jag ser folk testa på något nytt och se sig om lite i OS-världen. Skalningen som även du brottades med är ett av Linux irriterande tillkortakommande men det går snabbt framåt.
Men något jag skulle vilja poängtera mitt i allt är att även om Linux kan göra nästan allt så finns också frågan ”men hur bra fungerar det?”. UX är ett av de områdena som generellt är eftersatt inom Linux-världen. Riktigt bra UX är svårt och kräver telemetri, förståelse, diversifierade testgrupper osv. Något som sällan finns och kan hanteras inom FOSS då det alltför ofta är ett par programmeringsfantaster som bestämt sig för att skapa något och inte har tid (eller vilja eller kunskap) att hantera designen.
Och innan någon nämner det, UX och UI är inte synonymt så ett snyggt nedladdat KDE-tema betyder inte att något har bra UX.
Så om det är något som FOSS behöver hjälp med så är det UX. Även om det blivit mycket mycket bättre bara senaste 5 åren.
Håller med! Man märker det väl, Gnome har blivit ganska användarvänligt men det är för man skalat av mycket i en form av nästan "Apple" liknande tänk, väldigt enkla menyer inte mycket design. Kan man komma in i Gnome så funkar det. KDE som sagt har jag tyvärr haft dålig erfarenhet och nu när jag är inlärd i Gnome så känns det inte som behovet av att byta är nödvändigt (om inte KDE blir mainstream för Fedora, för då kanske jag byter?..)