Nvidia: 8 av 10 RTX-spelare använder DLSS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det är inte avsett för dessa e-"sportare" då det knappast är ett behov ens i dom spelen.
det är väll knappt ens att fetaste grafikkorten är ens för målgruppen e-"sportare".

?
Mer frames och låg latens är precis det man vill ha i snabba spel som apex, cod mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

?
Mer frames och låg latens är precis det man vill ha i snabba spel som apex, cod mfl.

Jag tänkte mer att mer frames får man väll endå, dessa spel är väll sällan särskillt tungdrivna.
hur mycket ger det tex att sitta på ett 3090-4090 att det är värt med 5090 tex ? ger det 200 frames extra?
sen gissar jag att 99% av dom som skriver här gör det varken från eller till heller, men placebo är ju också en faktor

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

I vilken upplösning spelar du i? Låter som du spelar i 1440p med dlss performance på eller något...
I 4k har jag i ett fåtal spel sett ghosting, jag kör enbart dlss quality dock

genrellt sett när jag provat dlss så har jag testat med i stort sett alla presets från high performance till quality. (under balanced kommer inte på fråga... ser ju för jävligt ut med pixlar som duplo...)

kör generellt 1080p eller 1440p 16:9 men ibland 1440p 21:9 beror på vilket spel jag kör på vilken av mina datorer och hur tungdrivet spelet är.

genrellt är jag nöjd med ~60fps close enough for rock n roll.

men tror ghostingen beror på kombon VA och dlss för alla mina skärmar har ghosting utan dlss också pga VA tekniken men inget som generellt är ett problem sålänge man har 60+fps dlss/fsr gör det dock typ 10x värre och man kan se typ långa vita skuggor bakom allt som rör sig med lite högre hastighet

kör typ knappt FPS öht mestadels simulator /adventure eller survival spel tbh.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

genrellt sett när jag provat dlss så har jag testat med i stort sett alla presets från high performance till quality. (under balanced kommer inte på fråga... ser ju för jävligt ut med pixlar som duplo...)

kör generellt 1080p eller 1440p 16:9 men ibland 1440p 21:9 beror på vilket spel jag kör på vilken av mina datorer och hur tungdrivet spelet är.

genrellt är jag nöjd med ~60fps close enough for rock n roll.

men tror ghostingen beror på kombon VA och dlss för alla mina skärmar har ghosting utan dlss också pga VA tekniken men inget som generellt är ett problem sålänge man har 60+fps dlss/fsr gör det dock typ 10x värre och man kan se typ långa vita skuggor bakom allt som rör sig med lite högre hastighet

kör typ knappt FPS öht mestadels simulator /adventure eller survival spel tbh.

Då förklarar nog Va den dåliga uppfattningen...
Jag kan hålla med om dlss perf är katastrof I vissa spel men just quality läget är riktigt trevligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Jag kan hålla med om dlss perf är katastrof I vissa spel men just quality läget är riktigt trevligt

Jo tror det är en bidragande effekt iaf.

Tyvärr så föredrar jag svärtan hos VA panelerna över IPS/TN så därför jag kör va paneler.
Är inte superkänslig mot lite ghosting men dlss/fsr ghostingen som kommer på dem ovanpå är så uppenbart.att jag verkligen stör mig på det kan inte direkt ignorera typ 3cm lång vit skugga bakom allt som rör sig.

Har övervägt gå över till ips när mina nuvarande skärmar lägger av men vi snackar troligen 5+ år frammåt om inget plötsligt händer med dem.

Oled är för dyrt så det går fetbort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har kört cyberpunk på en 4k skärm i performance via fsr 2 och spelet ser galet bra ut fortfarande. Knappt som att det ens är i något annat än 4k. Däremot förstår jag att man inte vill gå lägre i tex 1080p än quality. 1440p fungerar ner till balanced.

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte 😊 bara om du trycker på optimal

Scaling brukar helt klart vara på som default och då pratar jag i spel, nvidias app/experience använder jag aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag läste det som ’RTX-kort’ alltså alla kort med stöd för DLSS, dvs av alla som kan så använder 79% DLSS, men inget som nämner ’alltid’ ’ibland’ eller ’en gång för att testa’

Jo, men de verkar använda "RTX" för att beskriva både kort och teknik på sidan där. Men jag skumlöste lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

?

Det är lätt att bli CPU limited i esport-spel med dessa snabba grafikkort, då spelar det ingen roll hur mycket mer GPU du ger det. Men jag pratar inte av egen erfarenhet så det kanske finns något use-case jag inte tänker på.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja AA om möjligt åker generellt av det också speciellt TAA som som du säger den är ju det värsta av alla olika alternativen men om jag måste välja FSR, dlss eller TAA och inte går stänga av AA helt så ja då får jag leva med dlss eller FSR.

använder inte frame gen f.ö iom att jag kör ett 3000 serien kort och de stödjer det inte (mer än med FSR).

och ghostingen som dessa uppskalningstekniker medför (tror senaste dlss jag testat är 3.8.10 eller nå sånt och alla sedan första generationen DLSS till DLSS 3 även de uppvisar ganska extrem ghosting med det påslaget så tills de fixat ghosting problem på både DLSS och FSR så håller jag mig till native och utan AA i förstahand är spelet tillräckligt högupplöst så ser man ju knappt skillnad på med eller utan AA ändå.

Du körde VA-panel va? VA överlag lider ju av ghosting (skiljer stort dock mellan paneler). Vilken upplösning har du på skärmen? Personligen har jag exakt NOLL ghosting eller ”blurrig bild” med DLSS (Quality och Balanced) på min Oled G8 3440x1440-skärm. På min förra skärm, 32”/4K (IPS), upplevde jag heller inget dylikt på med DLSS.

Spelar mycket Overwatch 2, Top Spin 2k25 och Cod online, och är extremt känslig för latency-skillnader. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är väl exakt samma problem som tidigare? Grafikkort har blivit snabbare, folk gnäller på att utvecklare nu är lata och inte längre optimerar.
Den klagosången har vi hört i decennier.

Att det är exakt samma sak är direkt fel.

Om DLSS inte hade haft några som helst nackdelar så hade det varit samma sak. Nu sker det ju på bekostnad av t.ex. artefakter i situationer när deras AI inte vet hur bilden ska skalas korrekt = klart sämre bild. Vilket skiljer sig från den referensen du gjorde.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av Vaneriuz:

Du körde VA-panel va? VA överlag lider ju av ghosting (skiljer stort dock mellan paneler). Vilken upplösning har du på skärmen? Personligen har jag exakt NOLL ghosting eller ”blurrig bild” med DLSS (Quality och Balanced) på min Oled G8 3440x1440-skärm. På min förra skärm, 32”/4K (IPS), upplevde jag heller inget dylikt på med DLSS.

Spelar mycket Overwatch 2, Top Spin 2k25 och Cod online, och är extremt känslig för latency-skillnader. Fungerar hur bra som helst.

Ja.

Och som jag skrev lite ghosting har den men inte nämnvärt som jag direkt märker av om jag inte letar efter det om skalningsteknik är avslagen men drar man på det blir allt bara utsmetet och allt får som en flera cm lång vit skugga bakom sig.

Och byte till ips/oled kommer inte på fråga sålänge skärmarna fortfarande fungerar.

De behöver fortfarande jobba på det för att bli någorlunda kompatibelt oavsett panelteknik för idag som det är på mina 3 olika va paneler är det mer eller mindre oanvändbart tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Inte det bästa svaret från dig.

Men du har rätt i att mitt påstående inte är helt korrekt. I situationer där du väljer att gå ned i upplösning för att skala upp bilden med DLSS kan vinsten i fps vara större än förlusten att förbättra bilden med DLSS, vilket ger bättre resultat.

Men det finns situationer när du byter från lägre grafikinställningar till högre grafikinställningar med DLSS och får samma fps i slutändan fast mer "påkostad bild". Då blir DLSS en extra kostnad vilket gör rörelserna mer svampiga.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FredrikMH:

Du skalar upp bilden med AI vilket ökar input-lag (kan ge svampig rörelse) och du får artefakter i grafiken som annars inte skulle varit där.

Det finns alltså andra kompromisser man kan tänkas vilja göra först som spelare innan man överväger DLSS. Har man väldigt bra hårdvara vill man kanske inte ens ha det aktiverat över huvud taget och ändå kunna maximera grafikinställningarna.

Ett stort problem med DLSS är också att man ställer mindre krav på spelutvecklare att optimera titlarna när man istället bara kan rendera bilden i lägre upplösning och förlita sig på DLSS.

Man måste separera de olika delteknikerna i DLSS från varandra.

Är bara framgen som potentiellt ökar input-lag. Får man "full utdelning" på frame-gen, d.v.s. man dubblar FPS när man adderar en extra mellanbild så håller man ur alla praktiska hänseenden frame-gen konstant. I alla fall om man bara tittar på siffrorna.

Det man då helt missar är att det blir lättare för ett annat, högst kompetent neuralt nätverk i form av den mänskliga hjärnan, att lättare förutsäga framtida rörelses ju "mjukare" bilden uppdateras. Så "effektiv" input-lag kommer minska om uppmätt input-lag är ungefär konstant vid ökad FPS med frame-gen.

I praktiken hamnar man ju i något mellanläge. Man får inte riktigt dubbla FPS av att lägga in en genererad bild, så uppmätt input-lag kommer öka något. När det blir fördel kontra belastning lär beror väldigt mycket på typ av titel.

Övriga delar av DLSS ökar den underliggande FPS:en och ger därför lägre input-lag.

Side-track
Går man tillbaka till frame-gen har ju den en annan, ur ett historiskt perspektiv unik, egenskap: om denna teknik visar sig väldigt användbar kommer ju trycket på CPUn minska framåt.

För de som vill se bättre användning av många CPU-kärnor är detta fantastiska nyheter. Ju högre FPS spelet kör med, sett från CPU, ju svårare är det att använda många kärnor. Positiva är att det omvända också gäller (detta är en direkt konsekvens av Amdahls lag).

I praktiken ligger cut-off där det är "relativt lätt" att använda många kärnor och där det är väldigt utmanande rätt mycket precis i det spann spel håller till. Kunde man köra spel i 10-20 FPS vore det hyfsat lätt att använda många CPU-kärnor, när man börjar närma sig 1000 FPS är det extremt utmanande. Orsaken är att den overhead man måste betala för att sprida jobbet rör sig från "rätt litet" till "högst signifikant" i detta spann.

Så TL;DR är att frame-gen har potentialen att rejält flytta målstolparna för vad som är realistiskt att beräkna i spel om det ger möjligheten att köra CPU-delen av spelet i riktigt låg FPS men ändå behålla ett bra flyt i det visuella

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Undrar spontant hur stor andel som faktiskt använder raytracing dock. Att 80% av raytracing användare använder DLSS kan ju också tolkas som att Nvidias raytracing prestanda fortfarande lämnar mycket att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Ja men dåså, låt oss spela varfritt esport-spel med uppskalning och se vem som skjuter vem först

Känns som en dålig metod att utföra ett test. Mänskliga faktorn är för stor i det här sammanhanget.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Går väl inte att få ok fps med Ray tracing och hög native upplösning även med nvidia så folk måste ju använda uppsamling som är skräpp.

Permalänk

Kan de komma runt suddigheten på exempelvis platta displayer i FS2020, och diverse störningar i grafiken, så kan jag med såklart tänka mig att använda DLSS oftare.

Men sen var det väl något med framegen med...vad det nu är? Men funkar bara med 4XXX-serien eller?? (och vad är det jämfört med DLSS?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Vägrar DLSS, men så spelar jag i 1080p också...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Folk får säga vad dom vill om fakeade frames. Tror det är mest en jargong att motsätta sig ny AI teknik och att folk faktiskt inte har någon aning.

Jag älskar DLSS - tycker framesen ser exakt eller extremt nära lika bra ut och att allt flyter på så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Folk får säga vad dom vill om fakeade frames. Tror det är mest en jargong att motsätta sig ny AI teknik och att folk faktiskt inte har någon aning.

Jag älskar DLSS - tycker framesen ser exakt eller extremt nära lika bra ut och att allt flyter på så mycket bättre.

Nej, det handlar om att folk motsätter sig vilseledande marknadsföring.

"Fake frames" är inget mer än en frame-smoothing teknik. Och om Nvidia hade varit helt ärliga om den saken och inte försökt marknadsföra det som "prestanda", så hade det aldrig blivit någon ramaskri om saken.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

FSR Quality i 1440p har oftast varit värt det för mig. Att DLSS, som är märkbart bättre, används i stor utsträckning förvånar inte alls.

Jag tror de flesta spel snart kommer ha påtvingad uppskalning då de ständigt blir bättre. Nästa GPU köp påverkas definitivt av hur bra uppskalningen görs.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

DLSS används ju bara för att grafikkorten inte är tillräckligt bra. Har bara en simpel 1080p skärm och det är vidrigt att använda dlss i den upplösningen, gissar att det är bättre i högre upplösningar?
Jag drar hellre ner inställningar än att spela med den där skiten på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belgaar:

Det är inte stor skillnad på framegen/DLSS och gammeldags interlacing (tänk 720i istället för 720p). Det finns ingen data mellan framesen. Det kanske inte spelar jättestor roll i cinematiska spel, även om grafiken blir fulare, men det spelar faktiskt ganska stor roll för kompetitiv gaming där varje millisekund räknas för reflexer osv. Ska du generera 4 frames mellan två riktiga, där första framen inte har en spelare på skärmen, och på den sista framen så dyker en spelare upp, ja då kommer framegen att "throw you for a loop" och sabotera dina reflexer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Det är inte stor skillnad på framegen/DLSS och gammeldags interlacing (tänk 720i istället för 720p). Det finns ingen data mellan framesen. Det kanske inte spelar jättestor roll i cinematiska spel, även om grafiken blir fulare, men det spelar faktiskt ganska stor roll för kompetitiv gaming där varje millisekund räknas för reflexer osv. Ska du generera 4 frames mellan två riktiga, där första framen inte har en spelare på skärmen, och på den sista framen så dyker en spelare upp, ja då kommer framegen att "throw you for a loop" och sabotera dina reflexer.

Det skall ju deras frame warp lösa 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, det handlar om att folk motsätter sig vilseledande marknadsföring.

"Fake frames" är inget mer än en frame-smoothing teknik. Och om Nvidia hade varit helt ärliga om den saken och inte försökt marknadsföra det som "prestanda", så hade det aldrig blivit någon ramaskri om saken.

Nu vet vi ju av erfarenhet att så fort ett visst annat företag annonserar sin 4xFG som prestanda så blir det knäpptyst om fake frames och latency, jag hoppas det sker nästa vecka så kan man börja diskutera tekniken istället för ordval.

Jag tycker även latency-tester måste ingå om sådan här teknik testas, att lyfta fram problemen är bästa sätt att få dom åtgärdade. Och jag tycker det är viktigt att testa tekniken i grafikkorts-testerna för det är vad vi betalar för denna gen. Blir till att köpa grisen i säcken annars.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu vet vi ju av erfarenhet att så fort ett visst annat företag annonserar sin 4xFG som prestanda så blir det knäpptyst om fake frames och latency, jag hoppas det sker nästa vecka så kan man börja diskutera tekniken istället för ordval.

Jag tycker även latency-tester måste ingå om sådan här teknik testas, att lyfta fram problemen är bästa sätt att få dom åtgärdade. Och jag tycker det är viktigt att testa tekniken i grafikkorts-testerna för det är vad vi betalar för denna gen. Blir till att köpa grisen i säcken annars.

Det tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Digital Foundry har testat latency preliminärt, verkar vara ganska liten ökning av latency, typ 10 millisekunder om jag inte missminner mig. Kräver förmodligen att spelet även stöder Reflex antar jag, men det lär väl alla spel med stöd för DLSS stöda. De som spelar professionellt eller så kan ju avstå från framegen och istället glädja sig åt reflex 2 som ger ännu mindre latency.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Folk har väl på det för att spelen är så dåligt optimerade. Knappast något att skryta med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Digital Foundry har testat latency preliminärt, verkar vara ganska liten ökning av latency, typ 10 millisekunder om jag inte missminner mig. Kräver förmodligen att spelet även stöder Reflex antar jag, men det lär väl alla spel med stöd för DLSS stöda. De som spelar professionellt eller så kan ju avstå från framegen och istället glädja sig åt reflex 2 som ger ännu mindre latency.

Viktigt att påtala är att denna latensökning är jämfört med "bas" fps utan FG, inte jämfört med samma fps med eller utan hjälp av FG, dvs 60 "bas" fps jämfört med 120 fps med FG och inte 120 fps utan FG jämfört med 120 fps med FG.

När jag själv testat med eller utan FG så har dock resultatet ofta varit att jag går från t ex 70 fps utan FG till kanske 110 fps med FG, dvs jag går från en latency som jag har vid 70 fps till en sämre latency än jag skulle haft vid 55 fps utan FG. Detta har ofta gjort att jag valt att sänka några inställningar för att öka min fps till 90+ istället för att få 110 fps på skärmen men känslan av att spela under 60 fps.
De spel jag tycker är värda att använda FG i är generellt sett enbart långsammare singleplayerspel eller möjligtvis något snabbare spel där jag är begränsad av CPU kring 60 fps och kan få 120 fps låst med FG då jag spelar på en 120Hz OLED TV.
Detta är enligt min åsikt det Nvidia inte är tillräckligt tydliga med i sin marknadsföring, användning av FG och ännu mer MFG, är betydligt mer begränsat än t ex uppskalning. Först och främst behöver man få en viss fps innan man ens tänker tanken att använda FG, helst 60 fps, men min absoluta gräns är kring 40 fps, under det känns det inte ens bra med handkontroll i långsamma spel. Under 40 fps (80 fps med FG) börjar jag märka av vissa artefakter t ex halos.
Sedan har vi det faktum att FG ofta inte dubblar din fps om du inte är begränsad av processorn, i vissa spel är det så lite som 30-50% mer fps på skärmen när du är GPU-begränsad.
Så för att kunna få ut det mesta av MFG i 50-serien bör man ha minst en 240Hz skärm (60x4) och spela spel där man är ok med att ha något sämre latenser än 60 fps utan MFG, har man en skärm som är 144Hz eller mindre är det tveksamt om man någonsin kommer vilja använda MFG fullt ut (x4).