Vilket moderkort bör jag köpa till en 9800X3D (+RTX 5080)?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort bör jag köpa till en 9800X3D (+RTX 5080)?

Tjena tjena har klickat hem en 9800x3d och planerar på att köpa ett 5080 senare, vad ska jag köra på för chipset har lite svårt att begripa allt så man väljer rätt? någon duktig som kan ge tips/råd uppskattas gärna

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Hade kört på dem nya B850, alt b650

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheChigg:

Hade kört på dem nya B850, alt b650

https://www.inet.se/produkt/1904397/asus-tuf-gaming-b850m-plu...
detta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilka krav du har.

Hur många M.2-platser vill du ha? Hur många av dessa vill du kunna köra utan att halvera bandbredden till grafikkortet? Hur många PCI-E slots behöver du, och i vilken hastighet? Hur många SATA?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det beror helt på vilka krav du har.

Hur många M.2-platser vill du ha? Hur många av dessa vill du kunna köra utan att halvera bandbredden till grafikkortet? Hur många PCI-E slots behöver du, och i vilken hastighet? Hur många SATA?

Kommer köra en m2, 1 sata, när jag väl ska uppgradera byter jag m2an då det är en gen 3.
Hur menar du med halvera bandbredden? Som sagt mycket jag inte förstår haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Kommer köra en m2, 1 sata, när jag väl ska uppgradera byter jag m2an då det är en gen 3.

Ok. 1 st M.2 och 1 st SATA lär alla moderkort klara. Du får fundera på eventuella framtida behov också. Det kan absolut vara så att du bara har väldigt grundläggande behov, och då funkar säkert de flesta modeller bra.

Antalet PCI-E lanes från CPU:n är begränsade. Hur dessa fördelas och vilka saker man kan ha inkopplade samtidigt utan att påverka andra saker varierar därför. För att göra moderkort användbara för flera olika typer av användare är summan av antalet PCI-E lanes som skulle krävas om alla tillgängliga portar gick i full hastighet högre än det antal lanes som faktiskt är tillgängliga. Resultatet blir att moderkortet tvingas ta lanes från andra ställen om vissa portar används. Vanligt är att moderkort tar 8 av 16 lanes från den primära PCI-E sloten (där du har grafikkortet) om du använder en viss M.2-plats exempelvis. Sådant varierar från modell till modell.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

3000kr för ett moderkort är totalt slöseri på pengar, valfritt moderkort med vettig VRM för max 2000kr. Ända anledningen till att köpa dyrare moderkort är om man söker en specifik design eller behöver ett specifikt antal portar av något slag.

Skulle personligen köra typ detta
https://www.inet.se/produkt/1904135/msi-pro-b650-s-wifi
Vettig VRM (vilket är mer eller mindre det ända som kan påverka prestanda) samt inte Gigabyte/Asus som genom åren visat otroligt dålig kundsupport.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

3000kr för ett moderkort är totalt slöseri på pengar, valfritt moderkort med vettig VRM för max 2000kr. Ända anledningen till att köpa dyrare moderkort är om man söker en specifik design eller behöver ett specifikt antal portar av något slag.

Skulle personligen köra typ detta
https://www.inet.se/produkt/1904135/msi-pro-b650-s-wifi
Vettig VRM (vilket är mer eller mindre det ända som kan påverka prestanda) samt inte Gigabyte/Asus som genom åren visat otroligt dålig kundsupport.

Där har du ju dock ingen 5.0 till grafikkortet, tipsen jag fått innan från andra är att köpa ett som har det , vill gärna vara framtidssäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Där har du ju dock ingen 5.0 till grafikkortet, tipsen jag fått innan från andra är att köpa ett som har det , vill gärna vara framtidssäker

vad ska du med 5.0 till grafikkortet till? ett rtx 4090 tappar ca 6% om du kör PCI-e x16 2.0

PCI-e 5.0 gör skillnad på ett ställe och det är lagring, och där är det bara specifika laster där du hanterar stora mängder data så som rendering av flera högupplösta filer samtidigt.

PCI-e 5.0 lär inte bli relevant på länge, speciellt med tanke på att rtx 50x0 korten än så länge enligt vad Nvidia visat presterar marginelt bättre än nuvarande korten och helt förlitar sig på nya frame gen och DLSS för att få en prestanda ökning.

Edit: så vill du vara framtidssäker så får du säkert ut mer av att lägga den extra tusenlappen på snabbare minne, bättre chassi eller uppgradera något annat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av pacman39:

skillnaden i prestanda mellan att köra version den är gjord för x16 port jämfört med att köra en generation äldre x16 på det fetaste grafikkortet man kan få tag i har hittills varit under 3% aka <3fps tapp per hundra fps ungefär pga för smal bandbredd.

och skulle va skeptisk till att skillnaden mellan pci-e4 och 5 skulle va större de flesta kort fram till idag har inte behövt mer bandbredd än strax över vad som finns i en x8 port av generation kortet tillverkats för.

så ett extremt litet tapp i prestanda så pass litet att jag skulle kalla det för innom felmarginalerna för prestandatester.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Klickade hem detta nu efter funderingar, https://www.inet.se/produkt/1904326/gigabyte-x870-gaming-wifi...

Gjorde jag ett bra val eller kunde jag gjort på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Klickade hem detta nu efter funderingar, https://www.inet.se/produkt/1904326/gigabyte-x870-gaming-wifi...

Gjorde jag ett bra val eller kunde jag gjort på annat sätt?

Bra och bra, känns det bra för dig så är det ju ett bra val.
Men hade nog gjort som dem föreslog ovan att gå på ett billigare. En B modell hade lätt klarat det du önskade.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 9800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6000mhz 64GB, Asus 5090 TUF,
🖥️ → MSI MAG 341CQP QD-OLED 34" 175hz
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Bra och bra, känns det bra för dig så är det ju ett bra val.
Men hade nog gjort som dem föreslog ovan att gå på ett billigare. En B modell hade lätt klarat det du önskade.

Ye är medveten om det men hur ser detta moderkortet ut med VRM och banorna och sånt alla skrev om? Är fortfarande inte helt klok på det och känner mig dum xd

Permalänk

Kör 9800X3D med ett Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 och det fungerar grymt bra. Moderkortet kostade onekligen lite mer än de tidigare korten jag ägt men det funkar klockrent så jag är nöjd. Det verkar dessutom som att många upplever långa boottider med en del nyare moderkort och det upplever jag inte alls. Mitt gamla Asus Z390-F bootade upp betydligt långsammare än det här moderkortet.

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-U12A | G. Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1+4TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Kör 9800X3D med ett Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 och det fungerar grymt bra. Moderkortet kostade onekligen lite mer än de tidigare korten jag ägt men det funkar klockrent så jag är nöjd. Det verkar dessutom som att många upplever långa boottider med en del nyare moderkort och det upplever jag inte alls. Mitt gamla Asus Z390-F bootade upp betydligt långsammare än det här moderkortet.

Avbokade mitt moderkort och funderar, blir nog antingen ett b850 eller x870 vi får se

Permalänk
Skrivet av pacman39:

Avbokade mitt moderkort och funderar, blir nog antingen ett b850 eller x870 vi får se

Det blir nog bra vad du än väljer. Du kommer dock inte bli missnöjd med 9800X3D iallafall. Jag undervoltade nyligen CPU:n, curve -25 och höll på att trilla av stolen när jag under maxbelastning gick från 90c till 70-73c utan att varken förlora stabilitet eller prestanda. Mitt exemplar verkar klara -30 eller lägre, men tappar lite prestanda om man går lägre än -25, vilket verkar vara en sweetspot för mig.

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-U12A | G. Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1+4TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Skrivet av stefolsson:

Det blir nog bra vad du än väljer. Du kommer dock inte bli missnöjd med 9800X3D iallafall. Jag undervoltade nyligen CPU:n, curve -25 och höll på att trilla av stolen när jag under maxbelastning gick från 90c till 70-73c utan att varken förlora stabilitet eller prestanda. Mitt exemplar verkar klara -30 eller lägre, men tappar lite prestanda om man går lägre än -25, vilket verkar vara en sweetspot för mig.

ja curve optimizer är väldigt trevlig funktion.

min 5800x3d går stabilt på -30 all core tappar ~25Mhz boost men samma här sänkte arbetstempen med närmre 10-15°c och har knappt äns rört något annat på den kör fortafarande AMD limits på allt övrigt utom temp limit som jag sänkt till 80°c som verkade vara rekomenderat på 5800x3d för att inte bränna sönder minneskontrollern i den mer än nödvändigt.

får trots den sänkta templimiten och något lägre boost frekvensen ändå ut mer poäng i cinebench än testet med den helt i fabriksinställningarna troligen pga att den går så mycket svalare och kan ha en högre avg klocka under testet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja curve optimizer är väldigt trevlig funktion.

min 5800x3d går stabilt på -30 all core tappar ~25Mhz boost men samma här sänkte arbetstempen med närmre 10-15°c och har knappt äns rört något annat på den kör fortafarande AMD limits på allt övrigt utom temp limit som jag sänkt till 80°c som verkade vara rekomenderat på 5800x3d för att inte bränna sönder minneskontrollern i den mer än nödvändigt.

får trots den sänkta templimiten och något lägre boost frekvensen ändå ut mer poäng i cinebench än testet med den helt i fabriksinställningarna troligen pga att den går så mycket svalare och kan ha en högre avg klocka under testet.

Ja curve optmizer är riktigt grym funktion och jag står imponerad, har tidigare alltid haft intel men inser att det var tur att jag tog klivet och bytte till AMD:) Ser i nuläget inte något större behov av att överklocka boosten med 200Mhz då prestandan är så bra redan. Bytte från en åldrande i9-9990k och det är märkbar FPS skillnad i alla spel jag testat hittills, i mina ögon så är CPU:n värd varenda krona.

Visa signatur