Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Trasig LG B1 65tum

Hej!

Min LG oled b1 65 tum inköpt 2021 nov har gått sönder. Automat Säkringen i huset löser ut när jag stoppar i kontakten till tvn i eluttaget.
Ingen aning om vad som hänt. Vi tittade på tv fram till 23 igår kväll och inatt vid 2 tiden så märkte jag att säkringen löst ut.

Någon som vet vad som kan vara sönder? Är det någon ide att laga tvn? Funderar på om jag ska köpa en ny direkt, det är ju några timmar kvar på rean som pågår.

Permalänk
Medlem

Ingick den modellen i LG:s återkanling av nätaggregat för några år sedan nu?
Tänker att det kan vara nätaggregat 🤔 andra här har börjat få bekymmer med sina nätaggregat, fast det är andra modeller men lg kanske använder typ samma adapter till olika modeller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, kontakta LG då det kan finnas utökade garantier på modellen.

Min ytterst begränsade elektronikkunskap säger att säkringen utlöser för att något är kortslutet inuti. I bästa fall är det endast det inbyggda nätagget och då är det kanske kostnader som är långt under kostnaden för en ny B4:a eller motsvarande. Men det kan vara andra komponentfel också. Typiskt är reparationsprocessen att skicka in TV:n, de undersöker (för en avgift) och ger ett förslag på vad det kostar. Om du väljer att inte reparera får du betala undersökningsavgiften. Om du reparerar slipper du den men måste betala för allt annat.

Alla reagerar olika här för en del vill bara ha en ny TV ASAP och har ekonomin och tar den kostnaden. Andra kan leva utan i flera veckor utan ifall det sparar dem pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för input. Här kommer lite uppdatering.
Jag loggade ett ärende hos LG ihop om att de skulle ha någon förlängd garanti. Men fick svar att det är 2 års garanti som gäller.
Nu har vi startat ett ärende hos Folksam, vi har tydligen en bra hemförsäkring "Stor" som ska täcka det mesta av reparation alternativ nyköp. Jag återkommer med info när jag vet vad nästa steg blir från Folksam.

mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubman:

Tack för input. Här kommer lite uppdatering.
Jag loggade ett ärende hos LG ihop om att de skulle ha någon förlängd garanti. Men fick svar att det är 2 års garanti som gäller.
Nu har vi startat ett ärende hos Folksam, vi har tydligen en bra hemförsäkring "Stor" som ska täcka det mesta av reparation alternativ nyköp. Jag återkommer med info när jag vet vad nästa steg blir från Folksam.

mvh.

Dessvärre blir det mycket årsavdrag (i pengar) den är ju nästan 4 år gammal..sen självrisken på det

Permalänk
Medlem

@ubman: Nu hjälper detta inte dig då TV:n är över 3år gammal men man har alltid 3års reklamationsrätt i Sverige. Man kan tycka att en premium OLED-TV ska hålla längre en strax norr om 3år, men men.

Lycka till med försäkringsbolaget, har du tecknat en tilläggsförsäkring såsom "Stor" så kanske du inte omfattas av åldersavdraget om du har tur men detta verkar variera mellan bolag till bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Dessvärre blir det mycket årsavdrag (i pengar) den är ju nästan 4 år gammal..sen självrisken på det

Kanske täcker kostnaden av en ny nätdel iallafall.
Det är relativt lätt att byta på en tv.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Min gamla 65" B6 från 2016 still going strong
Ska bli intressant att se hur länge den håller, lite sugen på en uppgradering snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Min gamla 65" B6 från 2016 still going strong
Ska bli intressant att se hur länge den håller, lite sugen på en uppgradering snart

Samma här, har en 65E6 2016 med 3D funktion som rullar på finfint och får fortsätta med det tills den lägger av.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Firma som säljer LG reservdelar
https://lgdelar.se/lg-reservdelar/tv/kretskort/

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”