Permalänk
Medlem

Korrekt sätt kylpasta am5

Letar efter ett bra svar att applicera kylpastan på en am5 cpu, kvittar det om jag får ut pasta i hörnen?

Permalänk
Medlem

Nej, inte så länge det ej är elektriskt ledande vilket normala kylpastor inte är.

Permalänk
Medlem

Kör med nån fluorescerande pasta för extra bling!

Permalänk
Medlem

Du vill generellt ha kylpasta på hela ihsen (metall delen på cpun) oavsett cpu.
Jag tycker det är lättast att sprida ut den innan så jag vet att jag inte får kylpasta läckande ut på sidorna för det blir kladdigt när man ska in å pilla efteråt. Andra gör ett X eller bara en klick i mitten.

Finns eg inget rätt eller fel sålänge du täcker så mycket som möjligt av värme spridaren.
Och det gör egentligen inte jättemycket om du missar lite, du kommer bara att eventuellt få lite sämre temps.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Du vill generellt ha kylpasta på hela ihsen (metall delen på cpun) oavsett cpu.
Jag tycker det är lättast att sprida ut den innan så jag vet att jag inte får kylpasta läckande ut på sidorna för det blir kladdigt när man ska in å pilla efteråt. Andra gör ett X eller bara en klick i mitten.

Finns eg inget rätt eller fel sålänge du täcker så mycket som möjligt av värme spridaren.
Och det gör egentligen inte jättemycket om du missar lite, du kommer bara att eventuellt få lite sämre temps.

Har inga specialprylar hemma, ska jag ta typ en plastsmörkniv o smeta ut ett tunt lager på hela ytan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Har inga specialprylar hemma, ska jag ta typ en plastsmörkniv o smeta ut ett tunt lager på hela ytan?

Det är vad jag brukar göra 👍

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pacman39:

kylpastan

Det finns inte nödvändigtvis ett universalsvar, utan det beror också på vilket värmeledande smet man använder. Tillverkarna brukar ha instruktioner som medföljer eller på respektive hemsida, anpassade för de egenskaper (såsom viskositet) just deras smet har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns inte nödvändigtvis ett universalsvar, utan det beror också på vilket värmeledande smet man använder. Tillverkarna brukar ha instruktioner som medföljer eller på respektive hemsida, anpassade för de egenskaper (såsom viskositet) just deras smet har.

Ett kryss eller klick-i-mitten, är Swec-frågan.. nästa vecka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Dags att städa ur något gammalt medlemskort i plånboken? Om du slipar lite på mitten av vilken hårdplast som helst så får du ett kantstöd som gör appliceringen jämn och fin. Bara att trycka lätt och dra.