Scalpers börjar sälja RTX 5000-kort till extrema priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bara jag som helt skiter i vad scalpers gör? Om de lyckas köpa kort och sen sälja det vidare så whatever känner jag.

Enda gången jag känt scalpers är idioter var ex när de köpte upp all handsprit och sådant som faktiskt kan påverka folk på riktigt.

Finns säkert en och annan som känner som du.

Jag känner dock att de är pest oavsett om det är biljetter till konserter/sportevent eller produktlanseringar.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Finns färdigt system att köpa från ex. Inet på 59k (om än med leveranstid i slutet av Februari), så att bara köpa grafikkort från scalpers känns onekligen rätt dumt om man bara kan köpa komplett system med 9800x3d osv. för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tycker det vore rimligt att göra returer och garantiärenden ogiltiga om man köper "begagnat" från scalpers de första månaderna kring en lansering.

Fast det är det redan. Åtminstone på många ställen. Retur gäller för köparen.

Ser inte vad det skulle hjälpa i vilket fall. De flesta som kastar upp extra för skalpvaror struntar antagligen oftast helt i garantifrågor.

Och likaså returer. Ångrar de sig mot förmodan direkt har de ju ändå satt ett nytt marknadsvärde för sina likar liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bara jag som helt skiter i vad scalpers gör? Om de lyckas köpa kort och sen sälja det vidare så whatever känner jag.

Enda gången jag känt scalpers är idioter var ex när de köpte upp all handsprit och sådant som faktiskt kan påverka folk på riktigt.

Enda jag skulle hoppas på är att scalpers ej fick returnera sina kort enligt konsumentköplagen.

Det är precis som att köpa aktier i min mening, men helt riskfritt och då blir det fel. En aktie har jag inte rätt returnera till priset jag köpte för, det är priset som marknaden väljer att ge mig som gäller om jag vill sälja.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Både 5080 och 5090 är borttagna .

@landahl
De såldes nog fort de ochså.

Permalänk
Medlem

Köper man från scalpers så bevisar man att man har mer pengar än förstånd.

Visa signatur

Har till sist hittat hit från FZ.

Permalänk
Medlem

Tydligen bryter de inte mot blockets regler heller, som det verkar. Tänkte det skulle falla på att det är typ affärsverksamhet

Tack för din anmälan!
Vi har granskat din anmälan och genomfört en kontroll av användaren. Baserat på uppgifterna du lämnat kan vi inte se att innehållet bryter mot våra användarvillkor och vi kommer därför inte att vidta ytterligare åtgärder i ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Enda jag skulle hoppas på är att scalpers ej fick returnera sina kort enligt konsumentköplagen.

Det är precis som att köpa aktier i min mening, men helt riskfritt och då blir det fel. En aktie har jag inte rätt returnera till priset jag köpte för, det är priset som marknaden väljer att ge mig som gäller om jag vill sälja.

Beroende på omständigheterna skulle det kunna räknas som näringsverksamhet och då gäller inte konsumentköplagen. Sen lär de inte heller ha registrerat detta eller betala skatt på vinsterna, så det kan vara brottsligt också. Jag misstänker att de som håller på med sånt här inte bara köper ett grafikkort vartannat år för att sälja vidare, utan att det är något systematiskt de håller på med.

Här borde återförsäljarna kunna spåra korten och anmäla misstänkta scalpers till Skatteverket. Att vägra returer vore kanske lite vanskligt, men anmälan till Skatteverket kostar bara lite tid (mot en jäkla goodwill från riktiga kunder om scalpers åker dit på det).

Permalänk
Medlem

Följer man svensk lag så är det ju inget fel. Det är den som gäller i slutändan. Det är ju det som är felet att man tycker och tänker med känslor som inte har någonting att göra med saken i slutändan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Beroende på omständigheterna skulle det kunna räknas som näringsverksamhet och då gäller inte konsumentköplagen. Sen lär de inte heller ha registrerat detta eller betala skatt på vinsterna, så det kan vara brottsligt också. Jag misstänker att de som håller på med sånt här inte bara köper ett grafikkort vartannat år för att sälja vidare, utan att det är något systematiskt de håller på med.

Här borde återförsäljarna kunna spåra korten och anmäla misstänkta scalpers till Skatteverket. Att vägra returer vore kanske lite vanskligt, men anmälan till Skatteverket kostar bara lite tid (mot en jäkla goodwill från riktiga kunder om scalpers åker dit på det).

Blocket/Tradera etc skickar redan dina uppgifter till Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@landahl
De såldes nog fort de ochså.

Knappast att ett 5090 för 65 000 såldes.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan att en butik avviker från Riktpriset och höjer priset på en produkt jämfört med att en privatperson säljer samma vara till ett högre pris för att göra vinst? Jag har aldrig riktigt förstått detta, varför lipar man.

rikspriset är redan ett pris som är avsatt för att tjäna en viss procent. Så varför har butikerna rätt att ut mer och inte en privatperson?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför man skulle köpa av scalpers. Inte ens för några tusenlappar över normalpriset. Detta är ju produkter som kommer i lager igen.
Folk har seriöst helt tappat förmågan att hålla i "ha" begäret, Spela roll att om man får vänta en månad eller två till? Eller är det ett shopping beroende?

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Varför ska vi inte få lov att köpa dessa kort? Vad är ditt problem. Varför ska vi förtjäna de som faktisk vill köpa ett.

Så korkat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Förtjänt. tills folk sluta köpa dessa kort och låta dem ligga så att scalpers inte tjänner nåt på det kommer detta bara fortsätta.

hoppas dom blir blåsta och får max en tegelsten !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Blocket/Tradera etc skickar redan dina uppgifter till Skatteverket.

Jasså? Det var nytt för mig. Bra i så fall.

Skrivet av swecop:

Vad är skillnaden mellan att en butik avviker från Riktpriset och höjer priset på en produkt jämfört med att en privatperson säljer samma vara till ett högre pris för att göra vinst? Jag har aldrig riktigt förstått detta, varför lipar man.

rikspriset är redan ett pris som är avsatt för att tjäna en viss procent. Så varför har butikerna rätt att ut mer och inte en privatperson?

Det är ett *borta* beteende som utnyttjar systemet.

vårda språket /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Jag är glad att jag lyckades knipa ett 4090 för 10k i veckan 😄

Vad hände? Skulle den förra ägaren köpa ett 5070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Så korkat svar

Vilket är korkat tycker du?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett fittigt beteende som utnyttjar systemet.

Det är likaså **** tycker jag om butikerna utnyttjar sin makt att höja priserna ifrån vad tillverkarna rekommenderar?
För tillverkarna själva har ju en norm på vad som är rimligt att lägga på och tjäna på korten.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nytt från 2023.

Visst går det att undvika, men då ska man lyckas få betalt utanför att tjänsten ser det.

Permalänk
Medlem

Men ska den här skiten börja igen! Vi slapp väl detta med 4000 serien, märkte inte av Scalpers där!

Borde vara straffbart och hålla på med sånt där (Scalpers)!

Sen undrar jag vem köper ett grafikkort på blocket för 65.000 kr???

Lägg en order på an vanlig butik och köp för rätt pris, så kan alla Scalpers sitta där ensamma med sina kort på blocket och dumpa bort dem istället för ingen borde köpa på blocket av Scalpers!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Bra människor handlar inte av scalpers. Dags att visa konsumentmakt!

Permalänk
Skrivet av maoi:

Jag är glad att jag lyckades knipa ett 4090 för 10k i veckan 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Det är likaså **** tycker jag om butikerna utnyttjar sin makt att höja priserna ifrån vad tillverkarna rekommenderar?
För tillverkarna själva har ju en norm på vad som är rimligt att lägga på och tjäna på korten.

Du försvarar alltså *borta*smällor som roffar åt sig, utnyttjar konsumentköplagen och skapar artificiell brist med: "Men butikerna då!??!?!".

Butikerna har pissdåliga marginaler och brukar inte heller kunna sätta priserna precis hur de vill.

Skrivet av wargreymon:

Nytt från 2023.

Visst går det att undvika, men då ska man lyckas få betalt utanför att tjänsten ser det.

Aha, gott!

vårda språket /mod
Permalänk
Medlem

Det här visar ju också att folk är redo att betala dyrt för High-End komponenter så skulle inte bli förvånad om korten sticker till $3500 nästa generation.

Sen att alla kort är sååå slut på knappt ett par minuter säger ju också något.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Skulle inte scalper-priserna kunna vara upplägg för penningtvätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skulle inte scalper-priserna kunna vara upplägg för penningtvätt?

Jo, det är kriminella gäng som ligger bakom

Permalänk
Medlem

Anmält RTX 5080 annonsen.

RTX 5090 annonsen finns inte mer.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_5080_...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Som hittat! Har dom misslyckats med tillgången även denna gången?

Misslyckats och misslyckats, det är ett medvetet val då de vill använda så mycket som möjligt av tillverkningskapaciteten till AI-kretsar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Jo, det är kriminella gäng som ligger bakom

Det tvivlar jag starkt på, att få ut några tusenlappar är inte värt besväret.